X

Atacul lui Harari asupra moralității

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Yuval Noah Harari a scris recent pe Twitter citându-se, se pare, pe sine:

„Din punct de vedere biologic, nu există ceva nenatural.  Orice e posibil e prin definiție natural. Un comportament cu adevărat nenatural, care este împotriva legilor naturii, pur și simplu nu poate exista, așa că nu are nevoie de interdicție.”

La prima vedere, comentariul e atât de prostesc încât îți vine ușor a-l ignora. Dar din cauza pericolului pe care îl conține, nu ar trebui să facem asta. Ideile au consecințe în lumea reală, mai ales acele idei care vin de la cineva care este consultant al lui Klaus Schwab, președintele Forumului Economic Mondial. Ideile confuze ale lui Harari nu plutesc aiurea prin cyberspațiu, ci pot deveni politici publice ale unor organizații puternice precum FEM.

În plus, nu ar trebui să trecem cu vedere grozăvia gândirii lui Harari, deoarece ea reprezintă concluzia logică a unei tradiții îndelungate de mecanicism, cu rădăcini în Revoluție Științifică, și care acum este îmbrățișată de mare parte din lumea modernă.

Un  test simplu ne demonstrează falsitatea poziției lui Harari. Putem simplifica argumentul său astfel: dacă ceva poate fi făcut, atunci e natural; ce e natural, nu trebuie interzis; pe cale de consecință, orice poate fi făcut, nu trebuie interzis. Pentru a contracara această afirmație, tot ceea ce avem de făcut este de a ne imagina o situație extremă în care se aplică acest principiu.

De pildă, să presupunem că un curier de ziare se hotărăște ca, în loc să le aducă oamenilor ziarele, să-i ucidă (poate pentru a ajunge pe prima pagină a publicațiilor). E posibil. Potrivit lui Harari, e ceva natural și nu ar trebui interzis. E limpede că nu așa stau lucrurile – simțul comun ne arată asta și practic toată omenirea ar fi de acord că uciderea oamenilor ar trebui interzisă, astfel încât afirmația lui Harari pică la acest test simplu.

Intuitiv știm că silogismul lui Harari e fals – dar de ce? Prima propoziție („din punct de vedere biologic, nimic nu e nenatural”) ne pune pe gânduri deoarece sună respectabil. Biologia nu face decât să descrie procese naturale – cum lucrează organismele vii și ce fac – astfel încât dacă un organism face ceva, acel ceva devine un fapt biologic. Și desigur că nu putem dezbate cu fapte biologice sau încerca să le prevenim. Așadar, un bărbat e atras de copii – asta e pur și simplu biologie. Cum am putea argumenta împotrivă?

Să nu ne grăbim. Harari se folosește de un truc lingvistic. El comite eroarea echivalării cu cuvântul „natură”. Observați că în argumentul său el înlocuiește cuvântul „natură” cu „biologie”, echivalându-le practic: „Orice e posibil (citește, observabil biologic) e prin definiție natural”. Însă nu acesta e înțelesul corect al ideii de natural în sensul de lege morală naturală.

Natură e un cuvânt cu multe înțelesuri. Se poate referi la lumea naturală și la procesele sale – lumea științific observabilă a insectelor, plantelor și tunetelor. Acesta e sensul cu care Harari operează, în care oamenii nu sunt decât Homo sapiens, cu puțin mai evoluați decât alte aspecte ale „naturii”.

Dar cuvântul are și alt înțeles. Se referă la esența a ceva – ceea ce face ceva să fie ceea ce este și nu altceva. Aceasta este definiția tradițională a „naturii” când vine vorba de moralitate. Harari folosește, deci, două sensuri complet diferite ale „naturii”, fără să le distingă.

Natura unui lucru e legată de scopul său. Care e scopul său? E ceea ce lucrul acela poate face mai bine decât orice altceva. De pildă, natura unei foarfece este de a tăia, iar natura unui film este de a ne educa și distra.

Când înțelegem natura și scopul unui lucru, putem face judecăți despre el. De pildă, o foarfecă taie bine (își îndeplinește cum trebuie scopul). Un film bun ne distrează.

În același fel, o persoană bună acționează conform naturii sale, care, potrivit lui Aristotel și tradiției filosofice din Occident, este de a trăi rațional și a cunoaște adevărul din moment ce omul e un animal rațional. A trăi virtuos reprezintă binele nostru și duce la la adevărata fericire și înflorire umană. Pe cale de consecință, moralitatea, rațiunea și fericirea merg sau cad împreună.

Așadar, când strămoșii noștri au interzis comportamentele nenaturale, ei înțelegeau acele comportamente care mergeau contra rațiunii și ignorau scopul lucrurilor (inclusiv al nostru). Aveau în vedere acțiuni care nu corespundeau naturii noastre neschimbătoare. „Natural” nu e doar ceea ce se întâmplă, așa cum ar vrea Harari, ci mai degrabă ceea ce se întâmplă după cum ar trebui să se întâmple. Drept urmare, contrar lui Harari, există acțiuni pe care le facem și care sunt iraționale și afectează adevărata fericire umană. Aceste acțiuni sunt interzise.

În cele din urmă, moralitatea stă sau pică pe recunoașterea faptului că există un scop al lucrurilor, inclusiv al nostru. Am ajuns într-un punct în care oamenii pot cred în principiile morale depravate ale lui Harari deoarece suntem nesiguri de scopul nostru și al universului. Pentru oameni ca Harari, totul e neutru moral deoarece nu există nimic care să aibă un scop obiectiv, în lume nefiind vorba decât de molecule.

Această viziune mecanicistă a universului, care a fost dezvoltată începând cu Revoluția Științifică și cu Iluminismul, a înlocuit viziunea lumii cu un scop.
Consecințele acestei perspective asupra vieții umane sunt întunecate și cumplite. Dacă respingem adevărul că viața umană are un scop, așa cum ar vrea Harari și tovarășii săi, atunci orice agresiune și brutalitate devine justificabilă. Cele 30 și ceva de cuvinte citate la începutul acestui articol sunt vestitoarele tiraniei, terorii și torturii.

Reclame

Sistemul vrea să ne reducă la tăcere! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum ajutorul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.



Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

4 comentarii

  1. Ceea ce NU realizează această trompetă ridicolă a satanismului globalist numită harari este că, aplicând principiile naturale cu adevărat, acest individ și toți cei care gândesc ca el ar fi trebuit să ajungă prin mecanisme de selecție naturală ori la groapa de gunoi a societății, ori internați într-o clinică psihiatrică de maximă securitate. Eu m-aș mai gândi în locul lui ce aberații exprimă… :-))

  2. Și încă ceva: citind tâmpeniile pe care le debitează harari încep să cred că totuși, în cazuri excepționale ca al lui, avortul ar fi fost de preferat decât să avem de-a face cu o astfel de creatură :-))

  3. omul nu e animal; nu e specie; nu e dintre dobitoace (asa cum vor vrajmasii nevazuti sa induca slugilor lor).

    omul e faptura mainilor Adevaratului Dumnezeu, cununa Creatiei Sale.

    pentru om, Dumnezeu S-a pogorat din ceruri, asumandu-Si fire ca a noastra.

    cea mai mare din toate creatiile Domnului este tot un om: Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu.

    “Pentru oameni ca Harari, totul e neutru moral deoarece nu există nimic care să aibă un scop obiectiv, în lume nefiind vorba decât de molecule.”

    mu e vorba de scop, ci de recunoastrea Autoritatii Adevaratului Dumnezeu, Careia acest individ (care pare dupa nume din neamul ucigasilor si uratorilor de Dumnezeu) si cei ca el nu vor s-I recunoasca nici existenta, daramite sa se spuna Autoritatii Domnului si Miresei Sale, Preasfanta Sa Biserica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
Vă rugăm să sprijiniți portalul OrtodoxINFO! Mai avem de achitat facturi pentru întreținerea site-ului și resursele noastre nu sunt suficiente. Vă mulțumim! DONAȚIE