X

Găselniță pentru un VAL de ură mondială contra Iranului: Vin scumpiri majore ale carburanților


Petrolul de tip Brent, referință pentru 70% din țările lumii, s-a scumpit cu 20% în cursul nopții de duminică spre luni, cea mai mare variație de preț din istorie, după ce un atac cu rachete, presupus din Yemen, a indisponibilizat jumătate din producția Aramco, compania de stat a Arabiei Saudite, și 5% din producția globală.

Ulterior, creșterea cotațiilor s-a mai temperat, ajungând la doar 10%, după ce SUA  anunțat că va apela la rezervele federale strategice pentru a calma piețele. Cum ajustarea cotațiilor se vede mereu în prețul carburanților, trebuie să ne așteptăm , în perioada imediat următoare la scumpirea carburanților comercializați în România. Întotdeauna scumpirea benzinei și motorinei a survenit celei a petrolului. În mod uzual, carburanții sunt direct influențați de cotațiile internaționale ale produselor petroliere, care , și ele, urmează Brent-ul. Influența este în general proporțională în sensul că o scumpire cu 5% a petrolului antrenează o scumpire cu 5% a carburanților. Pe piața românească însă, influența este diminuată la o treime, adică scumpirea cu 10% a Brent-ului aduce o scumpire cu 3% a benzinei și motorinei. Aceasta deoarece carburanții nu au doar componenta petrol, ci și taxe datorate statului, plus curs valutar.

Mai clar, potrivit ultimelor date valabile ale Comisiei Europene, costul mediu al benzinei în România este de 1,14 euro pe litru iar al motorinei, 1,18 euro, singura țară mai ieftină fiind Bulgaria. Ne putem, așadar, aștepta destul de repede ca aceste cotații să urce cu 3%, până la 1,18 euro benzina și 1,21 motorina, adică un litru de carburant va fi cu 16 bani mai scump decât acum. Adică, dacă, spre exemplu, băgăm acum benzină cu 5,50 lei pe litru, într-o săptămână, maxim două săptămâni, vom alimenta la 5,66 lei/litru.

Ce plătim la pompă

Un procent de doar 51-54% din preţul carburantului din benzinării este apanajul mărfii propriu-zise, restul fiind taxe percepute direct de către stat. Practic, la benzinărie nu alimentăm doar maşina, ci şi direct vistieria statului, pentru că distribuitorul de carburanţi virează direct la Finanţe între 46% şi 49% din litrul de benzină sau motorină, reprezentând TVA și accize.

Restul este componenta de preţ cu care „jonglează” producătorul şi distribuitorul de carburanţi:
– costuri logistice (distribuţie primară şi secundară – salarii, întreţinere, amortizări – rovigneta, anvelope de iarna, etc.);
– costuri de operare reţea de distribuţie (salarii, taxe, impozite locale, utilităţi, investiţii obligatorii);
-costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionării şi prelucrării acesteia);
– costuri financiare (dobânzi – credite investiţii, curs valutar);
– Adaos comercial.
În România, există trei lanțuri mari de distribuitori de carburanți, Petrom, Rompetrol și LukOil, și multe altele mai mici. Din spate vine puternic MOL, filiala locală a companiei petroliere de stat din Ungaria cu același nume.
Citiți și:
Categorii
Economic
cuvinte cheie

Articole asemănătoare



Vă rugăm să comentați decent, în duhul Ortodoxiei! Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

4 comentarii

  1. Sa-mi fie iertat ,dupa cum arata soselele si orasele Romaniei sufocate de masini,vi se pare ca benzina si motorina sunt scumpe?Si asta in timp ce ne vaitam de poluare si incalzire globala?Nu cumva suntem ipocriti,cum sta bine unui roman adevarat?

  2. Nu mai interleg nimic. Arabia Saudita a cumparat armament ultramodern de la Trump.
    Disproportia intre tehnologiile de ;lupta este foarte mare: ar fi trebuit de mult sa-i arunce in mare pe rebelii shiiti din Yemen, care mor de foame la propriu.

  3. La noi cred ca or sa se implementeze prima data. Cand e vorba de scumpiri si executat ordine de la marile puteri, guvernantii nostri lingai sunt primii yes-meni. Chiar daca nu li se propune, ei se simt cu musca pe caciula sa-si ofere ca si cobai propriul popor. Ar merita condamnati pentru tradare. Asa diferenta intre salarii si preturile la mancare, eu nu prea am mai auzit, in conditiile in care potentialul nosyru e de tara agrara , dar importam de la altii ca si cand am fi desertul Sahara. De vina suntem si noi ca popor ca micii nostri producatori nu se unesc in bresle ca in Cehia sau Ungaria. Ce bine ni se potriveste proverbul sa moara si capra vecinului. Asteptam sa vina cineva sa ne faca in loc sa intelegem ca schimbarea incepe cu fiecare dintre noi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Jurnalismul independent al portalului OrtodoxINFO se bazează strict pe cititorii săi mulți, care sprijină fiecare cât poate acest demers. Vă punem la dispoziție conturi bancare sau varianta PayPal de mai jos. Fără sprijinul vostru acest proiect se poate diminua, până la dispariție.

Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

Reclamele sunt blocate

Te rog să ne susții, deblocând reclamele.