Papa Francisc a afirmat, sâmbătă, că formațiunea catolică este gata să accepte o dată comună de sărbătorire a Învierii Domnului
În replică, Patriarhia Română a transmis, marți, printr-un comunicat remis de Biroul de presă, că orice inițiativă referitoare la data de sărbătorire a Paștelui poate fi discutată doar în cadrul unui Sinod pan-ortodox.
„În urma declarației recente a Papei Francisc referitoare la stabilirea unei date comune a celebrării Învierii Domnului facem precizarea că orice consultare referitoare la data Paștelui și o eventuală hotărâre pot avea loc numai în cadrul unui viitor Sinod pan-ortodox, prin participarea tuturor Bisericilor Ortodoxe surori.
Așadar, și prezenta inițiativă se înscrie în același parcurs de lucru, ținând cont și de recomandarea foarte importantă a Sinaxei Întâistătătorilor și Reprezentanților Bisericilor Ortodoxe, întrunită între 21-28 ianuarie 2016 la Centrul Patriarhiei Ecumenice de la Chambésy, în cursul căreia s-au precizat următoarele: „în ceea ce privește tema Calendarului, este potrivit ca fiecare Biserică să fie liberă de a pune în practică ceea ce consideră de cuviință pentru formarea duhovnicească a enoriașilor săi, dar fără să modifice data sărbătoririi comune a Paștilor de către toți ortodocșii”.
Prin urmare, orice inițiativă referitoare la data de sărbătorire a Paștelui poate fi discutată doar în cadrul unui Sinod pan-ortodox”, se precizează în comunicatul transmis de Biroul de presă al Patriarhiei.
Anul 2025 se dorește a fi unul eminamente ecumenist
Patriarhul ecumenist Bartolomeu de Constantinopol a dezvăluit o întâlnire importantă pentru unitatea dintre catolici şi ortodocşi: o reuniune la Niceea în 2025, unde a avut loc primul Conciliu ecumenic al Bisericii nedivizate, acum 1700 de ani. Acesta a spus că împreună cu Papa Francisc „am fost de acord să lăsăm ca moștenire nouă înşine sau succesorilor noştri o întâlnire la Niceea, în 2025, pentru celebrarea împreună, după 17 secole, a primului Conciliu ecumenic, unde a fost promulgat primul Crez”.
Tot în 2025, catolicii vor serba Învierea Domnului la aceeași dată cu ortodocșii, pe 20 aprilie.
Referitor la „Operațiunea Niceea 2025”, patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului a trimis un nou mesaj patetic chiar de ziua paștelui catolic:
„Este scandalos să sărbătorim separat Învierea unică a unicului Dumnezeu”.
Că Dumnezeu e unic și că Învierea Lui este unică nu e nici o îndoială. Probleme apar când începi să discuți despre ce „Dumnezeu” vorbim unii și alții.
Părintele Justin Pârvu despre schimbarea datei Paștelui
Aceasta este o odraslă a ecumenismului
Eu eram ca și dumneavoastră, de 15-20 de ani, când am auzit despre ecumenism. Măi, ce-o fi cu toate acestea? Și am văzut că se discută de ani și ani să determinăm Sfintele Paști ale Învierii să fie o singură dată și pentru Răsărit și pentru Apus, dar nu s-a ajuns la o concluzie, la niciun rezultat. Și atunci dacă de atâta amar de vreme nu s-a făcut nimic, cum să mai cred în oameni? Și atunci spune Psalmistul: „Nu nădăjdui spre boieri, spre fiii oamenilor întru care nu este mântuire”. Aceasta este o odraslă a ecumenismului
De aceea, poporul nostru s-a fixat pe această frumusețe proprie a lui, pe rezistența și de nevoințele lui. Dacă urcăm astăzi, de pildă, muntele acela de suferință al Golgotei, el este determinat numai pentru că suntem ortodocși. Am ajuns la starea aceasta financiară, am ajuns la părăsirea vetrelor noastre românești, am lăsat părinți, mamă, copii și ne-am dus servitori prin Germania, prin Franța, Canada și în toată lumea, am împânzit lumea de români. Oare nu cumva este aici un scop? Nu cumva purtăm noi o cruce că suntem ortodocși? Da, sunt sigur că dacă am fi protestanți sau romano-catolici sau greco-catolici, ar fi alta soarta noastră financiară. Dar românul nu și-a vândut conștiința pe bani sau pe confesiuni. A rămas în crezul lui: „Câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați și îmbrăcat”. Această haină a Ortodoxiei în care este îmbrăcat neamul nostru ne duce pe noi departe în istorie și astfel ne înfrățim cu tot trecutul, așa frumos al strămoșului nostru Ștefan cel Mare, Petru Rareș, sau Mircea cel Bătrân, Alexandru cel Bun, unde este cu adevărat rădăcina noastră.
Mâna sf. Ioan Damaschin
Dacă vă puteți dumneavoastră imagina, n-am știut în vreo doi ani când sunt Paștile, sărbătorile creștinătății. N-am știut. Când urcam la o scurtă plimbare scările de la etaj, și la etajul 1, mă uit în dreapta. N-aveai voie să privești. Numai capul în pământ, mâinile la spate și să mergi așa orbește. Mă uit în dreapta, așa, trag cu ochiul și văd pe masa caraliului care își lua gustarea, ouă roșii. M-am dus în celulă și repede de bucurie: „Măi, să știi că au fost Paștile, măi.” „Dar de unde știi treaba asta?”. „Uite caraliul mânca ouă roșii”. Și numai așa am știut că sunt Paștile. După aceea, însă, ne-am organizat în așa manieră și la datele calendarului, după «mâna Sfântului Ioan Damaschin»”.
Da, știu. Palma lui Damaschin.
Așa. Încât făceam numai exerciții.
Da. Știam când e Paștele în orice an.
În orice an. Și când a fost. Și când va urma. Și nu mai era nicio grijă cu trecutul sărbătorilor, că dacă știai Paștile le aveai pe celelalte toate la îndemână.
Paștile în fiecare sfântă Liturghie
Să știți că Învierea Domnului nu este sărbătorită numai în ziua de Paști, sau în cele trei zile de Paști. Săptămânile noastre încep cu ziua Învierii Domnului, care este Duminica. De aceea, trebuie să fim foarte atenți noi, creștinii, să avem în vedere să venim la biserică duminicile și de sărbători.
(Extras din cartea: Ne vorbește Părintele Justin, vol IV)
Asta ne mai lipsea
Patriarhia Română: „Orice inițiativă referitoare la data de sărbătorire a Paștelui poate fi discutată doar în cadrul unui Sinod pan-ortodox.”
Sursa: https://basilica.ro/punct-de-vedere-referitor-la-declaratia-papei-francisc-cu-privire-la-stabilirea-unei-date-comune-de-celebrare-a-invierii-domnului/
Eu, dimpotrivă, văd că papa a fost refuzat. Că doar un Sinod pan-ortodox poate hotărî, iar nu papa.
Pai nu! Asa ceva nu se ia în calcul! Vrea papa Paște comun, să treacă la Ortodoxie!
nu e vorba de luat in calcul. patriarhia prefera de obicei diplomatia in raspunsuri si nu vrea sa dea raspunsuri fara echivoc. e gresit dar nu inseamna ca vrea sa ne unim nicidecum. la noi e totusi o hotarare sinodala in vigoare care nu permite sa facem taine si ierurgii cu ereticii. nu e perfect, se fac rugaciuni in comun, dar nu e inca lepadare
Era vorba de cu totul altceva: încuviințarea de a se organiza un Sinod pan-ortodox pt a schimba data Paștelui. Așa ceva nu se negociază!
Declaratia foarte mediatizata de presa main stream !
Sunt mari presiunile asupra patriarhului. Cine sunt cei care le fac daca s-au obtinut aceste efecte ?