X

Dezvăluiri. Casa de Sănătate a ȘTIUT din 2009 că SISTEMUL informatic este la PĂMÂNT

de null
Foto: Din prima pagină a documentului aflăm că se știa că SIUI nu merge și IT-iștii au conceput un plan pentru repararea lui

EVZ vă prezintă, în exclusivitate, un document oficial întocmit în decembrie 2009, semnat de toți șefii departamentelor de IT de la casele județene plus o parte din conducerea de atunci a instituției, care arată că se știa încă de la începutul implementării Sistemului Informatic Unic Integrat al Asigurărilor Sociale de Sănătate (SIUI) că acesta are defecțiuni grave! Exact aceleași probleme dau bătăi de cap și acum, semn că în atâta amar de vreme nu s-a făcut nimic pentru remedierea lor.

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

În luna noiembrie 2008 a intrat în faza de operare Sistemul Informatic Unic Integrat al Asigurărilor Sociale de Sănătate (SIUI), un sistem de bază la care s-au adăugat ulterior mult alte module secundare (ex: rețetele electronice, cardurile de asigurat). Nașterea sa fusese una extrem de grea, fapt recunoscut oficial pe site-ul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS).

„Proiectul în valoare de aproape 120 milioane euro a fost lansat în anul 1999, dar din cauza unor contestaţii şi a unor dificultăţi financiare, construirea propriu-zisă a început în anul 2002. Totodată, şi operaţionalizarea SIUI a fost decalată, atât din cauza întârzierii cu care a început construirea sistemului, cât şi a modificărilor proiectului iniţial care au devenit necesare pe parcurs, odată cu modificările succesive ale legislaţiei şi cu apariţia de noi atribuţii ale CNAS”, stă scris la secțiunea „Scurt Istoric”.

De realizarea efectivă a programului SIUI s-a ocupat Hewlett-Packard, care a subconstractat lucrarea către SIVECO (dezvoltatorul soft și al sistemului ERP), STS a asigurat comunicațiile speciale pentru sistem, iar SRI asigura securitatea cibernetică a acestuia.

Autorii textului de pe site-ul CNAS, însă, omit cu desăvârșire chinurile la care i-au supus, de-a lungul timpului, pe furnizorii de servicii medicale, care lucrează de 10 ani cu acest sistem defect încă din fașă, cum vom arăta. Ei scriu că „în pofida scepticismului cu care a fost privit la început de o parte a furnizorilor de servicii medicale şi a opiniei publice, SIUI a permis treptat eficientizarea gestionării sistemului de asigurări sociale de sănătate, acest proiect fiind completat cu cel al reţetei medicale electronice SIPE, devenit operaţional la 1 iulie 2012, precum şi cu cel al dosarului electronic al pacientului DES, devenit operaţional în luna aprilie 2014”. Un an mai târziu, ca o extensie a aceluiași sistem, devenea operabil și faimosul card de sănătate.

Știau de acum nouă ani că nu merge sistemul de bază!

Revenind la timpul prezent, de câteva săptămâni sistemul sanitar e în plină criză. Mersul la cabinetul unui medic e ca un soi de ruletă rusească în variantă românească: dacă n-ai noroc să meargă sistemul și să- ți fie validat cardul de asigurat, ai toate șansele să nu primești trimiteri la specialiști sau analize, concedii medicale, rețete sau să beneficieze de tratamente gratuite.

Situația nu e deloc nouă, ați puntea spune. Exact așa s-a întâmplat și anul trecut, înainte de semnarea contractului de mentenanță (cu SIVECO, pe un contract de 7,6 milioane de lei), și acum doi ani (înainte să preia Teamnet reparațiile, în 2016, pe un contract de 5 milioane de euro), asta ca să enumerăm doar crizele recente. EVZ vă arată că s-a știut, de fapt, de la început că platforma informatică de bază are defecțiuni!

Documentul, obținut în exclusivitate, a fost conceput la 1 decembrie 2009 și este înregistrat oficial la Casa de Asigurări de Sănătate la 2 decembrie 2009, adică la un an de la lansarea sistemului informatic unic al CNAS (noiembrie 2008). Este semnat, filă cu filă, de toți șefii Departamentelor de IT de la Casa Naționala și de la Casele Județene, de câțiva directori generali din CNAS și de un reprezentant al Casei de Sănătate OPSNAJ (a Armatei).

„Prin prezenta, vă transmitem alăturat Planul de măsuri necesar pentru o implementare și operare corectă a SIUI la nivelul CJAS (caselor județene de sănătate, n.r.)”, scrie simplu și elocvent pe prima pagină a documentului.

La un an de la darea SIUI în funcțiune, ITiștii caselor de sănătate atrăgeau atenția marilor șefi, la capitolul „Probleme de fond”, că „sistemul nu oferă la acest moment un nivel tehnologic acceptabil (la nivelul modulelor Gestiune Asigurați și Evidență Plătitori) pentru o operare corectă și completă cu resursele de care CJAS dispune (oameni, timp și echipamente)”.

FOTO: „Sistemul nu oferă la acst moment un nivel tehnologic acceptabil” se arată în pagina 2 a documentului care este semnat de specialiștii IT din casele se sănătate

Ce trebuia reparat din start

Semnatarii explicau concret și ce măsuri ar trebui luate urgent, subliniem – acum 9 ani – pentru ca sistemul să funcționeze.

„Se impune ameliorarea lipsei grave de ergonomie și user- friendlyness în aplicațiile SIUI:

Aplicația este foarte greoaie,

Pașii care trebuie făcuți pentru o operație sunt ilogici din punct de vedere al funcționării sistemului, inutili și nespecifici activității curente,

Aplicația prezintă blocări frecvente și nejustificate,

Timpii de răspuns sunt foarte mari, în special în perioadele de vârf (perioade de raportări). Toate aceste deficiențe duc la multiplicarea timpului de lucru, tensiuni sociale mai ales în domeniul lucrului cu publicul, întârzieri de decontare și la suprasolicitarea personalului operator”.

Ei chiar cereau să nu se mai încropească rezolvări de moment și să nu se mai schimbe procedurile medicale în funcție de defecțiunile sistemului.

„Se impune adaptarea sistemului informatic la procedurile și regulile curente ale CJAS și nu a procedurilor și regulilor la sistemul informatic”, notau IT-iștii.

FOTO: Aplicația prezintă blocări frecvente și nejustificate, arată IT-iștii

Defecțiunile, enunțate punct cu punct

Ei semnalau și faptul că „Modul de gestiune a Asiguraților este parțial funcțional. Între problemele majore enumerăm:

Există probleme de procesare și validare a informațiilor din surse de date externe (angajatori, pensii, asistați social, elevi/studenți … case paralele)…

Există erori blocante de operare a categoriilor de asigurați (suprapunere, intersectare, prioritizare)…

Toate celelalte module din SIUI depind în mod direct de modul de Gestiune Asigurați. Este prioritară remedierea erorilor și implementarea în același timp, cu aceeași procedură și în același ritm a acestui modul (sau soluții alternative) cu succes înaintea celorlalte module,

Este necesară eliminarea înregistrărilor eronate apărute în sistem cu ocazia migrărilor și a neînchiderii automate a categoriei de asigurat”, se mai arată în documentul exploziv care se poate consulta în facsimil.

De 10 ani, sistemul are aceleași probleme

Vă sună cunoscute problemele enunțate în documentul din 2009, prezentat exclusiv de EVZ? E și normal, din moment ce exact aceleași sunt semnalate și acum, în 2018, de medicii de familie care, din disperare, au și protestat în fața Casei Naționale de Sănătate sătui să piardă nopțile încercând să valideze consultații, rețete și trimiteri.

Servicii nevalidate, carduri imposibil de verificat

„Am 145 de servicii nevalidate de săptămâna trecută, fiindcă nu a mers sistemul impotent unic informatic, așa cum CNAS a și recunoscut în comunicatul dat pe repede înainte când a aflat că mergem la poarta lui. Țin să anunț pe această cale că zilele libere îmi aparțin pe deplin, la fel și nopțile, nu renunț la nicio secundă acordată familiei mele pentru a mă duce la cabinet să validez, fiindcă nimeni din CNAS nu mi-a contractat și timpul liber. Așa încât dacă mă voi trezi cu servicii nevalidate fiindcă nu am acceptat umilința de a pierde nopțile prin dispensar, anunț de acum că mă voi adresa justiției pentru acest afront. Sunt sigură că voi găsi un avocat să mă reprezinte și ca nu voi fi singura!”, izbucnea, pe 13 mai, dr. Sandra Adalgiza Alexiu, președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov (AMFB), pe pagina sa de Facebook.

Zeci de medici au postat în ultimele două săptămâni sute de print screen-uri cu defecțiunile sistemului. În ediția de ieri a ziarului nostru vă prezentam explicațiile unui alt medic, care ne semnala că probleme apar constant la nivelul fiecărui segment al acestei platforme informatice care gestionează sănătatea românească. Le redăm încă o dată, pentru acuratețe.

FOTO: „Este prioritară remedierea erorilor”, arătau, clar, specialiștii caselor de sănătate

Poate pica oricând orice componentă a sistemului

„Medicii de familie, spitalele, farmaciile, ambulanțele, fiecare folosește câte un program diferit. Se poate să funcționeze de exemplu SIUI la medicii de familie (SIUI MF), dar să nu funcționeze SIUI CLINIC (programul spitalelor, adică al medicilor specialiști), asta în timp ce dacă verifici site-ul CNAS, pare că totul merge șnur. Ultima minciună practicată: SIUI-ul îi anunță pe medici că este online cu toate componentele (de exemplu la MF cu „SIUI” – programul de bază, „SIPE”- programul pentru rețete, „CEAS” – programul pentru utilizarea cardului), dar medicul nu poate elibera rețeta, pentru că fie CEAS nu recunoaște cardul, fie SIUI-ul nu validează serviciile operate de medic”, a explicat ce se întâmplă un medic, pentru EVZ.

 

Reclame

Sistemul vrea să ne reducă la tăcere! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum ajutorul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.



Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

Un comentariu

  1. E adevarat, sistemul de inregimentare electronica a starii sanatatii sclavilor merge prost, nu asta e problema, nu actualizarea bazei de date, ci insasi existenta ei atata timp cat e folosita impotriva intereselor populatiei Romaniei, trimisa in Israel, multinationalelor de asigurari si oricui altcuiva care vrea doar sa ne mulga si sa ne puna capastrul. Idiotii utili (vorba lui Stalin) au fost medicii de familie care pentru “valoarea punctului” si pentru un laptop capatat gratis au inceput sa incarce datele cu istoricul, afectiunile si tratamentul pacientilor si apoi sa le verse constiincios in oala mare a stapanilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button