X

Botezul Domnului – Boboteaza. Omilia mitr. Augustin de Florina: De ce s-a botezat Hristos?

Related image

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Astăzi, evlavioasa Biserică încheie Dodekaimeron-ul.  Dodekaimeron-ul este ciclul sărbătorilor de bucurie, care încep cu Naşterea lui Hristos şi se încheie cu Botezul Lui. Zilele sunt douăsprezece, dacă se lasă la o parte Ajunul Bobotezei care este zi de post.

ÃŽn ziua NaÅŸterii Domnului l-am văzut pe Hristos prunc în peÅŸteră. Pe 1 ianuarie l-am văzut prunc de opt zile tăindu-se împrejur ÅŸi primind numele de Iisus. Åži astăzi îl vedem „bărbat desăvârÅŸit” (Efeseni 4, 13), la vârsta de 30 de ani, venind la repejunile Iordanului să fie botezat.

În jurul botezului se nasc anumite întrebări, care cer explicaţii.

***

– O nedumerire este următoarea: Din Evanghelii cunoaÅŸtem viaÅ£a lui Hristos. InformaÅ£iile însă ajung până acolo când Hristos de doisprezece ani a mers la Ierusalim, s-a închinat în Templul lui Solomon, a rămas acolo trei zile ÅŸi i-a uimit pe înÅ£elepÅ£ii lui Israel cu întrebările ÅŸi cu răspunsurile Lui. Apoi, Evangheliile tac. Există un gol. Unde a fost ÅŸi ce a făcut Hristos de la 12 până la 30 de ani? DuÅŸmanii credinÅ£ei exploatează acest gol. Åži ce zic?! Că în această perioadă (de 18 ani) a călătorit ÅŸi s-a dus departe, în ţări diferite, ÅŸi în special în spaÅ£iul misticismului empatic, în Indii, ÅŸi acolo a învăţat înÅ£elepciunea pe care apoi a propovăduit-o.

Minciună! Hristos nu s-a dus nicăieri. Cum se demonstrează asta? O spune Evanghelia. Vă explic lucrul acesta ÅŸi printr-un exemplu. Eu, prin harul lui Dumnezeu, provin dintr-un mic sat din Ciclade. Dacă mergeÅ£i acolo, în satul meu, vă vor spune lucruri despre viaÅ£a mea: că eram mic, că am mers la ÅŸcoala primară, că am mers la gimnaziu, că am mers la universitate, ÅŸi că…, ÅŸi că… Toate le ÅŸtiu. Pentru că lucrurile acestea se discută. Cunosc detaliile vieÅ£ii fiecărui consătean. ÃŽntr-un sat mic a locuit ÅŸi Hristos, în Nazaret; de aceea s-a numit Nazarinean. AÅŸadar când s-a făcut mare, de 30 de ani, ÅŸi a propovăduit în Nazaret, ce spuneau?

– Curios lucru! El la ÅŸcoală nu s-a dus: „Cum de ÅŸtie acesta carte fără să fi învăţat?” (Ioan 7, 15), că ÅŸtie atâtea lucruri?!… CompatrioÅ£ii lui, adică, mărturisesc că nu a plecat din cercul Nazaretului, ci – ce a făcut? – în această perioadă de 18 ani era acolo primul muncitor.

Să audă aceasta toţi acei părinţi ai muncii şi falşi ocrotitori care profită de muncitori. Domnul nostru Iisus Hristos a fost muncitor, cu bătături în mâini. Sărac, slujea în atelierul Sfântului Iosif ca să se întreţină pe El şi pe Sfânta Lui Maică. Există şi o icoană, care-L prezintă în atelierul tâmplăresc al părutului Său tată, ţinând în mâini un ferăstrău şi o teslă şi muncind.

Iată aÅŸadar unde a fost Hristos de la 12 până la 30 de ani. Dacă ar fi fost în alte ţări, ar fi cunoscut-o compatrioÅ£ii Săi, dar ei mărturisesc, că nu S-a dus. De aceea sunt uimiÅ£i, nu se pricep cum cunoaÅŸte „carte, fără să fi învăţat”.

– O altă nedumerire este următoarea: CunoaÅŸtem că fiecare om este păcătos. Unul singur a fost fără de păcat – Hristos. ÃŽnsă atunci se naÅŸte întrebarea: Dacă este fără de păcat, de ce s-a botezat?

Răspundem:

Iisus s-a botezat pentru a Se face cunoscut oficial. Până în clipa aceea era un anonim. Nu-L cunoştea nimeni. Cine ar fi presupus că sub acel muncitor cu fierăstraie şi ciocane se ascundea Creatorul universului, Mesia cel aşteptat? Şi chiar Înainte-Mergătorului era necunoscut. Acum devine cunoscut tuturor.

Iisus s-a botezat ÅŸi pentru a se arăta Taina Sfintei Treimi. ÃŽn clipa Botezului s-a arătat adevăratul Dumnezeu, care era necunoscut în toată perioada antică. StrămoÅŸii noÅŸtri atenieni în „vestita cetate” ridicaseră un altar „Dumnezeului necunoscut” (Fapte 17, 23). AÅŸadar, la repejunile Iordanului S-a arătat adevăratul Dumnezeu. Cum s-a arătat? Drept Sfânta Treime. Un singur Dumnezeu – Trei Persoane: Tatăl, Fiul ÅŸi Sfântul Duh. O taină de necuprins! Ce exemplu să aduc? Iată ceva ce n-am ÅŸtiut: când are loc diviziunea atomului, se spune că are loc emiterea a trei particule; unul este atomul ÅŸi emite trei particule. Cele trei devin nouă ÅŸi aÅŸa mai departe; cresc potrivit progresului geometric. Este ÅŸi aceasta o imagine asemănătoare, dar orice am spune nu putem să explicăm taina cea mare. De altfel, putem oare să explicăm măcar tainele cele mai mici ale naturii? Matematicianul Einstein zice: „Înotăm în oceanul tainei”. De aceea, aici, dincolo de logică ÅŸi de cele cinci simÅ£uri, este nevoie de „al ÅŸaselea simÅ£”, adică de credinţă. Prin credinţă ne apropiem de marea taină, iar viermii de noi, fiinÅ£e mici ÅŸi lipsite de importanţă, ne plecăm grumazul ÅŸi zicem: Sfântă Treime, Părinte ÅŸi Fiule ÅŸi Duhule Sfinte, miluieÅŸte lumea.

Arătarea Sfintei Treimi astăzi – Tatăl, Fiul ÅŸi Sfântul Duh. S-au deschis cerurile. S-au tulburat apele. „Iordanul s-a întors înapoi” (Psalmul 113, 3). S-a arătat un porumbel, simbol al purităţii ÅŸi al curăţiei. Åži s-a auzit un glas: „Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit” (Matei 3, 17).

Hristos s-a botezat ÅŸi pentru a se face pildă creÅŸtinilor. El însuÅŸi nu avea nevoie de botez; noi avem nevoie de curăţia pe care o dăruieÅŸte taina. Apa cristelniÅ£ei nu este o apă comună – dacă crezi, desigur – dacă nu crezi, e dreptul tău. Din clipa în care preotul îşi pune epitrahilul ÅŸi binecuvintează, din ceasul acela apa primeÅŸte deja o putere făcătoare de minuni, văzută prin credinţă; în cristelniţă se îngroapă Adam cel vechi cu toate păcatele lui, iar omul iese mai alb chiar decât zăpada. Aceasta este credinÅ£a noastră. AÅŸadar botezul lui Hristos s-a făcut pildă pentru noi.

– ÃŽn sfârÅŸit, încă o întrebare. Se botează omul matur, pentru că este păcătos; dar pruncii nevinovaÅ£i de ce să se boteze? Răspuns:

– Pentru că poartă păcatul strămoÅŸesc. Unii vor râde, auzind acestea; dar azi vine ÅŸtiinÅ£a, psihologia, să confirme că acest lucru este adevărat. Doar că o spune cu alte cuvinte. Nu am vreme să vă vorbesc despre păcatul strămoÅŸesc. Pe scurt, zic doar că omul, chiar născut, poartă în el sămânÅ£a stricăciunii, sămânÅ£a păcatului. Lucrul acesta în limbaj ÅŸtiinÅ£ific se numeÅŸte „ereditate”, ÅŸi este acceptat de toÅ£i. Dacă însă îi zici „păcat strămoÅŸesc” sunt deranjaÅ£i. AÅŸadar, copilul are ÅŸi el o oarecare vină; ÅŸi, de aceea, are loc Botezul, ca să se ÅŸteargă vina, care provine din păcatul strămoÅŸesc.

***

Iubiţii mei, am dezlegat câteva nedumeriri. Ce a făcut Hristos de la 12 până la 30 de ani. De ce Hristos, dacă este fără de păcat, s-a botezat la Iordan. De ce se botează şi copiii mici. Acum îmi veţi spune:

– Noi ne-am botezat, ÅŸi trebuia ca în continuare să păstrăm neîntinată haina, să nu săvârÅŸim vreun păcat după Botez. Dar, din nefericire, ÅŸi după Sfânta Taină am căzut iarăşi ÅŸi suntem cufundaÅ£i în păcate. Trebuie deci să deznădăjduim?

Nu, nu! De mii de ori să păcătuieşti şi să cazi, să nu deznădăjduieşti. Ridică-te din nou, deoarece există şi un alt botez, cum spun Părinţii Bisericii: este lacrima de pocăinţă şi de mărturisire. Lacrimile lui Petru, ale femeii păcătoase, lacrimile miilor care s-au pocăit.

Multe sunt lacrimile în lume. Există vreun om care să nu fi plâns? „Valea plângerii” se numeÅŸte pământul (Psalmul 83, 6). Dar de obicei acestea sunt lacrimi deÅŸarte, nefolositoare. Pentru că oricât ai plânge, de pildă, pentru un mort, nu poÅ£i să-l înviezi. Există însă ÅŸi alte lacrimi preÅ£ioase, lacrimi rare. Sunt lacrimile de pocăinţă. DaÅ£i-mi, daÅ£i-mi, păcătoÅŸilor, o astfel de lacrimă! Această lacrimă, pe care o verÅŸi aici pentru păcatele tale, are aceeaÅŸi putere ca Iordanul. Această lacrimă se preface în râul Iordan, devine ocean, în care se spală păcatele lumii, ale tuturor generaÅ£iilor. Åži atunci Hristos este lăudat ÅŸi slăvit întru toÅ£i vecii. Amin.

+ Episcopul Augustin

Omilia Mitropolitului de Florina,
părintele Augustin Kantiotis în Sfânta Biserică
a Sfântului Pantelimon, Florina, 06.01.1985
traducere din greacă de monahul Leontie

Vedeți și:

Părintele Justin Pârvu: Cuvânt testamentar către români la Botezul Domnului

Reclame

Sistemul vrea să ne reducă la tăcere! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum ajutorul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.

€


Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

Un comentariu

Dă-i un răspuns lui Naavin Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button