Scrisoare a unei credincioase din Rădeni: “Proiectul de rezoluție ne reprezintă pe noi, pe mărturisitorii de rând”

Author:

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Adeziunea la proiectul de rezoluție împotriva extremelor din cadrul luptei noastre antiecumeniste, inițiat de grupul celor 5 preoți cărora li se adaugă teologul Mihai-Silviu Chirilă, înseamnă un sprijin al nostru, al mărturisitorilor, pentru o cale teologică de urmat în această etapă a luptei noastre contra ecumenismului.

Pentru ca noi să ne trezim din somnul cel adânc, Domnul, în marea Sa milă, ne-a făcut cunoscut nouă, tuturor, că ierarhii, slujitorii Săi, au greșit grav la Sinodul din Creta din iunie 2016, unde au acceptat învățături neortodoxe.

Poporul din România a urmărit cu interes predicile IPS Serafim de Pireu și ale IPS Longhin, episcopul de același sânge cu noi, care au înfierat erezia ecumenistă și, cu multe rugăminți, i-au îndemnat pe ierarhii noștri care au greșit să se întoarcă la Hristos, pe Care L-au cunoscut.

Pentru a veni în turma mărturisitorilor, Dumnezeu a lucrat prin preoții Săi dreptcredincioși, care au sunat semnalul de alarmă din care am înțeles că erezia ecumenistă este un pericol de moarte pentru sufletele noastre.

Când a apărut Comunicatul Părintelui Antim de întrerupere a pomenirii mitropolitului Teofan, am avut o bucurie așa de mare, încât am vrut să îl citesc de mii de ori. Am întrebat o ucenică a părintelui Antim ce zice sfinția sa să facem. I-a spus să venim la Rădeni.

Privilegiați au fost ucenicii Părintelui Antim, ai Părintelui Ieronim și ai Părintelui Calinic, care au primit toate învățăturile direct, iar noi, ceilalți, ne interesam la ucenicii Părintelui Antim. În multe probleme puneam o ucenică a părintelui să întrebe care este părerea Sfinției Sale. Și atunci el spunea: “Țineți-vă de Rădeni!”.

Eu nu am avut bucuria să fiu ucenica Părintelui Antim sau a Părintelui Ieronim, sau a Părintelui Calinic, dar Dumnezeu, Care poartă de grijă tuturor, a binevoit ca în timpul sinodului tâlhăresc să mă aflu în Creta cu soțul. Știam de sinod, așa că înainte de a pleca am mers la Cămârzani, la părintele Ignatie, să-i spun că merg la Sfânta Liturghie săvârșită de toți Întâistătătorii tuturor Bisericilor Ortodoxe autocefale. Mi-a spus: “Să nu mergi să fii cu trădătorii!

Părintele Pamvo de la Rădeni a oprit pomenirea ierarhului, astfel încât Parintele Antim și toți preoții și-au trimis ucenicii la Rădeni.

Domnul teolog Mihai-Silviu Chirilă a luptat alături de poporul credincios contra “sistemului cezarului”, pentru ca Schitul Rădeni să reziste și să avem un loc unde să ne adunăm toți la Sfânta Liturghie. Dacă nu era această luptă a poporului, Schitul Rădeni putea să aibă soarta pe care a avut-o Schitul de la Codrii Pașcanilor, care a fost desființat. Mulți au auzit de Rădeni din Ilfov, Vrancea, Vâlcea, că este bastionul Ortodoxiei curate, neîntinate de erezie, iar un merit deosebit în propagarea în toată lumea a luptei pentru Rădeni îl are portalul de știri ortodox OrtodoxINFO, care ne-a stat alături în cele mai grele momente.

De la Rădeni am aflat multe lucruri despre credința noastră, pentru că a mărturisi înseamnă să-ți cunoști credința, scrierile Sfinților Părinți care au tâlcuit Scripturile, ale Sfântului Ignatie Briancianinov, ale Sfântului Teofan Zăvorâtul, ale Sfântului Averchie Taușev, ale Sfântului Iustin Popovici și ale altor sfinți care au scris pentru timpurile noastre.

De aceea, în aceste momente de derută și încrâncenare ne întrebăm: Ce este greșit în proiectul de rezoluție împotriva extremelor din lupta antiecumenistă propus de cei șase membri ai sinaxei? Proiectul este echilibrat, atenționează pe mărturisitori să nu cadă în extreme și este deschis pentru oricine dorește să vină cu îmbunătățiri.

De ce nu se dezbate acest proiect la Sinaxa din 25.01.2018 de la Roman??? Sau se dorește a se lua hotărâri asupra unor documente pe care noi, cei mulți, nu le cunoaștem? Vă rugăm, sfințiți părinți, să nu cădeți în aceeași greșeală a ierarhilor noștri, care, la Sinodul din Creta, n-au consultat poporul. Dacă l-ar fi consultat, n-ar fi trădat credința noastră ortodoxă.

De ce se trece cu vederea munca și sacrificiul unor oameni care au lucrat și au luptat în interesul nostru, al celor mulți, și luptă și în prezent? Chiar dacă din cauza unor neînțelegeri domnul Mihai-Silviu Chirilă a trebuit să plece de la Radeni, domnia sa luptă în continuare cu “sistemul lumesc” pentru ca noi să putem veni aici, la Sfânta Liturghie, și în prezent. Oare e puțin lucru, îi întrebam pe cei puțini, măcinați de orgolii, care îl atacă și vor să-l determine să abandoneze lupta?

S-a speculat că ar exista o neînțelegere între Părintele Antim și domnul Mihai-Silviu Chirilă. Ce se urmărește cu aceasta? Se vrea o și mai mare dezbinare? Eu cred că binele va birui, și duhovnicul nu-și va lăsa ucenicul în gura viclenilor.

De ce nu au fost invitați la Sinaxa de la Roman din 25.01.2018, decât după ce am luat poziție noi, credincioșii, Părintele Ioan Ungureanu, de la Botoșani, și domnul Mihai-Silviu Chirilă, care ne reprezintă pe noi, mărturisitorii, în schimb a fost invitat Părintele Ciprian Staicu, care nu ne reprezintă, pentru că aproape de un an luptă pentru dezbinarea turmei și spune că la sinaxă va veni să judece!!! Ce orgolii ascunse îi animă pe cei ce au procedat în felul acesta?

Acest proiect ne reprezintă pe noi, pe toți mărturisitorii de rând, care, în proporție de 99% avem membri de familie, dar și apropiați care nu au înțeles încă ce este cu această luptă!

Când le vorbesc apropiaților, cunoscuților sau chiar și soțului și copiilor, care sunt la casele lor, se uită la mine ca la urs.

Dacă se acceptă poziția celor care promovează extremele în lupta antiecumenistă, vom mai putea, eu și ceilalți mărturisitori, să ne aducem familiile și apropiații pe calea mărturisirii? Oare va mai veni cineva în turma noastră, văzându-ne intoleranți și fără răbdare?

Oare Dumnezeu nu are răbdare cu noi de 2000 de ani, sau de 100 de ani, de când se sapă la temelia credinței, pentru a fi distrusă??? Și noi să nu mai avem răbdare cu semenii noștri, să-i ajutăm să vină și ei la cunoștința adevărului? Frumos a spus părintele Calinic într-o predică să mulțumim Domnului că ne-am îngrădit de erezie și atât, să nu Îl mai ispitim pe Dumnezeu!

Sfințiți părinți care promovați extremele în lupta noastră, vă întreb: Ce să facem noi toți, ce să fac eu, să nu mai stau cu familia la masă, să mă despart de soț, să plec de acasă? Acceptarea extremelor înseamnă să dăm credit unor oameni măcinați de ură, care vor dezbinare în turma mărturisitorilor. S-au făcut și greșeli, așa este, dar nu trebuie să-i judecăm noi, poate au conștientizat, și-au cerut iertare și Domnul i-a iertat, iar noi rămânem cu păcatul.

Și apoi, tot ce este în proiectul propus de cei șase membri ai sinaxei spune și Părintele Antim în Comunicatul din 30.12.2017.

Dacă cei care îl denigrează pe domnul Chirilă reprezintă un număr infim, dar care sunt foarte vocali pe internet și dau impresia că sunt mulți și afirmă orice pentru a-l face să abandoneze această luptă, foarte mulți dintre noi îl susținem și îi îndemnăm și pe ceilalți, care susțin extremele, să fie mai împăciuitori, și cu răbdare se va înmulți turma, pentru că Domnul are răbdare cu noi.

Cu durere în suflet și cu nădejde,
Maria Petrariu,
Târgu Neamț

50 thoughts on “Scrisoare a unei credincioase din Rădeni: “Proiectul de rezoluție ne reprezintă pe noi, pe mărturisitorii de rând””

  1. Foarte adevarat tot ce sa scris aici.ma bucur ca mai sunt oameni cu inima mare si cu luminati de Duh Sfant.sa nu uitam inca odata ca Sf.Antonie cel Mare a spus ca cea mai importanta este Dreapta socoteala.

  2. Ar fi o greseala fatala de strategie acceptarea in continuare a preotului Staicu. Probabil multi preoti nu stiu ce dezbinare face, caci nu-i citesc mizeriile de pe cloaca lui de blog. A subminat de la inceput gruparea preotilor nepomenitori si urmeaza sa-i distruga si pe cei care au mai ramas.
    S-a dovedit ca are preferinte muzicale masonice si idei schismatice. Apoi nu s-a supus niciodata hotararilor luate in sinaxele nationale si in sedintele de lucru. Nimeni nu a luat nicio masura.
    Cred ca este momentul sa fie pus la punct, iar monahul Sava Lavriotul sa-si vada de Grecia lui, ca ne duce pe piste stiliste, in Grecia fiind exclus din Sinaxa din care face parte p Teodor Zisis, p Manolis, printre cei mai cunoscuti de publicul romanesc.
    Datorita acestui preot dezbinator a fost nevoie sa se faca alte si alte sinaxe, caci se abatea mereu de la cele stabilite la sinaxa nationala de la Botosani.
    Cat despre marginalizarea teologului Mihai-Silviu Chirila cred ca doar dracul vrea asa ceva, fiind turbat de toata lupta si munca domniei sale si a intregii sale familii.
    Sa avem grija voia cui facem!

  3. Oare aceasta e lupta noastra? Cum e posibil sa fi ajuns în acest hal? Le facem jocul ecumenistilor? Pai e atat de greu sa elimini un element nociv, ce musteste de invidie si ura? Sa se faca vot secret si sa ne descotorosim de dezbinarorul si schismaticul Ciprian-Ioan Staicu!
    Altfel va discredita de tot miscarea celor ingraditi de erezie.

    1. eu v-am avertizat de mult despre persoana lui Staicu, dar m-ati ignorat… va spun iar, ca nu se va opri aici, caci tinta lui este sa distruga Radeniul si apoi Orășeniul. Ori prin dezbinarea preotilor, ori prin discreditare, inducand masuri schismatice, care va zice ca trebuie luate in numele apararii Dreptei Credinte. Cred ca-i depaseste pe multi preoti cu agerimea mintii, dar intru viclenie, asa ca e foarte nociv sa mai fie tolerat in gruparea nepomenitorilor.

  4. E oribil cum a incercat sa discrediteze pe rand preotii nepomenitori din Moldova.
    https://sinodultalharesc.tk/cum-si-a-inceput-pr-ciprian-ioan-staicu-lucrarea-de-dezbinarea-a-nepomenitorilor/
    Despre p Antim a lansat numai zvonuri mincinoase, propagate in public pe o alta latrina de blog – a lui Teodot Rogojina.
    A trebuit p Antim sa dea dezmintire si ii stiu personal mâhnirea față de astfel de calomnii, caci ii sunt ucenica.
    S-a vrut unitate intre nepomenitori si îndreptarea preotului Staicu, dar nu a dat roade, decat pentru el, reusind sa rupa unitatea celor de la Radeni cu fratele Mihai Chirilă. Pare din sfera securistilor o astfel de manevră.
    Trebuie revenit la starea de normalitate, pastrand doar pe cei care se conformeaza cu hotararile luate in sinaxele de pana acum.

  5. Doamne ai milă de mine păcătosul !, că nu mai pricep nimic !!!

    Doamna Maria, dacă comunicatul de la Radeni este adevărat, eu ce să mai înţeleg ?!

    Îmi pare rău că s-a ajuns la astfel de neînţelegeri, de care se bucură doar cei care au trădat, adică ecumeniştii (de orice rang sunt aceştia !)

    Iertare de îndrăzneală !
    Doamne ajută !

    (Doamna Mirela, cred că mi-ar prinde bine un sfat de-al dvs, în această chestiune !)

    1. Nu sunt în măsură să dau sfaturi, ci mai curând să primesc, dar sper să nu greșesc îndemnându-te să mai ai răbdare. Cred că Dumnezeu va face lumină și, ca la Cina cea de taină, Iuda cel nou va fi scos din ceata ucenicilor. Dincolo de dezbinarea cu care diavolul a căutat mereu să dezbine biserica, să aplicăm învățătura Sfinților Părinți să fugim de erezie, adică să facem ceea ce ne revine nouă, mirenilor.
      Nu uita cuvintele lui Hristos: Îndrăzniți, Eu am biruit lumea! Cereți și vi se va da, căutați și veți afla, bateți și vi se va deschide! Nădejdea mea este Tată, scăparea mea este Fiul, acoperământul meu este Duhul Sfânt, Treime Sfântă, Slavă Ție!
      Doamne-ajută și curaj!

      1. D-nă Mirela,

        Mulţumesc mult pentru îndemn şi încurajare !
        Într-adevăr RĂBDAREA este o mare VIRTUTE, care mie îmi cam este străină, din cauza păcatelor mele !
        Greu de îndeplinit cuvântul Mântuitorului Hristos …”Prin răbdarea voastră veţi dobândi sufletele voastre. ” (Ev. Luca, 12)

        Însă, mintea mea nu poate să priceapă cum pot fi mai multe „adevăruri” !!!

        Mă bucur mult de fiecare dată când vă citesc cuvântul pe care-l împărtăşiţi nouă celor mai slabi în credinţă !
        Mie, cel puţin, îmi daţi un pic de curaj, când văd că sunt oameni cinstiţi sufleteşte care le pasă de aproapele lor (soră/frate întru dreapta credinţă !). ASTA AR TREBUI SĂ O FACĂ, ÎN PRIMUL RÂND, FĂRĂ NICIUN COMPROMIS, IERARHII, PREOŢII, TOŢI SLUJITORII SFANTULUI ALTAR, HIROTONIŢI PENTRU ACEASTA !!!

        (îmi cer scuze, dar am observat că în comentariul meu anterior am uitat să precizez despre ce comunicat este vorba: anume despre acesta: https://stranaortodoxa.wordpress.com/2018/01/17/comunicatul-preotilor-ortodocsi-slujitori-la-schitul-radeni-impreuna-cu-preotii-sustinatori-cu-privire-la-proiectul-de-rezolutie-referitor-la-provocarile-actuale-la-adresa-luptei-antiecumeniste-viit/)

        Iertaţi de îndrăzneală !
        Doamne ajută !

        1. Precizând faptul că deruta provine din neînțelegerile apărute între părinții nepomenitori, mi-am dat seama că sursa este acel comunicat.
          Chiar dacă nu sunt mai multe adevăruri, infiltrarea unei iude este generatoare de dezorientări, perturbări și chiar divizări, până când e aceasta e vădită și i se înțeleg intențiile și lucrarea. Dar cred că Hristos, Adevărul, se va milostivi de noi și, pentru rugăciunile drepților săi care Îl caută cu inimă sinceră, va face lumină în această chestiune.
          Până atunci, să mulțumim lui Dumnezeu că mai avem preoți care Îl pun pe El mai presus de orice și de oricine, prin care să rămânem în dreapta credință.
          Doamne-ajută!

  6. SĂ NE FERIM DE EXTREME! MĂRTURISIREA NOASTRĂ SĂ FIE ECHILIBRATĂ, ÎN CONGLĂSUIRE CU ADEVĂRAȚII PĂRINȚI AI BISERICII UNIVERSALE A LUI HRISTOS. PROIECTUL DE REZOLUȚIE A FOST TRADUS ÎN GREACĂ ȘI ÎN RUSĂ. CUI ÎI ESTE FRICĂ DE ACEST PROIECT?!
    Prin respingerea Proiectului de Rezoluție și prin obturarea căii echilibrate în lupta antiecumenistă, verificată panortodox, se poate rupe puntea de legătură cu Sinaxa Clericilor și Monahilor Antiecumeniști din Grecia și cu alte țări ortodoxe implicate în lupta împotriva panereziei care au ca bază lupta comună a nepomenitorilor si a pomenitorilor mărturisitori (Bulgaria, Georgia, Republica Moldova, Serbia etc) pentru eradicarea ecumemenismului. Se conturează, din păcate, o „biserică” a nepomenitorilor sau „Biserica rezidă numai și numai în nepomenitori”. Deși condițiile și situația din teren sunt clar favorabile luptei antiecumeniste, panortodoxia Cretei a fost eradicată deja, iar acum cu o lucrare bine organizată, comună, se putea trece la faza doi, la condamnarea kakodoxiilor. Ar fi păcat să ne poticnim tocmai acum susținând că „toți cei care nu s-au îngrădit față de Sinodul din Creta sunt eretici, conștient sau inconștient”. Această abordare este una extremistă, lipsită de temei canonic și hotărâre sobornicească ortodoxă, și poate zădărnici eforturile făcute până acum în lupta antiecumenistă. Această nouă abordare poate duce lupta antiecumenistă pe două fronturi separate sau, și mai rău, să se dea o altă direcție luptei, a celor îngrădiți de panerezia ecumenistă. Să nu fie!
    Preot Claudiu Buză

    1. Parinte, explicati si faptul ca „lupta comună împotriva panereziei a nepomenitorilor si a pomenitorilor mărturisitori” nu înseamnă că e bine să se meargă la slujbele pomenitorilor sau mai mult sa se apeleze la Sfintele Taine (VALIDE) săvârșite de aceștia.
      In plus, contestatarii proiectului dispretuiesc prorociile, care spun că Biserica va avea întotdeauna un ierarh.

      1. S-a tot spus că nu putem merge, la noi în țară, la cei care pomenesc decâr în situații cu totul speciale. Afirmația de mai sus se referă la întreaga Ortodoxie, unde nu toți preoții trebuie să întrerupă pomenirea, având ierarhi mărturisitori. Cum ar fi, spre ex, să întrerupă pomenirea ips Serafim al Pireului, pr Matei Vulcănescu?! Ar fi un nonsens. Deci, lupta noastră ar trebui să fie comună și verificată prin experiența celorlalți, nicidecum izolată și limitată la fantezii ale dezbinătorilor.

        1. Draga parinte,

          Sa ma iertati dar eu am auzit cum ca Mitropolitul Serafim de Pireu a slujit nu demult cu ereticii si in plus i-a daruit un portret mare, cadou, ereticului de Bartolomeu ! Daca parintele Matei il pomeneste inca, asta nu este semn bun !
          Parerea mea este ca dupa atata timp care a trecut de la sinodul talharesc din Creta, preotii care inca pomenesc pe eretici, trebuia sa se hotarasca SA FIE CU HRISTOS ! Daca nu au facut-o, asta denota ori lipsa de credinta, ori erezie, sa ma iertati !!!!!! Eu nu cred ca este dovada de extremism, sa afirmam ca in Biserica sunt numai si numai preotii si credinciosii NE-pomenitori de eretici !!!!!! Adica toti cei care s-au ingradit de eretici si de erezie ! Ceilalti NU SUNT BISERICA !!!!! Ce sa ne tot ascundem dupa degete !!! Sa nu-i judecam ?! Ba eu zic sa-i judecam pentru ca inca fac lucrarea satanica de despartire a sufletelor de HRISTOS ADEVARUL ! Credinciosii si preotii cand pomenesc pe eretici, fiind in comuniune de credinta cu ereticii, sunt atacati de duhurile necurate ale ereziei !!! Sa nu-mi spuneti mie ca au rezistat un an si jumatate la aceste atacuri !!!!!! Eu am fosti prieteni care au ramas cu ereticii, iar acum nu te mai poti intelege cu ei, exact cum nu te mai poti intelege cu sectarii !!!! Nu este niciun extremism sa declaram ca cei care continua pomenirea ereticilor NU SUNT IN BISERICA LUI HRISTOS !!!!!! Nu este extremism, e dureroasa realitate !!!!!!! Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca toti cei care pastreaza comuniunea cu ereticii sunt vrajmasii lui Dumnezeu, exact ca si erticii !!! Mie mi-ar fi groaza, chiar si pentru o singura clipa, sa fiu in postura de vrajmas a lui Dumnezeu !!!!! As muri mai bine, decat asta !!!!

  7. cum adica,doamna M.PIETRARU n-a fost invitat par.IOAN UNGUREANU??!!Daca e sinaxa NATIONALA trebuie sa participe toti preotii ingraditi de erezia ecumenista din ROMANIA.Daca nu sunt toti si vin de la ATHOS,asta e strigator la cer si noi credinciosii nu mai vom avea incredere in preotii marturisitori si poate ne vom gindi ca tot e mai bine sa merem la cei pomenitori ,adica la bisericile noastre dinainte unde se pomenesc ierarhii.Adica asta vrea pr.I.C.STAICU??!!Sper ca nu …..sper sa isi revina aceia care vor sa dea noi reguli in biserica!Nu e nevoie de alte regulamente decit cele existente ale bisericii ortodoxe romane ,cu singura deosebire ca nu se mai pomenesc ierarhii eretici.SF.Ignatie Briancianinov ne spune ca nu putem inlatura fenomenul apostaziei ci e suficient daca fiecare dintre noi de ferim de el.
    Domnul sa ne lumineze si pe preotii de la sinaxa nationala cit si pe noi credinciosii.

  8. Sava- Staicu e Sinod Ecumenic! Una e sa se spuna, feriti-va sa nu aveti comuniune cu ereticii vaditi cretani, si altceva e sa se spuna: cine are comuniune cu orice episcop ce e in comuniune cu cretanii sa fie afurisit!!! Sava Staicu i-au afurisit. L-au afurisit si pe pr Vulcanescu si pe IPS Serafimd e Pireu si pe IPS Longhin si pe Pr Theodoros Zisis, etc

  9. Orice om cu constiinta ortodoxa autentica nu o sa mearga in veac sa se impartaseasca din mana lui Bartolomeu sau Daniel sau Kiril… Nu pentru ca nu ar avea Harul preotiei, pe care il au, ci pentru ca nu-l lasa constiinta ca prin actul impartasirii sa il gireze in erezie pe respectivul Bartolomeu, Daniel, Kiril, etc
    Aici e vorba de constiinta fiecaruia. Gresala lui Sava- Staicu e ca ei impun, forteaza contiintele oamenilor, devin ei Sinoade si impun linii de urmat, se erijeaza in lideri spirituali, Patriarhi, etc…

    1. Pecetea preotiei or avea, dar dupa apostazia acreditata sinodal, orice slujitor adept al ereziei acreditata sinodal (vezi Creta) nu mai este slujitorul lui Hristos. Atunci al cui o fi? Dle Vulcanescu, Ortodoxia e una, nu doua, nici noua.

      1. IATA SCHISMA! „Domnule Vulcanescu”!
        Deci pentru comentatorul cosmin nu mai avem Taina Preotiei! Asta e BLASFEMIE IMPOTRIVA DUHULUI SFANT, care ne-a hirotonit preoti, etc.
        Iata pericolul iminent al schismei, iata roadele lui Staicu- Sava!!! Acesti oameni, sarmanii, diavolul ii duce in iadul schismei! De aceea Sava-Staicu isi vor lua plata lor de nu se vor pocai!

        1. Parinte,

          Sa ma iertati, totusi eu inteleg ca erezia este DESPARTIREA DE DUMNEZEU ! Pai daca ereticii care au semnat in Creta, s-au despartit de Dumnezeu, cum pot ei sa mai fie ierarhi inaintea lui Dumnezeu ?! Mie mi se pare nonsens !!!!!! Ce extremism ?! Ce schisma ?! A trai credinta nu este schisma ! Orice om traitor poate intelege ca un cleric care s-a despartit de Dumnezeu, nu mai este cleric !!!!!! Este ceva dubios, parerea mea, indemnul de a-i considera inca ierarhi, pe semnatarii documentelor din Creta ! Sunt MINCIUNO-IERARHI !!!!!! Parca asta spun SFINTII PARINTI, nu-i asa ?!

          1. Sunt minciuno-episcopi din cauza ca invata erezii, dar ei trebuie caterisiti pentru a fi scosi inafara Bisericii sau se vor auto-exclude cand se vor uni cu papistasii, cum au facut greco-catolicii.

  10. Daca Parintii de la Radeni vor cadea in ispita de a accepta extremele Sava-Staicu atunci Radeniul va cadea in schisma fata de Biserica Ortodoxa! Sa nu fie!

  11. S-a tot spus că nu putem merge, la noi în țară, la cei care pomenesc decâr în situații cu totul speciale. Afirmația de mai sus se referă la întreaga Ortodoxie, unde nu toți preoții trebuie să întrerupă pomenirea, având ierarhi mărturisitori. Cum ar fi, spre ex, să întrerupă pomenirea ips Serafim al Pireului, pr Matei Vulcănescu?! Ar fi un nonsens. Deci, lupta noastră ar trebui să fie comună și verificată prin experiența celorlalți, nicidecum izolată și limitată la fantezii ale dezbinătorilor.

  12. Imi este mila de cei care in loc sa fiarba de dorul dragostei pentru Hristos si Dogma Drepata, fierbe sangele! Ar trebui ca toti sa citeasca pe Sfantul ignatie Briancianinov despre confuzia pe care o fac unii intre ravna sangelui, a umorilor si ravna duhovniceasca in Hristos. Ravna umorala are ura in inima, inteapa, jigneste, otraveste, urla, conduce, sparge, bate, omoara, in schimb ravna in Hristos rabda, iubeste, incununeaza, pune in lumina, are pace.

    1. Eu nu vreau sa contest acest proiect si nici sa-l aprob (sunt prea spurcat si neinsemnat).ci vreau sa intreb si eu daca nu e cumva in graba tot ce se intampla in tabara numita nepomenitoare si atata timp cat sunt acuze si dezbinari ,oare nu trebuie identificate ,rezolvate ,eliminate si aduse la un numitor comun intai aceste dezbinari dintre noi,care au in spate anumite argumente , frustrari,manii etc si mai apoi , sa se incerce a se scrie negru pe alb aceste reguli,legi sau ,,canoane ‘’,fiindca daca se hotaraste si se numeste (partas la erezie ,de exemplu ) ceva in scris ,cu semnatura si parafa ,din acel moment inseamna a se ,,legifera’’ ptr viitor ,comportamentul tuturor celor care fac parte din tabara nepomenitorilor. Oare nu mai trebuie sa avem rabdare sau cine l-a cerut a se intocmi… ???…Poate era mai bine sa ramanem in cele stabilite la Botosani deocamdata si sa ne vedem de rugaciune mai mult ? Nu e totusi prea devreme a se incepe sa se ,,scrie’’? Mie personal mi-e frica de cum e formulat acest proiect ,e prea lumesc ,e ceva care e prea de mijloc si care se doreste a impaca si capra si varza si nu a stabili ceva concret si de durata.E un proiect care se doreste a aparea ,,primul’’ ,inaintea altor poiecte ,de la alt grup de nepomenitori.Fiindca e clar ca sunt minim 2,3 grupuri de nepomenitori deja.Sa dea Dumnezeu luminare in minte si suflet la cei care va asumati aceasta presiune (fiindca trebuie sa fie o imensa presiune),dar sa nu ne pripim si sa ne grabim cu regulamentele ,ca din regulament in regulament se va duce catre ceva…dar daca e lumesc e grav….sa aibe grija cel de neclintit sa nu cada….Cat despre Radeni ,parintii de acolo sunt foarte echilibrati si nu trebuie ,,etichetati’’ tocmai din grecia parinte Matei,pe baza ,,galcevii’’ si ,,marturisitorilor’’de pe net.Ortodocsia nu se face pe net …Grecii, poate v-ati molipsit de la ei ,la cata mandrie si ce caposi sunt ,vorba unui preot (sub forma de gluma)…ei cred ca in rai se vorbeste greceste .Iertati-ma dar trebuie sa avem si noi oamenii mai multa rabdare…rabdare ..rabdare cu Stapanul Bisericii Hristos Dumnezeul cel Sfant!!

      1. S’au scris aici câteva comentarii de suflet si pt.sufletele noastre,la care inițiatorii proiectului ar trebui să ia aminte,pt.că atunci când acționează ne implică și pe noi,uneori fără voia noastră.să se gândească pe cine reprezintă și cui slujesc?!

        1. Eu unul personal asta incerc sa zic ,ca trebuie pus muuult mai muuult suflet si rugaciune si mai putina ,,inteligenta” lumeasca,dedusa din scrierile sfintilor nu zic,dar fiecare e luminat de Duhul Sfant sa inteleaga din operele si invataturile lor ,in functie de credinta sa personala si e mult zbucium si inselare acum la noi ,cei din 2018 si prea putine fapte de credinta dreapta,iar daca e din graba si mai mult din mandrie cine stie ce se interpreteaza de fiecare si e ceva,e ceva …in graba mare si atat …sa ne ferim de ce-i lumesc si sa nu incercam sa aflam vreun ,,lider”,sef uman in vremurile astea extrem de marsave si inselatoare.Eu nu stiu cine a cerut alte reguli si alte, aceste ,,hotarari” ,care si in stadiul de proiect duc la tulburare ,d-apoi sa le parafezi ca si legi …Sa dea Dumnezeu sa mai avem rabdare…rabdare …ne grabim prea tare spre ceva…spre a eticheta si identifica pe ceilalti ,care sunt asa cum doar Dumnezeu stie si poate sa judece.Eu am mare incredere in preotii de la Radeni,sunt foarte echilibrati duhovniceste si sunt mai multi la un loc ,in slujba si rugaciune catre Hristos si mai putin pe… net .Sa mai asteptam in rugaciune si noi astia ,care ne autodenumim mari ,,alesi sau marturisitori” si partasi la ,,prigoana” de pe net.E mai mult o galceava ,ca la targ .Sa cautam sa luam intelepciune de la Dumnezeu si nu de la oameni,,moderni”,ca e egala cu un faaasss . Asa ca… iertati-ma deja am vorbit prea mult!!

  13. Dragilor, aveti incredere in noi. Ne straduim din rasputeri sa ramanem uniti, dar, din pacate, altii incearca dezbinarea noastra. Nici nu va dati seama ce lupta grea ducem noi in aceste zile. Nu putem impiedica infiltrarea intre noi a vrajmasilor, o poate face numai Bunul Dumnezeu. El insa ne trece prin asemenea incercari din care, cu certitudine vom iesi intariti si poate ne vom si intelepti. Vestea buna pe care v-o dau acum e aceea ca mai sunt preoti care ni se vor alatura in viitor. De aceea nici nu ne inversunam impotriva celor care inca mai pomenesc. Nici noi, nepomenitorii, n-am intrerupt pomenirea in aceasi zi, ci in timp. Strabatem niste drumuri nu pre batatorite si mereu se ivesc situatii imprevizibile, carora greu le facem fata. Mantuire tuturor!

    1. ERETICII ECUMENISTI, IRINA DRAGA !!! SUNT INFILTRATI IN GRUPUL NEPOMENITORILOR, E STRATEGIA VICLEANA A SATANEI !!!!!!

      Sa ma iertati

  14. Sfantul Atanasie cel Mare spunea despre pnevatomahii numiti tropici ca: „luptă cu adevărat împotriva Duhului şi în scurt timp devin morţi, fiind pustii şi goi de Duhul.”(PSB 16, p., 65), aceasta inainte de condamnarea sinodala a acestora ce a avut loc la anul 362 in Sinodul din Alexandria. Iar Sfantul Chiril al Alexandriei scrie: „cu cât se arată [Tatăl] mai mult ca pricină a celor mai multe bunătăţi, cu atât harul depinde mai mult de dărnicia dumnezeiască. Şi nu dă Tatăl celor necuraţi să cunoască pe Hristos, nici nu comunică harul celor ce cugetă să se abată spre neascultări absurde. Căci nu trebuie să se verse cinstitul mir în mocirlă. ”( PSB 41, pg. 430).

    1. asta e cel mai genial comment pe care l-am citit (marturisesc ca nu prea am timp sa citesc comentarii pe siteuri), iar invitatia la Botosani este de-a dreptul fascinanta. sigur, multumita parintelui Ioan Ungureanu (si, prin ricoseu, amploaiatilor MMB 🙂 ), mie nu mi se face dor prea des de Botosani, pentru ca sunt aproape saptamanal acolo. Consider Botosaniul un meleag realmente binecuvantat de Dumnezeu, iar eroismul celor din Oraseni o inspiratie pentru cei ce lupta cu adevarat contra ecumenismului .
      Cat despre sinaxa de la Botosani, ea ramane referentiala si ca dezbatere teologica, și ca atmosfera de dragoste frateasca. Este singurul moment in care s-au realizat o unitate și o fratietate reale intre cei din Romania care au intrerupt comuniunea cu erezia ecumenista.
      Sunt de acord cu cineva care a scris mai sus ca sunt prea multe sinaxe si ca ar trebui sa ne tinem de ce s-a decis la Botosani, iar sinaxe sa facem numai daca este neaparata nevoie. Sau, daca le facem regulat, macar sa le facem asa cum s-a stabilit la Beius, dupa niste reguli. Toata lumea vrea reguli, uitand ca de fapt primele reguli s-au trasat deja la Beius.

  15. 1. Multumesc D. Sofia, asa dorim majoritatea dintre noi
    2. Cu mintuirea noastra se joaca diavolul si slujitorii sai dintre oameni. Si nu numai ca se joaca, dar vreau cu toata fiinta lor sa ne zadarniceasca mantuirea, si asta e inca si mai grav. Cine este dumnezeu mare ca Dumnezeul nostru? Tu esti Dumnezeu Care faci minuni.
    3. Nu stiu daca sinaxele sunt multe sau putine. Greutatile sunt, in mod cert, multe. Pentru a participa la o Sinaxa trebuie sa facem drumuri de sute de kilometri, in conditiile in care unii avem varste ce se-nvart in jurul a 70 de ani. Dificultatile sunt compensate de bucuria revederii cu Parintii buni, blajini si cinstiti, ca si de reusitele ce le culegem.
    Mantuire tuturor.

    1. F frumos a demonstrat p Vasile, ca e vorba de o neintelegere a limbii române, iar nu despre neintelegerea argumentelor teologice, care sunt 100% ortodoxe. E destul timp până la sinaxă, pentru a fi studiate.

  16. Sfinții Marturisitori au procedat cu multa înțelepciune având grija sa facă voia lui Dumnezeu. Noi știm doar mărturisirea lor, însă nevoința lor, a fratilor sau a povatuitorilor lor în vederea acestei marturisiri nu o știm.

    Mă gândesc la Sfânta Fevronia. În timp ce ea era chinuita, stareta și surorile se rugau pentru ea. Iar creștinii din mulțime aveau duh de pace și se rugau, de asemenea, ca Preasfânta Treime sa Se preaslaveasca în trupul Sfintei.

    Apoi, imediat după ce un mucenic trecea la Domnul, creștinii aveau evlavie fata de el șI aveau conștiința ca trupul sfantului s-a transformat în sfinte moaște.

    Acum cred ca trebuie sa procedam la fel. Sa ne rugam sa ne dea Dumnezeu înțelepciunea sa facem voia Sa. Voia Sa, nu voia noastră. E o perioada dificila pentru Biserică îngăduită de Dumnezeu pentru a ne cerne. Dacă vrem sa se facă voia noastră, nu voia lui Dumnezeu, avem ,,șanse” sa ne pierdem mântuirea.

  17. https://ortodoxiacatacombe.wordpress.com/2018/01/18/cinstiti-parinti-din-sinaxa-ortodoxa-nationala-iubiti-credinciosi-monahi-si-mireni/

    Avand in vedere informatia pe care ne-a dat-o ieri (18 ianuarie) Parintele Iovita Vasile:

    „Vă rugăm să ne daţi informaţiile necesare privind ora de începere, locaţia, tematica ce urmează a fi discutată şi câteva aspecte legate de organizare.”

    nadajduim ca cineva din (sau de pe langa) grupul celor 16 parinti care au emis comunicatul din 17 ianuarie sa va transmita TUTUROR parintilor care v-ati ingradit (dar si monahilor, daca li se cunosc datele de contact) aceste informatii. Sa se vada buna intentie!

    Doamne ajuta!

  18. „Aşa grăiesc Sfinţii Părinţi: abaterile de-a stânga şi de-a dreapta sunt la fel de rău-pricinuitoare… Cu trebuinţă este a umbla pe calea împărătească, stând deoparte de aceste extreme.”
    Sfântul Cuvios Ioan Cassian, Cuvântarea a II-a.

    Scrisoarea doamnei Maria Petrariu exprima in mod echilibrat,cu buna-credinta si stradanie jerfelnica, acordul pentru Proiectul de rezolutie,dar si amaraciunea membrilor pliromei ortodoxe ingradite ,in fata ispitelor declansate de lupta interna dusa cu extremistii antiecumenisti,aripa care face pasi repezi catre schisma.
    Ii dorim din toata inima multa rabdare,intarire in sfanta credinta ortodoxa,intelepciune,multa pace si bucurie in inimi de la Domnul Atotindurarilor.
    Cei tocmiti ,au introdus cu viclenie calul troian ,la lumina zilei ,in randul pliromei ortodoxe ingradite de panerezia ecumenista,dar nu cu istetimea lui Ulisse,ci cu dorinte pline de de dusmanie,galceava si grosolanii la adresa tuturor(caci atunci cand incerci sa distrugi prin atac la persoana pe cineva din randul nostru, teolog sau mirean,Sfintit Parinte sau monah),lovesti in noi toti.
    Ceea ce nu pot sa inteleaga,cei tocmiti pentru distrugerea si epuizarea fortei de lupta antiecumenista,este ca nu poti sa jignesti pe cineva oricat si oricand la nesfarsit ,nutrind speranta ca va trebui sa te ierte necontenit.Nu ne este permis nici macar sa mahnim pe cineva,fara a ne cere iertare,dar sa te folosesti de arma cuvantului care produce rani greu vindecabile.Sfasierea bunei intelegeri a fost facuta,dialogul s-a incheiat.

    Sf.Cuvios Serafim Rose ne arata cu mare intelepciune,ca toti trebuie sa accedem „la calea patristică a moderaţiei, a unei înţelegeri între extreme; este ceea ce Sfinţii Părinţi numesc Calea Împărătească.”

    Adevărata Ortodoxie nu merge „în pas cu vremurile” – pe de o parte; nici nu face din „stricteţe”, „corectitudine” ori „canonicitate” (bune în sine) o scuză pentru o auto-satisfacţie fariseică, exclusivism şi neîncredere, pe de alta. Această moderaţie a adevăratei Ortodoxii nu trebuie confundată cu indiferenţa sau o stare de „căldicel”, ori cu orice fel de compromis între extremele politice. Spiritul de „reformă” este atât de predominant astăzi, încât oricine ale cărui vederi sunt hrănite de „duhul vremurilor” va privi moderaţia cea cu adevărat Ortodoxă ca apropiată „fanatismului”, dar cine caută către problemă cu mai multă profunzime şi foloseşte hotarul patristic, va găsi calea împărătească a fi departe de orice fel de extremism.

    Poate nici un învăţător ortodox al zilelor noastre nu oferă un asemenea model de moderaţie grăitoare şi înflăcărată, precum pururea-pomenitul arhiepiscop Averchie de Jordanville; numeroasele sale scrieri şi omilii respiră duhul înviorător al adevăratei râvne ortodoxe, fără vreo abatere la „dreapta” ori la „stânga”, accentuând în mod constant asupra laturii duhovniceşti a Ortodoxiei celei Adevărate. ”
    Prin cartea sa „Promovarea ecumenismului la nivel panortodox de către pseudosinodul din Creta”,dl.teolog Mihai-Silviu Chirila impreuna cu toti cei ce ne aflam in acelasi duh ,cuget si simtire ortodoxa ,se gaseste inaintea ortodocsilor greci,[care au hotarat la punctul 3 al Sinaxei clericilor şi monahilor antiecumenisti din Grecia,din decembrie 2016,”Sa circule o borsura in care se arata caracterul eretic al pseudo Sinodului”].Nu ne bucura deloc ca nu exista unitate,si cei tocmiti si deghizati in aparatori ai Ortodoxiei de „ecumenismul”fratilor intru Hristos,ingraditi alaturi de ei, nu au inteles , semnificaţia misiunii Adevăratei Ortodoxii,împotriva ortodoxiei neutralizate, căldicele, a apostaziei,in care se scalda inca fratii ortodocsi ramasi in bisericile pomenitorilor,considerati de-a valma eretici de cei mai sus mentionati.
    Spune cu adanca intelepciune Sfântul Vasilie cel Mare: „Drept cu inima este cel al cărui cuget nu se întoarce nici către prisos, nici către lipsă, ci se îndreaptă doar către calea virtuţii.”
    extrase din :Ieromonah Serafim Rose
    The Orthodox Word, № 5 (70), Sept.-Oct. 1976, pag. 143-149.
    (titlul engl. The Royal Path: True Orthodoxy in an Age of Apostasy)

  19. Comunicatul Preoților ortodocși slujitori la Schitul Rădeni împreună cu Preoții susținători , publicat pe un singur site ortodox,mi-a dat mult de gandit.
    1.Nu au fost informati si cooptati in stabilirea datei si a ordinei de zi a sinaxei toti Parintii Marturisitori, fratii intru Hristos,ingraditi de panerezia ecumenista.Promovarea unei sinaxe se face largit pe toate site-urile ortodoxe de mare audienta.
    2.Ideea sinaxei a aparut ,dupa publicarea Proiectului de rezolutie,considerat ” Provocarea cea mai gravă din ultima vreme la adresa luptei antiecumeniste de catre preoții dezbinători”.(ofensa publica adusa stradaniei si jertfei depuse de persoanalitati demne,pline de curaj duhovnicesc,modele pentru foarte multi, care au dovedit in ultimul an si jumatate de la asa-zisul sinod cretan , nasterea unor „comunitati ziditoare si sfintitoare, adica mantuitoare.”)
    3.Preotii semnatari ai Comunicatului,din start si-au exprimat opinia ca nu sunt de acord cu ideile promovate de Proiectul de rezolutie,inaintea dezbaterilor din sinaxa, dezaproband categoric Proiectul de rezolutie(care deja a gasit sustinatori in afara Romaniei), indemnand chiar pliroma ortodoxa sa nu semneze,sa nu aprobe,aceasta incercare de „manipulare”a constiintelor.Sa-mi fie iertat,dar noi numai gandim,suferim de oarece handicap,Doamne-fereste, care ne impiedica sa ne exprimam liber confom cu constiinta noastra,avem nevoie sa fim „indrumati tovaraseste”, impinsi de la spate precum faceau primarii unui partid cu alegatorii trecuti de o anumita varsta si cointeresati la alegerea „catindatului”,prin gumari,malai,ulei si alte produse?
    4.Numai exista un duh comun antiecumenist,intre Sfintitii Parinti din Radeni&sustinatorii si dl.teolog Mihai-Silviu Chirila,ale carui studii teologice concretizate deja in cartea care va fi prezentata duminica in Grecia,numai intruneste aprobarea unora din nemultumiti.Dupa Sfantul Vasile cel Mare bunurile duhovnicesti se dobandesc „prin osteneli si sudori”. Trebuie „sa se faca lupta si razboi” spun Omiliile duhovnicesti atribuite Sfantului Macarie cel Mare.
    Imi pare rau ,Sfintia Voastra Parinte Vasile Iovita ,care de fiecare data cu un optimism debordant,plin de cele mai bune intentii ,in pace si iubire frateasca,doriti ceea ce ne dorim toti,dar de aceasta data ,totul se dovedeste a fi prea tarziu.
    Daca din start sfintiile lor s-au grabit ,poate sub influenta unor duhuri vrajmase adevaratei Ortodoxii,sa categoriseasca Proiectul,ca o „constructie lipsita de temelie”,spre satisfactia deplina a unora tocmiti in zadarnicirea luptei antiecumeniste,care au bagat demult calul troian „in cetate”,vor regreta aceasta cat de curand.
    5.Comentariile mele adresate Sfintitilor Parinti de la Radeni &sustinatorii se refera la data convocarii sinaxei,oarecum in pripa ,ca raspuns la Proiectul-rezolutie,si asa cum au sustinut unii din ante vorbitori ma mira ca nu au prezentat pe larg tematica problemelor teologice si proiectelor aflate in discutie spre cunoasterea lor de catre intreaga pliroma ortodoxa.Pana acum cand dezbinatorii tocmiti cu sau fara simbrie au creat un adevarat tsunami de osandire a tuturor celor care intruneau „calitatile unor veritabile tinte”,de ce nu au luat o atitudine publica ?In aceasta lupta interna,care dureaza de ceva vreme,nu am simtit pozitia ferma de combatere a derapajelor aparute,si nici a ideilor sustinute de unii cu indarjire,si care au creat multa tulburare in mediul virtual si in constiintele multora din binecredinciosii crestini ortodocsi ingraditi.
    Sfantul Simeon Noul Teolog scrie: „Sufletul este nevazut, nu se vede daca este sanatos sau nu… Sunt insa semne care fac vadita tuturor starea sa…” Duhul Sfant aduce roade (Galateni 5, 22), or acolo unde se vad aceste roade, acolo ramane Dumnezeu.

    1. Doamna draga,sa ma iertati ,dar e mult prea stiintific si tehnic tot ce a-ti ,,marturisit” dvstra mai sus la adresa preotilor de la Radeni.Nu stiu daca si dvstra sunteti dintre aceia care considerati,dar poate nu constintizati , ca sunteti un odrtodocs evoluat si ar trebui ca si ortodocsia sa se faca si sa se ,,traiasca” mai mult pe net si nu in lacasul de rugaciune obstesc numit Biserica.Dvstra considerati ca a tot ,,marturisi” oficial si lunar ,de catre anumite ,,somitati ortodocse moderne” (indreptatiti de diplome si studii),care s-au remarcat in ultimul an si jumate prin diverse actiuni si fapte mai mult sau mai putin necesare si coerente si in spirit sau nu ortodocs ,sunt indreptatite sa ne tot tulbure pe noi (persoana mea cel putin) ,cei mai slabi in credinta si in nici un caz neavand in comun nimic cu sfintenia si cu Sfintii (considerand si fiind realist, ca sunt plin de pacate si muuult prea prins in lume ,fiindca pe mine m-a trezit Hristos doar de cativa ani ,3-4 ani,iar zecile de ani am trait ca dobitoacele ,cum numeste Sfantul Vasile cel Mare pe cei… care considera ca scopul vietii este sa ne satisfacem placerile personale… si eu unul am fost ptr …stomac)si nici neavand o luminare teologica lumeasca si stufoasa,precum cei cu studii si diplome (dar care nu are nimic de la Duhul Sfant,ca asta ne zice fiecaruia constiinta ,indiferent de …studii,datorita lipsei cugetului si echilibrului duhovnicesc al unora cu studii,care apare in timp,dar prin muuulta rugaciune si smerenie,indiferent de ,,diploma” ) ,iar din acesti ,,lideri” nedeclarati oficial apar cu fel de fel de comunicate,reguli si regulamente lumesti mai mult, decat de la Duhul Sfant Mangaietorul , dupa ce s-a stabilit la Sinaxa de la Botosani si deacolo tot s-a ,,fortat’’ alte sinaxe, pe la Beius sau fel de fel de communicate ,proiecte,regulamente si alte lucruri care doar au produs tulburare si confuzie ptr unul ca mine,mai slab.Doamna ,preotii de la Radeni sa stiti ca vorbesc foarte deschis cu orice tip de om si cu orice tip de ,,calificare’’ lumeasca ,dar o fac la BIserica sau in particular cu ucenicii lor si mai putin pe net ,asa cum se cuvine.Ortodocsia in care preotii,calugarii si clerul in general , stau mai mult pe net decat in rugaciune ,dupa unul nesemnificativ si mai prost ca mine, este aproape identic cu popii care pleaca in concediu la mare, vara .Mai bine sa mergeti dvstra mai mult la Radeni la slujba ,sa va rugati , mai apoi sa ascultati si predicile de acolo,iar la sfarsit puteti sa vorbiti cu preotii de acolo si veti vedea si singura ,ca sunt muuult echilibrati duhovniceste si mai lasati studiile lumesti ,ca …sunt prea stufoase si duc la ratacire.Iertati-ma ,nu vreau sa credeti ca am vrut a jigni pe cineva ,dar credeti-ma ca la Radeni e ceva …e ceva care e de la Duhul Sfant .Sa mai avem rabdare…rabdare …rabdare (Pr.Ilie Cleopa,al nostru mare duhovnic).
      PS.Intrebati-l dvstra pe Vasile ,zis Saccsiv de ce nu mai da informatii de nici un fel de la Radeni ,de la o vreme ,ca mie personal nu-mi raspunde.Presimt ca o sa faca el un anunt transant ,candva ,de ce nu mai spune nimic de la Radeni ,dar nu stiu cand… Iertare !!

  20. Pot spune ca acest Comunicat al Preoților ortodocși slujitori la Schitul Rădeni împreună cu Preoții susținători,desi cuprinde numele unor cinstiti Parinti,pe care ii apreciez si le fac metanie,m-a mahnit profund.Modul in care Sfintitii Parinti au acordat cuvantului,rol de comuniune cu celalalt,insemnand „o promisiune de dialog” sincer in care HRISTOS DOMNUL NOSTRU este prezent,modul cum au fost invitati semnatarii Proiectului de rezolutie(dupa ce au fost mustrati parinteste),si anume la punctul 6″ îi invităm și pe semnatarii proiectului-rezoluție”,mi-au trezit multe suspiciuni si neancredere.In aceasta situatie am gasit potrivit sa citez din intelepciunea marelui teolog al secolului XX,Sfintitul Marturisitor,Parintele Dumitru Staniloae,(„dar pretios al lui Dumnezeu facut Bisericii noastre si omenirii”-Arhimandritul Gheorghios Kapsanis, Sfantul Munte Athos),cuvinte care sper sa atinga cu aripa Duhului de care au fost insuflate, pe toti cei interesati,ele fiind dedicate Parintelui meu Duhovnic,caruia ii fac metanie cu ascultare si supunere:
    „Cu privire la aceasta, romanescul „cuvant” este unic si foarte semnificativ. El vine de la latinescul „onventum”, care inseamna a fi in comuniune, a fi impreuna cu cineva. Este mai mult decat un cuvant. Este o actiune. Este un fapt. Este o marturie a unuia catre celalalt, este de asemenea o promisiune si o garantie ca cei in dialog se asculta unul pe celalalt.
    Bineinteles cuvantul poate deveni ipocrit sau cu pretentie de ade­var, totalitarist, dar aceasta nu este comuniune adevarata; sau cuvantul poate fi folosit pentru a flata sau jigni, sau pentru cearta, sau pentru a compatimi pe cineva, dar nici una dintre aceste folosinte nu este in realitate potrivita cu cuvantul. Nu este cuvantul pentru a ne justifica sau a ne lauda pe noi insine. Cuvantul trebuie sa fie folosit ca o mar­turie catre altcineva, cum ca el este important pentru mine, ca o mar­turisire sincera a dragostei mele pentru el si ca o datorie totodata. Cuvantul are nevoie sa fie folosit in asa fel incat eu sa ma pot depasi pe mine insumi.

    [..]”In comuniune, cealalta persoana este pentru mine mult mai importanta decat eu insumi sunt, si, pe masura ce uit mai mult de nevoile mele, in aceeasi masura primesc si devin mai fericit, in timp ce celalalt la randul lui ma intareste pe mine prin practicarea deopotriva a uitarii de sine. Daca imi dau mie insumi importanta deosebit de mare, raman singur, pentru ca celalalt imi va raspunde la fel… si astfel noi devenim singuri, ne insinguram.
    Acest fel de singuratate este cea mai grea si mai mare nefericire dintre toate. Fericirea sta in comuniune, in a sti ca nu esti singur, ca ii pasa cuiva de tine si ca cineva este interesat si implicat in viata ta….Adevarata fericire este cand cineva se gandeste la mine, astfel manifestandu-se pe sine insusi ca persoana. Aceasta se intampla indeosebi numai daca nu sunt individualist, deoarece individualismul meu va atrage dupa sine si individualismul celuilalt. Cu cat daruiesc mai mult, cu atat devin mai bogat. Cu cat dai mai mult, cu atat mai mult primesti – desigur vorbesc in special despre darurile spirituale, dar trebuie sa tinem cont ca noi suntem si trupuri, entitati materiale. De fapt, cineva nu poate fi generos si bun in afara comuniunii cu alte persoane. Bunatatea nu poate spori si nu se poate intari in izolare. Rautatea incepe si se sfarseste cu izolarea. Rautatea este o izolare. Aceasta consta in dorinta de a minimaliza sau anihila persoana celuilalt, pentru ca eu sa apar mai grozav decat el. Dar bineinteles in aceleasi nevoi ale comuniunii se potrivesc si scopuri ale celui rau: de a folosi, de a exploata pe celalalt, de a-l face pe celalalt sclavul tau, de a-l face sa ti se inchine. Din nenorocire, pe cat doresc de mult admiratia celorlalti, prezentandu-ma pe mine intr-o aureola grandioasa, pe atat atrag neincrederea si misc in inimile lor suspiciunea. Cu cat ma smeresc mai mult si fug de admiratia lor, cu atat mai mult ma inalt in inimile semenilor mei….Bineinteles cuvantul poate deveni ipocrit sau cu pretentie de ade­var, totalitarist, dar aceasta nu este comuniune adevarata; sau cuvantul poate fi folosit pentru a flata sau jigni, sau pentru cearta, sau pentru a compatimi pe cineva, dar nici una dintre aceste folosinte nu este in realitate potrivita cu cuvantul. Nu este cuvantul pentru a ne justifica sau a ne lauda pe noi insine. Cuvantul trebuie sa fie folosit ca o mar­turie catre altcineva, cum ca el este important pentru mine, ca o mar­turisire sincera a dragostei mele pentru el si ca o datorie totodata. Cuvantul are nevoie sa fie folosit in asa fel incat eu sa ma pot depasi pe mine insumi.”
    „*Nu este de ajuns sa slujim in mod exterior, trebuie sa ne daruim pe noi insine. Acest fapt este temeiul jertfirii de sine, temeiul iubirii. Doar astfel crestem, pentru ca avem comuniune in mod real. Nu suntem chemati sa slujim asa cum achitam o datorie. Trebuie sa existe iubirea ca radacina: sa vezi taina celuilalt, sa vezi in el fiinta neconditionata. Aceasta este taina extraordinara, negraita: sa iubim, sa ne adancim spiritual unul in altul, sa fim atenti la ce inseamna celalalt care are nevoie de mine. Sa fim atenti asa cum este Dumnezeu, sa fim atenti fata de el ca fata de o fiinta transparenta pentru Dumnezeu.”

    Adaptare dupa sursa text:https://www.crestinortodox.ro/interviuri/persoana-individul-doua-entitati-diferite-70506.html;
    *“Mica Dogmatică vorbită. Dialoguri la Cernica” – Părintele Dumitru Stăniloae în dialog cu pr. Marc-Antoine Costa de Beauregard

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

X