Educația foarte permisivă, bazată pe recompense și pe activități extracurriculare a distrus capacitatea de adaptare la locul de muncă. Cercetările din ultimii ani arată care sunt consecințele sistemului „Laissez-faire” – care se bazează pe ideea că ar trebui să lăsăm copiii să facă ce vor, pentru a se dezvolta armonios și fără frustrări. Din păcate, metoda se dovedește eșec total, pentru că angajatorii din mai multe țări constată că efectiv nu pot lucra cu Generația Z, iar generațiile care vin după aceasta au fost crescute cu aceleași principii. Ceea ce au constatat acum cercetătorii, la nivel global, este exact ceea ce spun recrutorii și angajatorii din România de cel puțin 10 ani. Mai mulți psihologi și profesori din România avertizau în legătură cu acest pericol.
Platforma de consiliere pentru educație și carieră Intelligent a lansat un raport îngrijorător care arată că angajatorii din foarte multe țări sunt nemulțumiți de noii angajați din Generația Z – născuți între 1997 și începutul anilor 2010 -, pe care fie nu-i pot angaja, fie îi concediază imediat după angajare. În urma cercetării de anul acesta s-a constatat că piața muncii nu este pregătită pentru nevoile tinerilor din Generația Z, iar angajatorii au deja tendința să evite angajarea proaspeților absolvenți, în viitor.
O altă cercetare făcută pe Generația Z anul trecut arată că 1 din 4 angajați din această categorie sunt nemulțumiți la locul de muncă și 20% vor să renunțe la locul de muncă, imediat după ce se angajează. Studiul realizat anul trecut avea ca obiectiv să descopere ce anume motivează fericirea angajaților la locul de muncă.
Studiile din ultimele decenii au demonstrat că fericirea îi face pe oameni mai productivi la locul de muncă, iar angajații fericiți sunt mai dedicați, mai productivi și mai loiali. Problema tinerilor din Generația Z este că nu pot fi fericiți la locul de muncă, indiferent ce li s-ar oferi. Aceștia sunt și mai puțin productivi, devenind indezirabili pentru companii, dar chiar ei sunt cei care vor să renunțe la angajare, imediat după ce încep activitatea, fiind inadaptabili și nefericiți.
Tineri inadaptabili pentru companii
Raportul platformei Intelligent pe 2024 arată că 1 din 6 angajatori ezită să lucreze cu tineri din Generația Z. Raportul se bazează pe un sondaj realizat pe aproape 1.000 de manageri de angajare. Principalele motive pentru care companiile încep să refuze colaborarea cu noile generații au fost formulate chiar de angajatori. Studiul mai arată că 6 din 10 companii au concediat deja un proaspăt absolvent de universitate pe care l-au angajat anul acesta.
Mai mult de jumătate dintre angajatorii care au răspuns chestionarului au afirmat că această generație nu are o etică puternică a muncii, se confruntă cu dificultăți de comunicare, nu gestionează bine feedback-ul și, în general, nu este pregătită pentru cerințele forței de muncă. În plus, tinerii cred că merită tratamente speciale și se simt ofensați din orice, deși sunt lipsiți de motivare și de profesionalism.
Cercetătorii au mers mai departe, pentru a afla de ce au ajuns tinerii în această situație. Un răspuns a fost dat de Holly Schroth, lector superior la Haas School of Business din cadrul Universității din California, Berkeley, care arată că în educația lor s-a mizat activitățile extracurriculare care au fost introduse în școli cu scopul de a le spori copiilor competitivitatea. Aceste activități extracurriculare au fost introduse apoi în facultăți, dar astfel s-au format adulți care nu au mai dobândit suficiente cunoștințe pentru exercitarea profesiei și nici experiență profesională. Profesorul spune că această modificare a curriculei a condus la „așteptări nerealiste” din partea lor, cu privire la locul de muncă și la modul de a se comporta cu șefii lor, devenind niște inadaptați incapabili de a intra în producție.
Programe încurajate și finanțate de guverne
Tinerii reprezintă peste 25% din forța de muncă actuală, la nivel global, iar companiile trebuie să cheltuiască mai mulți bani și timp pentru formarea lor. Specialiștii recomandă ca angajatorii să se ocupe de integrarea tinerilor din noile generații pe piața muncii, iar guvernele au început să finanțeze programe speciale pentru stimularea angajării acestora. Cu toate acestea, niciun astfel de program nu a dat încă rezultatele dorite, pentru că tinerii nu se pot adapta condițiilor de la locul de muncă.
Unii psihologi au avertizat, încă de acum 10-15 ani, că educația pe sistemul „Laissez-faire” va conduce la un dezastru, pentru că a lăsa copilul să facă tot ce vrea, fără să suporte sau măcar să înțeleagă ce consecințe au faptele lor greșite, conduce la crearea unor adulți lipsiți de responsabilitate – exact ceea ce se poate observa astăzi, în incapacitatea de adaptare a tinerilor pe piața forței de muncă.
Managerii de recrutare îi evită
Tinerii din România, mai mult decât cei din țările mai puternice din punct de vedere economic, s-au obișnuit și cu ideea că dacă vor fi respinși la angajare în țară, înseamnă că pot pleca în străinătate, unde vor putea să se angajeze pe salarii de mii de euro, chiar dacă nu știu să facă nimic. Mulți ajung în străinătate și înțeleg că situația nu e cum și-o imaginau, iar întorcându-se acasă preferă să stea pe banii părinților, pentru că e sub demnitatea lor să accepte salarii mici, la început de carieră.
Dar problema inadaptării la locul de muncă a tinerilor din Generația Z este aceeași la nivel global, nu doar în România. Managerii de recrutare intervievați au raportat, de asemenea, că unii dintre lucrătorii lor din Generația Z se chinuiau să își gestioneze volumul de muncă, întârziau frecvent și nu se îmbrăcau sau nu vorbeau adecvat.
Un alt raport al platformei Intelligent, lansat în aprilie, arată că angajații din generația Z se bazează prea mult pe sprijinul părinților în timpul căutării unui loc de muncă. Conform sondajului realizat de ResumeTemplates și care a inclus răspunsuri de la aproape 1.500 de tineri aflați în căutarea unui loc de muncă, 70% dintre aceștia au recunoscut că au cerut ajutorul părinților în procesul de căutare a unui loc de muncă. Alți 25% chiar și-au adus părinții la interviuri, în timp ce mulți alții și-au pus părinții să depună cereri de angajare și să scrie CV-uri pentru ei.
Așteptările formate în școală
Huy Nguyen, consilierul șef al platformei Intelligent, pentru educație și dezvoltarea carierei, a explicat că mulți dintre absolvenții de facultate care au terminat recent studiile se confruntă cu dificultatea de a intra în câmpul muncii, mai ales din cauza contrastului uriaș dintre așteptările lor și mediul de lucru. Practic, prin educația pe care o primesc, tinerii sunt obișnuiți cu recompense primite pe cu totul alte criterii decât cele de la locul de muncă, iar trecerea de la un sistem la celălalt este foarte greu de făcut, după ce tânărul a învățat, de la grădiniță până la doctorat, că este recompensat pentru o anumită abordare, iar în viața reală sunt cu totul alte cerințe.
Astfel ajung absolvenții de studii superioare de astăzi absolut nepregătiți pentru dinamica culturală a locului de muncă. „Deși pot avea unele cunoștințe teoretice de la facultate, adesea le lipsește experiența practică, din lumea reală, și abilitățile transversale necesare pentru a reuși în mediul de lucru”, a mai explicat specialistul.
Problemele nu se termină la Generația Z, ci continuă cu generațiile următoar, care sunt chiar mai afectate de același sistem de educație, de la grădiniță până la doctorat. În ultimul deceniu s-au mărit orele alocate activităților extracurriculare, iar România a preluat modelul din Vest, considerându-se că este „rețeta succesului” pentru sistemul de educație.
Săptămânile de „Școala Altfel”, „Săptămâna Verde” etc., din sistemul preuniversitar, s-au înmulțit, ocupând mai mult timp decât acum 10 ani, în speranța că astfel vor fi educați copiii pentru a avea succes în viitoarea viață de adult. Din fericire, în universitățile din România încă nu se mizează pe acele activități extracurriculare cultivate preponderent în străinătate, astfel încât absolvenții din țara noastră au mai multe șanse de a se adapta cerințelor de la locul de muncă decât cei care au absolvit facultăți din străinătate.
Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum sprijinul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.
As vrea sa contazic pe autorul articolului intr-o privinta: situatia prezentata – a tinerilor astora care sunt plini de pretentii dar care nu sunt in stare sa faca nimic, nu este chiar la nivel mondial – asa cum ati scris in articol….tarile din Asia nu se inscriu deloc in trendul asta: in China, India, Coreea de sud si Japonia (si cu siguranta ca si in alte tari asiatice), copiii sunt invatati sa munceasca pe branci din scoala, inca de mici, cu teme garla, lucrari de control inopinante, etc; ati auzit de JEE(Joint Entrance Examination) sau de Gaokao? Ambele sunt examene nationale de admitere in sistemul national de invatamant superior (din India, respectiv China) si sunt examene foarte grele, pentru care tinerii se pregatesc asiduu inca de la inceputul liceului (copiii aia nu stiu ce e aia „admitere pe baza mediilor din liceu”). Si, chiar daca nu merge la facultate, tanarul asiatic, dupa ce termina liceul sau scoala vocationala, stie exact ce il asteapta in viata, fara gargauni … De fapt, cred ca cu totii ne-am dat seama ca pe la aia e ceva diferit din punct de vedere al pregatirii pentru viata, fata de ce e la noi, pentru ca nu cred ca e vreun roman care sa nu fi vazut vreun indian, nepalez sau vietnamez robotind pe vreun santier sau prin vreun restaurant din Romania.
Articolul este scris de cineva care este blocat in stereotipuri dar care are si creierul formatat de propaganda (ministerul re) educatiei.
Nimeni nu vrea sa munceasca la un loc de munca unde statul ii ia jumatate din cat castiga si tine omul departe de familie. PUNCT!
Locurile de munca sunt noua sclavie. Solutia este desfiintarea locurilor de munca si reinfiintarea satelor unde fiecare sa aiba pamantul lui. Fara dari si taxe, fara impozitare. Statul este, cum a zis nataraul, esuat! Nu doar statul roman, orice stat este esuat. Situatia nu este specifica doar Europei, ci si Rusiei sau Asiei. Toate statele care copiaza modelul occidental, cum a facut si Romania, ajung sa esueze.
Cand familiile au fost desfiintate, cand linia familiala a fost rupta de comunisti prin colectivizare si trimiterea tineretului la oras, inca de atunci statul a inceput sa moara. In vechiul sat romanesc, exista o linie a familiei, unde tinerii erau incurajati sa munceasca si se completau reciproc. Traiul la sat presupune comunitate, deci si empatie.
E foarte simpla problema, banii nu pot reprezenta un mod de viata. Banii cer competitie, dar viata se desfasoara in mod real pe comuniune si completare. In natura ursul, lupul sau vulpea nu vaneaza mai mult decat pot manca. Nu fac provizii si nici nu isi construiesc viziuni mai multe. Daca un animal ar incepe sa faca asta ar dezechilibra tot lantul trofic.
Noi avem un exemplu in Domnul Iisus Hristos. A avut Domnul vreo casa? A avut vreo proprietate? Au avut Sfintii Apostoli case sau proprietati?
Fericirea ta cititorule este mereu legata de amintiri de familie. Evident ca sunt si oameni cu amintiri legate de reusite proprii dar chiar si acestia au amintiri de familie fericite. Cei care nu au amintiri de familie fericite sufera. Sufera toata viata lor! Un copil fara o copilarie in sanul familiei, sufera toata viata. Trilionarul lumii de-ar fi, sa ii pupe picioarele toata familia Rothschild, tot nu poate sterge aceasta suferita.
Deci nu sunt de acord cu acest articol. Problema este prezentata mult prea superficial de cineva care se considera intelectual.
Notiuni precum absolventi sau profesori sunt golite de sens daca absolventul este incurajat la competitie si profesorul este cu stiinta goala. Incepe vreo ora cu Tatal Nostru? Exista vreun sistem in care cel care ia 10 sa ofere din nota lui puncte celui care nu are nota de trecere?
Cand am facut eu scoala, cei care invatau bine la clasa erau incurajati sa mediteze colegii care erau mai putin pregatiti. Ni se cultiva macar spiritul de comunitate. Acum individualismul e lege.
Stiinta si tehnologia, daca sunt lipsite de credinta in Dumnezeu si de iubirea pentru aproape, vor distruge societatea. Iar ceea ce se vede e inceputul acestei distrugeri. Este un proces ireversibil! Este din ce in ce mai rau iar daca cineva isi inchipuie ca la anul va incepe sa fie bine, este doar un naiv care doar isi imagineaza ce si-ar dori.
Cat de inteligent e dracul! Nu pot sa nu remarc asta. Dracul arata cu degetul catre un sistem mult prea permisiv de crestere a copiilor, cand de fapt strigoiul sta in spatele individualismului competitiv. Daca omul nu isi iubeste aproapele, ce sanse ar fi sa ii placa locul de munca? Daca nu crede in Dumnezeu, ce il opreste sa fure?
Daca tu intelectualule crezi ca legea l-ar opri sa fure, atunci nu ai invatat nimic in viata pana azi.
Distrugerea societatii actuale este raspunsul la constructia asta hidoasa numita stat.
O sa fie razboi, o sa moara milioane de romani, fiecare va avea morti apropiati si supravietuitorii vor intelege ca scoala nu inseamna educatie (pe vremuri era ministerul invatamantului, nu al educatiei sau reeducarii), ca feriricrea nu inseamna bani ci familie si comunitate, ca sanatatea nu inseamna spitale ci hrana sanatoasa, ca divertismentul nu inseamna sex si dantuiala in aburi de alcool…
Mai este o problemă. Mare. Gigantică. Teribilă: Salariile mizerabile!!!!!