X

Teologul Mihai-Silviu Chirilă: Răspuns la “minicatehismul ecumenist” editat de către Patriarhia Română

de teolog Mihai-Silviu Chirilă

Cuvânt înainte

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

După un an de zile în care a păstrat o tăcere desăvârșită față de pseudosinodul1 din Creta, Patriarhia Română a decis să dea publicității o broșură de popularizare a tematicii referitoare la acesta, pe care probabil o va distribui în toate parohiile din țară, pentru informarea credincioșilor.

Broșura este realizată sub formă de întrebări și răspunsuri, motiv pentru care o consider un minicatehism de ecumenism, pe care credincioșii ortodocși sunt invitați să îl parcurgă, pentru a-și însuși viziunea oficială despre ce s-a întâmplat în Creta.

Răspunsurile la întrebări reprezintă, în linii mari, o sinteză a argumentărilor teologilor ecumeniști din toată perioada scursă de la pseudosinod, în care au încercat să convingă de faptul că ecumenismul este o atitudine de dialog inofensivă, că nu este erezie, că participanții la Creta au întărit Ortodoxia și au mărturisit-o etc.

Ceea ce atrage atenția este caracterul manipulator al întrebărilor, selectarea lor atentă, pentru a putea plasa răspunsul favorabil taberei ecumeniste. Dintre metodele de manipulare, cea mai ingenioasă este exagerarea unor tematici, pentru ca răspunsul să dea impresia unei normalități. De exemplu: se pune întrebarea dacă s-au adoptat căsătoriile homosexuale la sinod, pentru ca răspunsul, pe de o parte, să îi plaseze pe ecumeniști în postura de apărători ai normalității sexuale, pe de altă parte, să îi plaseze pe contestatarii imaginari care se presupune că ar fi ridicat astfel de problemă în postura de mincinoși ridicoli.

În același stil, se insistă pe ceea ce autorilor li se par realizări ale acestui pseudosinod, evitându-se cu grijă întrebările dificile, sau abordându-se unele dintre acestea, dar cu răspunsuri evazive, liniștitoare.

Din cele 60 de pagini ale broșurii, 40 epuizează întreaga tematică a pseudosinodului și ecumenismului, iar 20 abordează problema inexistentă a schismei în Biserica Ortodoxă Română. Acest dezechilibru sugerează că scopul fundamental nu a fost informarea onestă a credincioșilor ortodocși despre pseudosinodul din Creta, ci fidelizarea acestora față de deciziile eretice ale acestuia, prin prezentarea riscului de a cădea în schismă față de… ecumenism (!?).

Dincolo de toate, broșura Patriarhiei Române consemnează încă o mărturisire publică a ecumenismului la cel mai înalt nivel în Biserica noastră, în numele tuturor ierarhilor ortodocși.

Răspunsul la această broșură are cinci capitole:

  1. Despre sinodul ecumenic și sinodul panortodox.

  2. Despre “sfântul și marele sinod’ din Creta.

  3. Despre erezia aprobată de pseudosinodul din Creta.

  4. Despre documentele “sfântului și marelui sinod” din Creta.

  5. Despre întreruperea pomenirii.

Sperăm că răspunsurile oferite vor ajuta cititorii să își facă o opinie cât mai corectă despre problematica ecumenismului, a pseudosinodului din Creta și a întreruperii poemenirii ierarhilor participanți la acesta, contribuind la luarea deciziei corecte în privința poziționării corecte a fiecărui credincios ortodox față de situația creată în Biserică.

Mihai-Silviu Chirilă,
8 septembrie 2017,
Praznicul Nașterii Maicii Domnului

1 Folosim în tot textul termenul de „pseudosinod”, achiesând la condamnarea pe care a făcut-o sinodului din Creta Sinaxa interortodoxă din Tesalonic din 4 aprilie 2017, care l-a respins ca pseudosinod, ceea ce, din perspectiva modului în care înțeleg grecii termenul “pseudo” înseamnă că l-a respins ca sinod eretic; http://ortodoxinfo.ro/2017/04/05/rezolutia-sinaxei-din-4-aprilie-prin-care-sunt-condamnate-ecumenismul-si-pseudo-sinodul-din-creta/.

În consonanță cu sinaxa greacă, urmând și sfatul Sfântului Teodor Studitul, sinaxa națională română l-a numit pseudosinod, dar și “adunare eretică”; http://ortodoxinfo.ro/2017/06/21/rezolutia-sinaxei-de-la-botosani-impotriva-ecumenismului-si-pseudo-sinodului-din-creta/.

DESCĂRCAȚI PDF

Sistemul vrea să ne reducă la tăcere! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum ajutorul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.



Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

12 comentarii

  1. Recent sa sa încheiat conferința ecumenica internaționala de la Bose/Italia, din partea bor a participat Siluan span sursa arhiepiscopia Italiei
    Iar în perioada 10-12 septembrie Serafim joanta va participa la adunarea san egidio care se va desfășura la insbruk

  2. Strana Ortodoxă
    11 ore ·
    Am primit de la Pr. Ieroschim. Damaschin – Sf Munte Athos :
    Explicații teologice
    “Ce primește preotul în Taina Preoției?
    Preotul primește două lucruri:prin punerea mâinilor arhiereului Duhul Sfânt îi dă acestuia puterea preoției și uneltele acesteia,iar prin dreapta credință primește succesiuea apostolică. Atât succesiunea apostolică legată prin dreapta credință neîntreruptă, cât și Harul Sfântului Duh lucrător prin puterea preoției îl fac pe preot vrednic de slujire și cinstit.
    Dacă numai una din acestea două lipsește atunci vrednicia lipsește.
    Caterisirea preotului.
    Episcopul sau un sobor de episcopi dacă va caterisi definitiv pe dreptate, pentru arătate vinuiri pe vreun preot, acel preot rămâne fără nimic adică și fără Harul preoției sau puterea preoției și fără lucrare sau unelte. Pentru că din nevrednicia sa ca un meșter, și mâinile de sineși și-a zbârcit și nu pot să apuce și uneltele meșteșugului său i le-a luat soborul.
    Iar în alt caz, dacă un preot se caterisește pe nedrept, atunci numai dinafară i s-au luat uneltele sau lucrarea, iar meseria sau puterea harului preoției o are. În acest caz acel preot nu mai poate continua să slujească preoția, după cum spun canoanele 56,109 și 140 al Cartaginei. Dacă alt sobor sau același îl dezvinovățește și îl dezleagă, atunci i se socotește validă puterea preoției și nu se hirotonisește a doua oară. Și așa poate să slujească din nou.
    Iar în al treilea caz, când un arhiereu cade el însuși în abatere de la dreapta credință,adică în erezie, sau un sobor întreg cade în erezie, și totuși caterisește pe vreun preot, pentru că nu se supune ascultării de acea erezie a episcopului, acel preot trebuie să slujească în continuare fără nicio frică, pentru că un minciuno-episcop nu mai are el însuși acea putere a preoției, fiind de sine osândit, și de soboarele Sfinților dat anatemei chiar înainte de a fi condamnat de vreun sobor. Deci nu are nici o putere acea caterisire, iar acel preot este dator să slujească în continuare. Așa ne învață canonul 15 al sinodului 1-2 , al Sfăntului Fotie cel Mare.
    Analizând cele de mai sus zise concludem:
    –dacă un episcop sau sobor de episcopi sau preoți cad în erezie aceștia sunt numiți minciuno-episcopi iar nu adevărați chiar înainte de a-i opri un sobor.De ce oare?
    Deoarece de sineși sau rupt de conlucrarea Harului prin negarea dreptei credințe înaintea oamenilor, amestecarea minciunii cu adevărul prin introducerea unei terminologii confuze și prin semnătură arătate, nechemarea ereticilor la pocăință prin lepădarea de rătăcirile lor și venirea la ortodoxie, călcarea conștientă a sfintelor canoane slujind și rugându-se împreună cu ereticii,ș.a.m.d. Unde mai este Harul acolo unde El este alungat? Unde mai lucrează Harul Sfăntului Duh în aceștia care stau înpotriva Lui? Dacă la o singură adiere a necurăției patimii mândriei se depărtează Sfântul Duh ce să mai spunem la atâtea necurății?
    Dacă, cu adevărat cel ce învață altceva decât Evanghelia propovăduită de Iisus Hristos prin Sfinții Apostoli este anatema fără a mai fi nevoie de condamnarea vreunui sobor, nu înseamnă că este deja în afara Bisericii? Dacă da, atunci sunt și fără Har, fără dreaptă credință, fără preoție sau episcopie. Atunci ce le-a mai rămas? Le-au mai rămas uneltele de luat. Și acestea, doar acestea, i le poate lua un sobor ortodox, iar dacă acesta nu este, atunci Însuși Hristos. Iar Harul nu ți-l poate lua nimeni, decât cine Ți la dat, adică însuși Sfântul Duh, sau doar dacă singur pe sine te lepezi de El prin erezie. Deci soborul te poate opri de a mai lucra meșteșugul preoției, prin luarea uneltelor. Dar cu toate astea, tot în treapta de preot te cobori în iad, dacă ai fost nevrednic și nu te-ai pocăit aici cum trebuie, indiferent dacă ai fost condamnat de un sobor sau nu.”

  3. Raspunsul lui “Grigorie” mi-e sa nu spuna adevarul.Gol golut!Maniera in care prezinta in spiritul sf canoane realitatea mai ales.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button