X

Cateva informatii despre noile sisteme electronice care au aparut in masini

de Silviu Radu - doctor în matematică
Foto: http://www.rd.com/advice/saving-money/13-things-your-car-mechanic-wont-tell-you-slideshow/

Aș vrea să încep cu o motivație pentru acest articol. Cei ce vor să-l citească isi vor pune poate întrebarea: „Care este legătura cu mântuirea mea?”.

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Am să încerc să răspund după puterile mele. Folosim mașini pentru că nu avem prea mult de ales, trebuie să ajungem la serviciu, trebuie să mergem la spital, trebuie să ne deplasam la țară. De ce le folosim? Pentru că asta este lumea în care am ajuns să trăim. Dacă avem familie este aproape imposibil fără mașina.

Totul s-a centralizat si nu mai avem nimic local lângă noi, cum era pe vremuri. Într-un sat exista o moașă, exista un tâmplar, existau persoane care să faca hrana și asa mai departe. Din păcate nu mai sînt moașe și trebuie să mergem la spital. Dacă avem o urgență mașina este folositoare. Deci pentru supraviețuirea noastră avem nevoie de mașini. Dacă țineam din timp la moașele din sat, la meseriașii din sat etc, nu se ajungea aici și trăiam mai liniștiți.

Din păcate am pornit pe un drum și cred că nu se mai pune problema să ne îmbogățim și să ne fie bine ci mai degrabă se pune problema să supraviețuim pentru că vedem că ușor, ușor se strânge șurubul.

Aș vrea să mai adaug un ultim lucru și să spun că l-am întrebat pe părintele Justin dacă pot să mă ocup de mașini, de reparatul lor ca o chestie pe care să o fac în timpul liber. El mi-a spus „Fă-o, dar nu se știe cât mai ține și asta.”. Nu vreau să mai spun nimic în plus, continui cu subiectul din titlu.

Mașinile din ziua de astăzi au multă electronică și unii zic că îți spune testerul ce are autoturismul (atunci când s-a defectat) si nu mai este nevoie să gândești nimic.

Aș spune că lucrurile nu stau chiar așa. Din experiența am constatat ce spune testerul de fapt și cum il înțeleg eu.

Sa ne intoarcem oleaca în trecut, pe vremea când nu exista așa multă electronică în vehicule, pe vremea Daciei. Ce vremuri! Toți știam să o reparăm singuri și ne descurcam. Toate mașinile vechi (și cele noi) au un bec anume în bord, numit becul de ulei. Toți știm că atunci când acest bec se aprinde atunci s-a stricat motorul. Trebuie să recunosc că abia acum recent am aflat si eu ce spune de fapt becul ală de ulei, chiar de la comentatorul „tataia” de pe blogul saccsiv, pentru că ne cunoaștem, și lui îi plac mașinile. Am avut nevoie să știu pentru că becul de ulei se aprindea din când în când la mașina soacrei mele și m-a rugat să o rezolv.

Becul de ulei se aprinde atunci când presiunea uleiului a scăzut sub 0.5 bari. Această presiune se măsoară cu ajutorul unui senzor montat pe blocul motor. Asta e tot. Presiunea trebuie să fie în jur de 2-3 bari, dacă a scăzut atât de jos și cauza este că nu mai țin presiunea cilindrii din motor atunci da, clar motorul este stricat.

Aș vrea să mai adaug că becul este aprins atunci când punem contactul fără să pornim pentru că presiunea este de 0 bari, deci sub 0.5 bari. Atunci când pornim se învârte pompa de ulei și presiunea depășește 0.5 bari și becul se stinge. Întrebarea este ce problemă avea soacra mea ținând cont că i s-a aprins becul de ulei. Eu văd doar trei posibilități:

1) Presiunea este sub 0.5 bari

2) Senzorul este defect

3) Cablul electric dintre senzor până la bord este defect (inclusiv

posibilități să fie o problemă prin bord)

Eu nu văd alte posibilități. Am cumpărat un aparat de măsurat presiunea uleiului și am văzut că presiunea la soacra mea era de 2-3 bari, am exclus 1). A verifica daca este 3) este dificil așa că am lăsat varianta asta pentru sfârșit. Făcând acest test de presiune și văzând că este în regulă m-am dus și am dat 50 de RON pe senzor și l-am schimbat. Ce credeti? Nu s-a mai aprins becul. Am depistat după ce l-am scos, că senzorul vechi se fisurase (și scăpa puțin ulei în exterior) și nu mai putea măsura presiunea cum trebuie.

De aproape doi ani nu i s-a mai aprins becul de ulei, deci problema eu zic ca asta a fost. Mașina ei era o Skoda Fabia din anul 2000.

Acum ne punem întrebarea ce s-ar fi întîmplat dacă constatam că 1) e problema? Atunci trebuia iar să enumar toate posibilitățile pentru varianta 1) și să exclud cât pot din ele prin teste și măsurători și, tot așa, sa încerc să mă apropii de cauza defectului.

Pentru a putea aplica acest algoritm este necesar să avem niște cunoștințe de bază despre mașini, mai précis cunoștințe care țin despre rolul becului de ulei în cazul nostru.

Aș vrea să mai adaug că am constatat, în timp, că tehnica de a găsi defectul și tehnica de a schimba piesa defectă sînt două meserii diferite. Nu este obligatoriu ca un mecanic care știe să schimbe bine orice piesă să știe să și constate bine unde este defectul. De fapt experiența mea arată că puțini mecanici se pricep bine la constatare. Din motivul ăsta, dacă mergem la un mecanic cu problema rezolvată și îi spunem care piesa să o schimbe, o să ne enervăm mai puțin și nu riscăm să mai schimbăm piese degeaba. A constata necesită mai mult timp și observatii îndelungate iar mecanicul nu își permite asta din motivul ăsta s-a specializat pe defecte clasice. Oricum, dacă ne rezolvăm problemele la masinile pe care le avem nu mai este nevoie să ne împrumutăm de 10.000 de euro ca să luăm o mașină nouă pentru că „ne-am săturat de jaful ăsta care are numai probleme și ne mănîncă banii”. Dacă nu mai trebuie să fim datori la bănci iar ne ajuta la mântuire.

Acum, care este treaba cu mașinile astea noi în care bagi testerul și îți spune ce are? Mașinile astea noi pe lângă senzorul pentru ulei, senzorul pentru lichidul de frână, senzorul pentru temperature apei, etc, mai are mulți alți senzori noi apăruți. În mașinile vechi, pentru fiecare senzor există un bec în bord. În mașinile noi există încă 30-40 de senzori în plus (aproximativ) față de senzorii din cele vechi și ar fi trebuit să pună producatorul în bord încă 30-40 de becuri, care majoritatea au funcții specializate de care nu învățăm la școala de șoferi. Din motivul ăsta producătorul s-a decis să împarată senzorii noi în câteva categorii și să pună în bord un bec pentru toți senzorii dintr-o anume categorie, și nu 30-40 de becuri pentru fiecare. Când se aprinde un bec dintr-o anume categorie, înseamna că unul dintre senzorii care aparține acelei categorii a înregistrat o problemă.

Cum aflăm care senzor din acea categorie a cauzat aprinderea becului?

Băgăm testerul și citim memoria calculatorului care se ocupă de acea categorie, că fiecare categorie are calculatorul ei propriu.

Deci testerul este un cititor de memorie, înainte vedeam un bec in bord, acum informația se află într-o memorie a unui calculator. Pentru a citi informația din acea memorie ne trebuie acest tester. După ce am aflat care este senzorul care a dat semnalul de eroare cu ajutorul testerului, nu este întotdeauna suficient să schimbăm senzorul cum sugerează unii ci trebuie să facem analiza de mai sus pe care am făcut-o cu becul de ulei.

Deci trebuie să înțelegem ce face acel senzor, să enumerăm cauzele care l-au declanșat, să eliminăm prin verificări posibilitățile enumerate. Deci aceași veche poveste.

Cum am spus, senzorii aparțin mai multor categorii, de exemplu, există câțiva senzori care se ocupă de motor. Când acești senzori înregistrează o eroare atunci se aprinde becul numit „motor check” în bord și trebuie citit calculatorul care se ocupă de motor cu testerul.

Mai avem și senzori care se ocupă de airbag, dacă se aprinde becul de airbag în bord, trebuie citit calculatorul de airbag pentru a vedea care din senzorii pentru airbag a semnalat eroarea.

Mai există senzori care se ocupă de ABS, și pentru ăștia există un calculator și un bec separate, ca de obicei.

Mai există senzori care se ocupă de aerul condiționat, și pentru asta există un calculator și un bec în bord separat.

Mai există senzori care se ocupă de sistemul antifurt, și pentru asta există un calculator și un bec in bord separat.

Pentru fiecare din aceste calculatoare există deci un bec corespunzător în bord. Numărul de calculatoare nefiind asa de multe față de numărul total de senzori, nu se înmultesc atat mult numărul de becuri noi din bord.

Aș vrea să mai adaug că butucul pentru cheie și cheia au pe ele montate niște senzori speciali, pentru recunoașterea lor. Senzorul de pe butuc citeste senzorul de pe cheie, recunoaște cheia și semnalează calculatorul pentru antifurt. Daca schimbăm butucul sau cheia atunci senzorii nu mai corespund între ei și masina nu mai porneste pentru că calculatorul care se ocupa de motor este programat să nu pornească până nu primește OK de la calculatorul care se ocupă de antifurt.

Pentru a rezolva problema trebuie să folosim testerul care înmagazinează în calculatorul de antifurt că totul e ok și că poate folosi noua cheie sau noul butuc. Asta se face o singură dată și rămâne în memorie. De obicei pentru asta este nevoie și de o parolă pe care o primim când cumpărăm mașina. Unele testere pirate știu să sară peste parola asta, cum ar fi FOCOM pentru mașinile Ford.

Un tester complet care știe să citească toate calculatoarele mai sus menționate pentru o anumită marcă de mașină costă de la 30.000 de euro în sus. Să nu vă speriați, pe OLX.ro vînd unii clone care sînt copiate după original și costă până în 400-500 RON. Pentru CITROEN și PEUGEOT trebuie să căutați Lexia, pentru VW, AUDI, SKODA, SEAT căutați VAG, pentru RENAULT, DACIA se numește RENAULT CAN, pentru FORD există FORD IDS, dar si FOCOM, care este mai bun ca e copiat după originalul IDS.

Când cumpărați de pe OLX primiți un soft cu instrucțiuni de utilizare care trebuie respectate destul de strict, unele merg numai pe Windows Xp, cum ar fi Lexia, deci e de muncă pentru a le instala.

De obicei băieții care se ocupă cu așa ceva folosesc un Laptop pentru fiecare tester. Mă gîndesc că unii din cititori se pricep la sofuri și tehnică, și din motivul ăsta mai dau și detalii din astea.

Țin să mentionez că există și testere generale, cum ar fi ELM327 și acestea costă mult mai puțin, sub 100 RON.

Fiecare tester arată ca un cablu cu o mufă în fiecare capăt. Într-un capăt o mufă USB pentru latop, și în celălalt capăt o mufă specială de obicei OBD2 pentru introdus în locul potrivit în mașină.

Cred că cu puțin efort, în timp, unii din noi am putea să mai facem una alta la mașinile noastre în felul ăsta le păstrăm mai mult timp și nu mai aruncăm bani pe fereastră.

Câteodată trebuie să ne și murdărim un pic mâinile de ulei, altă dată un pic mai mult.

Constat, în plus, că, cu cât mașina este mai nouă, cu atât mai mult este consumabil, tabla mai subțire, piesele țin mai puțin, în schimb costul achiziționării este mult mai mare. Simt că trebuie să ne gândim la ce ne trebuie pentru supraviețuire și să încercăm să avem cât mai mult habar despre aceste lucruri de care avem nevoie zilnică. Doamne, ajută!

Cenzura sistemului face să ajungem la mai puțini dintre voi! Distribuiți articolele noastre și sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum sprijinul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.
Selectați cât doriți să donați (EUR)

Introduceți cât doriți să donați (EUR)

13 comentarii

  1. Ca tot se pune problema de masinile noi, mai apare o problema la toti acesti senzori noi: Cedarea totala a masinii in cazul unui soc electro-magnetic (EMP). Exista pe tot internetul foarte multe informatii cu privire la comportamentul masinilor in cazul unui EMP, si s- a observat ca masinile cu foarte multe cip-uri si senzori pe el nu mai pornesc dupa acest soc.

  2. Ei…da! Masina este o necesitate in ziua de azi caci fara aceasta nu ne mai putem deplasa. Daca era dupa mine probabil preferam cal sau trasura cu cai…dar asa sint vremurile in ziua de azi, calul si trasura cu cai au fist inlocuite de automobilul cel de toate zilele. Este una din conditiile de baza ale libertatii umane sa DETII un mijloc de transport. De fapt am eu o zicala…este liber doar un om ce detine CASA (casa pe pamint nu apartament la bloc), MASINA si ARME. Este nevoie sa detii casa pentru ca altfel nu esti 100% proprietarul spatiului in care locuiesti. Daca stai la bloc casa scari e comuna, liftul, uscatoria, etc asemenea. Nu ai voie sa asculti muzica cind vrei tu si nici sa pui masina de spalat cind vrei tu. Mereu apar certuri cu vecinii si asa mai departe. Deci in privinta spatiului de locuit nu esti liber decit daca ai casa ta cu curtea ta…SI feriti-va de casele „gemene” sau „siameze” nu stiu cum le zice..alea care sint perete in perete, una fiind oglindirea celeilalte. Ai multe din problemele de intimitate care se intilnesc si la bloc Apoi este nevoie de masina pentru a-ti asigura libertatea de miscare. Dupa mine nici macar nu ar trebui sa fie neaparat masina….te-ai fi putut descurca cu o trasura cu cai dar asta doar daca traiai in evul mediu. Acum pe principalele drumuri europene este interzisa circulatia vehiculelor cu tractiune animala si nu mai exista hanuri care sa fie dotate inclusiv cu grajduri pentru cai. Vehiculul generatiei noastre este automobilul. Desigur ca ar fi si mai bine sa detii elicopter sau avion personal…doar ca acestea depasesc posibilitatile muritorilor de rind..pentru 99% din oamenii de rind masina este mijlocul de transport preferat. De ce este nevoie sa DETII un mijloc de transport? Pentru ca daca nu detii un mijloc de transport inseamna ca esti dependent de altii sa te transporte ei. Iar un om care apeleaza la altii pentru a fi transportat este un om dependent, nu un om liber. nu? Chiar daca acei altii se numesc sotul/sotia, fiul, ginerele, soacra, cumnatul, taximetristul, RATB, CFR, BlueAir, etc…Toti acestia sint ALTII! Este un om independent doar cind te trasporti tu singur! Si cind esti la comanda vehicului cu care te deplasezi. Si de ce trebuie sa detii arme? Pentru a-ti apara familia, casa si masina 🙂 . Cum in Romania nu e voie sa detii arme inseamna ca sintem toti un neam de sclavi, Si nici macar nu sintem constienti de asta si am fost indoctrinati sa credem ca in tarile in care detinerea armelor e la liber (cum ar fi SUA) este foarte rau…ca se impusca aia in plina strada in miezul zilei…etc.CUm am spus indoctrinare…Dar daca arme nu putem avea aici in Romania mcar casa si masina…Eu pina acum am reusit doar masina.

  3. Da, masina a devenit o necesitate pt ca noi am devenit handicapati. Spun masina la modul generic prin asta intelegand orice echipament tehnic care inlocuieste munca omului (fizica sau intelectuala).

    Folosirea masinilor este o caracteristica a lumii in care traim. Cu adevarat omul se confrunta in viata cu multe greutati iar unele par de netrecut cu propriile forte. In trecut nu avea incotro si se ruga la Dumnezeu sa-i ajute si, culmea, oamenii au reusit sa faca lucruri de neinchipuit. Uitati-va la tehnica de astazi si o sa vedeti ca si cu ea este greu de realizat ceea ce au facut inaintasii nostri prin munca bratelor si a animalelor. Este evident ca o putere i-a ajutat si cu siguranta acela a fost Dumnezeu (ex. ganditi-va numai la arca lui Noe care, se pare, a fost descoperita pe varful unui munte si este de dimensiuni uriase, nemaivazute in acele timpuri).

    Pentru a-i indeparta pe oameni de Dumnezeu vrajmasul a adus stiinta prin care s-au creat toate aceste masini si, culmea, oamenii s-au folosit de ele si nu au mai strigat la El sa-i ajute. Se construieste astfel o noua lume in care puterea lui Dumnezeu este inlocuita cu puterea masinilor. Bine-nteles ca pe masura folosirii masinilor oamenii devin din ce in ce mai slabanogiti atat fizic sau intelectual cat mai ales duhovniceste. Ei sunt astfel cetatenii perfecti ai noii lumi in care Hristos va fi inlocuit de Antihrist. Chiar Mantuitorul se intreba daca va mai gasi credinta la a Doua Sa Venire. Iar raspunsul este clar: nu, nu va mai gasi credinta.

    Stiu ca astea sunt vremurile si cu totii apelam la tehnica dar macar sa nu facem apologia utilizarii masinii si sa ne smerim cerand iertare pentru slabanogirea in care am ajuns din cauza noastra. Desigur ca cei care se folosesc de tehnica nu vor mai avea nici o sansa de supravietuire in viitorul apropiat decat daca vor accepta conditiile sistemului, pecetluirea adica.

    Dupa cum spunea si Sf Paisie Aghioritul singura cale duhovniceasca este vietuirea intr-o simplitate deplina in mici comunitati foarte izolate (de comunitati spunea un alt sfant de care nu imi amintesc acum – un rus).

    Iar ca sa spun trei cuvinte si la obiectul articolului, folosirea autovehiculului este totusi un moft. Cunosc o familie cu 4 copii in Bucuresti care nu are masina si nici nu sufera din cauza asta. El mi-a demonstrat cu pixul in mana ca este mult mai ieftin si nu-i lpseste nimic. Cand are o urgenta cu adevarat cheama taxiul (o masina te costa minim 2500 de euro pe an – amortizare, intretinere, asigurare, taxa de drum, itp, parcari etc etc etc nepunand la socoteala timpul pierdut in trafic – cu masina se merge mult mai incet decat cu metroul – si cel pierdut la spalatorie, service samd – iar ei cheltuiesc pe abonamente metrou + ratb + taxi maxim 100 – 120 eur/luna). Singura greutate este cu aprovizionarea dar are un carut zdravan cu doua roti (genul celor de piata pt cucoane dar mai mare si mai solid cu care poate duce si 40-50 de kg, practic tot ce are nevoie). Stiu si multi oameni de la tara care n-au automobil si nici nu-si doresc. Merg ceva mai mult pe jos dar nu se plang. Asa ca necesitatea este mai mult in mintea celor care au devenit dependenti decat in realitate. Daca inaintasii nostri nu ar fi depasit toate obstacolele in viata noi n-am mai fi existat astazi.

    Este foarte adevarat ca inainte comunitatile erau inchegate si fiecare avea ca intr-o mare gospodarie toate cele necesare, inclusiv mestesugari specializati in fierarie, tamplarie etc. Eu nu cred insa ca cineva care a mers la tara si a vrut sa traiasca simplu nu s-a descurcat pana la urma.

    Amish-ii in America numara zeci de mii de membri. Merg cu caruta. Care-i problema?

    Ce ne impiedica sa facem si noi la fel? Lipsa de intelegere a vremurilor pe care le traim si, evident, lipsa credintei.

  4. Vezi ca despre amish-i am mai scris si eu in trecut…dar aceia sint farisei. Trasura cu cal…da’ are radio-cd si faruri cu LED….apoi nu au voie masina dar unii din ei au…apoi nu au voie curent electric da’a aia bolnavi de boli cronice au derogare sa isi bage curent electric. Apoi nu au voie smartphone, tableta si facebook, dar care tinar amish ajunge pe la oras is cumpara asa ceva.. Probabil singura regula a lor care nu este niciodata incalcata este aceea a imbracamintii traditionale…pentru aia esti excounicat…pentru restul..poate doar mustrat dar pina la urma se accepta..asa ca nu mi-i da de exemplu pe aia…eu nu am facut apologia masinii, pentur mine era lafel de buna si trasura cu cal…dar astea sint vremurile in care traim…

  5. Iar folosirea unui autopturism NU ESTE UN MOFT. Eu as putea spune ca folosirea unui telefon mobil este un moft dar nu vei fi de acord cu mine. Probabil esti impotriva masinii pentru ca tu faci parte din acea parte defavorizata a societatii care nu detine asa ceva si incearca sa isi gaseasca scuze sau sa isi explice siesi de ce nu are asa ceva. Iar in acea America pe care o dai tu de exemplu in afara de Amish-i mai este cineva care nu are masina? Ce este mai ieftin este irelevant atita timp cit banii oricum sint hirtie igienica…fara nici o valoare intrinseca..A..ok nu ii ai pentru ca esti defavorizat? Pai tot din cauza ocultei mondiale este defavorizat si nu ai bani! In loc sa te gindesti cum sa traiesti mai ieftin IA ATITUDINE SI CERE-TI DREPTURILE! Si sa stai la bloc este mai ieftin decit la casa…Probabil este mai ieftin sa dormi pe strazi…si/sau sa maninci la cantina sociala…intelegi unde bat? Pina cind vom suporta aceasta degradare a nivelului de trai? Cind va ajunge omul sa spuna: „Pina aici! Nu imi mai lua si putinul care mi-a ramas!” Dar la asta nu se va ajunge deoarce cei care sint mai saraci au idei comuniste…in loc sa isi doreasca sa aiba un nivel de trai mai bun doresc degradarea nivelului de trai si al celorlalti…adica sa se efectueze o egalizare in saracie…tipic comunist. Sau mai bine spus „sa moara capra vecinului”. Tipic romanesc!

    O masina nu te costa 2500 de euro pe an…depinde despre ce masina vorbesti..pentru ca exista masini si masini…dar cum cei mai multi in ziua de azi considera ca ceea ce a trecut de 10 ani nu se mai cheama masina….evident ca ajung sa plateasca astfel de scoruri…eu am una de 25 de ani si m-a dus inclusiv pina la Londra si inapoi….marea majoritate a reparatiilor mi le fac singur…Si iti dovedesc oricind CA NU AJUNGI MAI REPEDE CU METROUL DECIT MINE CU MASINA. Am mai facut pariul asta si cu altii si au pierdut…de ce cred ei ca se ajunge mai repede cu metroul? Pentru ca nu stiu sa conduca! Inca o data a nu avea masina inseamna a fi dependent! De altii, de metrorex, de CFR, etc. A avea masina inseamna a fi INDEPENDENT!

    Pentru mine telefonul mobil este un mare moft…dar sint sigur ca de ala ai si o sa imi spui cit de curind ca nu ai putea trai fara el…ca este cea mai tare inventie de la apa calda incoace…

  6. Si referitor la articolul de mai sus…as veni si eu cu unele completari. Eu chiar ma pricep foarte bine la masini (desi sint convins ca unii de pe aici vor contesta si acest lucru..ca vorba aceea..doar nu ne cunoastem…) dar nu am scos niciodata bani din asta. Nu sint mecanic de meserie. Dar sint inginer si in mod evindent am o gindire tehnica! Asta este foarte important cind te apuci de reparat masini. Iar eu am invatat mecanica pentru simplul motiv ca nici un mecanic nu voia sa imi repare masina. NU stiu prin ce zone va invirtiti voi si ce mecanici aveti pe acolo dar va jur ca in Bucuresti daca masina este trecuta de 15 ani NU SE UITA NIMENI LA TINE. Toti iti vor spune…”NU vezi frate ca asta e de dat la rabla si tu vrei sa o repari?” Deci vrind nevrind am invatat mecanica…si am invatat ca un inginer nu ca un mecanic de doi lei care stia sa repare dacii cu un patent si o sirma.

    Dar nu e chiar asa usor sa repari masini. Sigur ca primul pas este asa cum a spus si fratele Silviu, DIAGNOZA. Adica sa stabilim ce anume este defect. Eu am mai facut in trecut paralele cu medicina si am spus ca este inadmisibil ca un medic sa te „Trateze” cind el nu stie cauza bolii. Sa facem o analogie cu masinile: Observ ca masina pierde apa (lichid de racire antigel). Acum cauzele posibile sint multe…Si incepem cu cele mai banale mergind apoi catre cele grave si foarte grave. 1. Coliere nestrinse corect la furtune. 2 Furtune fisurate. 3 Vas de expansiune fisurat. 4 radiator fisurat. 5 garnitura de chiulasa impuscata, chiulasa fisurata, bloc motor fisurat….Ei vedeti? eu trebuie sa stabilesc ce anume este defect…pot repara masina fara sa stiu defectul? Pur si simplu sa bag medicamente in ea asa cum fac doctorii cu noi? NU o sa va vina sa credeti dar in anumite situatii este posibil. Doar ca rezultatele sint exact cum ne asteptam sa fie. Spre exemplu in cazul defectului mai sus amintit…pierde lichid de racire si nu stim pe unde…nu ne intereseaza pe noi…..ca doar sintem meseriasi…exista in unele benzinarii un praf minune..il versi in radiator sau in vasul de expansiune. Acela praf va sigila neetanseitatea si gata…nu mai pierde lichid de racire. Problema rezolvata. Dar oare asa sa fie? Acel praf face depuneri pe intregul sistem de racire al motorului, ingreuneaza circulatia apei si inrautateste transferul termic. Motorul se va supraincalzi din ce in ce mai des si in cele din urma va ceda cu mult inainte de vreme. Oare nu se merita sa investighez putin sa alfu ce anume era defect? Doctorii iti dau medicamente daca ai tensiunea arteriala ridicata..oare nu era interesant sa afle DE CE AI TENSIUNEA RIDICATA?

    Cum spuneam..prima etapa este diagnoza. Pentru aceea este nevoie sa stii cum functioneaza un motor termic, o cutie de viteze, frinele, suspensiile, etc. In mare amanunt. Este nevoie de CREIER..ceea ce multi mecanici de doi lei nu au, si de o gindire tipic tehnica. Este de mare folos sa fii inginer..dar nu unul din acela care a trecut prin facultate ca gisca prin apa….unul din acela care de mic era pasionat de chestii tehnice. Este suficient sa facem diagnoza? Evident ca nu. Dupa aceea incepe corvoada demontarii/montarii si inlocuirii piesei deteriorate. Multi mecanici pot fi experti in demontat si montat…ce folos daca nu sint in stare sa gaseasca defectul ca nu ii duce capul? In ziua de azi s-a introdus testerul…si cica nu mai este nevoie sa gindesti…gindeste calculatorul n locul tau….ca tu oricum esti mecanic prost care nu stii decit sa invirti de cheie si de surubelnita…iti spune calculatorul ce sa inlocuiesti. Doar ca nu este asa simplu pentru ca si calculatorul da gres de destule ori…pina la urma la ce te asptepti de la o inteligenta artificiala de plastic? Dar acel mecanic de doi lei oricum nu stie mai bine decit calculatorul asa ca iti va schimba o gramada de pise si te va supune la cheltuieli inutile. Ideea era ca am facut diagnoza…pentru ca pe noi ne duce capul..pentru a si inlocui piesa este nevoie de multe alte…Unele reparatii sint usoare.se pot face si pe marginea drumului cu un minim de scule…pentru altel insa este nevoie de garaj dotat cu elevator/groapa/rampa, truse de sute de chei, perse de desfacut articulatiile sferice, prese de arcuri, pistol pneumatic de impact pentru desfacerea piulitelor incapatinate, etc, etc…..Deci este nevoie de spatiu si extrem de multe scule..care costa bani multi..asa ca pina a presta servicii de reparat masini contra cost mai este..nu mai vorbesc de autorizatii si altele pentru a fi in deplina legalitate….

  7. @ tataia

    esti simpatic 🙂 clar, foarte simpatic 🙂 chiar nu stiu cand ai avut timp sa scrii atata 🙂

    Te rog dar sa trecem peste frustrarile personale si calcule meschine. Eu inca mai am masina dar realizez ca f f curand va trebui sa renunt la ea pentru ca … documentele … cipuri … stii tu, chestii d’astea. Asa ca incerc sa ma obisnuiesc cu ideea si chiar fac eforturi s-o raresc cat pot cu folosirea ei pentru ca altfel sunt constient ca ar fi copacul prea inalt ca sa sar dintr-o data din el. Incerc asadar sa revin usor usor cu picioarele pe pamant 🙂

    Suma de 2500 eur este pt o masina sh de cca 5000 eur. Pt asta am evaluat o depreciere de cca 700 eur anual. Am uitat sa adaug combustibilul in enumerare si crede-ma ca pentru o utilizare medie cu toate celelate cheltuieli aferente (asigurare, taxe, intretinere etc etc etc) ajungi chiar sa depasesti estimarea mea.

    M-ai contrazis punctual dar este clar ca nu am reusit sa ma fac inteles. Am dat exemplul amish-ilor din perspectiva unei comunitati desprinse oarecum de sistem. Evident ca o comunitate ortodoxa ar trebui sa arate cu totul altfel iar o data ce se inchina adevaratului Dumnezeu vor fi si ajutati de Acesta sa o faca daca le este de folos, nu crezi? Eu nu prea sunt adeptul ideii ca … vine prigoana … ia rucsacul de dupa usa si … fuguta in pestera. Cred insa intr-un mod de viata extrem de simplu intr-un colt uitat de tara. Nu ca acolo nu te gaseste nimeni dar daca faci asta de pe acum ajungi sa te intaresti putin, sa te obisnuiesti cu viata simpa si, bine’nteles, sa te apropii de Dumnezeu pentru ca atunci cand n-ai incotro chiar incepi sa inveti sa strigi catre El, adica sa te rogi cu adevarat. Dupa aceea cu siguranta ca El te va ajuta si-ti va deschide cele mai potrivite cai de mantuire (poate te ia la El chiar inainte de a veni vremurile cu adevarat cumplite daca in atotstiinta Lui iti va vedea slabiciunea).

    Cat priveste telefonul mobil … iarasi n-ai nimerit-o. Consider ca este instrumentul de conectare a oamenilor cu lumea virtuala si constituie cea mai mare inselare. Are din ce in ce mai multe functii si in curand va deveni indispensabil. La un moment dat va fi atasat corpului uman intr-o forma sau alta pentru a-i facilita acestuia integrarea in virtual – internetul obiectelor dupa cum bine stii pt ca esti vechi pe saccsiv.

    Mai departe … iarta-ma insa nu mai am timp sa comentez acum.

    Cele de folos.

  8. @ Stan Ok…ai si tu dreptatea ta, dar eu ma gindesc ca atunci cind va fi sa fie, masina va fi ultimul lucru la care voi renunta. Si apoi poate mai avem ceva ani pina atunci, nu? Doar asta speram cu totii. Cit despre calcule…ce cheltuiesc eu cu masina in decurs de un an? O asigurare RCA…600 de lei. Un ITP la 2 ani care face 200 lei deci pe an vine 100 de lei. Doua schimburi de ulei pe an care fac vreo 800 de lei ( Eu schimb uleiul des (la 8000 Km) si pun ulei scump ca motorul e vechi si doar asa il pot proteja…impozitul anual 200 lei. Ce cheltuieli sa mai fie? Spalatoria? In ultimul an n-am mai spalat-o ca si asa a inceput sa o ia rugina…nu prea mai are sens..probabil vor fi probleme la urmatorul ITP dar pina atunci mai este. A..sa zicem un schimb de placute de frina pe an aproximativ 150 lei. Vignieta? Ies rar din Bucuresti ultima vreme si atunci imi iau vignieta punctual pentru o saptamina sau o luna dupa caz. Deci am avea 600 + 200/2 + 800 + 200 + 150 = 1850 lei….Hai sa zicem 2000 de lei ca cine stie ce reparatii neprevazute mai pot aparea…Deci cu mult sub 2500 euro…dar desigur nu include carburantul…daca il bagam si pe acela..eu consum benzina de aproximativ 600 lei pe luna…deci 7200 lei anual…plus ceilalti 1800 se fac 9000 de lei….deci cu carburant cu tot am ajuns la 2000 de euro…

    Referitor la ceea ce ai spus prima data…ca MASINA inlocuieste munca omului fie aceasta fizica sau intelectuala…pai aici e aici..munca fizica umana a fost preluata de masini de mult timp…o data cu revolutia industriala si pina la urma vrem nu vrem trebuie sa recunostem ca in materie de munca fizica masinile sint mai capabile decit omul din multe puncte de vedere…au forta si viteza pe care omul nu le poate avea si nu le-a avut niciodata..sint suficient de precise, etc…Munca intelectuala a fost preluata doar de curind de masini si se stie pozitia mea fata de masinile asa-zis ginditoare. Pot prelua doar o foarte mica parte din munca intelectuala umana si au capacitati reduse in acest sens. CU alte cuvinte „masinile” sint bune doar pentru munci repetitive, banale etc care pentru om ar fi plicitisitoare. In acest domeniu restrins acestea pot avea viteza mai mare decit omul..dar la orice alt tip de munca…traducerile facute de „masina”..sint net inferioare chiar si celor facute de un traducator uman mediocru..masina nu poate citi scrisul de mina..softurile de tip OCR de multe ori au probleme chiar si cu scrisul de tipar…cel de mina uneori nu este intels nici de om..si trebuie sa mai cauti acea litera in alte locur sa iti dai seama cuva daca pricepi din context ce cuvint trebuia sa fie acolo…etc…chestii de care nu este capabila masina si nici nu cred ca va fi vreodata.

  9. Si revenind la articol..as mai adauga urmatoarele. Cum spuneam daca chiar vrei sa repari masini (mai ales contra cost) este nevoie de garaj si multe multe scule care depasesc cu mult costurile de exploatare ale unei masini. In plus de asta aria mea de expertiza se refera mai mult la masini mai vechi…care nu au foarte multa electronica pe ele. NU ca nu as putea sa imi cumpar un tester si sa invat sa il folosesc…dar in conditiile in care nu am restul… La masina mea nu am nevoie de tester…ma rog se punea si pe a mea un soi de tester doar ca un model foarte vechi de tester care nu se mai gaseste de vinzare. Desigur exista unul sau doua exemplare de asa ceva la reprezentanta firmei producatoare a masinii mele dar aceia nu ma primesc cind imi vad masina…si apoi oricum nu mai au oameni calificati sa opereze acele testere. Nici macar nu mai conteaza, pentru ca eu am anulat computerul de injectie pe masina mea si i-am pus carburator. Iar in cazul in care se defecteaza ceva intreg procesul de diagnoza se face folosind micile celule cenusii din creierul meu…

    Am ajutat citiva amici de-ai mei sa isi repare masinile desigur..dar vorbesc de persoane cu masini asemanatoare cu a mea…masjni europene farbicate PINA IN 1995. Dupa mine cam pina atunci s-au facut masini in Europa…cele mai bune masini ale tuturor timpurilor au fost si vor ramine mereu cele americane fabricate intre 1950-1980. Americanii erau inaitnea europenilor in materie de constructii de masini cel putin la acea data…Desigur ca dupa jumatatea anilor 80 au intrat in forta asiaticii si au inceput si americanii sa is schimbe optica..caci pina atunci nu doreau decit masini mari cu motoare mari care consuma mult si care au toate dotarile de confort posibile.. Dar de cind cu invazia asiatica au inceput si ei sa isi schimbe gusturile si anume in rau…au inceput sa prefere masini mai mici cu consum mai mic…cu portbagaj hatchback si bancheta rabatabila pentru a putea mari portbagajul..masini care ofera SIGURANTA sporita in caz de accident..etc. Eviedent ca o masina mica cu consum mic e o masina de om zgircit…iar americanii nu erau caracterizati de zgircenie tipic scotiana pina prin 85…dupa aia i-a apucat damblaua si pe ei…o masina hatchback poate fi practica uneori dar asta in detrimetul aspectului care este execrabil..sint satul de astfel de „fiare de calcat intoarse” pe drumuri..iar siguranta la accidente..un crestin stie foarte bine ca NU EXISTA ACCIDENTE..totul se petrece dintr-un motiv bine intemeiat…Ti-a dat Dumnezeu accident probabil pentru ca meritai…

    Deci cum spuneam…daca eu ma bag sa repar doar masini fabricate pina in 1995 (in Europa) ma adresez unei piete de nisa…prea putini sint cei care mai detin astfel de masini. Ce masini ar putea fi acelea? Pai cielo, tico…Mercedesuri, BMW-uri si Opeluri vechi…precum si dacii clasice…cam slabut…putina lume mai detine asa ceva nu ies bani din asta. Plus ca nu prea am unde. Fratele Silviu, autorul articolului, ma cunoaste si mi-a spus ca el ar repara fara nici o problema daca ar avea o curte a blocului asa cum am eu…(a vazut blocul unde locuiesc). Mentionez ca blocul in care stau are o curte interioara nepavata (pe jos este pamint nu beton/asfalt) cu multi pomi care tin umbra….si in aceasta curte interioara isi parcheaza locatarii masinile. Doar ca nu este asa de simplu…aici in Bucuersti oamenii sint rai…daca te vad mesterind la masina sa uita urit la tine…eventual te reclama la cei de la mediu…cu toate ca in urma cu 30 de ani in aceassta curte de bloc era plin de scripeti agatati in copaci cu care posesorii de masini isi scoteau motoarele din dacie. Dar asta a fost acum 30 de ani. Acum ne-am „civilizat” si nu mai permitem asa ceva. Masina nu se repara in curtea blocului, ce esti cumva taran? Masina se duce la reprezentanta. NU iti permiti o masina noua pe care sa o intretii si/sau repari DOAR la reprezentanta? Pai inseamna ca nu iti permiti o masina punct…tu trebuie sa mergi doar cu tramvaiul…dar cumva nu ai intels ideea. Vrei sa accezi „in lumea buna” dar pe usa din dos? Nu permitem asa ceva..In Bucuersti exista doua categorii de oameni. CAre au masina NOUA (chiar logan) sau care nu au masina! CAtegoria de mijloc…care are masina SH de 15-20 de ani sau chiar mai veche tinde sa dispara deoarece absolut toti te judeca. Cum indraznesti sa mergi cu jaful ala care e pericol public pe sosea? Tu chiar nu tii deloc la mediu la aerul pe care il respiram? NU vazi cita poluare este si asa in Bucuresti? In mod evident „poluarea” este de la chemtrails…dar cireada crede ca de la masini. Si uite asa cei care detin masini vechi si care si le repara singuri sint blamati de absolut toti ceilalti..doar doar or renunta la masina…

  10. @ tataia

    Uite asa ai ajuns singur la vorba mea. La 2000 de euro ai tai pune si deprecierea masinii. Eu am impartit 5000 de euro la 7 si tot mi-au iesit vreo 700 pe an (am luat in calcul masina aia sh de care spui tu pe care o cumperi o data si am impartit suma la anii de folosire in ipoteza ca nu mai are valoare reziduala). Sau nu-i asa? La o masina mai scumpa valoarea este mai mare.

    Cat priveste utilizarea tehnicii … iarasi nu prinsesi firul. Tu nu vezi ca deja sunt amenintate pozitiile de middle management? Adica acelea care faceau analize si luau decizii operationale de optimizare a activitatii. Acum sunt programe expert care preiau datele brute din SAP, le proceseaza, le prezinta frumos si vin chiar cu sugestii. Lumea devine pe zi ce trece mai „smart” dar, nu stiu de ce, oamenii din ce in ce mai „dumb”.

    Forta fizica, capacitatea intectuala s.a. sunt daruri pe care oamenii le-au primit de la Dumnezeu dar daca nu le folosesc raman fara ele. Este evidenta slabanogirea trupeasca a celor care nu mai fac efort fizic, intelectuala a celor care ajung sa nu-si mai foloseasca mintea si chiar duhovniceasca atunci cand isi cauta puterea prin tehnica si nu de la Dumnezeu ajungand sa prefere Imparatia Omului iar nu Imparatia lui Dumnezeu (merg probabil pe ideea ca ce-i in mana nu-i minciuna :).

    Intr-un orizont nu foarte indepartat oamenii vor fi supusi unei presiuni uriase din partea tehnicii de genul: ciocul mic si joc de glezne ca aduc robotii si pe voi va trimit la somaj (se intampla la Dacia ca sa ramanem in domeniul auto). Problema este ca nimeni nu este dispus sa imparta beneficiile utilizarii tehnicii la nivel de societate ci raman privelegiul unor elite din ce in ce mai restranse. Oare nu ne indreptam cu pasi repezi spre o societate tehno-globalista care vine la pachet cu noi reguli si valori ce sunt exact opuse celor crestine? (tehnic vorbind orice este posibil – uite ca i-au pus uter unui barbat). Iar totalitarismul este o caracteristica intrinseca a unei astfel de societati. Nu asta este Imparatia Omului in care nu mai este nevoie de Dumnezeu?

    Asa ca daca avansam putin pe logica asta orice utilizare a tehnicii este mai putin placuta Domnului pentru ca ne afecteaza duhovniceste (oare de ce preferau sfintii din pustie sa se nevoieasca?) si incurajeaza practic cresterea sistemului tehno-globalist-sclavagist (cu orice smartphone cumparat, cu orice plata electronica facuta, cu orice masina folosita – ex Sf Paisie Aghioritul prefera sa mearga pe jos cu toate ca era batran si bolnav). Si noi folosim acum internetul … bine o fi oare?

    Macar sa constientizam caderea in care ne aflam si dupa aceea, cu ajutorul lui Dumnezeu, sa facem si lucruri care sa ne conduca la mantuire pentru ca indreptatirea ca “asa e lumea acum” ne duce cu siguranta in iad.

  11. @Stan Ideea e ca prima oara ai spus ca acei 2500 Euro sint fara carburant…eu ti-am demonstrat ca cu carburant cu tot ajung la vreo 2000. Din punctul meu de vedere deprecierea masinii este irelevanta deoarece nu am de gind sa o vind. Ceea ce am cumparat o data nu se mai vinde. Adica am de gind sa o folosesc pina nu mai are valoare reziduala. Sau mai bine zis eu sint adeptul notiunii de masina pe viata. Plus ca se pare ca nu s-a depreciat deloc…Cind am cumparat-o eu acum mai bine de 10 ani am dat pe ea 2000 Euro. O masina similara din aceeasi perioada se vinde si in ziua de azi in Germania la pretul de ghici! 2000 euro. Deci nu s-a depreciat deloc, am de gind sa o folosesc pina in ziua in care voi fi ingropat..deci din punctul meu de vedere deprecierea unei masini nu exista.

  12. Si sa comentam din nou despre acest articol…Spui ca pe vremea daciei toata lumea stia sa o repare. Una este sa faci o masina sa mearga sa te tirii cu ea pina la primul service sau inapoi acasa si alta este sa o faci sa mearga asa cum a fost ea gindita. Despre saraca dacie s-au spus nenumarate chestii si s-au facut nenumarate bancuri despre aceasta masina, dar va asigur ca in mare parte sint neadevarate…Cum ca „In femei si in frinele de dacie sa nu ai incredere niciodata!” Sau ca este cunoscuta problema daciilor cu supraincalzirea motorului..Sau ca de ce are dezaburire luneta daciei..sa nu le degere miinile celor care o imping pe timp de iarna…etc. Tot ce pot sa va spun este ca Dacia era o masina decenta care isi facea treaba si care nu se strica nici pe departe atit de des cum se zvonea despre ea…

    In mare parte problemele daciei izvorau tocmai din faptul ca era mereu reparata de cirpaci…cu o sirma si un patent stia sa o repare oricine….dar stie cineva ca daca te mestereai aiurea la contragreutatile de la avansul centrifugal (alea de sub platoul cu platini din delco) nu o mai puneai in veac la punct fara un banc specializat de reglat delcouri? Dar la capsula vacuumatica? Aceeasi poveste! Dar lumea incerca…rotea de toate suruburile…sa vedem..acum parca „suna” mai bine motorul…Uite de aia mergeau daciile in ultimul hal! Reparatiile NEPROFESIONALE!

    De ce ramineau fara frine? Pai tu cind pui inapoi lichid de frina in rezervor pe care in prealabil l-ai recuperat de pe podeaua service-ului sau in vase mizerabile, murdare de ulei de motor…pamint etc, ne mai miram? De ce se supraincalzea motorul daciei? Pai daca in loc de amestecul standard jumatate antigel de calitate jumatate apa distilata de uz tehnic romanul punea apa de riu? Aia face depuneri…pe tot interiorul instalatiei circulatia apei se ingreuneaza se inrautateste transferul termic si uite asa apare problema. Avea dacia unele probleme din fabricatie cum ar fi proiectarea instalatiei electrice..dar racirea si frinele erau proiectate corect. Daca le exploatai corect te tineau mult si bine. Sau ca nu ai voie sa iesi cu dacia din tara ca nu au voie masinile cu roti in trei prezoane….cea mai mare aiureala din cite am auzit. Am fost cu dacia pina in Italia si inapoi si nu mi-a numarat nimeni piulitele de pe roata. Mituri, povesti, basme de adiormit copiii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button