X

MOS CRACIUN nu e despre Craciun. E despre NEW AGE. Istoricul acestei “sarbatori”

Iata ce putem citi la Cum a pătruns și de ce este promovat atât de mult «Moș Crăciun» de Coca Cola? de pe Graiul Ortodox:

După brad, elementul cheie al așa-numitei «Magii a Crăciunului» pe care vor să îl impună în sărbătoare, este un…bătrân scandinav, dolofan, cu barbă lungă și albă, haine roșii (de ce oare?), sănii pline cu cadouri și cu zâmbet larg, numit «Moș Crăciun»! Aceasta nu este numai o afacere bine elaborată cu numele «Moș Crăciun S.A.», și nici un simplu…dealer al mărfurilor de toate tipurile, așa cum mulți dintre noi credem!

Este vorba de o minciună inventată perfect de o societate de origine pur occidentală. Și asta pentru că «Νew Age» – dorind să personifice «duhul» Crăciunului, în special în ochii copiilor și să creeze un produs clasic globalizat pe baza căruia să uniformizeze tradițiile, valoriile și să denatureze imaginea reală a unor persoane importante sau chiar sfinte ale poporului, cum ar fi Sfântul Ierarh Vasile cel Mare- a creat un model clasic de personaj exotic, specific unei sărbători exotice, lipsite de conținut, false și plină de … magie, și nu unei sărbători duhovnicești și adevărate, așa cum o vrea Ortodoxia noastră!

Atât de fals este acest personaj, că nu îl găsim nici în basmele bunicii noastre!

Chiar și ea se întreabă, cine este acest Moș Crăciun, care brusc în ultima vreme ne aduce daruri și de ce nu ne aducea și acum câțiva ani în urmă? Atât de ireal este, că nici măcar acum nu poate să inventeze ceva, ca să-l introducă în basmele sale!

Și, pe urmă sunt unii care se întreabă, de ce Moș Crăciun în mijlocul sărbătorilor de iarnă nu poate să ne umple inimile, nici pe ale copiilor, care în final sunt cuprinși de tristețe!

Dar să luăm lucrurile în ordinea lor …

Povestea lui Moș Crăciun

Ce urmărim să vedem în această poveste? Dacă vom cerceta bine, vom putea ajunge pînă la atelierul ei de proiectare…Coca Cola. Deci,…

1. Potrivit celei mai recente legende, el s-a născut în Europa, unde este cunoscut drept Pere Noel, Saint Nicolas, Father Christmas, Pere Janvier sau în special drept Santa Claus! Acest Santa Claus nu este nimeni altul decât Sfântul Nicolae, un mare Sfânt al Ortodoxiei noastre, încărcat însă cu mituri și legende nord-europene, a căror rădăcină o vom vedea în continuare.

2. Sfântul Nicolae este foarte iubit atât în Biserica Răsăriteană cât și în cea Romano-Catolică Apuseană, (amândouă) cinstindu-i pomenirea pe 6 decembrie. A trăit în secolul al IV-lea d.Hr., a fost Episcop al Mirelor Lichiei (Asia Mică) și a luat parte la primul Sinod Ecumenic. A făcut o mulțime de minuni, a desfășurat o importantă activitate filantropică, ajutându-i mult pe săraci. Îi iubea în mod special pe copii, făcea multe binefaceri chiar și deghizat, ca să nu fie recunoscut, ajuta fetele sărace să se căsătorească etc.. A devenit ocrotitorul navigatorilor, al copiilor etc.. După moartea sa (345 d.Hr.) a devenit cel mai popular Sfânt din toată Europa.

3. Protestanții, prin perceperea lor eretică, au anihilat valoarea și personalitatea Sfinților Ortodocși. Astfel, faima Sfântului Nicolae, care rămăsese vie, în special la germani și olandezi, prin influențele protestanților a ajuns să se transforme într-o figură folclorică a imaginației populare, lipsită de conținut duhovnicesc și de semnificație bisericească, pregătindu-se astfel bine terenul pentru Santa Claus!

4. Apoi, în secolul al XVII-lea, Olandezii au luat cu ei ideea de «cel mai simpatic bătrânel» (ceea ce mai rămăsese, ca amintire, din Sfântul Nicolae) în America, mai exact în New Amsterdam, orașul nou construit de colonia lor, care mai târziu devine New York. În 1809,scriitorul Washington Irving, în lucrarea sa «Istoria New-York-ului», descrie pentru prima oară apariția lui «Moș Crăciun», care venea pe un cal în ajunul sărbătorii Sfântului Nicolae! Cu timpul, ziua sărbătoririi sale (6 decembrie), legată de vizita pe care o făcea el copiilor, a fost mutată de Crăciun!

5. Apoi, americanii preiau mitul lui «Santa» (amestecat cu toate credințele și obiceiurile din emisfera nordică) și, adâugând propriile lor elemente, îl exportă în Europa și în întreaga lumea, comercializându-l și astfel, globalizându-l! Forma lui actuală s-a conturat în primul val de globalizare, adică înainte de anul 1930!

Trei evenimente importante se consideră a fi contribuit la forma globalizată a lui «Santa Claus»:

a. Poemul «Vizita Sfântului Nicolae» compus de Clement Clark Moore în anul 1822, fără vreo referire religioasă, însă cu multe mituri scandinave și germane! Se voia o încercare de a atinge suflete copiilor mici! În acest poem, Santa Claus își căpătă multe dintre caracteristicile actuale, cum ar fi: Zboară cu sania trasă de reni zburători, poartă haină cu blană, coboară pe horn, are obrajii roșii și barbă albă! Are, potrivit poemului, un trup mic și firav, ca un
duh
și este însoțit în călătoriile sale tot de un duh (=demon)! Se spune că dimensiunile corporale de azi și le-a dobândit în anul 1841, când un negustor din Philadelphia a plătit pe cineva să se costumeze în Santa Claus și să stea pe hornul magazinului său pentru reclamă!

b. Schițele celebrului desenator Thomas Nast, care în anul 1863 și în anii următori a creat primele schițe reprezentându-l pe «Moș Crăciun», asemănător imaginii sale din prezent, așa cum și-l amintea din povestirile strămoșilor săi germani! În anul 1866 schița cu imaginea lui «Santa Claus», l-a impus ca producător de jucării! În 1869 a stabilit, prin alte proiecte desenate, că reședința lui Moș Crăciun se află la Polul Nord.

c. Reclamele…Coca Cola! În 1931 această companie a decis să folosească imaginea lui Santa Claus în reclamele sale de Crăciun, pentru a mări cererea produselor sale în perioada sărbătorilor de iarnă. Astfel, l-a angajat pe designer american, Haddon Sundblom să stilizeze forma «bătrânului plin de bunătate», care simbolizează «spiritul bun al Crăciunului și al Anului Nou». Acesta l-a desenat pe Moș Crăciun… dolofan, îmbrăcat în culorile Coca Cola și l-a pus să dăruiască sticlele companiei! De atunci imaginea sa a rămas neschimbată, iar campania publicitară, care a avut mare succes, se repetă în fiecare an de Crăciun cu variații diferite!

6. Trebuie remarcat faptul că promovarea sa la nivel mondial a avut loc după al doilea război mondial, prin organizarea unui impresionant târg internațional nu numai cu codouri, ci și cu diverse figurine de Santa Claus. Păpuși estetice și inestetice, de diferite dimensiuni, forme și materiale (plastic, lemn, ceară etc.) inundă piețele mondiale, impunându-ni-l! După câte vedem, globalizarea aceasta dirijează chair și piețele care nu sunt creștine, pentru că «Sfântul» în forma lui de azi le facilitează în mare măsură câștigul!

Am văzut pe scurt istoria lui Moș Crăciun. Să vedem în cele ce urmează cum s-a impus la noi în țară și în celelalte țări ale lumii.

În țara noastră

În țara noastră, ne este cunoscut tuturor încă din vechime Sfântul Vasile cel Mare, a cărui pomenire Biserica noastră o sărbătorește de Anul Nou, pentru că a murit pe 1 ianuarie 379 d.Hr.

Sărbătoarea a avut doar o conotație religioasă, credincioșii sărbătorindu-l și cinstindu-l pe Sfântul
Vasile cu evlavie
și cucernicie nu pentru cadourile sale, ci pentru binecuvântările și ajutorul dat copiilor, oamenilor săraci și celor neputincioși.

Renumitul Profesor de Folclor și Academician, Gheorghios Megas scria foarte semnificativ: «Anul Nou capătă o conotație deosebită, deoarece este sărbătorit în memoria unuia dintre cei mai mari Părinți ai Bisericii Ortodoxe, Sfântul Vasile cel Mare. Prin personalitatea sa, Sfântul Vasile dă viață și strălucire sărbătorii. Se face mijlocitor și garant al rugăciunilor și al binecuvântării pe care omul, aflat la începutul unei noi perioade cronologice, nădăjduiește să le primească de la Dumnezeu, Dătătorul tuturor bunurilor ».

1 2 3Pagina următoare
Categorii
Înșelări
cuvinte cheie

Articole asemănătoare

8 comentarii

  1. scopul final , probabil , este de a deturna sarbatoarea nasterii Domnului in sarbatoarea acestei paiate , Mos Coca Cola ! se pare ca in mare parte au reusit , din ce in ce mai putini serbeaza nasterea Domnului , si din ce in ce mai multi il serbeaza pe Mos Coca Cola !

  2. Practic copiii ar trebui sa primeasca doar odata de Sf Nicolae cadouri si atat daca au fost cuminti buni la suflet si harnici nu de doua ori asa cum multi parinti gresesc din nestiinta.

    Cati dintre romani stiu despre asta?

    Sa il sarbatorim pe Iisus Hristos fiul Lui Dumnezeu si apoi pe Sf Nicolae.

    Nu exista alt dar mai de pret decat sansa de a ajunge iarasi de unde am fost izgoniti adica din Gradina Raiului, Eden.
    Mantuirea sufletului prin Botez, Credinta fapte bune

  3. Nimeni nu obliga pe nimeni sa creada in ceva anume sau sa faca schimbari.Unii oameni insa,mai ales cei care au copii,poate simt nevoia o data pe an sa zambeasca putin si sa se prefaca a crede in Mos-Craciun si renii lui…Nu trebuie sa murdariti cu comentarii negative absolut orice,nu credeti?

    1. Nu ai inteles articolul sau nu l-ai citit cap coada

      CRACIUNUL ESTE DESPRE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS SI NASTEREA SA.

      nu despre cadouri
      nu despre pomul de craciun
      nu despre alte motive nesemnificative.

      BUCURIA NOASTRA ESTE NASTEREA DOMNULUI SI SANSA NOASTRA LA MANTUIRE ASTFEL

      E simplu

  4. Desigur Nasterea Mantuitorului trebuie sa primeze , insa cadourile nu trebuie sa lipseasca , ele reprezinta tamia, aurul si smirna celor trei magi depuse la picioarele pruncului Iisus.

  5. un articol foarte bine documentat, care desi nu e scris din perspectiva crestina, contine multe date, despre subiectul pe care l-ati abordat. Mos Craciun, sau Craciunul este pentru poporul nostru un element stravechi, iar datarile istorice pe care pe avem apar pe la 1.400. Colindele sunt tot atat de stravechi, si reprezinta mostenire de la pagani, dar li s-a dat un alt contint, si nu mai are nimeni nimic cu ele. De fapt mai sunt culte crestine care refuza si colindul…
    http://gandirea.ro/originea-cuvintului-craciun/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Jurnalismul independent al portalului OrtodoxINFO necesită mult timp, foarte multă muncă, dar și resurse financiare. Veniturile obținute din publicitate sunt însa cu mult sub așteptările noastre inițiale. Chiar dacă portalul are mulți cititori, totuși, sunt foarte puțini care găsesc în produsele promovate prin reclame ceva să-i intereseze… și să dea click pe ele. Pe de altă parte, jurnalismul nu poate fi independent dacă este finanțat de vreun mogul sau organizație.

Pentru a fi independent, acesta trebuie să se bazeze strict pe cititorii săi mulți, care să sprijine fiecare cât poate această lucrare. Ca atare, de bază rămân tot clasicele conturi bancare sau varianta PayPal. Fără sprijinul vostru acest portal nu-și va mai putea continua activitatea.

Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!