Gheronda Gavriil, ucenic al Sfantului Paisie Aghioritul: Întrerupem pomenirea și ne oprim aici, nu înaintăm spre a face alt altar, propriul jertfelnic, propria noastră Biserică

Author:

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Într-un interviu recent, acordat de Gheron Gavriil din Sfântul Munte Athos pentru site-ul Mărturisirea Ortodoxă, ucenicul Sf. Paisie Aghioritul se delimitează de linia grupării Sava-Staicu și lămurește cum trebuie dusă lupta anti-ecumenistă echilibrat din punct de vedere canonic și pastoral. Vom publica o parte din răspunsuri, invitându-vă să citiți integral toată convorbirea aici.

Gheronda Gavriil

Sfântul Paisie este sfânt, Sfântul Porfirie este sfânt, Sfântul Iacob [Tsalikis] este sfânt.
Eu sunt de părere să facem rugăciune, să fim cu toții uniți, să nu apară alte probleme. Găsiți canonul al treilea al Sfântului Atanasie cel Mare și citiți-l cu atenție și apoi să îmi spuneți părerea dumneavoastră… și tălmăcirea pe care o face la acesta Sfântul Nicodim Aghioritul.

Nu înaintăm mai mult, nu facem alt altar, nu ne facem Biserică proprie, nu facem alt jertfelnic, așteptăm, să vedem ce se va întâmpla. [Credincioșii] să meargă acolo unde au întrerupt pomenirea, să nu meargă acolo unde preoții sunt eretici, crezând că papa e Biserică. Asta pot să spun. Nu pot să spun să nu meargă nicăieri, nu am înștiințare de la Dumnezeu.

Este cineva care e pe patul de moarte și nu găsește un preot care să fi întrerupt pomenirea [episcopului cu cuget eretic], ca să se spovedească și să se împărtășească. Dacă acesta merge să se spovedească și să se împărtășească de la un preot care, chiar dacă îl pomenește pe episcopul său [cu cuget eretic], el are cuget ortodox și mărturisește că papa este eretic și că sinodul este eretic, ce răspuns va afla la Judecată?

 Pr. Vulcănescu

Dacă merge să se spovedească și să ia Sfânta Împărtășanie de la acesta, eu cred că va fi binecuvântat și că va primi răspuns bun în ziua Judecății, fiindcă nu a mers la cineva care propovăduiește erezia „cu capul descoperit”, ci a mers la un preot care are cuget ortodox.

Gheronda Gavriil

Așa cred și eu.

Eu cred că papa este eretic, sinodul este eretic, întrerupem pomenirea; acum, dacă există preoți care cugetă drept, dar se tem să întrerupă pomenirea episcopului [cu cuget eretic], credincioșii pot merge la slujbele săvârșite de aceștia; dar nu am descoperire de la Dumnezeu pentru aceasta, de aceea vă spun să citiți canonul Sfântului Atanasie.

Eu, cu smerita mea părere, condamn sinodul, îl condamn pe papa, nu trebuie să ne unim – una. În al doilea rând, întrerupem pomenirea și ne oprim aici, nu înaintăm spre a face alt altar, nu facem propriul nostru jertfelnic, nu facem propria noastră BisericăTrei: le spunem oamenilor să meargă la biserici unde slujesc preoți care nu pomenesc.

Acum, oamenii să nu meargă acolo unde sunt eretici declarați și zic că papa e Biserică și că sinodul este bun și că trebuie să ne unim, acolo e exclus să meargă, nu pot merge acolo. Acolo să nu meargă. Acum, prin iconomie extremă, după smerita mea părere – nu știu dacă e de la Dumnezeu aceasta – le spunem oamenilor să meargă la biserici unde slujesc preoți care pomenesc, dar au cuget ortodox și cred că papa este eretic și sinodul este eretic și patriarhul are cuget eretic, dar din diverse motive preotul respectiv se teme că îl caterisește episcopul, are familie, în astfel de cazuri recomand, dar nu știu dacă este de la Dumnezeu aceasta.

Pr. Vulcănescu

Gheronda, dacă, de exemplu, există oameni din România care merg să se împărtășească în Bulgaria, pentru că acolo Sinodul Bisericii Bulgariei a condamnat pseudosinodul din Creta și nu a participat la acesta. Este corect acest lucru, să meargă acolo ca să se împărtășească?

Gheronda Gavriil

După smerita mea părere, nu este rău, să meargă.

Patriarhul Gherman al II-lea al Constantinopolului, care a trăit pe la anul 1200, scrie o scrisoare ciprioților, care credeau că papa e Biserică și le zice: „Vă legiuiesc și vouă, tuturor mirenilor, să fugiți alergând departe de preoții care au căzut în erezia latino-cugetătorilor. Și nici în Biserică să nu vă adunați împreună cu ei, să nu luați Sfânta Împărtășanie din mâinile lor, nici anafură să nu luați din mâinile lor, ci să vă rugați singuri în casele voastre. Altminteri veți avea parte de aceeași osândă ca ei”. Dacă un patriarh sau un arhiepiscop, un episcop nu respectă canoanele apostolice, care interzic slujirea comună și rugăciunile comune cu ereticii, nu respectă canoanele sinoadelor ecumenice și locale, nu respectă ceea ce au spus Părinții noștri, acesta nu este păstor. Ce este? Ne-o spune un mare Părinte din secolul întâi: „Oricine zice lucruri diferite de cele rânduite, chiar și dacă este (în general) vrednic de crezare sau postitor sau face minuni și se nevoiește și profețește, să îți fie ție ca un lup care, îmbrăcat în piele de oaie, omoară și nimicește oile!”. Sfântul Ignatie Teoforul.

Întrerupem pomenirea, nu înaintăm spre a face alt altar, nu facem propriul nostru jertfelnic, nu facem propria noastră Biserică, îi trimitem pe oameni la biserici unde slujesc preoți care nu pomenesc. Dar dacă preotul pomenește [episcopul cu cuget eretic], dar are cuget ortodox, le spunem oamenilor să meargă acolo [să se împartașească], dar nu am descoperire de la Dumnezeu, ca să spun aceasta cu siguranță. Să spuneți că aceasta este părerea mea, nu am descoperire de la Dumnezeu în acest sens.

Despre canonul Sfântului Atanasie cel Mare de reprimire la Ortodoxie a ereticilor, citiți și articolul Canonul Sfântului Atanasie cel Mare despre reprimirea celor ce nu s-au făcut părtași eresului de bunăvoie.

8 thoughts on “Gheronda Gavriil, ucenic al Sfantului Paisie Aghioritul: Întrerupem pomenirea și ne oprim aici, nu înaintăm spre a face alt altar, propriul jertfelnic, propria noastră Biserică”

  1. Cred nu este valabil pentru Romania! Cine intrerupe pomenirea este caterisit si nu mai poate sluji! Daca slujeste, totusi, produce schisma!

  2. Va rog sa- mi spuneti Ce sa intelegem prin ” nu facem alt altar”
    Preotii care sunt nepomenitori si nu pot sluji in biserica pt ca au fost caterisiti sau nu vor sa slujeasca cu pomenitorii, pot face Sfanta liturghie acasa ? ( adica sa amenajeje un altar acolo unde sa slujeasca?) Intreb pt ca in mod normal ,dupa canoane, e interzis sa se faca Sfânta liturghie in alt loc decat in bisericile sfintite de oficialii bisericii .multumesc!

  3. Dupa canonul Sf. Atanasie toata ierarhia BOR trebuie schimbata chiar de si-ar pune kile de cenusa in cap pana la Parusie ! Nu te poti juca asa: Azi semnez erezii, maine le retrag. In prezent toti ierarhii romani sunt dictatori in slujba ecumenismului !

  4. Ar fi necesar un cuvant al pr Gavriil in legatura cu unirea Constantinopolului si, implicit, a Sf Munte cu schismaticii ucraineni (schismatici cu acte in regula nerecunoscuti de nimeni care, dintr-o data, se trezesc biserica autocefala – noaptea mintii, nu altceva).

    Canonic ar fi fost sa se fi discutat autocefalia cu clerul canonic ucrainean avand in prealabil acordul BORu. Asa … este chiar mai grav decat Creta pentru ca motivul de nepomenire e mai puternic decat sinodul cretan (unde a fost vorba de echivoc si lipsa sobornicitatii care oricum anuleaza orice hotarare pe cand aici este vorba de unirea cu cineva din afara Bisericii, adica iesirea cu buna stiinta din Biserica).

    Sinodul BOR a scaldat-o cu o pozitie mai degraba pro-Bartholomeu, ceea ce ne inscrie clar pe drumul pierzarii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

X