În zilele de sărbătoare, copii îl așteaptau doar pe Sfântul Vasile, cântau colinde, mergeau la biserică, participau la masa festivă, unde preotul tăia vasilopita [plăcintă cu răvașe de Anul Nou] etc.
De vreme ce, într-o versiune de colinde, Sfântul Vasile este înfățișat ca elev, se spune că el este creația copiilor care cântau: «Vasile al meu, de unde vii și încotro te îndrepți? De la maica mea vin și mă duc la școală…». Cât de apropiat lor îl considerau!
În țara noastră, Santa Claus al globalizării a venit odată cu promovarea pomului de Crăciun (adică după anii 1930-40), pe care îl însoțește, chipurile, pentru a nu pierdem nici noi nimic din așa-numita «magie» a sărbătorii!
În mod paradoxal, numele s-a schimbat în «Moș Crăciun» și, fără să aibă vreo legătură cu cel pe care îl serbam, s-a înrădăcinat, firește, și în tradiția ortodoxă elenă, încercând de atunci nu numai să o eclipseze (am putea spune că a și reușit deja!), ci să o desființeze, în măsura în care îi vom permite acest lucru!
În celelalte țări ale lumii
Ciudat este că, pe lângă asaltul acestui Santa Claus comercial pe care îl observăm în întreaga lume, există o figură similară și în mitologiile celorlalte țări din lume, un Santa Claus, care oferă cadouri și toate bunurile materiale!
-În Finlanda, care își revendică exclusivitatea lui, chiar și astăzi îndrăgitul «sfânt» al copiilor se numește Joulupukki, însemnând «Țapul Crăciun»!
-În Anglia se numește Father Christmas, adică «Părintele Crăciun». El este înalt, slab, cu barba și paltonul foarte lungi!
-În Franța se numește Pere Noel, care înseamnă același lucru, «Părintele Crăciun», păstrând multe din caracteristicile lui Santa Claus!
-În Italia este Baddo Natale, adică «Tatăl Crăciun», despre care se crede că este rău cu toată lumea pe tot întregul anului, cu excepția acelor zile, în care ține un coș cu cadouri pentru copii!
-În Spania este Papa Noel!
-În Germania este Christindle sau Kris Kringle (o pervertire a lui Kris Kind, însemnând pruncul Hristos), care reflectă încercarea protestanților de a desființa iubirea «idolatră» față de Sfântul Vasile!
-În Rusia îl avem pe Ded moroz, adică pe «Moș Gerilă»!
-În Suedia este Jultomten, în Norvegia Julenissen, în Japonia este Hotei Osho, un bătrân plin de bunătate și jucăuș, cu ochi chiar și la spate, ca să vadă năzdrăvăniile copiilor și, prin urmare, să știe la cine își lăsă darurile sale. În China este Dun Țe Kao Pen, care împarte daruri copiilor potrivit Anului Nou chinezesc tradițional (sfârșitul lui ianuarie-începutul lui februarie).
Și, cu toate că numele său se schimbă de la o țară la alta, totuși nu observăm nici o schimbare substanțială în înfățișare și cu atât mai puțin în scopul și în lucrarea sa!
Originea- rădăcinile sale!
Tocmai acest lucru creează o suspiciune bine întemeiată, cum că altceva mai profund și mai semnificativ s-ar petrece. Astfel, dacă i-am căuta originea și rădăcinile sale îndepărtate, care constituie se pare deja un fenomen, vom constata următoarele:
1. În vremurile păgâne, comunitățile erau pline de personaje mitologice, zâne și zei, care împărțeau daruri copiilor, un obicei foarte vechi, întâlnit la popoarele europene!
În ziarul «Cotidianul», într-un articol intitulat «Povestea lui Moș Crăciun» se scrie: «Potrivit americanilor, Sfântul, care se serbează în prima zi a anului, s-a născut în anul 1822 în SUA. A fost adus pe lume de condeiul poetului Clement Clark Moore, care l-a numit Santa Claus. Totuși, această imagine ciudată a sa nu este rodul fanteziei unui singur om. Mitologia universală este plină de personaje mitologice, care împart daruri copiilor la date fixe, chiar de la începutul omenirii»!
Potrivit istoricului Arnold Van Gennep, povestea lui Moș Crăciun în forma sa actuală începe acum 3000 de ani!
2. Se pare deci, că prin imaginea sa se urmărește integrarea unui număr mare de obiceiuri păgâne, cum ar fi «credința într-un spirit bun, care aduce daruri în special copiilor, în acea seară magică» după cum scrie revista «Al treilea ochi»!
Nu întâmplător, în comunitățile europene occidentale, Sfântul Nicolae vizita casele copiilor îmbrăcat nu în odăjdiile sale (pentru că a fost episcop), ci într-o manta lungă. De asemenea, era reprezentat cu barba lungă și albă, venind pe un cal zburător, căruia copiii îi lăsau ultimul spic de gâu din recolta precedentă! Desigur, Luther în încercarea sa de a elimina aceste elemente, în loc să accentueze ceea ce îl reprezenta cu adevărat pe Sfântul Nicolae, l-a înlocuit cu «pruncul Hristos» sau cu «Christkindl», denumirea sa din germană, iar, în cele din urmă, nu a rămas decât denaturarea acestei denumiri, «Kriss Kringle», cu care germanii îl numesc astăzi pe «Santa Claus»!
3. Toate acestea erau caracteristice lui Odin (în saxona veche numindu-se «Votan»), zeitate din mitologia scandinavică, adorată de toate popoarele vechi germane!
Odin, zeul suprem al popoarelor teutonice (a vechilor germani), domn al cerului și al pământului și zeul victoriei, supraveghea de pe tronul său întreaga lume, fiind identificat mai târziu cu Hermes al romanilor. El avea cel mai bun cal, Sleipnir cu opt picioare, căruia copiii din vremurile idolatre îi lăsau ultimul spic de grâu din recoltă!
Acesta deci, care era sărbătorit de sătenii Germaniei antice și ai Europei de Nord în timpul solstițiului de iarnă, în schimbul ajutorului pe care îl dădea oamenilor ca să învingă forțele răului, cum ar fi uriașii iernii și ai nopții, le primea jertfele aduse în acest scop. Așadar, în timpul sărbătoririi sale, răspunzându-le în același mod, străbătea țările nordice în nopțile geroase cu calul și cu spiritele sale (iată-le, încă de-acum!), împărțind cadouri copiilor, care dormeau! Mai înainte, însă, trimitea corbi(!) pe pamânt, ca să cerceteze dacă copiii au fost cuminți sau nu!
4. Potrivit cercetătorilor de la «Centrul Național de Cercetare Științifică» din Franța, cel mai vechi strămoș al lui «Moș Crăciun» francez, Pere Noel, face parte și el din mitologia păgână, fiind indentificat cu Gkarkan, fiul lui Bel, zeul celților!
În folclorul păgân, Gkarkan era un uriaș dolofan, cu burtă mare și plin de bunătate, care împărțea cadouri copiilor, și el în timpul solstițiului de iarnă, transportându-le într-un coș imens! Se spune că el l-a inspirat pe Fr. Rabelais când acesta l-a creat pe uriașul plin de bunătate, Gargantua, simbolul lăcomiei!
În Germania, copiii o așteptau pe Frau Holle, o bătrână cu părul foarte alb. Se credea despre ea că este zână (=ființă demonică), dar și vrăjitoare! Le juca farse mamelor, care nu-și îngrijeau copiii și cerceta casele înainte să lase cadourile!
5. Rușii, în vremurile idolatre, serbau pe zeul Mikoula din mitologia lor, zeul recoltei și al belșugului! Îl invocau la sfârșitul fiecărui an, pentru a recompensa copiii cu darurile pe care le meritau! De asemenea, o aveau și pe Babușca, o bătrână care simboliza călătoria. În Italia, în afară de cel la care ne-a referit deja, au avut-o și pe această bătrână «bună»!, vrăjitoarea Befana, care zboara pe o coadă de mătură șiarunca cadourile prin horn! În Danemarca cadourile erau aduse de spirite (iată-le iarăși!), care trăiau în grajduri și în mansarde! În țările din regiunea arctică (Polul Nord) există și un mit al «prințesei zăpezii», care lasă la această epocă dulciuri (în loc de cadouri)!
6. Potrivit cercetărilor de specialitate, vestimentația așa-numitului Moș Crăciun nu are doar culorile Coca Cola. Această firmă le folosește pur și simplu, pentru că se potriveau cu ale ei! Vestimentația sa, după concepția păgână, este inspirată de piticii roșii, care simbolizează viața și sângele, ei fiind cei care mențin în viață rădăcinile pomilor până la venirea primăverii salvatoare!
7. Clement Moore este cercetătorul care s-a ocupat cu o pasiune obsesivă de miturile și legendele Crăciunului, de la care a împrumutat multe din cele deja menționate, cum ar fi ideea hornului (prin care intră, potrivit tradiției populare, și spiridușii în case!), spiritele care cândva îl însoțeau, piticii care îl ajutau la fabricarea cadourilor (toate ființe demonice!), sania zburătoare trasă de opt cerbi zburători etc!
***
Prin urmare, putem observa foarte clar că acele câteva elemente păgâne, care au fost strecurat în imaginea Sfântului Nicolae, sunt folosite acum, odată mai mult la reînnoirea și la impunerea așa-numitului «Moș Crăciun» al globalizării și al «Noii Ordini», adică lui Santa Claus, care l-a înlocuit!
Nu apar deloc întâmplător săniile zburătoare, cerbii (oare ce mănâncă și cum trăiesc acolo în ghețare și în atâta zăpadă?), spiritele și piticii, care fabrică cadouri, hornurile (cum încape oare?), vestimentația roșie, barba lui exagerat de mare și de albă (vă spune oare ceva venerabilul….vrăjitor Dumbledore, directorul școlii de magie și descântece, unde își urmează cursurile Harry Potter?), burta mare și…greutatea lui!
Și, pentru că vorbim de globalizare, se încercă aplicarea tuturor acestor elemente chiar și în emisfera sudică a pământului, unde este vară, potrivit solstițiului de vară. Așadar, vedem în Australia, spre exemplu, că sania este trasă nu de cerbi sau de reni, ci…de cangur!
Ce povești îngrozitoare se inventează astăzi pentru ademenirea oamenilor naivi!
***
În concluzie, în perioada antică păgână, vechile popoare europene asociază sărbătoarea solstițiului de iarnă cu prezența «Stăpânilor iernii», așa cum îi numeau, care nu erau alții decât zeii, zeițele și vrăjitoarele (nimic altceva decât figuri demonice sau slujitorii lor), care împărțeau cadouri copiilor, pentru a participa și ei la bucuria generală a nașterii «Soarelui invincibil»! Chiar el, «Stăpânul iernii» este readus la viață astăzi de globalizare și de «Noua Ordine» prin persoana lui Santa Claus, reprezentat în mod grosolan în chip de spirit…darnic, care aduce (împreună cu bradul) în casele și în viața noastră «magia Crăciunului»!
Ὀρθόδοξος Τύπος, 2. 12. 2011, nr. 1904, p. 4
Traducere: Oana Paraipan
Asta e Satan , seamănă leit cu Soros americanul..
Si bradul nu are de a face cu Sărbătoarea Crăciunului ortodox
scopul final , probabil , este de a deturna sarbatoarea nasterii Domnului in sarbatoarea acestei paiate , Mos Coca Cola ! se pare ca in mare parte au reusit , din ce in ce mai putini serbeaza nasterea Domnului , si din ce in ce mai multi il serbeaza pe Mos Coca Cola !
Practic copiii ar trebui sa primeasca doar odata de Sf Nicolae cadouri si atat daca au fost cuminti buni la suflet si harnici nu de doua ori asa cum multi parinti gresesc din nestiinta.
Cati dintre romani stiu despre asta?
Sa il sarbatorim pe Iisus Hristos fiul Lui Dumnezeu si apoi pe Sf Nicolae.
Nu exista alt dar mai de pret decat sansa de a ajunge iarasi de unde am fost izgoniti adica din Gradina Raiului, Eden.
Mantuirea sufletului prin Botez, Credinta fapte bune
Nimeni nu obliga pe nimeni sa creada in ceva anume sau sa faca schimbari.Unii oameni insa,mai ales cei care au copii,poate simt nevoia o data pe an sa zambeasca putin si sa se prefaca a crede in Mos-Craciun si renii lui…Nu trebuie sa murdariti cu comentarii negative absolut orice,nu credeti?
Desigur Nasterea Mantuitorului trebuie sa primeze , insa cadourile nu trebuie sa lipseasca , ele reprezinta tamia, aurul si smirna celor trei magi depuse la picioarele pruncului Iisus.
un articol foarte bine documentat, care desi nu e scris din perspectiva crestina, contine multe date, despre subiectul pe care l-ati abordat. Mos Craciun, sau Craciunul este pentru poporul nostru un element stravechi, iar datarile istorice pe care pe avem apar pe la 1.400. Colindele sunt tot atat de stravechi, si reprezinta mostenire de la pagani, dar li s-a dat un alt contint, si nu mai are nimeni nimic cu ele. De fapt mai sunt culte crestine care refuza si colindul…
http://gandirea.ro/originea-cuvintului-craciun/