X

VOUA VI S-A INTAMPLAT? Mii de oameni se plang ca vad reclame la produse despre care au vorbit intre ei fata catre fata. Spionul ar fi telefon mobil care ne urmareste prin camera si ne asculta prin microfon

de null

 Scriitoarea Jen Lewis a postat pe Twitter o imagine care a ajuns virală. Aceasta a găsit o poză într-o reclamă de pe Facebook unde apare o femeie purtând o ținută identică cu a ei.
 Tweet a devenit viral cu sute de comentarii ale persoanelor care își împărtășesc poveștile despre rețelele de socializare care le ”ascultă” conversațiile
 Jurnalista Julia Lawrence (cu ajutorul fiicei sale Lois) a investigat puterea de publicitate on-line

Telefonul mobil îți înregistrează convorbirile și te urmărește prin microfon și camera video! Mii de oameni sunt convinși că reclamele nu sunt simple coincidențe.

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Stăteam intr-un restaurant pe acoperiș la 30 de etaje înălțime, cu vedere la clădirea Empire State din New York, când fiica mea îmi spune că s-ar putea să fie spionată de o rețea profesională de ciberneți.

”Uită-te la asta”, spune Lois, și îmi arată smartphone-ul  ei, unde apare un anunț pentru un aparat foto instant (camere foto low-cost produse de Kodak la începutul anilor 1963).  A apărut câteva secunde mai devreme, când s-a logat pe Instagram.

Am pus întrebarea ironică : ”și ce-i cu asta?”

”Cum e posibil? Chiar acum? Pe stradă, jos, înainte să urcăm?, spune ea.

Picture perfect: Jen Lewis (left) and the alarmingly similar advert sent on Facebook shortly after 
Jen Lewis (stânga) și alături anunțul alarmant trimis pe Facebook, la scurt timp după întâmplare.

Desigur, am mai privit prin vitrinele magazinelor, înainte de rezervarea pentru prânz și am zărit un mic shop cu gadgeturi. Îmi amintesc că Lois a comentat ceva de camerele foto instant expuse (făcând câteva apropo-uri legate de împlinirea vârstei de 21 de ani, care se apropia, bănuiesc).

Am avut o scurtă conversație despre cum erau acestea la modă în anii 80 și mi-am amintit cum stăteam acasă la părinții mei de Crăciun, ascultam viscolul de afară și priveam la casele înstărite, cum bucuroși făceau poze cu aceste aparate și așteptau să se usuce ca să le poată vedea.

Erau selfie-urile anilor lor, și distracție pe cinste (asta dacă îți permiteai o astfel de cameră). Ce frumos să revăd aceste aparate, am zis. Și ne-am continuat drumul.

Apoi, 20 de minute mai târziu, un anunț apare pe telefonul lui Lois, pentru exact același produs de care vorbeam. Aceași culoare, același model, identic.

”Ne ascultă și ne urmăresc”, zice ea.

”Oo, nu exagera”, îi răspund eu. ” Cine să ne asculte? Cine ar vrea să ne audă?”

”Vorbesc serios, zice Lois. Asta se întâmplă. Nu este o coincidență. Cineva ascultă conversațiile noastre. Agenții de publicitate. Ne ascultă prin microfoanele telefoanelor mobile.”

Our activity on websites and apps and demographic information is gathered using increasingly sophisticated technology to bring us personalised adverts (stock image) 
Activitatea noastră pe site-urile web, aplicațiile utilizate sau informatii demografice, sunt colectate folosind tehnologie din ce în ce mai sofisticată care ne agreseaza cu anunțuri personalizate.

Pare un pic melodramatic și paranoic. Eu așa am gândit. Am presupus că Lois a căutat produsul on-line înainte să zburăm la New York și poate a uitat.

Știm cu toții că ”publicitatea țintă”este răspândită de câțiva ani, prin intermediul aplicațiilor media și al motoarelor de căutare. Facebook a fost printre primele apariții acum patru ani. Nu e nici un mare secret: mergeți pe site-ul lui John Lewis și alegeți un articol de îmbracăminte, ceva, sau tastați pe motorul de căutare Google, cuptoare inteligente Nigella, și la următoarea logare pe Facebook sau Instagram, există șanse mari ca acestea să apară ca anunțuri acolo.

Deși la început părea incomfortabil faptul că îți invadau abuziv intimitatea, cumva ne-am obișnuit cu ideea.

Indicatorii electronici ai oamenilor, cunoscuți sub numele de ”cookie-uri”, de pe site-urile pe care le vizitează sunt adunați și trimiși agenților de publicitate, astfel încât să ne poată urmări prin produse relevante pentru gusturile și interesele noastre (și cu cele care e mai probabil să le cumpărăm).

Facebook categorically denies it uses smartphone microphones to gather information for the purposes of targeted advertising 
Facebook neagă categoric faptul că utilizează microfoanele smartphone-ului pentru a aduna informații în scopul publicității direcționate

Nu este ilegal. Deși, în conformitate cu legea privind protecția datelor din 1998, o persoană trebuie să-și dea consimțământul pentru a i se colecta informații personale și să fie înștiințată de scopul pentru care îi sunt folosite, totuși puțini sunt cei care își fac timp să studieze pentru ce își dau acordul.

Termenii și condițiile, împreună cu declarațiile de confidențialitate pentru care ne dăm acordul când cumpărăm un smartphone sau descărcăm o aplicație, sunt rareori citite amănunțit înainte de a bifa căsuța ”accept”.

Dar, Lois a jurat că nu a scris pe Google, „camera foto instant”. Această discuție avea loc atunci pentru prima dată. ”suntem  ascultați  sigur”, spune ea, și recunosc că mi-am băgat telefonul mai la fundul genții. Oare avea dreptate?

Ei bine, sute de oameni par să creadă asta. Povestirile de pe Twitter, despre aceste reclame numite ”coincidențe întâmplătoare”,  sunt din ce în ce mai multe.

Și nu este vorba doar de conversațiile ce ne sunt ascultate. Unii sunt convinși că sunt spionați prin camerele telefoanelor, deasemenea.

Luna trecută, o poveste ciudată a apărut pe multe rețele de socializare, despre o femeie americană, Jen Lewis, care a prezentat un anunț pe Facebook pentru un sutien – era un model care purta exact aceleași haine ca ea în acel moment. Aceeași cămașă roz și aceeași blugi.

Lewis, scriitoare și designer, a reacreat poziția modelului și a postat fotografiile aproape identice una lângă alta pe Twitter, unde au devenit virale cu peste 20.000 like-uri.

În timp ce Facebook a insistat că reclama a fost doar o coincidență, sute de utilizatori uimiți și îngrijorați au comentat – mulți sugerând că reclama ar fi creată cu soft-ware de recunoaștere  a imaginii, utilizând camera laptopului sau a smartphone-ului, ca ”fereastră-spion” în viața lor. ”Serios, acoperiți lentilele camerei dvs.”, avertizează cineva, din moment ce poveștile au fost susținute de oameni ce au primit anunțuri pentru planificări de nunți, la cateva minute după ce au tastat o întrebare, sau  mâncare pentru pisici, după ce au discutat dacă să cumpere sau nu o pisică.

People’s electronic markers — known as ‘cookies’ — from websites they visit are gathered and passed to advertisers so they can target us with products relevant to our tastes  (stock image)
Indicatorii electronici ai oamenilor – cunoscuți sub denumirea de cookies – sunt adunați de pe site-urile care le vizităm și trimiși agenților de publicitate, ca aceștia să ne poată abuza cu reclame ale produselor alese de noi.

Un utilizator Facebook este atât de convins că conversațiile sale sunt monitorizate, încât a oprit microfonul pe smartphone, și cu siguranță, nu au mai existat ”coincidențe ciudate” de atunci.

Tom Crewe, în vârstă de 28 de ani, director de marketing din Bournemouth, a devenit imediat suspicios în martie, când a observat o reclamă pe Facebook, pentru operația de transplant de barbă. Câteva ore mai devreme făcuse o glumă cu un coleg despre cum ar fi să-și achiziționeze amândoi câte una dacă tot au rămas fără, deși sunt încă tineri.

”Aveam aplicația de Facebook deschisă pe telefon atunci. În câteva ore, apare o reclamă pentru transplanturi de păr și barbă”, spune el.

M-am gândit: ”cum am fost vizat?” . Nu am căutat pe Google ”transplanturi de păr sau barbă”, sau să fi trimis vreun e-mail la cineva, sau să scriu despre asta pe Facebook.

Faptul că reclama pentru transplanturile de barbă era atât de neobișnuită pe telefonul său, l-a făcut să creadă că este ascultat prin microfonul telefonului.

A devenit convins de aceasta când mai apoi, în aceași lună, a vazut o reclamă pe telefon – la fel de ciudată și destul de specifică – pentru cârnații Peperami.

Companies have developed algorithms that can look for patterns and determine potentially useful things about your behaviour and interests (stock image) 
Companiile au dezvoltat algoritmi care pot căuta modele și determină lucruri potențial utile despre comportamentul și interesele dvs.

Din nou, nu a fost decât o conversație obișnuită la birou. Tocmai ce mâncasem un Peperami, cu cateva ore înainte de prânz, și un coleg a facut o glumă zicând că nu este cel mai bun aliment pentru micul dejun.

Nu am căutat niciodată produsul respectiv pe Google, oriunde în mediul on-line sau să-l menționez pe Facebook. Este doar ceva ce cumpăr de două ori pe săptămână de la Tesco.

”Și mă trezesc cu reclamă la el. Acest lucru s-a întâmplat la două săptămâni de la incidentul cu transplantul de barbă”.

Tom a fost atât de deranjat încât a cercetat despre asta și a văzut că și alții vorbesc despre situații asemănătoare.

”Am văzut articole, am obținut informații și am decis să-mi închid aplicația Facebook care are acces la microfonul telefonului. De atunci nu mi s-a mai întâmplat ceva asemănător”.

Facebook neagă categoric că ar folosi microfoanele smartphone-ului pentru a obține informații în scopul publicitatății personalizate.

Un purtător de cuvânt a afirmat că  reclamele pentru transplant de barbă, sunt doar un exemplu de percepție sporită,  prin care oamenii observă lucrurile despre care au vorbit.

Peste 1.7 miliarde de ultilizatori serviți cu zeci de reclame pe zi, sună straniu. Google și WatsApp neagă și ele categoric, că ar intra în conversațiile private, descriind dovezile ca fiind anecdotice  și simple coincidențe.

Un lucru cu care experții în tehnologie sunt de acord, este abilitatea de a crea tehnologie care poate citi la întâmplare, milioane de conversații pentru fraze repetate sau nume identificabile.

Marile companii justifică că au dezvoltat algoritmi care caută șabloane ce pot determina lucruri potențial utile despre comportamentul și interesele dvs. Iar  dacă acestia sunt utilizati de companii cu acces la telefon, rămâne nedovedit.

Nu sunteți convinși încă? Luați în considerare funcțiile Siri sau Google Assistant, concepute pentru a-ți  înțelege vocea și a alege expresii cheie, cu un vocabular bogat în înțelegerea lor.

Nu este greu de crezut că această tehnologie avansată care citește conversațiile e folosită și ca unealtă de marketing. ”Smartphone-urile sunt mici dispozitive de urmărire”, declară Michelle De Mooy, director interimar al proiectului ”Democrația și confidențialitatea tehnologiei SUA”

 

”Am văzut articole și din informațiile citite, am decis să închid accesul aplicației Facebook la microfonul telefonului. Nu am mai avut surprize de atunci”

 

”Poate nu ne gândim la ele astfel, fiind dispozitive foarte personale – le purtăm cu noi peste tot, dormim lângă ele. Însă sunt colectori de vaste informații, inclusiv audio. Când utilizați un serviciu gratuit, îl plătiți practic prin informațiile la care le dați accesul.

Totuși, încă nu există dovezi concrete că suntem ascultați. Orice plângeri de spionaj ar fi  sunt tratate de  un membru al Oficiului de Informații, care gestionează legislația referitoare la modul în care informațiile personale sunt stocate și distribuite pe teritoriul țării.

Ei spun că nimeni nu s-a plâns oficial. Poveștile despre urmărirea omului, folosind internetul pentru a afla cât mai multe lucruri posibile despre interesele acestuia, nu au depășit poveștile ”ciudate” de pe Twitter sau Facebook.

Când a fost abordat de cei de la Mail, un purtător de cuvânt  ICO (Information Commissioner Office)  a declarat: ”nu am primit nici o plângere cu privire la problema ascultării de către Facebook a conversațiilor. Întreprinderile și organizațiile care funcționează în UK sunt obligate prin lege să proceseze datele cu caracter personal  în mod corect și legal, aceasta înseamnă să fie clari cu fiecare despre cum le sunt folosite informațiile”.

Legea, totuși, se străduie să țină pasul cu tehnologia, conform spuselor lui Ewa Luger, cercetător și specialist în proiectarea etică a mașinilor inteligente la Universitatea din Edinburgh. ”Cred că este o problemă etică”, spune ea. ”Dacă aveam vreo așteptare ca această aplicație să înregistreze ceea ce spun, este un lucru, dar dacă nu, atunci este dicutabil din punct de vedere etic. Poate am conversații private și mi-am luat telefonul în baie.

”Acesta este un nou domeniu de cercetare – tehnologie de asistență vocală. Am căutat despre aceasta doar de 12 luni. Este nevoie de ceva timp ca cercetarea să țină pasul.”

Între timp, împreună cu Lois am inchis microfoanele. Este ușor de făcut asta din Setările telefonului.

Să fiu sinceră, nu cred că sunt oameni cu căști într-un adăpost ascuns, disperați să afle ce mașină mă gândesc să-mi cumpăr, dar prefer, în această lume din ce în ce mai publică, să-mi păstrez un pic de intimitate. Chiar nu poți ști cine te ascultă!

Reclame

Sistemul vrea să ne reducă la tăcere! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum ajutorul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.



Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

24 comentarii

    1. De exemplu: Daca cauti pe net prezervative iti va apare in browser reclame de genul chiar si in pagina ortodox.info. Recent, un ucenic de-a lui Staicu s-a plans ca vai ce posteaza astia de pe site-ul lui Silviu Chirila. ?

  1. Doamne ajuta,

    Pot sa confirm ca se intampla, din perspectiva personala. Se intampla destul de des si experimentez chiar cu vorbirea despre necesitatea sau placerea (ex Kinder pinguin) unor produse comerciale sa vad in cat timp actioneaza algoritmul. Nu ca o incurajare, ci ca o confirmare aditionala, probatorie a celor gandite . Aplicatiile Social media in general “insereaza” si ajuta la performarea si rafinarea rezultatului.

    Durata de proiectie a reclamei dupa conversatie nu este mare , in jur de cateva ora pana la 1 zi.

    Reclamele sunt targetate persoanei in functie de locatie, nume inregistrat , telefon inregistrat si apartura ambientala, si nu numai.

    Exemplu simplist: Telefonul care transmite are un IMEI care este atasat de un abonament, care este atasat de o adresa, acesta exemplul e doar pt intelegere generala se folosesc atenele de pe blocuri si nu numai pentru a stabili locatia pretendentului la reclama pentru a o transmite tintit.. Se foloseste si amprenta de Router-Switch de internet cu ata mai usor cu cat telefonul foloseste in interiorul locuintei WiFi. Nu mai vb de Smart TV care e “all in one”.

    Nu este ceva nou , companiile de telefonie stiu, “providerul” de interenet o stie, insa subtilitatea manipularii trebuie ascunsa in spatele a pagini de “Discleimere” pe care le accepti cand instalezi un program, cumper un abonament, aprat etc.

    Cat mai putin “TEMBELIZOR” si “Smartfoun”. Ele “Sifoneaza”.

    Mantuire

  2. Mi s-a întâmplat mie, de asemeni, si multor cunoștințe. Niste colegi de munca, vorbeau in casa despre o potențială vacanta intr-un loc anume. Primul lucru pe care l-au vazut cand au intrat pe facebook, dupa acea discutie, a fost o oferta de cazare, exact pentru doi oameni, exact pentru cate zile se hotărâsera ei, evident la destinatia asupra carora s-au decis. Nu au cautat pe niciun motor de căutare informatii despre cazare, sau sa vorbeasca la telefon cu cineva despre asta… Erau pur si simplu in propria lor casa, fara a avea pornit vreun dispozitiv electric, in mod activ. Asta e un exemplu, dintre multele pe care le-am auzit.
    Presupunand ca acum sunt folosite doar in scopuri comerciale, cat va dura pana cand nu vom mai avea libertate de gandire si exprimare in propria casa? As spune ca “domnii” care sunt creierul acestor forme de spionaj informational isi gasesc inspiratia chiar in faimoasa carte a lui Orwell.
    Va recomand in acest sens sa va uitati la un documentar : CitizenFour, cu filmari reale din timpul intregii povești cu Edward Snowden (a lucrat la NSA, si a dat in vileag multe dintre neregulile pe care el le-a observat). Imi pare rau ca nu am posibilitatea sa va las un fișier de pe care sa-l descarcati direct, cu tot cu traducere.

  3. Este mult mai mult decat targetare prin telefon, TV sau ce ar mai fi.
    Poti sta in vf muntelui fara acces la orice fel de dipozitiv din lumea digitala, cum ar veni doar cu hainele pe tine si EI stiu ce faci, unde esti si ce vrei sa faci.

    Pitestiul e acum.

      1. Daca scriu aici, greu sau deloc voi fi crezut. Cea mai buna cale este documentarea pe cont propriu, obiectiv, evident fara a nega sau afirma ceva fara dovezi. Toate raspunsurile se gasesc pe internet. Sau in carti, doar ca internetul este cu mult mai la indemana.
        Pe de alta parte, o anumita experienta imi sustine afirmatiile, experienta pe care daca o impartasesc cuiva sau public, voi fi catalogat nebun si asta ca reactie reflexiva.

        Las totusi un reper. http://www.google.com/patents/US6017302
        Doar ca asta este varful icebergului.

        Spor.

    1. M. exagerezi, aparatul din “reperul” tau de 2 bani nu se potriveste cu exemplul tau din varf de munte doar cu hainele de pe tine, pt ca ….ce sa vezi, in afara de haine, trebuie si aparatu ala prin zona; si indrazneste sa ne spui si noua tot ce te face atat de intelept si grav, nu mai zice ca aici pe blog noi nu pricepem si n-o sa te credem, decat daca ai de gand sa spui bazaconii in continuare

      1. Si ce vrei sa-ti raspund? Ca aroganta e limitativa? E normal sa fie asa, doar ca te lasa numai cu ce ai si nu poti trece de bariera pe care ti-o impune (impui) pentru a invata nou/mai mult. Eu nu am scris “din potrivite”, am trait anumite experiente despre care am scris la general nu pentru a-mi arata vreo competenta, ci pentru a ajuta. Alegerea-ti apartie si orice decizie ai lua, ai dreptate. Exclusiv in ceea ce te priveste.

      2. Aparatul de care amintesti, pe care eu l-as numi tehnologie, sunt antenele emisie/receptie care au capacitati nelimitate si care pot fi transformate in arme de razboi la o atingere de buton (aerul transmite energia electrica si daca poate transmite asta, poate orice). Orasele sunt impanzite si daca vei fi atent atunci cand mergi cu trenul sau masina prin orice sat, se va observa intr-un mod evident prezenta antenelor in orice colt de lume populat. Prin ele, au acoperire totala, indiferent unde te-ai afla. Pr. Justin a spus in repetate randuri ca li se va permite sa aduca atingere si sufletului si ca (citez aproximativ) nu vom gasi scapare nici in crapaturile pamantului. Se intampla acum.

        Nu relatez decat din experienta: traiesc asta in fiecare zi. Nu mai exista intimitate, pentru ca suntem scanati cu tehnologia asta pana la suflet. Se pot modifica stari, vei fi fericit fara motiv constientizand asta – rational, vei constientiza, in timp ce simtirea iti va fi alta. La fel si cu stari de vina, nervozitate, mahnire s.a.m.d toate fara motiv, doar ca le vei resimti din plin si nu le vei putea explica. Sau mai bine zis, nu vei avea motiv, in plina lor manifestare. Din nou, nu am citit despre asta decat dupa, cautand explicatie. Le-am trait si le traiesc pe pielea mea.

        Totul se modifica in jurul meu, persoanele cu care intru in contact stiu despre mine aspecte pe care nu le vorbesc cu nimeni. Totul “imi iese” in masura in care este de acord sa se intample intr-un anumit fel.
        Totul e ajustat in functie de criterii pe care nu le stiu, stiut sau, cine stie, nu le voi sti vreodata.

        Revenind, aparatul meu de 2 bani il reprezinta observatia, care intamplator este metoda stiintifica de cercetare, care implica si o perioada indelungata in care sunt adunate datele, comparate, traite, retraite si triate. 6 ani, de cand am inceput sa observ.

          1. Rectificare: Totul „imi iese” in masura in care ‘cineva’ este de acord sa se intample intr-un anumit fel.

  4. @M

    Corect.

    Am exemplificat ca sa fie mai usor pt cititor , desi exemplificarea prin nanotech. si frecventa, este la fel de simplista si de nelepadat in cazul unei explicatii. Desigur pentru cine doreste sa o aprofundeze.

    Mantuire

  5. Patesc aproape zilnic la servici in birou. In timp ce lucram mai povestim diverse si hopa !!! Pop-up-uri cu reclame ce fac referire la subiectul discutiei.

    Se-ntampla des si nu e de mirare. Nu e ceva SF.

    Asta ar trebui sa ne faca sa constientizam cu adevarat ce se petrece defapt si nu sa zbieram ca jitele: TEORIA CONSPIRATIEI!!!.

  6. Doamne ajuta.Oameni buni am inceput bine noul an.ORTODOXINFRO de câte ori accesez portalul d-stra capat virusi îi mai elimin,mai sterg earasi apar.Nu mai vorbesc de reclame.Cum as putea sami peotejez tel.cu iertare.Doamne ajuta.

  7. Am admirat o imprimanta multi-functionala, spunand cuiva ca asa o imprimanta mi-ar place sa am si eu. A doua zi am primit pe telefon reclama modelului de imprimanta comentat.

  8. La multe browsere, cum ar fi Firefox sau Chrome etc, gasiti in meniul extensi (addon) programele “ad block” pur si simplu adaugati unul din ele, care are recenzi favorabile.

Dă-i un răspuns lui redactor Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button