După mai bine de un an de amânări, Ministerul Transporturilor a reușit să-și oficializeze noua companie feroviară de transport marfă, care va fi utilizată în principal pentru transportul de trupe și armament ale NATO sau în caz de război. Cum Comisia Europeană a pus cruce CFR Marfă, obligând-o să restituie un sprijin financiar considerat ajutor ilegal, singura companie de stat pentru transport marfă va rămâne cea utilizată în scopuri militare.
Statul român are obligația de a recupera ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 din 2020 acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” SA, susține Ministerul Transporturilor. Nerecuperarea celor 2,6 miliarde lei + dobânzi poate conduce la costuri accesorii a căror valoare va mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat.
”Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării, precum și pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată”, se arată în Hotărâre de Guvern privind înființarea Carpatica Feroviar SA.
Mai exact, noua companie va asigura transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici, transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale, precum și transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
”Societatea va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, în condițiile legii, în situații de criză. Însuși termenul de <<criză>> relevă urgența ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situația imposibilității de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta siguranța națională și a partenerilor externi”, arată Guvernul.
Tot cu Ucraina
Criza energetică din Europa a relevat rolul important al statului român, prin operatorul național, în asigurarea transporturilor de produse energetice (precum cărbune, petrol etc.) cu rol în funcționarea industriilor de profil, susține Executivul.
Mai mult, sectorul transportului european feroviar de marfă este suprasolicitat, având în vedere contextul actual geopolitic generat de conflictul militar din regiunea Mării Negre, în care statul român, prin operatorul național de transport feroviar de marfă, joacă un rol determinant în asigurarea transporturilor de marfă pe calea ferată din și către Ucraina.
”Statul român și-a asumat creșterea mobilității militare prin aderarea la cooperarea structurată permanentă (PESCO) și în cadrul Summit-ului NATO din luna iunie 2018. Mobilitatea militară pe calea ferată este un factor cheie de facilitare a circulației rapide și fără întreruperi a personalului, tehnicii și echipamentelor militare pentru activități de rutină, pentru deplasarea în și din zonele de desfășurare a exercițiilor militare, precum și pe timpul situațiilor de criză și de război”, se precizează în actul normativ adoptat de Guvern.
Interes strategic
Potrivit hotărârii de guvern, noua societate de transport marfă pe calea ferată va desfășura activități de interes strategic, pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată, ținând cont de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale și de nevoia de acoperire a transportului de marfă pe timp de pace, cât şi în situaţii de criză sau război. Pe de altă parte, societatea va putea desfășura și activități de tip comercial, fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar.
Adk, mai întâi transporta pentru zdrelea&Co pentru ScutiiRosii și PiatraNeagra(Kaaba?!?!), iar dacă le mai rămân ceva firfirei, mai pot transporta și pentru PestePrajiit serele, care ii va plăti la SfAsteapta ?!Da’ pe a cui bani toate transporturile „strategice”?!