Sub titlul Diferiţi în credinţă, dar paşnici în convieţuire: Ortodocşi şi luterani în Transilvania, Biroul de presă al Patriarhiei Român a postat in ziarul Lumina urmatorul comunicat:
07 Noiembrie 2017
Celebrarea, la 31 octombrie 2017, a 500 de ani de la începuturile Reformei Protestante s-a încheiat cu un apel la iertare reciprocă, între catolici şi protestanţi, pentru denigrarea reciprocă de-a lungul secolelor, după cum se vede în Comunicatul comun al Federaţiei Mondiale a Luteranilor şi al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor, din 31 octombrie 2017.
Acest eveniment constituie şi un prilej de evidenţiere a relaţiilor intercreştine ortodoxe-luterane, în general, şi a relaţiilor istorice dintre Biserica Ortodoxă Română și Biserica Evanghelică Luterană din Transilvania, în particular.
Produsă la aproape 500 de ani după Marea Schismă din anul 1054, dintre Biserica Apuseană şi Biserica Răsăriteană, Reforma Protestantă, începută în anul 1517 de teologul german Martin Luther, a fost o amplă mişcare de contestare a puterii papale absolute şi o încercare dramatică de a înlocui autoritatea Papei şi a tradiţiei eclesiale cu autoritatea unică a Sfintei Scripturi (Sola Scriptura), pe care a tradus-o apoi în limba poporului, dar şi de a înlocui doctrina faptelor meritorii cu suficienţa credinţei (Sola Fide) şi a harului (Sola Gratia), preoţia clericală, primită prin hirotonie, cu preoţia universală, primită prin botez, teologia scolastică raţionalistă cu o teologie scripturistică, respingând totodată cultul sfinţilor şi al sfintelor icoane.
Confruntarea polemică şi uneori violentă (războaie religioase) dintre creştinii catolici, fideli Romei papale, şi creştinii protestanţi, despărţiţi de Roma, a durat secole de-a rândul, până la mijlocul secolului 20, când polemica a fost înlocuită cu dialogul ecumenic. Confruntarea polemică dintre catolici şi protestanţi a slăbit considerabil unitatea creştină a Occidentului şi parţial, în plan social, a cauzat secularizarea acestuia. Adesea, ambele tabere aflate în conflict religios încercau să-i atragă de partea lor pe creştinii ortodocşi.
Întâlnirea, convieţuirea şi chiar cooperarea creştinilor ortodocşi români cu creştinii luterani de etnie germană s-au realizat mai ales în Translivania. Reformatorul umanist Johannes Honterus a marcat profund istoria luteranismului german din Transilvania.
Începând cu anul 1544, au fost tipărite primele cărți în limba română prin colaborarea dintre sașii din Transilvania, care au acceptat ideile Reformei luterane, și tipografii ortodocși români, precum Filip Moldoveanul sau diaconul Coresi. Tipografii ortodocși români au beneficiat de sprijinul și susținerea materială a sașilor luterani sibieni sau brașoveni, evidențiind în lucrările lor necesitarea dezvoltării culturale a românilor ortodocşi și grija clericilor pentru hrana spirituală a poporului.
Evoluția istorică a relațiilor dintre românii ortodocși și sașii luterani din Transilvania, în secolul al 19-lea, prezintă numeroase interese comune la nivel instituțional, comunitar și al dezvoltării identității etnice şi religioase. Ambele comunități au fost marcate de activitatea și prestigiul celor două mari personalități ecleziastice – Mitropolitul ortodox Andrei Șaguna și Episcopul luteran Daniel Teutsch.
Îndelungata tradiţie a relaţiilor de convieţuire paşnică şi bună înţelegere, într-un context de pluralism religios, cultural şi etnic, a permis adesea o cooperare culturală şi socială, precum şi o solidaritate practică în situaţii dificile. Aceasta explică şi faptul că Biserica Ortodoxă Română cultivă în prezent un dialog academic şi o bună cooperare cu Biserica Evanghelică Luterană din Germania (EKD).
Într-o Europă tot mai secularizată, tensionată şi fragmentată spiritual sunt necesare o mărturisire comună a valorilor eterne ale Evangheliei iubirii lui Hristos pentru umanitate şi o conlucrare practică, social-filantropică, în fața suferințelor multiple pentru a împărtăși oamenilor iubirea milostivă și darnică a Preasfintei Treimi.
Biroul de presă al Patriarhiei Român
Acelasi lucru spunea Patriahul Daniel si in 2014, conform articolului Săptămâna de Rugăciune la Patriarhie de pe Basilica:
“Așadar, în această lucrare a noastră de mărturie comună într-o lume secularizată puterea vine de la Dumnezeu, iar această putere se primește prin rugăciune”, a spus Patriarhul României.
Meditaţia ultimei seri a Săptămânii de Rugăciune a fost ținută de pastorul Bisericii Evanghelice Luterane de Limbă Maghiară.
Asadar, „marturie comuna” …
Si cam ce-o fi comun?
De ce nu spune trustul de presa al Patriarhiei care-i tot adevarul despre vechile „invataturi” ale luteranilor?
– cultul fecioarei Maria si al sfintilor trebuie abolit
– ordinele calugaresti, religioase nu au motivatie dogmatica si trebuie desfiintate, ca si toate manastirile
– slujbele in Biserica sa fie simplificate si eliberate de momentele care nu au relevanta
Sau despre cele noi?
SPURCAREA PLANETEI CONTINUA: luteranii primesc si homosexuali activi in randul clerului
SPURCAREA PLANETEI CONTINUA: primul episcop homosexual din lume este o lesbiana suedeza …
VIDEO: Pastori homosexuali reprimiti in „biserica” luterana …
Cititi va rog si:
Părintele ADRIAN FĂGEȚEANU despre PATRIARHUL DANIEL: „acest diavol care e Patriarhul ecumenismului”
Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum sprijinul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.
Adunăturile lui Baal !
Şi cu bună ştiintă aduc prăpădul asupra omenirii.
Dragii mei, adresarea catre Patriarhul Daniel cred ca e retorica caci nu citeste nimeni dintre eretici sau pomenitorii lor ortodoxinf.ro. Am vorbit cu un inginer care era foarte ravnitor pe facebook, mare antiecumenist si dupa ce au bagat ecumenistii bâta printre nepomenitori, acum tace mîlc, a zis ca el nu crede ca e bine ca se slujieste la Radeni, nu a fost niciodata acolo apropo, si pe ortodoxinfo nici nu se uita la ăia, si toti pomenitorii antiecumenisti nu vor sa auda de Radeni, se uita la noi ca la sectari si chiar zic toti ca in 2 ani va fi secta la Radeni. De unde si pana unde toti zic de 2 ani?!!! cred ca le-au impuiat capul prin biserici ca „răzvrătiții” sunt sectari. e foarte dureros. Iuda a facut la fel, desi Hristos era cu el, el a stat in comuniune cu cei din sinagoga satanei, că de, erau multi si era oficiala.
La ce te poți astepta de la patriarhul mason de gradul 33 Daniel!?
Iata cateva informații suplimentare despre Preîmbănitul Daniel: https://vremuritulburi.com/2014/07/13/patriarhul-daniel-a-fost-impus-in-romania-de-catre-masonerie-pentru-a-putea-fi-implementat-ecumenismul/
https://raduiacoboaie.wordpress.com/2016/03/10/patriarhul-daniel-ciobotea-si-legaturile-sale-stranse-cu-masoneria-miscarea-pentru-apararea-ortodoxiei-10-martie-2016/
Sa I lasam sa si vada de ale lor,noi sa ne pastram dreapta credinta cu smerenie si dragoste si sa L rugam pe Dumnezeu,Cel ce nu voieste moartea pacatosului,ci intoarcerea lui,sa I lumineze pe toti si pe noi sa ne intareasca a marturisi drept CUVANTUL ADEVARULUI SAU.
Luteranii sunt o secta satanista
Ce tot ne mirăm? Trebuie să se adeverească proorocirile sf.părinţi. Scrie clar în pateric că în zilele de pe urmă păcatul va ajunge să depăşească orice limită si să fie ceva firesc
Așa a zis Patriarhul?Diplomația nu are nimic în comun cu mărturia de credință.Nu împărtășim același țel comun și nici nu semănăm.Să nu confundăm dragostea de semenii cu acceptarea urâtului în numele Lui Hristos!
Din pacate sinuodul ecumenic semnat in Grecia de catre ortodocsi contine o multime de pacate. Cei ce se opun sunt dati afara.
„unitatea creştină a Occidentului”
Mostenirea culturala nu e credinta dreapta.
Nu poate fi „unitate” in Occident, alta unitate in … Orient, s.a.m.d.
Este doar UNA/O unitate -cea soborniceasca a Bisericii care nu este decat ortodoxa.
Din mila si ina=gaduinta spre a se pocai nu li se surpa pamantul de sub picioare, nu li se prabusesc casele peste ei – mare este rabdare Domnului si ii asteapta sa se indrepte, cat mai e timp.
Sigur ca e o declaratie politica – asta se intampla cu cine aboleste canoanel si se mandreste … ca un papa local…
Nu mai blamaţi ierarhii ortodocşi
pai nu-i blamam pe cei ortodocsi, ci pe cei neortodocsi
Exista, d soara!Biserica unde a slujit prima data aceasta femeie a ars.exista marturiile romanilor din Suedia.