Jurnalistul Cătălin Tolontan a publicat pe blogul său un articol în care explică adevărul despre finanțarea de către ONG-uri a unor publicații sau anchete de presă.
„Pentru că, astăzi, orice finanțare nonprofit, fie că vine de la Soros sau de la alte fundații, este fluturată publicului sub forma ”ziariștii ăștia sunt vânduți”. Ei bine, oamenii trebuie să afle următoarele. Și să judece cu propria minte.
- De când presa nu se mai poate finanța din ce cumpără publicul (precum ziarele, pe vremuri) și nici din publicitate, tot mai mult din presa de investigații și din reportajele de întindere se bazează pe formule nonprofit. Pretutindeni în lume.
- De ce nu se poate finanța presa din ce achită publicul? Nu se plătește accesul la unele siteuri? Ba da, dar sumele obținute sunt foarte mici. Vorba elvețienilor de la Ringier la o conferință internațională: ”Să nu ne mai prefacem că ne putem finanța redacțiile din abonamentele de pe net! Plata conținutului jurnalistic pe internet e ca sexul la 18 ani. Toată lumea vorbește despre el și nimeni nu îl face”.
- Teoria că oamenii ar plăti dacă presa ar fi mai bună e o iluzie. Dacă în SUA, Anglia, Franța, Mexic, România, Malaiezia și Norvegia e peste tot la fel înseamnă că asistăm la un fenomen sistemic, nu la dovada că e Tolontan tâmpit. Chiar dacă ziaristul Tolontan din România și din Spania și din Suedia e tâmpit, ceea ce nu neg, asta nu înseamnă că celelalte 100 de țări unde se întâmplă la fel nu arată, clar, o tendință.
- Bine, atunci de ce nu vă luați banii din publicitatea de pe net, care crește permanent, veți spune? Pentru că orice creștere este monopolizată de Google și Facebook. În SUA, piața cea mai dezvoltată din lume, 99% din sporul din publicitatea pe net a mers în 2016 la Google și Facebook. 99%!
În condițiile scăderii celor două surse majore de venituri, ce posibilitate de compensare rămâne presei?
Baza nonprofit. Adică finanțările care nu vor să obțină beneficiu de business, ci doar să susțină serviciul public al presei. Aici intră, în primul rând, televiziunile și radiourile publice.
În unele țări, ele își folosesc atât de bine banii, precum BBC în Marea Britanie, încât restul presei protestează că s-a ajuns la o concurență neloială.
BBC organizează concerte, evenimente culturale și face contracte de exclusivitate cu mari autori.
BBC dezvoltă zona de online cu o viteză imposibil de egalat de către cei care se chinuiesc să-și ia banii din cele două surse clasice: plata oamenilor și publicitate.
Dincolo de presa publică, ce înseamnă nonprofit pentru presa privată?
Donații.
Sunt preferate donațiile de la grosul cititorilor, și nu de la fundații sau personalități-mecena. Dar iar ne întoarcem la sexul la 18 ani!
Există câteva încercări de succes, una în Olanda, de redacții mici care au strâns bani de la mulți oameni.
Cuvintele-cheie sunt ”câteva încercări” și ”redacții mici”.
Nu poți informa o societate prin ”câteva redacții mici”. Pentru că vei avea ”câteva știri sau investigații de nișă”!
Realitatea arată că Publica și alte proiecte cu adevărat importante la nivel global sunt finanțate de fundații, nu de un val entuziast de cititori.
Descinderea ANAF la RISE și la Hotnews tocmai asta viza. Să afle care sunt fundațiile și proiectele din care vin banii.
Operațiunea Fiscului e de o cruzime copilărească.
Pentru că fiecare proiect câștigător finanțat de ONG-uri e public! (…)
Întrebarea e: e o compromitere să spui despre jurnaliști că sunt finanțați de ONG-uri? Ce se întâmpla dacă Soros sau FDSC, fondurile norvegiene, sau orice alt ONG finanțează investigații?
Oriunde s-ar întâmpla asta. Dacă Hotnews, gsp, RISE, Antena 3, Digi, Casa Jurnalistului, Decât o Revistă sau Centrul de Investigații Media câștigă granturi nonguvernamentale este asta compromițător?
Când primește granturi nonprofit nu înseamnă că jurnaliștii investighează ce vor ONG-urile, ci doar că ele asigură costurile unor proiecte, pe care redacțiile le dezvoltă liber și fără ca nimeni să știe la ce lucrează.
Nu e decât un alt model de a finanța serviciul public al presei, nu o schimbare a felului în care lucrează redacțiile.
Iar dumneavoastră publicul, cu toată sinceritatea, trebuie să vă decideți!”, scrie Tolontan pe blogul său.
Ce smecher ! Pai cine cumpara porcariile lor de ziare ca sa ai vizibilitate ? Ia sa faca, asa, un Timpul…
Cunoștință apropiată, femeie tânără și fără nici o problemă de sănătate, cu sarcină normală, făt sănătos, fără medicamente pe timpul sarcinii, fără nici o intervenție medicală sau de altă natură – îmi spune după naștere că: a născut prematur și prin cezariană. (?!!)… Poate știe cineva să explice această întorsătură de situație…că eu nu mai înțeleg. Și mi-a spus aceste lucruri cu o seninătate de om debil. Explicați-mi cum se lasă toate femeile păcălite să nască înainte de termen și „neapărat” prin cezariană?
Asta pentru că acum e moda să te aibă „sub observație” un medic anume, să îl numim Ghiță.
Acest Ghiță nu se știe dacă va lucra fix la fix data, la ora când mama ar trebui să nască natural și, prin urmare, stabilesc de comun acord o anumită dată pentru operația de cezariană. Mai e și problema banilor… Doar Ghiță nu e prost să dea cu piciorul la o sumă considerabilă de bani (bani care vor ajunge la un altul), iar asta pentru MOFTUL mamei (că a ajuns un moft, din păcate…) de a naște la termen. Și atunci… Ce să facă Ghiță? Ceea ce e și „normal”: inventează motive pentru care mama în cauză nu poate avea o naștere naturală (copilul nu se întoarce cum trebuie, există nu știu e problemă, nu știu e și nu știu cum…) sau îi spune că nu va mai fi… atrăgătoare(?!?!) etc..
Pe lângă chestiunea cu Ghiță, mai e și „suferința” mamelor… Acestea se tem de acele dureri provocate de naștere și recurg la… bisturiu. De parcă ele ar fi primele care ar aduce pe lume un copil pe cale NATURALĂ.
Mi s-a parut mie dubios sa fie necesara verificare prin SMS pentru inregistrare pe forumul crestinortodox.