X

Suedia aruncă un os pe sub masă politicienilor români

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Mare tevatură mare pe scena politică: Suedia s-a răzgîndit și vrea să bage România și Bulgaria în Schengen.  A ieșit soarele și pe ulița noastră, în plină iarnă. Marele anunț a fost făcut de însuși premierul Suediei în plenul Parlamentului European, iar liderii de la București se bulucesc să trîmbițeze măreața victorie. De ar fi așa, ce bine ar fi. Teamă ne e, însă, că suedezii s-au milostivit să strecoare pe sub masă, discret, un os de ros disperaților politicieni români; în fapt, șansele de aderare la Schengen ne rămîn, pe mai departe, nule.

”Înțelegem dezamăgirile României si Bulgariei, sunt justificate. Nu ezit să spun că dorim să punem pe ordinea de zi în Consiliu extinderea spațiului Schengen, pe președinția noastră” a spus premierul Ulf Kristersson azi, la Strasbourg, într-un discurs în care a prezentat prioritățile Suediei pe durata deținerii președinției Consiliului UE.

Un mesaj încurajator, în principiu.
Doar că analizînd exact contextul în care a fost transmis entuziasmul trebuie să ne scadă vertiginos, pentru că sunt toate șansele să fie o vorbă-n vînt, ca să nu se vorbească de rea-voință.

Tehnic vorbind, faptele sunt următoarele.

Sesiunea de la Strasbourg s-a deschis azi dimineață cu un discurs lung, dinainte scris, al lui Kristersson, în care acesta a prezentat cele patru mari priorități ale țării sale. Nu doar că niciuna nu atingea tema extinderii Schengen, dar premierul suedez a livrat un indirect duș rece candidatelor la Schengen:

”Prima noastră prioritate ca președinte al Consiliului va fi să lucrăm – împreună cu PE– pentru a promova securitatea Europei prin sprijinirea Ucrainei și să evidențiem importanța geopolitică a UE într-o lume din ce în ce mai incertă.
Și atunci când construim securitate, trebuie să ne uităm și la alte aspecte care sunt aproape de cetățenii noștri.

De asemenea, trebuie să ne continuăm munca pentru o politică comună și coerentă în materie de migrație, gestionând, în același timp, situația actuală cu toate instrumentele deja disponibile. În vremuri ca acestea, rolul UE în asigurarea securității și stabilității în toate aceste dimensiuni este crucial”.

Cum se poate vedea, retorica suedeză se pliază perfect nu pe cea româno-bulgară, ci pe cea austriaco-olandeză, care invocă migrația ilegală și criminalitatea transfrontalieră ca argumente împotriva extinderii Schengen.

Trei ore mai tîrziu, la finalul ședinței, Kristersson a revenit, conform cutumelor, pentru un mic discurs de final, un fel de concluzii la cele expuse în sală. Printre ultimele fraze rostite s-a numărat și cea despre ”dorința” – nu ”decizia” – de a pune aderarea noastră pe ordinea de zi a ședințelor Consiliului. Atît.

De ce ar fi aruncat Kristersson României și Bulgariei ceea ce noi am numit un os de ros?
Simplu: pentru că acesta e obiceiul ”pămîntului”.

  • Unii cititori își mai amintesc, poate, de cîte ori țara noastră a primit drept premii de consolare, după uși internaționale trîntite în nas, asemenea declarații încurajatoare.
  • Un caz clasic a fost în 1997, cînd marile puteri ne creaseră un imens orizont de așteptare pentru admiterea în NATO la summitul din acel an. Ca și anul trecut, politicienii români erau beți de fericire, considerîndu-se cu sacii în căruță.
  • Au intrat Polonia, Ungaria și Cehia, iar noi am rămas în afara gardului.
  • Imediat a venit sarabanda indignărilor sau a promisiunilor: intrați precis în 1999!

Preşedintele Poloniei, premierii Spaniei, Italiei, Canadei şi mulți alții ne consolau spunînd că declaraţia finală a summitului de la Madrid în care eram menționați reprezintă un important cîştig pentru România.

Preşedintele american, Bill Clinton, declara la Vocea Americii, că „ar fi bine ca România să intre în NATO, fiind o ţară foarte importantă, a doua ca mărime în centrul şi estul Europei”. Clinton chiar venea la București, în iulie, ca să ne dea asigurări și mai solide că ”data viitoare” intrăm precis. BBC aprecia că vizita lui trebuie interpretată drept un semnal clar că SUA ne bagă în NATO în 1999.

Preşedintele Franţei, Jacques Chirac, declara că este convins că România şi Slovenia vor fi admise în NATO cu prilejul reuniunii din 1999, cînd Alianţa va sărbători 50 de ani de la înfiinţare. Cancelarul german, Helmut Kohl, afirma că, în interpretarea lui, Alianţa va decide în 1999 asupra unui nou val al extinderii, la care România este favorită.
Nu am intrat nici în 1999. Prilej pentru alte vorbe frumoase și încurajări.
Vorbe care au un țel precis întotdeauna, și anume intenția de a menține aproape un stat a cărui populație ar putea reacționa negativ la ușile trîntite în nas.
Poate nu e întîmplător că Suedia ne-a aruncat osul după ce ultimul Eurobarometru ne-a prezentat drept cei mai mari eurosceptici ai continentului.

După ușa trîntită în 1997, a curs multă apă pe rîu: România a devenit membru NATO abia în 2004, la șapte ani după eșecul de la Madrid și după beția cu apa rece furnizată de încurajările occidentale.
Livrate generos, pentru că nu costă nimic.

La fel cum nu costă formularea suedeză ”ne dorim” să punem aderarea pe ordinea de zi. Doar că între dorință și faptă, se știe, e drum lung. (Bogdan Tiberiu IACOB)

Reclame

Sistemul vrea să ne reducă la tăcere! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum ajutorul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.



Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

Un comentariu

  1. România a avut dorința de a intra în Schengen până acum , însă are decizia de Ro Exit din 2023 până cel târziu la sfârșitul lui 2024.
    Și dacă pleacă România, sunt șanse mari să plece și Bulgaria.
    Oricum România nu intra în Schengen, deoarece este cedata Rusiei. Se consideră doar o monedă de schimb pentru avantaje obținute de west.
    Fapte?
    De la întrarea în mUE, toată economia a fost distrusă, falimentata sau cedata către firme din west pe degeaba.
    Nu suntem parteneri, doar țară de consum, piața de desfacere pentru produse west și marea lor majoritate de categorii inferioare.
    Dacă se încearcă dezvoltarea unor ramuri industriale prin firme românești, se duce o politică activă de sabotare și distrugere fie prin credite cu dobânzi mult mai mari față de dobânzile percepute firmelor din west sau prin oprirea finanțării ( chiar și subvențiile din agricultură sunt mult mai mici decât în restul statelor din west).
    Toate firmele, în special cele mari și cele în poziție de monopol nu plătesc taxele în România și prin diferite tertipuri repatriaza tot profitul în țările de origine unde sunt dispuse să plătească toate taxele. Evaziunea fiscală și eludarea platirii taxelor în România este norma pentru firmele străine, pentru a consolida economia din țările de baștină. Suntem toți în mUE însă unii au doar drepturi iar România doar obligații.
    Singura soluție practică este Ro Exit și declararea neutralității țării pentru împiedicarea unora și altora să ne transforme în zonă de război pentru câștigul lor.
    Ca țară neutră, România se poate dezvolta economic prin valorificarea superioară a resurselor și nu vinderea de materii prime ca apoi să cumpărăm mult mai scump produse finite ( pe care le putem face singuri și le-am produs și exportat cu succes în toată lumea, de exemplu mobilă).
    De asemenea posibilitatea de a realiza schimburi comerciale la nivel bilateral în interesul României cu toate țările din lume, nu doar cu cele agreate de Bruxelles. (vor să facă sancțiuni, atunci să sufere consecințele).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button