Luni, 22 mai 2017, Părintele Pamvo a fost invitat de IPS Teofan la Durău, unde a fost informat că s-a hotărât caterisirea sfinției sale în Consistoriul Eparhial Monahal Iași. Înaltul ierarh a citat corect opțiunile pe care art. 132, alin. (2) RACDIJBOR i le oferă: de a aproba hotărârea, de a o respinge sau de a o modifica. Motivul invocat pentru acea întâlnire a fost dificultatea cu care se ia o astfel de decizie și dorința de a mai discuta o dată cu părintele Pamvo înainte de a o lua.
Procedura nu este cerută de către RACDIJBOR, nici nu este interzisă. Prin decizia Înaltpreasfinției Sale de a discuta cu Părintele Pamvo și de a lua decizia după acea discuție, Înaltpreasfinția Sa și-a asumat deschis rolul de judecător direct al cauzei, dat fiind că de decizia pe care a luat-o în urma discuției cu Părintele Pamvo a depins validarea sau invalidarea deciziei pe care o luaseră consistorialii înainte.
În acea discuție, Părintele Pamvo a ridicat obiecția legată de recuzarea unuia dintre membrii Consistoriului, întrebând cum s-a putut lua o decizie doar cu doi membri ai Consistoriului. Înaltul ierarh a spus că răspunsul se va vedea în hotărâre. Cu prilejul unei întrevederi avute în ziua în care a depus cererea de recuzare, Înaltpreasfinția Sa i-a spus Părintelui Pamvo că dacă un membru va fi recuzat… vor judeca ceilalți doi, lucru nepermis de regulamentul instanțelor de judecată.
S-a ridicat obiecția legată de incompatibilitatea judecării propriei cauze de către episcop, consemnată de canonul 118/107 al sinodului din Cartagina. Înaltpreasfinția Sa a considerat acel argument canonic „interpretare personală”.
Tot „interpretare personală” a fost considerată și obiecția la argumentul că prin întreruperea pomenirii Părintele ar fi comis schismă. Înaltpreasfinția Sa a susținut că, în ciuda documentelor sinodului din Creta, ceilalți episcopi ai Bisericii nu au întrerupt comuniunea euharistică cu Înaltpreasfinția Sa. La acest argument, Părintele Pamvo a replicat că, pe de o parte, nu e de mirare, de vreme ce toți sunt implicați, într-o formă sau alta, în erezia ecumenistă semnată în Creta, iar pe de altă parte, canonul 15 I-II Constantinopol nu condiționează întreruperea pomenirii ierarhului de faptul că se află sau nu în comuniune cu ceilalți ierarhi, ci de faptul că predică o erezie condamnată de cugetarea Sfinților Părinți sau de hotărârile dogmatice ale sinoadelor Bisericii. Argumentul comuniunii cu ceilalți episcopi este singurul argument pe care MMB l-a produs în această dispută teologică, de la începutul acesteia, în august anul trecut.
Întrebat dacă dorește “să reintre în rânduială”, Părintele Pamvo a spus că o va face imediat ce Înaltpreasfinția Sa va retrage semnătura de pe documentele din Creta, adăugând că, în acest stadiu, nici măcar nu i se cere să rupă comuniunea euharistică cu ceilalți episcopi rămași părtași ai ereziei din Creta, ci doar să se îngrădească pe sine și să ne îngrădească pe noi, credincioșii din Moldova, de acea erezie. Înaltpreasfinția Sa a refuzat acest lucru.
După toată această discuție, Părintele Pamvo a fost informat vineri în legătură cu caterisirea sa și cu aprobarea acesteia de către Înaltpreasfințitul Teofan.
La o primă lectură a sentinței se observă caracterul personal al acestei dispute, subliniat și de discuția de luni, în care Înaltpreasfinția Sa a demonstrat că este atât judecător indirect, prin Consistoriu, cât și judecător direct, prin dreptul de veto conferit de art. 132 RACDIJBOR, al unei cauze în care este implicat direct.
Elementul de noutate față de toate sentințele pronunțate până acum în cazul preoților nepomenitori este că două capete de acuzare au fost retrase. Motivul real pare a fi dorința de a da impresia unei judecăți imparțiale, încercându-se prin aceasta să se facă uitate gravele vicii de procedură semnalate de-a lungul acestui proces. Motivul invocat este și el pertinent, anume imposibilitatea de a proba acele acuze pe baza probatoriului existent. Sentința de caterisire a Părintelui Pamvo reține în seama părintelui numai acuzațiile legate strict de nepomenirea ierarhului, de celelalte acuze, legate de fapte oarecum de drept comun (clevetire, defăimare, insultă, instigare etc.), părintele fiind exonerat, pe motiv că acuzarea nu a reușit să le probeze așa cum trebuie.
În cele peste 30 de pagini de motivare a sentinței se întâlnesc printre altele interpretări tendențioase ale unor fapte, minciuni sfruntate ale martorilor acuzării, consemnate de către Consistoriu, în ciuda cererii apărării de a se renunța la acești martori, aflați într-o stare de incompatibilitate evidentă.
Din această motivare se degajă câteva rațiuni pentru care, în cererea de apel, dacă o va face, părintele Pamvo va putea invoca faptul că sentința este nulă de drept.
Cel mai important motiv de nulitate absolută a sentinței este faptul că a fost dată de un judecător propus spre recuzare. La pagina 11 a motivării se spune că Consistoriul a decis nerecuzarea părintelui arhimandrit Gavriil Alexa, “reținând punctul de vedere al părintelui Gavriil Alexa, care a arătat că motivul de recuzare formulat la adresa sa nu se încadrează între motivele de recuzare prevăzute de art. 138”.
Motivul de recuzare formulat la adresa părintelui Alexa fusese acela că a discutat cazul cu o persoană la telefon și s-a pronunțat în dosarul Părintelui Pamvo, exprimând opinia că acesta a greșit când a afirmat că în Biserică nu mai este har. Afirmația rostită de către arhimandritul Gavriil Alexa era preluată din depoziția starețului Hariton, consemnată în pagina 18 a motivării sentinței, în care acesta afirma: “Părintele Pamvo a anunțat în mod public în cuvântul de învățătură rostit la finalul Sfintei Liturghii din duminicile perioadei noiembrie 2016-februarie 2017, faptul că la Rădeni este singurul loc din țară unde Sfintele Taine sunt valabile și faptul că celelalte persoane care nu vor apela la serviciilor religioase de acolo sunt sortite muncilor iadului”. Această depoziție este mincinoasă, deoarece în perioada noiembrie 2016-februarie 2017 părintele Pamvo nu a ținut aproape niciodată cuvânt de învățătură, această sarcină fiind delegată altcuiva, iar de la altarul Schitului Rădeni nu s-au afirmat niciodată că Rădeni e singurul loc din țară unde Sfintele Taine sunt valabile sau că cine nu vine la Rădeni merge în muncile iadului.
Pe lângă faptul că s-a antepronunțat în privința vinovăției Părintelui Pamvo, încălcând articolul 138, litera d), care consideră motiv de recuzare “dacă și-a manifestat public ori privat opțiunea, înainte de a se pronunța hotărârea”, iar această antepronunțare a fost probată cu o declarație semnată de către persoana cu care părintele Alexa a vorbit și care și-a manifestat dorința și disponibilitatea de a se constitui în martor al apărării, pentru a se complini procedura care cere ca depozițiile martorilor să se ia în instanță, părintele arhimandrit Gavriil Alexa a încălcat și articolul 94, alin. (1), care spune că ședințele Consistoriului nu sunt publice, divulgând informații din dosar unor persoane care nu trebuia să aibă acces la acestea, în condițiile în care Consistoriul a refuzat să îi ofere informațiile solicitate părintelui Pamvo, în legătură cu maniera în care i s-au rezolvat solicitările făcute, invocându-se tocmai acest articol (pagina 9 din motivarea sentinței). Cu toate acestea, colegii de consistoriu l-au considerat vrednic de a judeca în continuare în acel proces.
Un al doilea motiv de nulitate a întregului demers îl reprezintă maniera în care s-a rezolvat cererea prin care se solicita comunicarea modului în care a fost trimis în judecată părintele Pamvo.
În înștiințarea de chemare în judecată din 08 martie 2017, părintelui Pamvo i se comunică faptul că a fost trimis în judecată în baza art. 62, alin. (1), litera b) RACDIJBOR, care reglementează etapele instrumentării unei sesizări. Conform acestui articol, sesizările trebuie să fie cercetate disciplinar.
În pagina 5 a motivării sentinței, se spune că Consistoriul a constatat că trimiterea în judecată s-a făcut în baza art. 60, litera (b) RACDIJBOR, adică prin raport direct de inspecție. Problema pe care Consistoriul nu a constatat-o și nici nu a rezolvat-o în niciuna dintre ședințele sale este necorespondența dintre art. 60 și art. 62. Articolului 60, litera (b) RACDIJBOR îi corespunde în art. 62, invocat de chemarea în judecată primită de părintele Pamvo, alin. (2), iar nu alin. (1), litera b).
În consecință, această discrepanță pare a fi o reîncadrare ad hoc, operată pentru ca lipsa cercetării disciplinare să nu se constituie într-un motiv de nulitate a întregului raport de trimitere în judecată și deci a întregii judecăți. În caz contrar, înștiințarea de chemare în judecată a Părintelui Pamvo suferă de o greșeală materială, nerectificată niciodată, în ciuda atragerii atenției asupra ei, ceea ce o face nulă.
Cheia întregii decizii de caterisire și cel mai grav motiv de nulitate a acesteia o constituie raționamentul din pagina 29 a motivării sentinței: “Justificarea principală indicată în apărarea sa, respectiv aceea că episcopul locului a învățat cu capul descoperit o erezie, iar aceasta ar justifica îngrădirea preoților de acesta, nu poate fi primită, întrucât pronunțarea asupra presupusei erezii a fost făcută de un grup restrâns de persoane care au decis acest lucru. Primind această justificare s-ar crea un precedent periculos, prin care oricine ar putea decide că episcopul locului se face vinovat de o presupusă erezie, iar aceasta ar îndreptăți un preot certat cu disciplina bisericească să se îngrădească de episcopul său” (s.n.). Mai departe, citatul arată că numai Sfântul Sinod are dreptul de a judeca dacă episcopul este eretic și de a-l condamna, dar deocamdată nu există nicio hotărâre a Sfântului Sinod în acest sens.
Această argumentare uluitoare ne arată următoarele:
-
Părintele Pamvo putea să vină în fața consistoriului și să se apere pe fond cu ce argumente dorea sfinția sa, apărarea i-ar fi fost respinsă apriori, din cauza acestei interpretări eronate a Sfintelor Canoane, cu care membrii Consistoriului porniseră la drum și care este “doctrina juridică oficială” la nivel de BOR pe această temă.
-
Această interpretare neagă existența și mai ales conținutul canoanelor 31 apostolic, 15 I-II Constantinopol și 3 de la sinodul al III-lea ecumenic. Canonul 31 apostolic face distincție între preoții care opresc pomenirea pe motive de ceartă cu disciplina bisericească și cei ce invocă erezia episcopului, iar canonul 15 I-II stabilește clar dreptul preotului de a constata personal că episcopul învață public o erezie osândită de către sinoadele Bisericii sau de către cugetarea Sfinților Părinți și să se despartă prin nepomenire de acesta înainte de cercetarea sinodală a acelui episcop. Prin urmare, pretinsul “precedent periculos” îl stabilește canonul 15 I-II, care spune că preotul este cel ce poate (și trebuie) să constate o erezie osândită de sinoade sau de cugetarea patristică. Aici intervine canonul 3, care lămurește expresia “osândită de Sfintele Canoane sau de cugetarea Sfinților Părinți”, lărgind sfera acesteia și asupra ereziilor care, deși nu au fost condamnate încă de un sinod, sunt condamnate de către sinoadele deja ținute prin faptul că învățătura lor este contrară Revelației, așa cum este aceasta explicată de către Sfinții Părinți și de către hotărârile Sfintelor Sinoade. Preoții pe care îi repune în treaptă sinodul al III-lea ecumenic se opuseseră ereziei lui Nestorie, care încă nu fusese condamnată explicit de către un sinod, dar care fusese condamnată implicit de către hotărârile sinoadelor anterioare și de către cugetarea Bisericii, exprimată de Sfinții Părinți. Nu există, prin urmare, niciun pericol ca un preot certat cu disciplina bisericească să îl acuze pe episcop de erezie, fără a se condamna el de schismă și defăimare a episcopului respectiv, deoarece acuzația trebuie demonstrată, erezia respectivă trebuie să existe, trebuie să fie propovăduită în public și să fie contrară Sfintelor Sinoade sau cugetării Sfinților Părinți. Toate aceste condiții obligatorii, care fac distincția între preoții “certați cu disciplina” și mărturisitorii dreptei credințe au fost împlinite de către sinodul din Creta, la care s-au luat decizii contrare sfintelor sinoade și cugetării Sfinților Părinți, decizii propovăduite de către episcopii semnatari în fața întregii lumi. Argumentul MMB este cu desăvârșire anticanonic și ignoră existența celor trei canoane invocate mai sus.
-
Negând evidența canonică, sentința pronunțată este nulă, deoarece încalcă principiul de bază al justiției bisericești, expus de art. 3, litera g) RACDIJBOR, care spune că unul dintre principiile canonice fundamentale este “respectarea prevederilor canonice”, și cade sub prevederile canonului 8 de la sinodul al III-lea ecumenic, care spune că orice decizie contrară deciziilor sfintelor sinoade este nulă și nu are nicio forță juridică. Canoanele 15 I-II și 3 de la sinodul al III-lea ecumenic sunt decizii ale Sfintelor Sinoade, pe care MMB le neagă.
-
La luarea deciziei de caterisire au contribuit delațiunile celor doi martori ai acuzării, care au fost în același timp și autori ai rapoartelor de incriminare a Părintelui Pamvo, ambii în dispută clară cu părintele, incompatibili cu funcția de martor, recuzați de apărarea Părintelui Pamvo, dar păstrați de Consistoriu.
Motivația sentinței face și aprecierea eronată că Părintelui Pamvo i s-a garantat dreptul la apărare, prin faptul că i s-a permis să își vadă dosarul.
În realitate:
-
Părintele Pamvo a avut acces la dosar timp de două ore, timp în care l-a putut studia în compania unor preoți MMB, care l-au ținut mai tot timpul de vorbă.
-
Nu i s-a permis să îl xerocopieze sau să îl studieze alături de o persoană competentă în materie canonică și juridică.
-
Nu a avut acces la avocat bisericesc, deoarece în această speță avocații bisericești erau la fel de incompatibili ca și membrii consistoriului, care aveau deja o “doctrină” paralelă cu cea canonică despre cum trebuie interpretate canoanele care îl dezincriminau pe Părintele Pamvo, după cum am văzut mai sus din citatul prezentat.
-
Nu i s-a rezolvat niciuna dintre multele vicii de procedură semnalate. Nu i s-a prezentat nicio dovadă care să ateste că este preot în Mitropolia Moldovei, existând posibilitatea ca Consistoriul Monahal Iași să fi judecat un preot hirotonit în Mitropolia Clujului; nu i s-a prezentat nicio dovadă a cunoștințelor juridice ale membrilor consistoriului, existând posibilitatea ca hotărârea să fie nulă și din acest punct de vedere; nu au fost retrași martorii acuzării, aflați în incompatibilitate.
-
Faptul că a semnalat toate viciile grave de procedură i s-a reținut ca o circumstanță agravantă, considerându-se că, apărandu-se, “a arătat rea credință și atitudine disprețuitoare”.
Părintele Pamvo va face apel în privința caterisirii sfinției sale. Între timp, la Rădeni viața duhovnicească merge înainte netulburată. Caterisirea Părintelui Pamvo nu a schimbat situația în niciun fel. Canonul 3 de la sinodul al III-lea ecumenic garantează că nici de acum încolo nu se va schimba ceva din acest punct de vedere.
Rămâne din toată motivarea sentinței de caterisire a Părintelui Pamvo o singură nedumerire: de mai multe ori se menționează faptul că Părintele Pamvo i-a convocat telefonic pe cei de la Rădeni. De unde știu martorii acuzării că Părintele Pamvo i-a convocat pe oameni… telefonic? De prezentat vreo probă a acestei afirmații nu s-a pus problema.
Până unde poate decade clerul modern. Dumnezeu a lăsat numai zece porunci pentru buna rânduială a lumii, pe care le înţelege toată lumea, de la mic la mare, iar „slujitorii” Lui au o sumedienie de legi şi articole cu aliniate şi tot nimic nu pricepi din ele.
Imi pare rau ca pr Vichentie face ascultare fara discernamant si cateriseste preoti care doresc sa ramana in dreapta credinta!Iar ptr cel recuzat , nu mi pare rau ptr ca i am spus de la telefon ca este dezinformat!
Mai trist e că nici membrii consistoriului nu pricep nimic, dar se erijează în mari judecători.
Atentie! Nu e o caterisire, pentru ca fiind judecata de cei inpricinati, ea este lovita de nulitate. nu te poate judeca cel pe care tu il acuzi. E clar!
Acesti membri ai Consistoriului ilegitim- pentru ca sunt ei insisi impricinati- neaga acuzatului care-i acuza pe ei, dreptul la a rationa, a gandi dupa invatatura Sfintilor Parinti. Ei il obliga pe pr Pamvo care este in clipa aceasta un marturisitor, sa gandeasca institutional, nu duhovnicesc- patristic, nu in duhul Bisericii, ci in duh legalist papist.
Dupa cum am scris intr-un comentariu, Bisericile Locale care au semnat in Creta au intrat in schisma cu Biserica Ortodoxa dupa cum puteti vedea in articolul meu mai vechi: http://ortodoxos.ro/2016/08/31/cine-accepta-sinodul-din-creta-face-schisma-cu-hristos-si-cu-biserica-lui/
Daca acest ieromonah trage un semnal de alarma si mai marii il inabusa, asa cum au facut Sinedriul Iudaic cu Sfintii Apostoli, rezultatul nu e cel institutional al autoritatii, ci al Duhului Sfant si al Evangheliei. Deci ” judecatorii” devin luptatori impotriva lui Dumnezeu! O spun cu toata dragostea si mila pentru ei, si pentru IPS Teofan. Adevarul supara si doare, dar trebuie spus, ca sa-i dam o sansa lui IPS Teofan in fata vesniciei!
Va rog sa scoateti din vocabular si din constiinta ideea ca acesti parinti care au oprit pomenirea pentru erezia promovata de episcopii lor ar fi caterisiti. Nu sunt caterisiti. Au plinatatea Harului si sunt pe deplin uniti cu Biserica Ortodoxa, in schim cei care ii ” caterisesc” se indeparteaza din ce in ce mai mult de Ea.
Iata si articolul care merita republicat pentru a trage un semnal de alarma:
În primul rând să definim noțiunea de schismă. Schisma înseamnă ruptură, sciziune sau dezbinare. Dacă cineva se rupe de Biserică se spune că face schismă. Schisma sau ruptura se pot realiza între mai multe persoane pe motive ideologice sau pe alte motive.
Atunci când ne referim la schisma bisericească trebuie să ținem cont de faptul că Biserica nu se poate divide, rămâne mereu Una, așa cum spune Simbolul de Credință, ea fiind Biserica Ortodoxă, întemeiată de Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu celui Viu pe Piatra Credinței, pe care nici porțile iadului nu o vor birui. Hristos rămâne în veac în Biserică și Biserica e Trupul Lui. Împărtășindu-se în fiecare duminică cu Trupul și Sângele Lui Hristos (canonul apostolic) credincioșii rămân uniți cu El, fiind cărămizi vii ale Bisericii, mădulare ale Trupului lui Hristos, hrănindu-se necontenit cu Trupul și Sângele lui Hristos Dumnezeu în Sfânta Liturghie.
În momentul în care apare un sinod eretic care distorsionează învățătura de credință, așa cum așa-zisul Sinod din Creta o face, introducând logica omenească și diavolească în Biserică, folosind învăluirea și limbajul ecumenist care vorbesc de falsa unire (unitate), folosind un limbaj duplicitar, întortocheat, filosofic, care te bagă în ceața relativismului, creștinul își pierde orice reper al credinței, reper fiind nimic altceva decât Dogma Ortodoxă. Unitatea și Unicitatea Bisericii Ortodoxe, singura mântuitoare, exclud de la mântuire pe toți cei care sunt eretici. Sinodul din Creta introduce logica incluziunii (a acceptării ereticilor ca biserici nedepline), limbajul de lemn care în ansambu este erezie. Întotdeauna Sinoadele Ecumenice autentice au clarificat, au delimitat Biserica de erezie, nu au derutat așa cum acest pseudo Sinod o face. Deruta este de la demoni, demoni ce ne obligă la un dialog pe o platformă protestantă numită Consiliul Mondial al Bisericilor, un dialog fără roade, în care se pierde identitatea ortodoxă, apărând o dogmă nouă (dogma relativismului sincretist ecumenist). Cei care acceptă acest sinod din Creta intră în schismă cu Hristos și cu Biserica Lui Ortodoxă și rămân în afara Adevărului.
A fi în schismă cu Hristos și, prin urmare, cu învățătura Lui, înseamnă a fi în schismă cu Biserica Ortodoxă, al cărei Cap este Hristos. Indiferent că cei care acceptă Sinodul Eretic sunt patriarhi, episcopi, mitropoliți, mănăstiri, Muntele Athos, Părinți îmbunătățiți, etc, toți aceștia în momentul în care acceptă Sinodul eretic, intră în schismă cu Hristos.
De aceea schisma nu înseamnă o ruptură între oameni sau între Bisericile Locale, ci înseamnă ruptura de Hristos și de Biserica Lui. Mai mare frică trebuie să avem de a ne rupe de Hristos decât de a ne rupe de oameni. Știm că marea schismă de la 1054, a fost ruptura Apusului întreg de Biserica cea Una, de aceea oricând poate exista o altă mare schismă, de care Dumnezeu să ne ferească. Dacă însă rămânem indiferenți și acceptăm schisma cu Hristos din dorința de a păstra unitatea dintre noi, ne vom găsi cu toții în afara Bisericii lui Hristos. De aceea singurul motiv de îngrădire și de întrerupere a pomenirii Ierarhilor ce acceptă Sinodul eretic din Creta este să nu ne găsim lipsiți de Hristos și de Biserica Lui Ortodoxă.
Sperăm însă ca Sinodul Bisericii Locale din România, să respingă acest Sinod tâlhăresc ca să nu rămână în afara Împărăției lui Hristos, ci să rămână în istorie ca salvatorul Ortodoxiei. În descrierea a ceea ce s-a întâmplat în Creta, Mitropolitul Hieroteos Vlahos ne mărturisește despre poziția impecabilă pe care BOR a avut-o inițial, retrăgându-se de la discuții. Dar, în cele din urmă, BOR a cedat și a semnat textele eretice. Acum este șansa mântuirii sufletelor ierarhilor și credincioșilor prin respingerea fermă și sinodală a pseudo Sinodului din Creta de către Sinodul BOR.
Pr. Matei Vulcanescu
Sărut mâna, părinte. Hristos S-a înălțat!
Îmi puteți spune vă rog, dacă putem învăța după Manualul „Dogmatica ortodoxă” – pentru Seminariile teologice – Editura Renașterea – scrise de Arhimandrit Ioan Zâgrean și Pr. Todoran Isidor?
Mulțumesc. Doamne ajută.
Va recomand Dogmatica parintelui Mihail Pomazanski, Dogmatica Sf Ioan Damaschin, Dogmatica Empirica a lui Romanides, Dogmatica Sfantului Iustin Popovici.
Dogmatica Zagrean Todoran este evolutionista, scolastica, si contine si alte erori.
Nu va recomand nici Staniloaie care e impanzita de idei protestante.
IIC XC + NIKA
Ecleziologia eretică a lui Ioannis Romanidis și a celor de un cuget cu dânsul
versus
Ecleziologia Ortodoxă a Sfântului Părinte Cuvios Justin Popovici de la Celje și a tuturor Sfinților Părinți ai Bisericii Ortodoxe Cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică de un cuget cu dânsul
Partea I-a
Ecleziologia eretică a lui Ioannis Romanidis
August Scriban, Dicționaru limbii românești, Institutu de Arte Grafice „Presa Bună”, 1939
eterodox:
https://dexonline.ro/definitie/eterodox/581122
Pr. Ioannis Romanides, DOGMATICA PATRISTICĂ ORTODOXĂ, o expunere concisă, Editura Ecclesiast, Sibiu, 2010, pp. 80-81:
https://s29.postimg.org/904u0potj/IRDPO_1.jpg
https://s2.postimg.org/tvx4n3309/IRDPO_2.jpg
https://s4.postimg.org/jdlghgl25/IRDPO_3.jpg
https://s17.postimg.org/4w9ofsezj/IRDPO_4.jpg
https://s13.postimg.org/yrjroglbb/IRDPO_53.jpg
Acest fragment există și în cartea lui Ierotheos Vlachos, „Dogmatica empirică după învățăturile prin viu grai ale Părintelui Ioannis Rommanidis”, în volumul II, în capitolul despre Biserică, după cum este citat de Mitropolitul Neofit de Morfou care spune de ce nu a semnat documentul eretic de la sinodul din Creta „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine”:
http://aktines.blogspot.ro/2016/06/blog-post_207.html
https://s30.postimg.org/w7nz7orup/captura_ecran_2017-06-01_19-07-46.png
IIC XC + NIKA
Ecleziologia eretică a lui Ioannis Romanidis și a celor de un cuget cu dânsul
versus
Ecleziologia Ortodoxă a Sfântului Părinte Cuvios Justin Popovici de la Celje și a tuturor Sfinților Părinți ai Bisericii Ortodoxe Cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică de un cuget cu dânsul
Partea a II-a
O scurtă introducere în viața și opera teologică a Părintelui Ioannis Romanidis. Legătura George Florovsky
O introducere în viața și opera teologică a Părintelui Ioannis Romanidis:
http://pemptousia.ro/2014/11/o-introducere-in-viata-si-opera-teologica-a-parintelui-ioannis-romanidis/
The Ecumenism of Fr. Georges Florovsky:
https://blogs.ancientfaith.com/orthodoxyandheterodoxy/2014/04/02/ecumenism-of-fr-georges-florovsky/
Orthodox Handbook on Ecumenism: Resources for Theological Education, Regnum Books International, Oxford (in cooperation with WCC Publications), Oxford, 2014, pp. 211-215:
http://ocms.ac.uk/regnum/downloads/Orthodox_Handbook_on_Ecumenism-Watermarked.pdf
George V. Florovsky și ecumenismul:
https://scribd.com/document/59716687/Florovsky-Ecumenism
http://documents.tips/documents/florovsky-ecumenism.html
IIC XC + NIKA
Ecleziologia eretică a lui Ioannis Romanidis și a celor de un cuget cu dânsul
versus
Ecleziologia Ortodoxă a Sfântului Părinte Cuvios Justin Popovici de la Celje și a tuturor Sfinților Părinți ai Bisericii Ortodoxe Cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică de un cuget cu dânsul
Partea a III-a
Ecleziologia Orthodoxă a Sfântului Părinte Cuvios Justin Popovici de la Celje și a tuturor Sfinților Părinți ai Bisericii Ortodoxe Cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică de un cuget cu dânsul
SFÂNTUL JUSTIN POPOVICI, BISERICA ORTODOXĂ ȘI ECUMENISMUL. Editor: monahul Filotheu Bălan. Traducere din limba sîrbă de Adrian Tănăsescu, Mănăstirea Sfinții Arhangheli-Petru Vodă, 2002, pp. 113-116:
http://tineretulortodox.md/wp-content/uploads/2011/03/Sf.-Iustin-Popovici-Biserica-Ortodoxa-si-Ecumenismul.pdf
Sfat iar nu poruncă, fiecare este liber să aleagă ce carte vrea să citească și să își asume în veșnicie cele alese și cele citite::
Sfântul Ioann Damaskin, Descoperire cu amăruntul a Pravoslavnicei Credințe / Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica – DA, este Orthodoxă: http://predania.ro/pdf/Sf_Ioan_Damaschin_Descoperire_cu_amaruntul_a_pravoslavnicii_credinte.pdf (cu specificația că la pagina 32 trebuie să înlocuiți: „Că numai Tatăl iaste născut.” cu: „Că numai Tatăl iaste nenăscut.” pentru a fi corect textul din punct de vedere dogmatic – o greșeală apărută din neatenție, fără voia editorului) / https://archive.org/stream/Sfantul_Ioan_Damaschin-Dogmatica#page/n0/mode/1up
Pr. Mihail Pomazanski, Teologie Dogmatică Ortodoxă – DA, este Orthodoxă: http://intratext.com/IXT/ENG0824/_INDEX.HTM
Dogmatica Empirica a lui Romanides – NU deoarece conține erezii pe care dacă le acceptați veți avea parte de căldură întuneacoasă veșnică, valabil dacă veți citi oricare din cărțile lui Ioannis Romanides
Dogmatica Sfântului Justin Popovici de la Celje – DA, este Orthodoxă; dacă nu vă inspiră încredere traducătorul sau faptul că a apărut la editura Doxologia, după Sinodul din Creta, atunci o puteți căuta și eventual găsi pe Internet, de cumpărat, într-unul din graiurile sârb, rus sau francez
Să stăm bine, să stăm cu frică, să luăm aminte !!!
„Eu te îndemn deci stăruitor în fața lui Dumnezeu și a lui Hristos Iisus, Care va să judece viii și morții, la arătarea Lui și în împărăția Lui; propovăduiește cuvântul, stăruiește cu timp și fără de timp, mustră, ceartă, îndeamnă, cu toată îndelunga-răbdare și învățătura. Căci va veni o vreme când nu vor mai suferi învățătura sănătoasă, ci – dornici să-și desfăteze auzul – își vor grămădi învățători după poftele lor, și își vor întoarce auzul de la adevăr și se vor abate către basme.” (Sfânta Scriptură, 1988, Epistola a II-a către Timotei a Sfântului Apostol Pavel 4, 1-4)
J. P. Migne, P. G. 99, c. 1321, Sfântul Theodor Studitul, Epistole II, 81 = DREAPTA CREDINȚĂ în Scrierile Sfinților Părinți: SFÂNTUL THEODOR STUDITUL, SFÂNTUL IOAN GURĂ DE AUR, SFÂNTUL AMFILOHIE DE ICONIUM. Vol. 1. Traducere din limba greacă veche de Pr. Marcel Hancheș, Editura Σοφία (Sophia), București, 2006, SCRISOAREA 425. Logofătului Pantoleon, pp. 125-126:
Sfântul Meletie Mărturisitorul, Carte în stihuri:
„Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o – să fie anatema! Precum v-am spus mai înainte, și acum vă spun iarăși: Dacă vă propovăduiește cineva altceva decât ați primit – să fie anatema!” (Sfânta Scriptură, 1988, Epistola către Galateni a Sfântului Apostol Pavel 1, 8-9).
Din Limonariu sau Livada Duhovnicească a Sfântului Părinte Cuvios Ioan Moshul:
IOAN MOSHU, LIMONARIU SAU LIVADA DUHOVNICEASCĂ. Traducere și comentarii de pr. prof. dr. T. BODOGAE și D. FECIORU, EPISCOPIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ ALBA IULIA, 1991, CAPITOLUL 26. VIAȚA FRATELUI TEOFAN, MINUNATA LUI VEDENIE ȘI DESPRE PĂRTĂȘENIA CU ERETICII, pp. 42-43, 213:
IOAN MOSHU, LIMONARIU SAU LIVADA DUHOVNICEASCĂ. Traducere și comentarii de pr. prof. dr. T. BODOGAE și D. FECIORU, EPISCOPIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ ALBA IULIA, 1991, CAPITOLUL 46. MINUNATA VEDENIE A LUI AVVA CHIRIAC DIN LAVRA LUI CALAMON ȘI DESPRE CELE DOUĂ CĂRȚI ALE NELEGUITULUI NESTORIE, pp. 60-61, 215:
Dintotdeauna am simtit o energie negativa la acest Teofan. Predicile sale ortodoxe sunt rostite cu falsitatea celui care cunoaste pe de rost Scriptura dar are inima lipita de dorinta de putere. E ceva fariseic puternic in aceasta mutra de jidov.
Insusi Mitropolitul Ierotheos al Navpaktosului afirma in repetate randuri in toate scrierile sale post sinodale cum ca Sinodul din Creta a dat eclesialitate, a recunoscut bisericitatea eterodocsilor, lucru pe care il va dovedi prin documentele pe care urmeaza sa le publice ale discutiilor tinute in Sinod. Deja pregateste o lucrare de 500 de pagini care va demostra ceea ce afirma in prezent.
Deci teologi prestigiosi- Dimitrie Tselenghidis, Metallinos, Zisis, Herotheos spun acelasi lucru. Si nu numai ei, si multi altii. Profesorul pr. Peter Heers de la Universitatea Ortodoxa din Jordanville, canonologul Gotsopulos si multi altii contesta. Apoi decizia sinodala a Bisericii Bulgare este clara ca lumina zilei: Sinodul din Creta nu e nici mare, nici sfant nici panortodox.
Daca vor sa afle au suficiente informatii la nivel inalt contra pseudo sinodului din Creta.
Măi frate, și cine ar fi trebuit să ia în considerație toate argumentele invocate de tine, din punctul de vedere al unui proces judecat după principiile laice? O putere religioasă unică, ce întrunește, în context teologic, toate atributele celor trei puteri declarate separate în statul laic? Cine să ia în considerație nevoia de a se raporta la principii juridice fundamentale, aceia care sunt și acuzatori și procurori și judecători? În domeniul teologic nu ar trebui să se pună problema în acest fel, de vreme ce superiorii pe cale ierarhică sunt considerați de facto ca apărători și promotori ai principiilor pe care le invoci tu ca trebuind să fie, mai întâi, stabilite ca fiind respectate (conform tipicului laic) și abia după aceea considerate acuzațiile și apărarea. Tocmai de aceea din canoanele bisericești lipsesc acele „prevederi” de raportare mai întâi la fond pe care instanța lumească le-ar cere în judecarea unei pricini bisericești, dar s-au prevăzut canonul 15 I-II Constantinopol și canonul 31 Apostolic întru apărarea Părinților Bisericii aflați în situația Părintelui Pamvo Jugănaru, Părintelui Grigorie Sanda, Părintelui Elefterie Tărcuță, Părintelui Dr. Ciprian-Ioan Staicu, Maicilor de la Văratec, Părintelui Ioan Ungureanu și a tuturor celor împreună cu aceștia. Cui să i se ceară să se raporteze la judecarea pe fondul fondurilor a cauzei, adică la stabilirea caracterului eretic al pseudo-sinodului cretan: consistoriului alcătuit din prelați care pomenesc ierarhii semnatari ai documentelor pseudo-sinodului, sau pseudo-mitropolitului însuși? Să știi că argumentația adusă de Părintele Pamvo Jugănaru în apărarea drepturilor sale canonice este impecabilă, absolut concordantă cu Sfintele Canoane și, în același timp, deosebit de pragmatică, adică se vede că este insuflată din plin de Duhul Sfânt. Spre binele obștii din jurul Schitului Rădeni (cu „S” și nu cu „s” câtă vreme mai este condusă de stareți vrednici precum Părintele Pamvo) să nădăjduim că pseudo-mitropolitul de la Iași își va păstra acest Schit ca variantă de refugiu atunci când va hotărâ să se retragă la viața smerită de călugăr pentru iertarea de erezie și-l va face scăpat de pseudo-caterisire pe Părintele Pamvo și pe toți cei din MMB care vor mai renunța la pomenirea ierarhilor eretici de-acum înainte, fiindcă, dacă nu se va opri din prigoana aceasta pe care a dezlănțuit-o ca un nou Faretrie asupra noilor Gură-de-Aur ai adevăratei Biserici de astăzi, având în vedere că toate judecățile pe care le face ar trebui să fie în Numele Domnului, bine n-o să-i fie…
Oarecum e bine că ai contribuit cu noi idei la încercarea Părintelui Pamvo de a-și promova dreptatea, dar tu nu vezi ce fel de „dreptate” i se face Părintelui Pamvo și tuturor celor asemenea lui și cum sunt interpretate canoanele bisericești de teologii care ar trebui să judece?…
Mă faci să rid. Iartă-mă, dar ori ești naiv, ori pur și simplu nu poți să accepți ceea ce se întîmplă. Crezi că le pasă celor din „scaunele înalte” de ”vicii procedurale” și de „spețe”. Frate, pe ce lume trăiești? Îți spun cu toată dragostea: trezește-te! Crezi că își pune vreunul dintre ierarhii semnatari în Creta problema că acela a fost un sinod eretic? Nu! Are vreunul dintre ei interesul să facă teoria ereziei, adică să lămurească ceea este aceea erezie? Evident că nu! ? Ei știu că au semnat acolo o listă lungă de erezii, dar nu le pasă. Așadar, în virtutea faptului că ocupă niște funcții în biserică, ei au puterea să-i elimine prin caterisire pe cei care nu sunt de acord cu ei. Scurt pe doi. Totul se desfășoară grosier, pe față. Numai cine nu vrea nu înțelege.
Conform canoanelor un diacon poate fi caterisit de trei episcopi(bineinteles nu de episcopul care il acuza) si un preot de minim 7 episcopi(bineinteles nu de episcopul care il acuza) In cazul dat parintele Pamvo ar trebui sa ceara sa fie judecat de Sinodul unei alte Biserici Locale care nu a fost in Creta. Atata timp cat Sinodul BOR a fost in Creta nu are nici un drept sa judece o speta referitoare la semnatura si prezenta in Creta.
M-a prins ora 23 pentru că n-am mai citit o creație literară de ficțiune mai bună de la Jules Verne încoace și nici mai mincinoasă, de la poveștile lui Creangă. O rugăciune nouă n-ar mai compune nimeni… Dar ăștia au un alt dumnezeu, fraților…
Aceste caterisit sunt pentru fraierii care nu au altceva de facut decit să se stăpîne de acesti apostati. Aceste c aterisiri au rolul de a băga frica în cei ce vor sa se împotrivească episcopilor eretici sau cum îi numeste Duhul Sfint in canonul 15,,minciuno-episcop,,adica fals episcop.
Doamne ajuta!
Stie cineva sa-mi rspunda, daca un sinod care se denumeste pe sine ecumenic nu recunoaste adica nu vorbeste despre vreun sinod ecumenic dinaintea lui poate fi denumit ecumenic? Va multumesc