Verdictul EXPERTULUI: ‘Cele afirmate de ÎPS Teodosie nu se înscriu în sfera discriminării. Rolul Statului nu este acela de a evalua interdictiv dogmele’

Author:

ÎPS Teodosie

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

O nouă scindare a apărut, într-o parte a societății civile, în urma unor afirmații făcut de ÎPS Teodosie. Arhiepiscopul Tomisului a vorbit despre rolul femeii în Biserică, precum și despre cum este văzută în teologia ortodoxă. Declarațiile ierarhului i-au scandalizat pe unii, care nici măcar nu au văzut ce a spus ÎPS Teodosie, ci bazându-se mai mult pe titlurile unor știri sau pe afirmațiile altora.

Lucrurile par să degenereze, mai ales că o asociație de magistrați activiști, care își exprimă opiniile despre starea justiției și politică pe rețelele de socializare, chiar fiind sancționați de forurile lor pentru asta, a sesizat Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării acuzând că declarațiile, mare parte teologice, făcute de ÎPS Teodosie sunt discriminatorii la adresa femeii.

STIRIPESURSE.RO a făcut demersul normal în astfel de situații și a vorbit cu unul dintre puțini avocați teologi din România. Radu Zidaru, avocat și membru al Centrului de Studii Nomocanonice din cadrul Universității Babeș Bolyai – Cluj-Napoca, lector al FoRB România, a analizat declarațiile făcute de arhiepiscopul Tomisului și consideră că ele nu sunt discriminatorii. Mai mult, avocatul Radu Zidaru opinează că ”(…) rolul Statului nu este acela de a evalua interdictiv dogmele, ci de a elabora politici publice de protejare a libertății religioase”.

”Cristi Șelaru: Declarații făcute de ÎPS Teodosie au scindat, din nou, o parte a opinie publice. Așa cum era normal, cei anti-clericali și anti-biserică l-au atacat și au văzut în cuvintele sale jigniri și discriminare la adresa femeii. Din punct de vedere legal, considerați că ceea ce a spus ierarhul de la Constanța se înscrie în ceea ce numesc unii discriminare?

1. Nu am văzut sesizarea însă, personal, cred că cele afirmate de ÎPS Teodosie nu se înscriu în sfera discriminării, așa cum este ea reglementată în OUG nr. 137 din 2000 și este foarte important a sublinia acest aspect, deoarece, în mod subiectiv, unii pot vedea discriminarea într-un fel, iar alții în alt fel, fiecare după cum îi pică mai bine. De asemenea, afirmațiile nu înscriu în sfera discriminării, fiindcă ele nu probează intenția de a discrimina și de a leza demnitatea sau a crea stări negative pentru un grup de persoane sau o comunitate și nici preexistența unui atare scop. Este de subliniat și faptul că ordonanța întrebuințează termeni foarte generali și lipsiți de previzibilitate, ca: orice comportament manifestat în public sau orice comportament activ ori pasiv și, dacă vinovăția sau nevinovăția unei persoane fizice ori juridice atârnă de acest orice, sunt justificate unele rezerve privind obiectivitatea eventualei investigații. Deci, ordonanța însăși suferă de vicii de neconstituționalitate care pot lăsa loc arbitrariului.

Cristi Șelaru: Care ar fi argumentele în favoarea celor care spun că ÎPS Teodosie a discriminat femeile?

2. Cel mai probabil spusele ierarhului, dar problema este că ele sunt scoase din context și cosmetizate cu fraze exagerate, nesusținute în mod real. Există o discriminare reală și o falsă discriminare, iar atunci când noi, ca popor, suntem obligați, să purtăm pe cap izmenele unei conștiințe pervertite de trufie și patimi, cred că noi suntem cei discriminați.

Cristi Șelaru: Sunteți și teolog, dar și avocat. Din punct de vedere teologic, cuvintele rostite de ÎPS Teodosie se înscriu în dogmatica ortodoxă?

3. Din punct de vedere teologic, spusele Înaltului Teodosie se încadrează în limitele stabilite de învățătura creștină și trebuie arătat că teologia ortodoxă apelează, de multe ori, la paradoxuri, pentru a evidenția unele aspecte mai importante. Aici se vădește dificultatea sau poate chiar reaua credință la unii, când fie se poticnesc, fie insistă pe aspectul negativ al afirmației teologice, făcând abstracție de cel pozitiv, care este, întotdeauna, determinant. Este foarte greu de acceptat că învățătura de credință ortodoxă ar fi una misogină, câtă vreme femeia însărcinată este asemănată chivotului de pe Sfânta Masă, acea cutiuță ce conține Sfânta Împărtășanie pentru tot anul.

Cristi Șelaru: Dacă CNCD decide să analizeze cazul, putem vorbi despre un conflict între stat și Biserică?

4. Fiind sesizat cu aferenta cerere, CNCD-ul trebuie să-i dea o rezoluție. Biserica posedă un set de învățături și valori care nu sunt identice cu cele ale Statului și, personal, cred că poate apărea un conflict doar atunci când Statul, prin autoritățile sale, se va amesteca în problemele ce țin de dogma Bisericii, sub pretextul artificial al lezării ordinii de drept. După părerea mea, rolul Statului nu este acela de a evalua interdictiv dogmele, ci de a elabora politici publice de protejare a libertății religioase, așa cum elaborează politici publice pentru prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare.

Cristi Șelaru: ÎPS Teodosie nu este persoană fizică, este ierarhul care conduce una dintre cele mai importante Arhiepiscopii din Biserica Ortodoxă Română. Poate CNCD să disocieze spusele arhiepiscopului fără să aducă atingere Bisericii?

5. Sesizarea la CNCD a fost făcută împotriva ierarhului, în calitate de persoană fizică, și pentru organul colegial abilitat, acest aspect contează mai puțin. Pentru creștini, însă, învățătura transmisă de episcop este învățătura Bisericii și a cenzura învățătura transmisă de episcop, în virtutea unor criterii pur umane și nestatornice, înseamnă a atenta la însăși ființa Bisericii.

Cristi Șelaru: Se poate judeca un citat din Biblie prin prisma legislației actuale?

6. Nu cred să este posibil din perspectiva prevederilor OUG nr. 137/2000, însă lucrurile sunt extrem complicate la nivel normativ, datorită dorinței unora de a impune în spațiul public valori care, de cele mai multe ori, contravin Cărții după care poporul român a învățat să citească.

Cristi Șelaru: Există riscul să se ajungă ca anumite pasaje din Biblie să fie considerate discriminatorii și preoții să se teamă, de exemplu, în cazul în care CNCD va considera discriminarea femeilor ceea ce a spus ÎPS Teodosie, să mai rostească predici bazate pe versete din Biblie?

7. Riscul există pe viitor, datorită tendinței omului de a se îndepărta de valorile care-i asigură mântuirea și de a-și configura altele, în acord cu propriile plăceri. Aspectul că un citat din Biblie este considerat discriminant de către o persoană sau grup de persoane vădește un conflict interior în aceștia. Eva și, apoi, Adam au mâncat din pom [Facere III, 6], după care, fugind de responsabilitate, s-au pitit în bălării. Așa și omul modern, care este atenționat sau care doar se întâmplă să audă niște povețe care deșteaptă în el glasul conștiinței, fugind de responsabilitate, se pitește în spatele discriminării. În viziunea mea, nu pantalonii ong-iști pe care-i poartă o femeie o fac puternică ci darul și dragostea acesteia de a naște în mine soțul, fiul sau nepotul ideal.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

X