X

Deciziile Sinodului BOR cu privire la Spovedanie, după cazul preotului Visarion Alexa

În ziua de joi, 29 septembrie 2022, în Aula Magna „Teoctist Patriarhul” din Palatul Patriarhiei, sub președinția Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, s-a desfășurat ședința de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române.  Astfel, după apariția cazului preotului Visarion Alexa, acuzat de agresiune sexuală, ierarhii Bisericii Ortodoxe Române au decis să facă o serie de schimbări pentru Taina Spovedaniei.

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Principalele hotărâri ale Sfântului Sinod sunt următoarele:

A. A fost instituit Ordinul „Maica Domnului Rugătoarea”, pentru ierarhi, clerici și mireni;

B. Au fost reconfirmate condiţiile înscrierii la doctoratul în Teologie;

C. Au fost aprobate mai multe propuneri ale Comisiei pastorale, monahale și sociale privind Spovedania şi duhovnicia:

1. Sfânta Spovedanie se săvârșește în biserică, în fața unei icoane a Mântuitorului Hristos, pentru ca persoana care se mărturisește să aibă conștiința cât mai vie a prezenței lui Dumnezeu alături de ea și de duhovnic în timpul mărturisirii;

2. Preotul duhovnic are în primul rând datoria să asculte și apoi să întrebe cu delicatețe, doar pentru a-l ajuta pe penitent să fie cât mai sincer în mărturisirea sa;

3. Taina Spovedaniei nu poate fi condiționată de vreun interes material sau de altă natură;

4. Orice duhovnic trebuie să aibă și el un părinte duhovnic la care să se spovedească în mod constant;

5. Preotul duhovnic trebuie să fie un cleric cu viaţă duhovnicească matură, care s-a eliberat de robia patimilor trupeşti şi cultivă virtutea sfinţeniei;

6. Respectarea cu strictețe a cadrului adecvat Spovedaniei, adică săvârșirea ei în lăcașul de cult, sau, în mod excepțional, într-un spațiu deschis și vizibil, adiacent bisericii;

7. Evitarea oricărui gest sau cuvânt interpretabile ca familiaritate nepotrivită cu penitentul (glume inadecvate sau gesturi indecente).

Sfântul Sinod solicită eparhiilor ca în fiecare protopopiat să se organizeze periodic consfătuiri cu preoții, referitoare la săvârșirea corectă a Sfintelor Taine, precum și cateheze cu credincioșii, privind rânduiala și semnificația duhovnicească a acestora.

 

Reclame

Sistemul vrea să ne reducă la tăcere! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum ajutorul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.



Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

2 comentarii

  1. Mă întreb cum se vor pune în aplicare aceste recomandări……prin consfătuiri?
    Oare preoții pătimași vor renunța la patimile lor pentru că au avut consfătuiri la protopopiat?

  2. Textul nu îmi aparțibe dar cred că merită să fie cunoscut:

    Uite ce interes sinodal a trezit deodată Pr.Visarion Alexa. Probabil nu pentru că vuiește mass media, pentru că la fel a vuit la PS Corneliu Onilă și reacția sinodală a fost mult mai rezervată. Mă gândesc că Onilă le este pur și simplu mai simpatic. Nici prin gând nu-mi trece să bănuiesc un sentiment de solidaritate cu el și …
    Unele dintre măsuri mi se par foarte bune, cum ar fi necesitatea unui duhovnic cu experiență pentru fiecare preot care a primit ”duhovnicia”, adică are dreptul să spovedească. La fel și îndemnul de a avea un limbaj rezervat, care să nu creeze situații confuze, sentimental și fizic. Același lucru l-aș spune despre anumite gesturi ale preotului duhovnic, care îi pot tulbura pe credincioși și pe preot însuși.
    Altele mi se par forțate, pentru că nu țin seama de împrejurări ale vieții duhovnicești care nu se pot plia pe regula perfect legitimă a spovedaniei în biserică. Mă refer la situații de viață când mărturisirea în lăcașul de cult apare ca o etapă a doua, fiind precedată de eventual de o discuție pe care credinciosul însuși ajunge să o privească ca spovedanie.
    În general, mi se pare că accentul cade pe aspectul mai mult formal al Tainei și nu la conținutul ei profund, de comuniune cu Hristos însuși prin cel care este spovedit și cel care spovedește!

Dă-i un răspuns lui Bogdan Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button