X

Pseudo-patriarhul Bartolomeu vrea să dețină monopolul total în Ortodoxie, blocând chiar intrarea ortodocșilor din Macedonia sub jurisdicția Bisericii bulgare

de null

Photo: spzh.news

Preasfinția sa Patriarhul Ecumenic Bartolomeu al Constantinopolului s-a întâlnit cu diferiți reprezentanți politici și religioși din Bosnia-Herțegovina și Macedonia pe 10 și 11 aprilie, folosind ocazia pentru a aborda problema acordului prin care Biserica Ortodoxă Bulgară ajută Biserica Macedoneană schismatică să dobândească canonicitate și autocefalie , raportează site-ul delegației permanente a Patriarhiei Ecumenice la Consiliul Mondial al Bisericilor.

Biserica Ortodoxă Macedoneană, înființată schismatic din Biserica Ortodoxă Sârbă, a apelat la Biserica Ortodoxă Bulgară în noiembrie, pentru a-și asuma rolul de ”Biserică Mamă” și pentru a mijloci în numele ei față de celelalte Biserici Ortodoxe Locale autocefale, pentru a o aduce înapoi în comuniune cu Biserica Ortodoxă. Biserica Bulgară a decis, pe 27 noiembrie, să ajute macedonenii, o mișcare care de asemenea a ridicat critici serioase din partea Bisericilor Sârbe și Grecești.

La 10 aprilie, președintele Mladen Ivanic din Bosnia-Herțegovina și președintele Gjorge Ivanov din Macedonia au fost primiți cu entuziasm de Patriarhul Bartolomeu la sediul patriarhal din regiunea Fanar a Constantinopolului. Întâiul patriarh s-a întâlnit de asemenea, în privat, cu președintele macedonean, împreună cu soția și fiul său, diverși colegi, și cu ambasadorul macedonean la Ankara, discutând diverse subiecte și schimbând daruri pascale.

A doua zi, un grup de profesori și studenți ai Seminarului Teologic Sf. Clement din Ohrid din Skopie, Macedonia, au fost primiți de Patriarhul Ecumenic.

Printre alte lucruri, Preasfinția Sa a abordat tema deciziei recente a Bisericii Ortodoxe Bulgare de a deveni ”Biserica-Mamă” a Bisericii Macedonene schismatice și de a-i ajuta să se întoarcă la comuniunea cu Biserica Ortodoxă, ca o Biserică locală autocefală. În acest sens, el a subliniat rolul istoric al Patriarhiei Constantinopolului ca Biserică-Mamă pentru credincioșii ortodocși din Balcani.

”Mă gândesc la aceasta pentru că vreau să fiu total sincer cu voi”, a început patriarhul, ”această acțiune a Bisericii-soră Bulgare a fost greșită. Nu ajută. Aceasta complică lucrurile. Biserica-Mamă a tuturor popoarelor balcanice este Constantinopol. Aceasta este ceea ce spune adevărata istorie. Ceea ce se discută este o mamă fictivă”, a declarat fără echivoc Patriarhul Bartolomeu.

Sfântul Sinod al Patriarhiei Ecumenice s-a referit și mai devreme la această chestiune, emițând un comunicat din ședința sa periodică, ce a avut loc între 7 și 9 februarie, în care a declarat că acțiunile Bisericii Ortodoxe Bulgare în această chestiune sunt considerate ne-canonice.

”Bulgaria nu vă poate introduce în canonicitate, în relații normale cu celelalte Biserici. Trebuie să existe adresare directă, onestitate și sinceritate în relațiile inter-ortodoxe” a adăugat patriarhul.

Desfășurând o paralelă cu Sinodul din Creta în vara anului 2016, Presfinția sa a vorbit despre deciziile Bisericilor Antiohiene, Bulgare, Georgiene și Ruse de a nu participa, spunând că ”nu este arătată cinste și sinceritate din partea acestor patru Biserici, de vreme ce am fost de acord și am semnat deciziile împreună”, referindu-se la întâlnirea din ianuarie 2016 a Întâistătătorilor de Biserici Ortodoxe. din Chambésy, în care au fost convenite textele și regulile de funcționare ale consiliului.

După aceste comentarii ale sale, patriarhul i-a încurajat pe studenți să viziteze des Constantinopolul, subliniind din nou rolul istoric al Patriarhiei Ecumenice: ”Să știți că noi vă iubim și să veniți ori de câte ori doriți în acest oraș frumos și istoric, unde este sediul Bisericii-Mamă, din care voi, toate popoarele balcanice și Rusia ați primit Botezul și lumina creștinismului”.

La rândul său, Mitropolitul Ilarion (Alfeyev) al Departamentului pentru relații externe al Patriarhiei Moscovei a subliniat necesitatea rolului Bisericii Ortodoxe Sârbe în această chestiune: ”Suntem convinși că soluționarea problemei Bisericii Macedonene trebuie rezolvată în cadrul cadrul canonic și este de neconceput să nu luăm în considerare în acest proces rolul conducător al Bisericii Ortodoxe Sârbe, din care ‘Biserica macedoneană’ s-a separat acum 50 de ani”.

[dntplgn recurring_amt1="5" recurring_amt2="10" recurring_amt3="20" item_name="Donation" paypal_email="[email protected]" currency_code="EUR" currency_symbol="€"]

8 comentarii

  1. Departe de mine dorința de a-i ține partea Patriarhului Bartolomeu, dar titlul articolului nu se potrivește cu conținutul, înfierându-l pe Patriarhul Ecumenic într-o chestiune în care, din punct de vedere formal canonic, chiar are dreptate. Pe scurt, dar nu simplu, ci chiar foarte complicat, din articol reiese că ortodoxia macedoneană ruptă de Patriarhia Serbiei mai acum vreo 50 de ani, ar vrea să-și câștige autocefalia (nu să intre sub jurisdicția Patriarhiei Bulgariei, cum se arată în titlu) prin mijlocirea Patriarhiei Bulgariei pe lângă celelate Biserici Autocefale și nu prin mijlocirea Patriarhiei Ecumenice, așa cum ar fi formal canonic normal, ceea ce ar conferi Patriarhiei Bulgariei drepturi canonice asemănătoare Patriarhiei Ecumenice. Din punct de vedere formal canonic, printr-o astfel de mișcare Patriarhia Bulgariei ar deveni un fel de stat în statul Ortodoxiei universale alcătuite din Biserici Autocefale coordonate doar de Patriarhia Ecumenică, sau s-ar crea o structură nouă de subordonare pe trei nivele în care ar urma să poată exista un fel de Sub-Patriarhii Ecumenice cărora să li se îngăduie să ia în coordonare unele din Bisericile Autocefale cu prerogativele Patriarhiei Ecumenice sau măcar numai cu unele din aceste prerogative, ceea ce este, evident, necanonic. Problema de fond este, însă, cu mult mai interesantă! Mai întâi, sunt convins că ortodocșii macedoneni sunt în temă cu frământările Ortodoxiei universale privitor la sinodul din Creta. În aceste condiții, de ce anume vor fi vrând ei tocmai în mijlocul acestor tulburări să-și declare autocefalia? Faptul că s-au adresat bulgarilor să le ajute și nu direct Patriarhului Ecumenic care le-a fost și le este, după cum rezultă din articol, foarte favorabil, este, probabil, un semn al doritei lor viitoare orientări de a apăra valorile străvechi ale Ortodoxiei, ferindu-se de ecumenism și renegând Sinodul din Creta, ceea ce este spre cinstea lor deosebită. Pe de altă parte, nu cred că n-au sesizat divergențele canonice ale cererii lor de a fi luați sub oblăduirea Bisericii Bulgariei în locul Patriarhiei Ecumenice în voința lor de a-și câștiga autocefalia! Ce să însemne aceasta? Este foarte probabil ca Patriarhia Serbiei să fi făcut în permanență de la schismă și până în prezent presiuni asupra macedonenilor ortodocși de a reveni sub jurisdicția ei. Au ajuns aceste presiuni de nesuportat mai ales pentru că macedonenii își doresc orientarea cea dreaptă de la care Patriarhia Serbiei a căzut și ea? Sau în Ortodoxie din punct de vedere Ecumenic se întâmplă lucruri care ne scapă? În acestea dacă ai putea face lumină, frate redactor…

    1. Alegerea Patriarhiei Bulgare este tocmai evitarea politicii ecumeniste a pseudo-patriarhului Bartolomeu. Trebuie sa ne gandim si la influenta patr. ruse asupra tarilor din Balcani. Deci, putem nadajdui ca e o atitudine anti-ecumenista sau o chestiune politica, de impartire a influentei in Ortodoxie intre Moscova si Istanbul, doua centre ecumeniste.

  2. Ereticul de Bartolomeu să-și vadă de sufletul său că nu mai are mult de stat pe aici. Să nu-și bage nasul unde nu-i fierbe oala. Mai bine să se retragă și să se pocăiască pentru sminteală și erezii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button