X

Audio: PS LONGHIN mustră poporul român. Poate intra femeia în Sfântul Altar la Sfințirea Bisericii?

de Saccsiv

Adineauri Patriarhul Daniel a anuntat credinciosii veniti la Catedrala Neamului ca pot iesi daca le este prea frig, dar sa se intoarca pentru a intra cu totii in Altar, barbati, femei copii. Asa ca repostam acest articol de acum un an.

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Ascultati va rog incepand cu minutul 30. 

Intre multe altele, spune ca in Romania se practica ceva cu totul interzis a se practica, anume, ca femeile pot intra in Sfantul Altar la sfintirea bisericii.

Si eu stiam ca pot intra. Asa ca, dupa ce-am ascultat cuvantul de mai sus, am intrebat pe altii mai destepti ca mine si am aflat ca stiam prost. Adica, de fapt, femeile nu pot intra in Sfantul Altar nici macar atunci.

Voi ce stiti? De cand e aceasta practica in Romania? In celelalte tari ortodoxe exista?

 

Reclame

Sistemul vrea să ne reducă la tăcere! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum ajutorul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.



Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

37 comentarii

  1. CANONUL 44 Laodiceea

    Nu se cade a intra femeile în Altar.
    TÂLCUIRE Opreşte canonul acesta pe femei, mirence fiind ele, de a intra în Sfântul Altar. Căci dacă pe bărbaţii mireni îi opresc de la aceasta canoanele, cu cât mai ales pe femei. Vezi şi pe cel 69 al sinodului al 6-lea.

    CANONUL 69 al Sinodului al VI/lea ecumenic

    Să nu fie iertat cuiva dintre mireni săvârşind, a intra în lăuntru în Sfinţitul Altar, că împărăteştii stăpâniri şi domniri îi este iertat aceasta, când ar vrea să aducă daruri Ziditorului său, după oarecare preaveche predare.
    TÂLCUIRE Sfântul Altar afierosit fiind celor preoţiţi; pentru aceasta canonul acesta opreşte a intra într-însul pe oricare mirean, afară numai de împăratul; şi acesta încă, nu ca un mirean, ci ca unul ce are stăpânie, şi domnie, şi este unsul Domnului.215 Căruia s-a iertat a intra după veche tradiţie, când voieşte a aduce daruri Ziditorului său Dumnezeu şi să se cuminece.

  2. Canonul 69 al Sinodului Trulan (692): ,,Sa nu-i fie ingaduit vreunuia din toti ce care fac parte dintre laici, sa intre inauntrul Sfantului Altar in niciun chip; nu este oprita de la acest lucru puterea si stapanirea imparateasca, atunci cand, dupa oarecare predanie foarte veche, ar voi sa aduca daruri Creatorului”

    Canonu 44 al Sinodului local din Laodiceea: ,,Nu se cuvine ca femeile sa intre in altar”.

    Canonul 19 al Sinodului local din Laodiceea: ,,…numai celor ierositi le este iertat sa intre in Altar si sa se cuminece”

    Bine invata Inalt-Preasfintirul Longhin. Uitati-va ce frumos si deslusit ne spun Sfintele Canoae care-i calea de urmat. Asa ca intrarea femeilor in Sfantul Altar la sfintirea bisericii e o scorneala ecumenista. Doamne, ajuta!

    1. Melania toți avem o anumită credința nu EXISTĂ ATEI CI DOAR OAMENI CARE AU CITIT PE LÂNGĂ BIBLIE ŞI ALTE CĂRȚI MAI VECHI

  3. 1. Haideţi mai întâi să ne lămurim cu canoanele.
    – Canonul 69 Trulan: mirenii să nu intre în altar (ci doar clericii hirotoniţi şi hirotesiţi, inclusiv diaconiţele)
    – Canonul 44 Laodiceea: femeile să nu intre în altar
    – Canonul 15 Nichifor Mărturisitorul: monahii şi monahiile au voie să intre în altar, dar numai în mănăstirea lor (cu binecuvântarea stareţului).
    Cu toate acestea, în trecut exista practica ducerii în altar a fetelor, atunci când acestea erau îmbisericite la 40 de zile (încă înainte de Botez!). Prin sec. 13 această practică a dispărut şi în prezent sunt duşi doar băieţii (în funcţie de practica locală: şi înainte sau numai după Botez).

    2. Obiceiul intrării în altar a mirenilor (inclusiv a femeilor) este unul tipic românesc şi nu se întâlneşte la alţi ortodocşi; tocmai de aceea nu-l egreez şi mi-i greu să-i depistez originile. Un lucru este clar: sfinţirea sfintei mese (ca şi a veşmintelor, de exemplu) se face în două etape: sfinţirea propriu-zisă şi slujirea primei liturghii pe ea (cu ele). Atunci când se sfinţeşte o biserică nouă, dar episcopul nu slujeşte prima Liturghie pe aceeaşi Sf. Masă, înseamnă că aceasta nu-i sfinţită până la capăt. Şi în această situaţie mirenii pot intra şi se închina ca la un loc în care s-au pus Sf. Moaşte şi care a fost uns cu Sfântul Mir. Tocmai de aceea, în ziua sfinţirii Liturghia se slujeşte undeva afară, la un alt Altar, iar prima Liturghie pe Sf. Masă o face preotul în una din zilele următoare, deja fără nici o solemnitate. Ar fi bine însă ca chiar episcopul să slujească prima Liturghie acolo, numai că aceasta ar înlătura posibilitatea intrării mirenilor prin altar.
    Cu totul alta este situaţia în cazul resfinţirii bisericii. Chiar dacă după resfinţire Liturghia se slujeşte undeva afară, mirenii nu pot intra din cauza că pe acea Sf. Masă deja s-a slujit Liturghia şi ea nu poate fi folosită ca loc de evlavie comună, ci este Jertfelnic al Domnului.

    3. Mai există însă şi un alt semn de întrebare. Sf. Masă simbolizează Sf. Mormânt. La Sf. Mormânt, ca la prototip, merge oricine să se închine, inclusiv femeile cu menstruaţie şi chiar păgânii, dar la ceea ce închipuie Sf. Mormânt s-au impus reguli împrumutate deja din prescripţiile Vechiul Testament. Tot acolo la Ierusalim, pe Sf. Masă de la Golgota, preoţii aduc antiminsul şi slujesc, după care-l iau şi trece oricine şi se închină fără a-şi pune multe întrebări. Mai ştim că în Bizanţ exista şi regula că dacă cineva urmărit de forţele de ordine reuşea să intre în Biserică şi se ascundea sub Sf. Masă, acesta era automat amnistiat (deşi au fost mai multe excepţii de la această regulă decât respectări ale ei). Ştim că şi fericita Nona, mama Sf. Grigore Teologul, înainte de moarte s-a dus şi s-a rugat cu capul rezemat de Sf. Masă. Se pare însă că era nu doar soţie de episcop, ci şi diaconiţă.

    În concluzie: în trecut regulile privind atingerea de Sf. Masă erau mult mai lejere, dar prin sec. 12-13 (deşi avem canoane şi mai timpurii), acestea s-au înăsprit şi, în general, cred că e bine să fie respectate. În această situaţie, mirenii pot fi accetapţi în altar numai dacă se sfinţeşte o biserică nouă, iar prima Liturghie pe acea masă nu se slujeşte în ziua sfinţirii, ci în următoarea.

  4. Nu cred ca trebuie sa privita intrarea femeii (in general) in Sfantul Altar ca ceva diferit de intrarea barbatilor. Nu cred, de asemenea, ca barbatii ar avea mai multe drepturi de a intra in Sfantul Altar decat ar avea femeile (excluzand o anumita perioada lunara). Deci, daca barbatii au pogoramant ca, avand binecuvantarea preotului, sa intre in Sfanta Sfintelor (desi este si acesta un lucru discutabil), acelasi pogoramant ar trebui sa fie valabil si in cazul femeilor. Cu toate acestea, accesul mirenilor in Sfanta Sfintelor trebuie foarte atent tratata. Daca in vechiul asezamant intra aici doar arhiereul o singura data pe an, astazi clericii intra de cate ori este nevoie, ceea ce trebuie sa ii responsabilizeze in privinta evlaviei si atitudinei fata de acest loc sacru.
    Referitor la ce s-a spus mai sus cum ca desavarsirea sfintirii bisericii vine odata cu prima Sf Liturghie, este partial adevarat. „Darul Sfinteste altarul”. Dar sa nu uitam ca la finalul slujbei de sfintire sau resfintire se aseaza pe Sf. Masa, Darul, adica Sf. Chivot purtand Sfintele Taine, deci, chiar si inaintea primei Sf Liturghii savarsite pe altarul nou sfintit, acesta este desavarsit. Astfel, nu cred ca se poate pune problema posibilitatii intrarii mirenilor in Sf Altar la sfintirea de nou, iar la resfintire nu.
    Corectitudinea acestei practici in spatiul liturgic romanesc ramane un subiect de discutie cu pareri pro si contra, pareri care nu vor schimba o traditie de cel putin un secol.

  5. Calea de urmat este respectarea Sfintelor Canoane. Speculatii putem face cate vrem, dar ne pierdem in ele. Chiar ni se pare ca e atat de grea aplicarea Sfintelor Canoane? Femeile credincioase nu se simt catusi de putin ,,discriminate”. Dimpotriva, respecta cu mult drag aceste randuieli si nu pierd nimic. Haideti sa ne punem de acord cu ceea ce au hotarat Parintii Bisericii.

    1. Va spun eu ce nu trebuia sa se intample: nu trebuia sa cheme un eretic, Bartolomeu, la sfintirea unei catedrale ortodoxe.

      1. Melania toți avem o anumită credința nu EXISTĂ ATEI CI DOAR OAMENI CARE AU CITIT PE LÂNGĂ BIBLIE ŞI ALTE CĂRȚI MAI VECHI

  6. S-ar putea sa ne tulbure toata aceasta discutie. Unele femei s-ar putea simti discriminate si ar putea sa-si strige “drepturile”, iar unii barbati mai machos ar putea simti nevoia sa le tranteasca una peste gura, asa, “barbateste”.
    Pe cine avem noi ca reper? Pe Domnul Hristos, care s-a botezat ca un pacatos ( “Eu am trebuinţă să fiu botezat de Tine, şi Tu vii la mine? Şi răspunzând, Iisus a zis către el: Lasă acum, că aşa se cuvine nouă să împlinim toată dreptatea.”) si pe Maica Domnului, care, dupa Nasterea Pruncului, a mers la templu pentru a implini randuiala prevazuta de Legea Veche pentru “curatire”.
    In mod obisnuit, mirenii (barbati si femei) trebuie sa se abtina sa intre in Sf. Altar.

  7. Aiureli si lupte cu umbre. O data ce si in trecut Biserica a ingaduit intrarea mirenilor in altar cu binecuvantarea preotului (diaconite oameni care fac curatenie, etc), nu se face absolut nici un sacrilegiu cu aceasta practica romaneasca. Daca nu ar fi, nici o femeie nu ar zice ca este persecutata, ci ar respecta cu evlavie traditia Bisericii, la fel, daca este acest obicei, tot cu evlavie respecta mireanul traditia si merge de se inchina in Altar. Nu avem legi din Sfanta Scriptura cu privire la neintrarea mirenilor in Altar. Nu s-a spus ca in Vechiul Testament ca cel ce intra in Sfânta Sfintelor va fi omorat. Si acolo era alt simbolism, preinchipuia faptul că numai Arhiereul Hristos (pe care arhiereul vechiului testament il preinchipuia) avea să intre in Sfânta Sfintelor și să izbăvească tot poporul de păcate. Dar acum nu mai asteptam un alt Arhiereu ca să intre intr-o altă Sfântă a Sfintelor, de aceea si evitarea intrararii in Altar acum nu este o poruncă la fel de constrângătoare, ci are dezlegările ei, fiind asezată de Părinți doar pentru sporirea evlaviei pe care se cuvine să o avem pentru Sfântul Altar

  8. Dar cine stie, poate Preasfințitul Longhin chiar așteapta un alt Arhiereu daca spune asa cu foc fara sa cerceteze temeinic problema, si de la sine putere hotarand ca ar fi un ”pacat greu”, si ca ar fi spurcate altarele in România…

  9. Eu am 54 de ani si n-am intrat in Altar niciodata! Nici nu-mi doresc sa intru daca dogmele interzic asta! Daca as intra, ce? As fi mai inteleapt[ sau mai buna? Anul viitor se sfinteste o catedrala aici, unde locuiesc eu. Nu cred ca ma voi imbulzi sa intru in altar, mai ales daca aflu ca este indicat sa nu! Duhul umilit, inima infranta este mare podoaba in fata Lui Dumnezeu! Barbatii sa se abtina de la a fi misogini! Le pot explica femeilor care este locul lor cu dragoste si bunatate nu cu obraznicie si fala prosteasca!

    1. Doamne ajuta,

      Cel mai bine explica Sfantul Apostol Pavel, in Epistola I catre Timotei, capitolul 2 de la versetul 12 pana la versetul 15.

      12. Nu îngăduiesc femeii nici să înveţe pe altul, nici să stăpânească pe bărbat, ci să stea liniştită.
      13. Căci Adam a fost zidit întâi, apoi Eva.
      14. Şi nu Adam a fost amăgit, ci femeia, amăgită fiind, s-a făcut călcătoare de poruncă.
      15. Dar ea se va mântui prin naştere de fii, dacă va stărui, cu înţelepciune, în credinţă, în iubire şi în sfinţenie.

  10. Vai ce mai spuneti ! unde merg eu la Biserica , intra care cum vrea in altar. ( inca nu si femei ) Ba , merg afara trag cite o tigara , si intra in altar. Si bine bauti la fel. Au scapat evanghelia pe jos intr- o zi . Am intrebat Preotul de ce permite asa , si a spus : Bine ca vin si asa …

  11. Pt cei care inca mai merg la Biserica unde se pomeneste ierarhul care a tradat ortodoxia!

    Mai bine ati intelege ca nu este bine sa asistati la slujbele unde se pomeneste ierarhul tradator, ecumenist, si dupa aceea sa aveti in vedere problema cu altarul.
    La cate articole sau facut pe tema ecumenismului, ar fi trebuit sa intelegeti pt binele vostru, ca participarea la slujba unde se pomeneste un ierarh care sustine erezia, va pune pe aceeasi linie cu el.
    Degeaba intrati sau nu in altar, daca sunteti in cuget cu un tradator.

  12. Femeia nu are nevoie (duhovniceasca) sa intre in altar! Pt ca femeia, intr-un fel, este superioara barbatului: naste copii (ce pot deveni preoti), poate muri la nastere (mantuindu-se), este urmasa Evei (dar si a Maicii Domnului, duhovniceste vorbind), si de la bun inceput, femeia a fost creata de Dumnezeu in Rai, din coasta lui Adam, care la rindul sau fusese facut de Dumnezeu pe Pamant, din pamant! De aceea femeia intelege lucrurile (vorbite) mai repede, avind si predilectie sa domine cu cuvantul.
    Barbatul are nevoie de Altar, de a fi prezent acolo.
    Diavolul stia lucrurile astea, si a ispitit pe Eva mai intai, pt ca Adam l-ar fi respins imediat. Caderea a venit prin Eva, dar si salvarea a venit tot prin genul feminin, prin Sfanta Fecioara!

  13. Subscriu la guti flori
    Oameni buni!Oare câți din participanții la această slujbă știu în ce lume se învârte preanefericitul Daniel?
    Oare câți dintre ei știu de Sinodul din Creta?
    Oare câți dintre nefericiți știu că sunt acolo doar pentru a ,,da bine în societate,în fața presei”
    Oare ei știu de existența Tatălui Ceresc?

  14. Da domnule Cosmin,era gol;și prin asta poate se trezea preanefiricitul la realitate;poate prin acest lucru conștientiza că Sinodul din Creta a fost o blasfemie…

  15. Problema corecta este ce castiga o femeie daca intra in altar si ce castiga daca nu intra. Daca intra o femeie in altar nu va fi o crestina mai buna, nici nu ii iarta Dumnezeu din pacate si nici nu dobandeste vreun folos duhovnicesc. Dar de vreme ce exista canoane care interzic mai mult sau mai putin explicit acest lucru de ce sa incalci aceste canoane pentru satisfacerea curiozitatii sau ca sa ai un motiv de mandrie in fata altora?

  16. Un eretic, Bartolomeu, a sfintit Catedrala. Astept sa ne spuna teologii daca e valabila sfintirea sau nu. A mai fost la sfintire si Patriarhul Daniel, deci trebuie sa ne lamurim daca e valabila sau nu.

  17. Ingrid,

    te-ai gasit tu sa contrazici Sfintii Parinti, si pe Episcopul Longhin…
    Ai duh protestant, si nu de acum. Si aceiasi siguranta care o manifesta protestantii in debitarea prostiilor care le zic. Si invoci doar Biblia, ca si ei, spunand ca nu scrie in Biblie. Si cum ca daca nu scrie in Biblie, ce sa mai, e cum zici tu.

    “Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl, în numele Meu, Acela vă va învăţa toate şi vă va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu. ”

    Iata ca mai pot fi lucruri care nu sant scrise in Biblie, dar despre care Duhul Sfant ne invata prin Sfintii Parinti, si care nu schimba sensul celor spuse in Biblie.

    Dar protestantii si cu tine L-ati scos la pensie pe Sfantul Duh, spunand “singura Scriptura”.

  18. @mircea v.

    N-ai inteles, nu contrazic pe Sfinții Părinți, ci numai patosul lui PS Longhin si interpretarile lui aiuristice vechitestamentare că neintratul crestin a mirenilor și în special a femeilor în Sfântul Altar ar avea legătură cu simbolistica intrarii Arhiereului o data pe an în Sfânta Sfintelor în VT. Tot în Vechiul Testament în Sfânta (naosul de astazi) intrau doar preoții, mirenii stand exclusiv afara si aducand jertfe sângeroase pe altarul de aramă din curtea templului! NU avem astfel de practici ca mirenii sa nu aiba voie sa intre in naosul Bisericilor, n-a fost niciodata asa ceva. Sunt pentru pazirea canoanelor si impotriva acestei inovatii romanesti, dar PS Longhin n-are dreptate cu spurcatul, Biserica a avut si in trecut practici de acest gen și n-a cazut din har din acest motiv.

  19. Si eu am intrat, tot la sfintire. Am mai intrat in calitate de nas, in calitate de mire. Nu stiam ca nu e voie. Preotul ne-a chemat. Femeile au intrat doar cu ocazia sfintirii.

    Acum stiu. Nu am sa mai intru.

    Foarte bine venit acest articol.

    Sa lasam ceea ce este sacru sa ramana sacru. Nu ne sfintim, nici induhovnicim si nici nu se iarta pacate daca intram acolo, dimpotriva, intinam acel loc cu putreziciunea noastra.

    Sa ne ierte Dumnezeu pentru nesabuinta noastra!

Dă-i un răspuns lui Mihai Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button