Proiectul de lege privind Codul administrativ al României, adoptat luni, 11 iunie a.c., de Senat, conține o serie de prevederi care avantajează acțiunile UDMR în favoarea autonomiei teritoriale pe criterii etnice a așa-zisului ținut secuiesc. La propunerea UDMR, rolul prefectului în teritoriu este diluat și se crează condiții suplimentare pentru oficializarea limbii maghiare în administrația publică. În forma adoptată la Senat, Codul administrativ al României oficializează limba maghiară pe ușa din dos și descurajează utilizarea limbii oficiale de stat în administrația publică.
Proiectul legislativ privind Codul administrativ al României, care a fost adoptat de Senat cu votul PSD, ALDE și UDMR, conține unele prevederi care încurajează acțiunile UDMR în realizarea mult visatei autonomii teritoriale pe criterii etnice a așa-zisului ținut secuiesc. La propunerea UDMR, au fost adoptate o serie întreagă de amendamente la proiectul inițial care vor dilua rolul prefectului în teritoriu și vor defini și mai mult cadrul legal pentru oficializarea limbii maghiare în administrația publică a statului român.
Dacă nu poate fi eliminat, la propunerea UDMR prefectului i-a fost luate atribuții foarte importante în desfășurarea activității
Este deja de notorietate faptul că UDMR a acționat în mod consecvent pentru eliminarea funcției prefectului din sistemul administrativ românesc. Interesul formațiunii maghiare este acela de a elimina orice control al Bucureștiului în teritoriu, pentru a putea acționa astfel în mod nestingherit pentru realizarea autonomiei teritoriale pe criterii etnice a așa-zisului ținut secuiesc ca prim pas către indepedența Transilvaniei. Spre exemplu, la solicitarea UDMR, fostul premier Victor Ponta a schimbat nu mai puțin de trei prefecți în județul Covasna (detalii aici). Singura vină a acestora a fost aceea că sunt români și că au aplicat legea și prevederile Constituției României.
Pentru că nu poate încă să elimine complet funcția prefectului din sistemul administrativ românesc, UDMR a adus o serie de amendamente Codului administrativ adoptat luni de Senat. Aceste amendamente diluează foarte mult din rolul prefectului în teritoriu și îi ia o serie de pârghii legale prin care putea verifica activitatea aleșilor locali în teritoriu.
Spre exemplu, la propunerea UDMR din forma inițială a textului proiectului a fost eliminat art. 89 care prevedea faptul că „Prefectul poate verifica măsurile întreprinse de primar sau de preşedintele consiliului judeţean în calitatea lor de reprezentanţi ai statului în unitatea administrativ-teritorială şi poate sesiza organele competente în vederea stabilirii măsurilor necesare, în condiţiile legii”. Această prevedere legală se regăsește acum în Legea nr. 340/2004 privind prefectul și instituția prefectului și cel mai probabil urmează să fie abrogată. UDMR are tot interesul ca prefectul să nu mai verifice, spre exemplu, legalitatea organizării unor referendumuri locale privind autonomia teritorială pe criterii etnice a așa-zisului ținut secuiesc, așa cum s-a întâmplat în trecut (detalii aici).
Este eliminat avizul de legalitate al secretarului UAT pentru dezbaterea proiectelor consiliilor locale
Potrivit formei adoptate la Senat, la propunerea UDMR a fost eliminat avizul de legalitate al secretarului unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale necesar în prezent pentru fiecare proiect de hotărâre înscris pe ordinea de zi a şedinţei consiliului local supus dezbaterii. Avizul de legalitate al secretarului UAT era un prim filtru care viza legalitatea unor hotărâri emise de consiliile locale și județene. Secretarii UAT sunt absolvenți de drept iar UDMR elimină astfel situațiile în care secretarul UAT este un om de bună credință care s-ar putea opune unei ilegalități inițiate de un consiliu local sau județean controlat de UDMR sau un etnic român care apără Constituția României și legile în vigoare în dauna unor ilegalități inițiate de UDMR.
Codul administrativ adoptat la Senat oficializează limba maghiară pe ușa din dos
În privința utilizării limbii maghiare în administrația publică, proiectul Codului administrativ adoptat la Senat, oficializează limba maghiară în prefecturi și serviciile publice deconcentrate. Deși fac parte din administrația publică centrală a statului, prefecturile și deconcentratele vor fi obligate să permită utilizarea limbii maghiare.
În prezent, cetățenii aparținând minorităților naționale pot utiliza limba maternă doar în raportul cu autoritățile administrației publice locale, instituțiile publice aflate în subordinea acestora, organismele prestatoare de servicii publice și de utilitate publică de interes local sau județean. Noutatea adusă de prezenta modificare legislativă vine din adoptatea art. 132 care prevede faptul că „În unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în care cetățenii aparținând minorităților naționale au o pondere de peste 20% din numărul locuitorilor, autoritățile administrației publice locale, instituțiile publice aflate în subordinea acestora, organismele prestatoare de servicii publice și de utilitate publică de interes local sau județean, precum șiprefecturile, serviciile publice deconcentrate, au obligația să asigure în raporturile cu aceștia, folosirea limbii minorității naționale respective, în conformitate cu prevederile Constituției, ale prezentului Cod și ale tratatelor internaționale la care România este parte”.
Astfel, prefecturile și serviciile publice deconcentrate vor fi obligate acum să asigure cetățenilor aparținând unei minorități naționale dreptul de a utiliza limba maternă în instituțiile publice ale administrației publice centrale. Practic, în condițiile prezentului proiect adoptat de Senat, limba oficială de stat va fi dublată la nivelul administrației publice centrale a statului de alte limbi, în speță limba maghiară, care va avea de jure același statut cu limba oficială de stat. De vreme ce limba maghiară va putea fi utilizată în instituțiile administrației publice centrale, e doar o chestiune de timp până când limba maghiară va putea fi utilizată în ministere, agenții etc. ca limbă oficială de stat.
Mai mult decât atât, tot la propunerea UDMR se elimină pragul procentului de 20% a ponderii minorității pentru utilizarea limbii maghiare în prefecturi și serviciile publice deconcentrate. La art. 132 alin. 2 forma adoptată la Senat prevede faptul că „Autoritățile și instituțiile publice, precum și celelalte entități juridice prevăzute la alin.(1), prin hotărârea organelor lor deliberative sau de conducere pot decide asigurarea folosirii limbii minorităților naționale în unitățile administrativ-teritoriale în care cetățenii aparținând minorităților naționale nu ating ponderea prevăzută la alin(1)”. Practic, spre exemplu, dacă un prefect sau un șef de serviciu deconcentrat UDMR este numit într-un județ unde sunt 5% etnici maghiari el poate decide să permită utilizarea limbii maghiare în instituție chiar dacă pragul de 20% nu este atins. UDMR a mai încercat să obțină legiferarea acestei prevederi și anul trecut când a încercat să modifice Legea 215/2001 a administrației publice locale (detalii aici).
Dacă va fi adoptată și la Camera Deputaților în prezenta formă, prezenta modificare legislativă va constitui baza lagală a oficializării limbii maghiare în România, de vreme ce limba maghiară va avea același statut cu limba oficială de stat, limba română, în interiorul aparatului administrativ central al statului român.
Județul, organizat etnic
La propunerea UDMR a fost adoptat amendamentul care modifică art. 139 din Codul administrativ și introduce noțiunea de „etnie” ca bază a unității administrativ teritoriale: „Judeţul este unitatea administrativ-teritorială alcătuită din comune, oraşe şi, după caz, municipii în funcţie de condiţiile geografice, economice, sociale, etnice şi de legăturile culturale şi tradiţionale ale populaţiei, declarat ca atare prin lege”. Se pun astfel bazele legale ale autonomiei teritoriale pe criterii etnice a așa-zisului ținut secuiesc.
Știre în curs de actualizare…
Fișa proiectului de lege și forma adoptată la Senat pot fi consultate aici.
Pentru chestia asta ar trebui să-i mulţumim şi marelui „patriot” şi „apărător” al căsătoriei Victor Ponta, care prin manevrele sale a reuşit să şubrezească majoritatea guvernamentală.
Toti o adunatura de nemernici, tradatori si iude. Cred ca e timpul de iesit in strada, caci astia chiar ne vind de tot. Apropo…galagiosul si „patriotul” grup #Rezist, nu se baga in chestiunea asta, sau pentru ei doar salvarea doamnei Kovesi este importanta?
Intr-adevar Dragnea trebuie bagat la puscarie, si asta cu atit mai repede.
dimpotriva, #rezist si cei din spatele lor isi doresc o rupere a Transilvaniei de restul României, mai ales din motivul că în aceste provincii PSD este mereu votat. Deci, numai patrioti nu sunt.
Deci sant patrioti sudul si estul pentru ca voteaza PSD-ul?
Toti care vor simpatiza cu tradatorii de tara vor suferi pedeapsa lui Dumnezeu.
Sa incercam totusi sa ne pastram obiectivitatea pentru ca pe acest site nu ar trebui sa vem nici simpatii nici antipatii politice.
La respectivul articol 132 din forma adoptata de Senat , alin (2) se prevede ca : Functia de reprezentare a unitatilor administrativ-teritoriale ale asociatilor de dezvoltare inter-comunitara sau adunarea generala a operatorilor regionali si locali nu face obiectul prevedrilor referitoare la regimul incompatibilitatilor…..
Intr-adevar art 195 privind folosirea limbii minoritatilor nationale este controversat insa mai este diluat de al (7) care prevedeca actele oficiale se intocmesc in limba romana.
In ceea ce priveste functiile prefectului, se prevede in Cod ca Prefectul asigură verificarea legalității actelor
administrative ale autorităților administrației publice locale și poate ataca în fața instanței de contencios
administrativ actele acestora pe care le consideră ilegale.” formulare introdusa chiar de UDMR. Se repeta la art. 78 (c) prin atribuții privind verificarea legalității actelor administrative ale autorităților administrației publice locale și atacarea actelor administrative pe care le consideră ilegale; Grup parlamentar UDMR Inițiator senator Cseke Attila. Nu ii simpatizez absolut deloc insa e bine sa avem faptele clare. Asta nu inseamna ca nu trebuie sa ramanem vigilenti, constienti de lipsa de caracter si responsabilitate a politicienilor de la noi. Aici puteti vedea si cine sunt intiatorii.
http://www.cdep.ro/comisii/codul_administrativ/pdf/2018/rd_080618.pdf
interesant si usor interpretabil mise par si prevederile din Titlul III Regimul general al autonomiei locale, respectiv forme de asociere a unitatilor administrativ-teritoriale…
am distribuit articolul intr-un grup facebook si mi-am luat o ploaie de injuraturi asa ca m-am apucat sa verific: oamenii aveau dreptate, articolul este fake, in forma adoptata de senat art 132 si 139 au alta forma decat cele prezentate in acest articol….rusinica ortodoxinfo
vezi sursa https://www.dantanasa.ro/exclusiv-coalitia-psd-alde-noi-cedari-in-fata-udmr-pentru-oficializarea-limbii-maghiare-si-autonomia-teritoriala-pe-criterii-etnice/
pe dantanasa tot ce scrie este corect.Trebuie sa inlocuiti in articolul dvs. art.132 cu art. 94 si art. 139 cu art. 101.In forma initiatorului se vorbea la art. 132 de acei 20% dar in forma adoptata de senat se vorbeste la art. 94…..un pic de atentie oameni buni, e asa de greu un copy-paste?