În contextul scandalului european privind dublul standard de calitate la alimente, o analiză comparativă făcută de o asociaţie pentru protecţia consumatorilor arată că produsele care ajung la români sunt mai slabe din punct de vedere nutriţional şi conţin mai multe grăsimi decât cele care ajung în vestul Europei, deşi preţul este la fel sau mai mare.
Fanta de portocale cu mai puţin suc de fructe şi ciocolată Milka plină cu aditivi alimentari. De astfel de produse au parte românii, potrivit celui mai recent studiu făcut de InfoCons – Asociaţie pentru Protecţia Consumatorilor, care a identificat diferenţe în lista de ingrediente şi la valorile nutriţionale după ce a analizat produse similare din alte trei ţări precum Marea Britanie, Spania şi Franţa. Specialiştii nu au fost deloc surprinşi de rezultatele studiului comparativ şi spun că diferenţierile, care apar din start, din etichetare, nu se justifică, în condiţiile în care preţurile sunt similare în Europa de Vest şi Europa de Est.
„E o problemă legată de moralitate, suntem cetăţeni europeni, ceea ce înseamnă că trebuie să avem acces la acelaşi tip de produse”, atrage atenţia Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons.
Concret, în cazul sucului Fanta de portocale, au fost sesizate diferenţe cu privire la conţinutul de suc de fructe. Prin urmare, dacă în România produsul are 5% suc de portocale, în Spania aceeşi băutură carbogazoasă conţine 8% suc de portocale. Inspectorii au descoperit însă mai puţini aditivi alimentari în băutura carbogazoasă pe care o consumă românii.
Ionescu-Tîrgovişte: „Suntem o ţară de mâna a doua”
Aşadar, dacă Fanta de portocale comercializată în România are cinci aditivi alimentari, cea care se consumă în Marea Britanie are opt aditiv şi cea din Spania – 10.
„E clar că sunt diferenţe şi că vorbim de loturi diferite pentru destinaţii diferite. Sucul de portocale fiind mai costisitor, e posibil să fie mai puţin în produsele care ajung în România şi în alte ţări defavorizate. Probabil că loturile conforme, unde pot fi controlaţi mai cu atenţie, le trimit către ţarile considerate de primă mână. E limpede că suntem trataţi ca o ţară de mâna a doua”, este de părere profesorul Constantin Ionescu-Tîrgovişte diabetolog şi nutriţionist.
Pe de altă parte, un alt produs consumat frecvent de copiii din România, ciocolata Milka cu lapte alpin, are mai mulţi aditivi alimentari în România decât în Spania, arată studiul. Mai exact, la produsul din România a fost adăugat suplimentar, pe lângă lecitina de soia, aditivul poliglicerol, al cărui scop este de a înlocui parţial ingredientul de o calitate superioară, dar mai costisitor, respectiv untul de cacao.
Mai multe grăsimi în ciocolata din România
De asemenea, chiar dacă cele două aduc acelaşi aport caloric, respectiv 530 de kilocalorii la suta de grame, ele prezintă mici diferenţe în ceea ce priveşte conţinutul de nutrienţi.
„Deşi conţinutul de grăsimi este mai mic în cazul produsului găsit pe piaţa din România acesta ascunde de fapt o cantitate mai mare de grăsimi saturate. Făcând diferenţa, reiese un conţinut diminuat al grăsimilor bune din produsul comercializat în România faţă de produsul echivalent din Spania”, arată InfoCons, adăugând că diferenţe pot fi sesizate şi în ceea ce priveşte numărul de glucide, de proteine şi de sare, toate în cantităţi mai mici la ciocolata care poate fi găsită la raft în România.
„Ne deranjează că nu se respectă ideea de egalitate în drepturi şi în produse. Comisia Europeană şi Parlamentul European trebuie să facă o standardizare a aceluiaşi produs. Nu discutăm de sancţiuni pentru industrie, dar acelaşi brand trebuie să fie identic fie că este comercializat în Franţa, în Spania sau în România”, a completat Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons.
Ancheta de la Ministerul Agriculturii, în desfăşurare
În prezent, reprezentanţii Ministerului Agriculturii analizează la rândul lor 29 de probe, respectiv preparate din carne, conserve de peşte, ciocolată şi alte alimente, prelevate din lanţuri de magazine din Belgia, Olanda şi Germaria care se regăsesc şi în România, respectiv Lidl, Kaufland şi Delhaize (Mega Image).
Asta după ce mai multe state europene, între care şi Cehia, au îndoieli privind produsele pe care industria alimentară le comercializează în magazinele de la ei. Ancheta derulată de oficialii cehi, omologii românilor din Ministerul Agriculturii, a arătat că există diferenţe de calitate în ceea ce priveşte alimentele care ajung la rafturi.