ZILELE ÎNAINTE DE CRĂCIUN: PE CINE AȘTEPTĂM de fapt?
Nu cu mult timp în urmă, canalele de știri au anunțat despre așa-zisa „Vinere Neagră”, ziua vânzărilor masive. Oamenii uneori se loveau unul pe altul, încercând să scoată mărfurile de pe rafturile magazinelor. Din punct de vedere creștin, este înfricoșător să credem că pregătirea pentru Crăciun ar putea fi înțeleasă în acest fel. Dar, din nou, în Europa zilelor noastre nu există aproape nici o legătură între Crăciun și Hristos. De fapt, în ultimii ani s-a vehiculat o idee potrivit căreia să se întâmple în Europa și în Statele Unite stabilirea unei sărbători seculare care să unească Hannukah și Crăciunul într-un festival interreligios de cumpărături și petreceri numit „Chrismukkah”.
Jurnalistul Yury Maximov, într-unul din articolele sale, scrie că „timp de mai mulți ani la rând, autoritățile americane au dorit ca sărbătorile să evite utilizarea cuvântului Crăciun. În Europa și în America „sărbătorile de Crăciun” sunt redenumite „sărbătorile de iarnă”, „pomul de Crăciun” devine un „copac de sărbătoare” și acum trebuie să ne dorim reciproc „sărbători fericite”.
În Rusia încă mai folosim cuvântul „Nașterea” [naștere], dar suntem conștienți de nașterea despre care vorbim? Multe cărți poștale rusești moderne spun „naștere fericită!”, dar de a cărui naștere se vorbește, nu este clar.
Dacă o persoană modernă se considera creștin, atunci este absolut necesar ca el să reziste „spiritului vremurilor”. Trebuie să ai grijă de pregătirea pentru nașterea lui Hristos.
Biserica din cele mai vechi timpuri ne-a tradus tradiția de a ține Postul Nașterii. Pentru unii, postul provoacă dificultăți suplimentare, deoarece coincide în timp cu nebunia de dinainte de sărbătoare. Dar există un post și că avem ocazia să ne pregătim în mod corespunzător pentru nașterea lui Hristos. Postul ne ajută să înțelegem locul nostru în lume și cine suntem. Suntem împreună cu restul lumii sau este sufletul nostru în altă parte? Atunci când dăm acestei chestiuni un gând profund, se pare că participarea la festivități împreună cu restul lumii nu este exact scopul ființei noastre. Pentru noi, creștinii moderni și slabi, timpul Postulului Nașterii este o mică oportunitate care ne permite să ne mărturisim credința înaintea lui Dumnezeu. Ne permite să vedem cât de lumesti suntem și cât de legați suntem în patimile noastre.
Am spus că unii sărbătoresc Crăciunul fără Hristos, dar, pe de altă parte, există unii creștini pentru care Crăciunul este doar ziua nașterii Domnului. Ce anume anticipăm în această sărbătoare? Dumnezeu care vine în lume, pentru ca El să poată continua să hrănească cinci mii de oameni (Mt 14: 13-21)? Nu, ci mai degrabă manifestarea Lui în lume pentru ca El să ne dea posibilitatea salvării prin suferința Sa pe Cruce.
Așadar, având înțelesul imensității darului Său pentru noi, macar in ultimele zile sa ne ferim de divertisment și să citim o literatură ortodoxa. Ne vom bucura, fără îndoială, prin citirea Sfinților Părinți. Sfântul profet David a spus: „cu cel curat, Te arăţi curat şi, cu cel stricat, Te porţi după stricăciunea lui.” (Psalmul 18:26). Să fim atenți la starea noastră interioară și atunci vom putea să abordăm Euharistia în ziua sărbătorii cu o dispoziție mult diferită, chiar dacă Sfânta Liturghie va fi la fel cum a fost întotdeauna. Da, biserica va avea decorațiuni și va fi foarte drăguță, dar asta nu este cel mai important. Cel mai important lucru pe care trebuie să-l facem în această sărbătoare este să participăm la Euharistie. Ziua sărbătorii însăși nu ne poate schimba,
Nu trebuie să ne gândim că neînțelegerile cu privire la modul în care ne pregătim pentru Crăciun au apărut numai în timpul nostru. Dacă ne uităm la tradițiile seculare ale secolului al XIX-lea, vom vedea că esența dogmatică a sărbătorii a fost, de asemenea, în mod semnificativ redusă. În acel moment, Crăciunul era privit ca o vacanță pentru copii, ca și cum ar fi în esență doar un basm sau o petrecere de grădiniță.
Unul dintre enoriașii mei, un adult, o persoană foarte respectabilă, a scris o poezie care a descris impresiile sale despre Crăciun. În poezie el ar fi menționat luna, zăpada și produse de patiserie delicioase. Acum, o atmosferă caldă și familiară este, bineînțeles, un lucru bun; cu toate acestea, trebuie să trecem la un nivel diferit de percepție. Este evident că nu avem dreptul să-i privăm pe copiii noștri de lucrurile legate de această sărbătoare. Dar, de asemenea, nu este nevoie de un adult care a intrat cu adevărat în Biserică pentru a sărbători Crăciunul în mod copilăresc.
Când sărbătorim Crăciunul, primul lucru pe care trebuie să îl înțelegem este motivul pentru care Hristos s-a născut. Aceasta este o întrebare foarte importantă și, dacă ne amintim răspunsul la aceasta, atunci vom percepe Nașterea lui Hristos și zilele următoare ale sărbătorii într-un mod complet diferit.
Analizând semnificația acestei sărbători, analizăm cu exactitate partea dogmatică a nașterii lui Hristos, care este atât Dumnezeu, cât și om.
Amintiți-vă că nașterea lui Hristos a fost descoperită magilor și păstorilor, dar a fost ascunsă de cunoașterea lui satana. Abia atunci când satana l-a ispitit pe Hristos, el a încercat să afle dacă El este cel care va veni sau nu. Și când Domnul a interzis demonilor să spună că este Fiul lui Dumnezeu, el a făcut acest lucru din mai multe motive, dintre care unul a fost acela de a da apostolilor suficient timp pentru a înțelege adevărul despre El. De asemenea, a fost nevoie de Cruce și nu a fost fără motiv că Domnul a spus că a venit ceasul Său. Dacă apostolii sau demonii ar fi început să vorbească deschis despre Hristos, atunci ar fi apărut mai multe obstacole în timpul slujirii Lui. Există și un motiv pentru care Hristos este numit „Cel înțelept” în imnurile pascale. V-ați gândi că vom folosi cuvântul „viclean” atunci când ne referim la cineva care ne-a jignit de o formă de înșelăciune. Dar în predica pascală a Sfântului Ioan Gură de Aur se spune că „iadul a înghițit momeala”, ceea ce înseamnă că Domnul, după ce a suferit și a murit pe Cruce, a coborât în iad, iar iadul a fost distrus, după care Hristos a scos pe cei drepți din Vechiul Testament împreună cu El. Totul s-a întâmplat în conformitate cu voia lui Dumnezeu și satan nu a primit cunoștință despre venirea lui Hristos, altfel ar fi încercat să intervină în răscumpărarea omenirii, din pricina căreia a venit Domnul. Si iadul a fost distrus, după care Hristos a scos împreună cu
El pe cei neprihăniți ai Vechiului Testament.
Există o întrebare dogmatică foarte importantă pe care trebuie să o înțelegem pentru a ajunge la esența Nașterii, adică virginitatea Preasfintei Maici a Domnului. Știm că în cartea Psalmilor, profetul David spune: „Am fost conceput în nelegiuiri, iar în păcate mama mă purtase”. După cum știm, consecințele păcatului originar sunt transferate de la părinte la copil atunci când cineva se naște în mod natural.
De aceea, Domnul, pentru care toate lucrurile sunt posibile, a ales un mod uimitor și miraculos de a se întrupa. N-ar fi putut Domnul să ne mântuiească doar prin propria sa voință și decizie? Bineînțeles că ar putea, dar noi înșine nu am fi putut să primim mântuirea în așa fel datorită naturii noastre căzute. Dacă ne comparăm cu Adam, cu calitățile pe care le avea în timp ce se afla în Rai, atunci vom vedea cât de mult suntem de diferiți. Și astfel a fost necesar ca Domnul să devină om, pentru a scoate omenirea din legăturile păcatului. Răscumpărarea noastră a fost necesară. A fost necesar ca Hristos să fie răstignit și să învingă moartea pentru a ne răscumpăra din captivitatea morții și a iadului. Și în acest caz, a fi născut dintr-o Fecioară era ceva necesar și semnificativ.
Ceea ce s-a întâmplat în timpul Întrupării, când Duhul Sfânt a coborât asupra Maicii lui Dumnezeu, a fost ceva miraculos și ceva care nu se va mai întâmpla niciodată. Ea a fost de acord, după ce a primit vestea bună de la Arhanghelul Gabriel ca ascultare de la Dumnezeu, să devină acea ușă prin care Hristos va veni în lume atât ca Dumnezeu, cât și ca om. Și astfel Duhul Sfânt a coborât asupra Fecioarei Maria. Ceea ce a avut loc atunci nu era o naștere obișnuită, afectată de pasiunile umane. Hristos a primit trupul Său de la Fecioară fără a primi consecințele păcatului original. Aș dori să repet acest gând: Domnul, devenind om, a fost eliberat de păcatul originar, chiar dacă în esență Trupul Său este ca al nostru. Dacă Hristos s-ar născut dintr-o femeie într-un mod obișnuit, el nu ar fi devenit atât Dumnezeu perfect, cât și om desăvârșit. Așadar, modul său unic de naștere l-a lăsat să fie complet liber de rău, să fie complet pur …
Preot Andrei Kanev
Traducere de Feodor Nemets
12/12/2018
Cititi va rugam si:
MOS CRACIUN nu e despre Craciun. E despre NEW AGE. Istoricul acestei “sarbatori”
Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum sprijinul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.
In Anglia ca sa nu mai foloseasca cuvantul Christmas ii spun Xmas.Deci au eliminat „Christ” si au pus x.Probabil deoarece au vrut sa aiba o zi de petrecere in ziua aceasta toata lumea indiferent daca cred in Hristos sau nu.Sau poate au facut asta cei care nu cred in Hristos pentru a elimina credinta in El din aceasta perioada a anului.Nu stiu cum a aparut acest cuvant dar in orice caz e ceva urat din partea lor.
Tot așa, mai nou, când vorbesc despre Dumnezeu, „oamenii de bine”, „cum-se-cade”, „buni creștini”…
Îl numesc „divinitatea”, ca să nu supere pe nimeni.
Da.De frica.Deoarece lumea L-a urat pe Domnul si le e frica ca sa nu fie urati si ei din cauza credintei lor in El.
In legatura cu afirmatia domnului Preot de mai sus cu privire la faptul ca diavolul nu a stiut ca Domnul Iisus Hristos e Mesia ca altfel ar fi intervenit cred ca nu e ortodoxa.Mie unul mi se pare gresita.Daca ar fi intervenit ce ar fi facut?Ce ar fi putut sa ii faca Domnului Iisus Hristos?Sau oamenilor?diavolul nu are putere impotriva oamenilor decat prin ganduri.Are diavolul putere mai mare ca Dumnezeu ca sa il opreasca sa mantuiasca oamenii?Cred ca asta e cam blasfemie.Si stim ca unii au crezut si altii nu.Ceea ce se intampla de la caderea lui Adam.Deci diavolul pe unii i-a convins sa nu creada iar pe altii nu a putut.Eu cred ca diavolul a stiut ca Domnul Iisus Hristos e Fiul Lui Dumnezeu.Si ceilalti draci la fel.Nu I-au spus dracii atunci cu intamplarea izgonirii lor din porci Fiul Lui Dumnezeu?Daca cineva stie ca nu asa e invatatura ortodoxa astept lamuriri daca vrea sa imi dea si le primesc cu toata inima.Caci vreau sa fiu ortodox dar invatatura aceasta mi s-a parut personala nu Ortodoxa.Doamne,ajuta.
„Taina cea din veac ascunsă și de îngeri neștiută, prin tine, Născătoare de Dumnezeu, celor de pe pământ s-a arătat, Dumnezeu întrupându-Se întru unire neamestecată și crucea de bunăvoie pentru noi primind; prin care, înviind pe cel dintâi zidit, a mântuit din moarte sufletele noastre”
Vrasmasul stia ca trebuie sa se nasca Mesia…din Sfanta Scriptura, dar nu stia Taina acestei intrupari….ce „impact” avea sa aiba asupra neamului omenesc!
Si nici cand s-a nascut Mantuitorul, nu stia ca El este Mesia, pt ca vrasmasul astepta sa se nasca dintr-o fecioara fara sa fie logodita….ne spun sfintii parinti ca acest lucru , logodna Maicii Domnului cu sfantul si dreptul Iosif, l-au facut sa creada ca nu este Mesia….
Dumnezeu s-a supus legilor pamantesti si nu a venit cu naluciri sa ne infricoseze…cu toate ca putea acest lucru….ci a venit smerit ! Ca sa nu forteze cu ceva alegerea noastra.
Alegerea sa fie din dragoste, nu din frica…fortat..sau altceva!
Asta este ce am inteles eu.
Dar pt ca acest lucru este mult mai profund …..si esti nelamurit, este bine de intrebat un duhovnic, ca sa nu gresim.
Da.Multumesc de raspuns.Stiu si eu asta multumita Lui Dumnezeu.Oricum cred ca demonii au incercat tot ce au putut impotriva Domnului Iisus Hristos.Stim ca au incercat arhiereii sa Il prinda de mai mai multe ori dar nu au putut caci El nu vroia ca sa fie prins atunci.Am citit la Sfantul Maxim ca intai au incercat dracii sa Il faca sa pacatuiasca prin ispitirile din pustie,care erau pacate fata de Dumnezeu.Apoi vazand ca nu pot sa Il faca sa pacatuiasca fata de Dumnezeu incercau sa Il faca sa pacatuiasca fata de oameni dorind sa Il faca sa incalce porunca iubirii fata de ei.Apoi ispitirile din ceasul mortii care orice om le intampina dupa cum a spus si Domnul ca vine stapanitorul lumii acesteia si nu afla nimic in mine.Adica vreun pacat,sau patima sau ceva prin care sa il piarda pe om prin ultimile ispitiri.Numai in felul asta au putut sa incerce dracii ceva impotriva Domnului Hristos.Asta e singura putere care stiu eu ca o au.Sa ispiteasca.Iar cu privire la faptul daca dracii au stiut daca El este Mesia ceea ce cred e ca daca nu au stiut e datorita faptului ca nu au putut stii datorita nepriceperii lor dar nu dintr-o frica a Lui Dumnezeu de ei,ceea ce ar fi o blasfemie daca am crede asa.Ei sunt ingaduiti sa traiasca printre noi pentru ca nu au voie sa ne faca altceva decat sa ne indemne spre rau.Doamne,ajuta.Iertati-ma daca am gresit cu ceva.
Cred ca dracii au intuit Iisus este Mesia, dar nu au priceput taina Întrupării și nici taina răscumpărării neamului omenesc prin Cruce și suferință. N-au putut sa priceapă smerenia cea mare a lui Dumnezeu și dragostea lui pentru om, (s-au poate nu au vrut,) si atunci îl ispitească mai mult ca om, doar, doar îl vor înfrânge, neștiind ca se lupta cu Dumnezeu. Dacă sunt stăpâniți de răutate, cum sa priceapă….