Facebook pretinde că vrea să te protejeze pe internet, dar probabil până acum ți-ai dat seama că n-ar trebui să ai încredere în platformă.
Facebook a introdus o nouă funcție în aplicația de mobil prin care vrea să te ajute, dar ajutorul e o sabie cu două tăișuri. Dacă navighezi în setările aplicației de mobil și dai scroll până la final, vei vedea opțiunea Mobile Data. Aici vei fi informat că poți instala o aplicație care să-ți protejeze datele personale și să te ajute să nu-ți consumi tot internetul. Mai departe, vei fi redirecționat către Google Play, de unde poți descărca și instala aplicația ”Protect Free VPN+Data Manager”, de la Onavo.
Ei bine, nu vrei să faci asta. Onavo este un VPN, iar în teorie, acesta criptează tot traficul de internet și îl trimite printr-un server dedicat, pentru a te proteja atunci când navighezi pe web. Poți chiar să vezi conținut restricționat în anumite regiuni sau poți să te conectezi liniștit la Wi-Fi-uri publice.
Problema cu Onavo este că nu e doar o aplicație terță pe care Facebook ți-o recomandă din bunăvoință și pentru că lui Mark i-ar păsa prea mult de tine. Onavo a fost cumpărată de Facebook în 2013, cu scopul de aduna date personale ale utilizatorilor.
Facebook poate ști ce faci în multe locuri de pe internet, dar nu știe și ce faci în alte aplicații de pe telefon. Cu Onavo, însă, trimiți tot traficul de internet prin severele companiei, sau mai bine zis ale Facebook, unde traficul poate fi decriptat cu ușurință.
Iar asta nu trebuie să afli din investigații amănunțite, ci chiar din disclaimer-ul pe care îl primești când instalezi aplicație și care îți spune că: ”atunci când folosești VPN-ul nostru, colectăm toate informațiile trimise de și către telefonul tău. Asta include informații despre: dispozitiv și locație, aplicațiile instalate pe dispozitiv și cât de des le folosești, site-urile pe care le folosești și cantitatea de date pe care o consumi.”
Informațiile continuă cu un așa-zis scop nobil:
”Asta ne ajută să îmbunătățim serviciul Onavo, analizându-ți folosirea site-urilor, aplicațiilor și a datelor. Deoarece suntem parte din Facebook, folosim informațiile și pentru a îmbunătăți serviciile și produsele platformei, pentru a obține date despre serviciile preferate de utilizatori și pentru a-ți oferi o experiență cât mai pozitivă”.