X

Sub influența nefastă a mitr. Hierotheos Vlachos, Biserica Greacă ia în considerare recunoașterea schismaticilor din Ucraina

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

În timp ce Biserica Ortodoxă din Grecia nu a luat încă nicio decizie oficială cu privire la „Biserica Ortodoxă din Ucraina” creată de Constantinopol (OCU), noi informații indică faptul că ierarhii greci au în vedere cu fermitate recunoașterea structurii schismatice.

Mai mult, presiunea continuă a Constantinopolului ar putea duce la o schismă printre cele 20 de mănăstiri conducătoare ale Muntelui Athos.

OCU a fost creată în decembrie și i-a fost acordat tomosul de autocefalie de către Constantinopol în ianuarie 2019, dar până acum nu a reușit să obțină recunoaștere de la nicio Biserică, în afară de Constantinopol. Câteva ramuri ale Ortodoxiei, inclusiv Biserica Sârbă, Biserica Poloneză și Biserica Ortodoxă din America au respins și s-au referit explicit la OCU ca schismatică. Câțiva ierarhi și-au exprimat îngrijorarea serioasă și au solicitat un consiliu pan-ortodox să rezolve problema în curs.

Anumiți ierarhi ai Bisericii grecești au recunoscut efectiv OCU pentru ei înșiși. Câțiva au coslujit deja cu reprezentanții OCU, iar un arhimandrit din Mitropolia de Demetrias și Almyros a fost chiar eliberat din funcție pentru a deveni „episcop” în OCU. Nu este nicio relatare că vreunul dintre acești ierarhi să fi fost mustrat sau sancționat de Sinodul grec în vreun fel.

Cu toate acestea, cea mai influentă voce din Biserica greacă în favoarea recunoașterii OCU, a fost IP Sa Mitropolit Hierotheos (Vlachos) de Nafpaktos, un teolog recunoscut internațional. Mitr. Hierotheos nu a slujit cu reprezentanți ai OCU, dar a scris mai multe eseuri care detaliază părerea lui despre prerogativele Patriarhiei Constantinopolului și susține că Biserica Greacă (și, de fapt, nicio Biserică Locală) nu are dreptul să se opună la ceea ce Constantinopol a făcut. OCU trebuie acceptată, scrie el, până când un consiliu pan-ortodox poate prelua problema.

OrthoChristian a publicat o critică a unora dintre declarațiile Mitropolitului.

Ultimul său eseu, „Evangheliile și curentele ecleziastice ale Patriarhiei Moscovei”, notează că „anti-ecumenistii din Grecia judecă și critică cu tărie Patriarhia ecumenică, în special pe Patriarhul ecumenic Bartolomeu, în timp ce iartă celelalte Biserici Ortodoxe și, în special, Biserica Ortodoxă Rusă.”

Deși este discutabil dacă anti-ecumeniștii trec cu vederea Biserica Rusă, IP Sa indică pe bună dreptate documentul problematic de la Havana, semnat de Patriarhul Kirill al Rusiei și papa Francisc în februarie 2016. Cu toate acestea, faptul că a nu a vorbit împotriva documentului la acea vreme, ci abia acum, la mai bine de 3 ani întârziere, dă impresia că critica sa nu servește decât ca o distragere a atenției de la invazia Constantinopolului pe teritoriul canonic al Bisericii ucrainene. Teologul respectat afirmă, de asemenea, că prin semnarea documentului, Patr. Kirill credea că semnează în numele întregii Biserici Ortodoxe. În ceea ce privește temerile inexistentei doctrine „a treia Romă”, Mitr. Hierotheos și-a adus atingere doar propriei reputații.

OrthoChristian a oferit mai multe critici ale documentului Havana la câteva zile după semnarea acestuia. Vezi aici și aici .

Conform unei surse, familiară cu atmosfera din Biserica greacă și cu figurile sale importante, scrierile mitr. Hierotheos au avut un impact major și sunt unul dintre motivele principale pentru care Biserica Greciei are în vedere acum să sprijine Constantinopolul în afacerea sa ucraineană.

„Acest lucru ar fi catastrofal pentru ortodocșii vorbitori de limbă greacă”, spune sursa.

Printre cele mai tradiționaliste minți din Grecia, există o teamă că, dacă puterea Constantinopolului de acaparare și dominare ia amploare și este acceptată de Biserica Greacă, lupta pentru păstrarea curată a credinței ortodoxe va deveni mult mai dificilă.

Judecând după numărul de episcopi care merg împreună cu Constantinopolul și provoacă restul Bisericii Grecești să accepte OCU, rezultatul nu arată bine, potrivit sursei noastre, care, de asemenea, observă că au fost doar puține voci, care nu au recunoscut OCU, inclusiv Mitr. Serafim de Pireu (și aici ) Nektarie al Corfului, Paxoi și Insulele Diapontiene , Serafim de Kythira și Ambrozie de Kalavryta .

Pr. Theodor Zisis a luat, de asemenea, o poziție importantă, criticând poziția mitr. Hierotheos, deși a rezistat curajos patriarhului Constantinopolului la pseudo-sindodul din Creta.

În timp ce Biserica Greacă poate că a decis să recunoască OCU, influența mitr. Hierotheos a făcut-o mult mai probabilă.

Aceleași temeri le au și o serie de stareți din Muntele Athos. Patr. Bartolomeu va vizita Sfântul Munte în octombrie și cel puțin un stareț a decis să înceteze pomenirea Patriarhului dacă îl aduce cu el pe „mitropolitul” Epifaniei Dumenko, primatul OCU. Problema ucraineană a provocat deja tensiune și diviziuni pe muntele Athos.

Nu este clar când episcopii Bisericii Greciei vor lua o decizie tranșantă cu privire la problema ucraineană.

traducere de Simona Leonte

Reclame

Sistemul vrea să ne reducă la tăcere! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum ajutorul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.



Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

3 comentarii

  1. Doamne ajută,

    Cu ajutorul Domnului, prezentăm mai jos lista actualizată cu vechi ediții ale textelor Sfintei Scripturi, din care se remarcă Noul Testament de la 1859, al cărui text a fost preluat și în Biblia Sinodală de la 1914 (dar cu ortografia începutului de secol XX).

    Sunt și alte texte ale Sfintei Scripturi tot în listă și care nu au stricat înțelesul Scripturii, dar recomandăm în mod deosebit Noul Testament de la 1859 (care uneori are textul mai clar decât alte ediții).

    Click pentru a citi: Ediții vechi ale Scripturii

  2. Cei mai periculoși sunt cei ce par ortodocși, “frații cei mincinoși”de care amintește Sfântul Apostol Pavel .Sa luam aminte!

  3. OFF TOPIC…. sau poate ca nu!
    Tocmai am citit primul capitol din Cartea 1 Macabei. Desi a fost scrisa de catre Duhul Sfant prin intermediul Proorocilor pe vremea israelitilor, dupa robia babiloniana, acest capitol din prima carte a macabeilor prezinta EXACT situatia in care se afla Biserica azi, doar ca jertfele se pot compara cu Sf. Liturghie. Chiar merita citi acest capitol din Biblie, fiindca este o dovada in plus a faptului ca BOR (si nu numai) a apucat-o pe cale gresita. Doamne ajuta!

Dă-i un răspuns lui Ioan C. Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button