Remarca lui Papei Francisc a venit în timp ce a vorbit împotriva admiterii bărbaților homosexuali la seminarii în timpul a ceea ce trebuia să fie o întâlnire cu ușile închise cu episcopii italieni săptămâna trecută, scrie New York Times.
Vaticanul a declarat marți că Papa Francisc „își extinde scuzele” după informații conform cărora a folosit un cuvânt ofensator referindu-se la bărbații homosexuali într-o întâlnire privată cu 250 de episcopi italieni săptămâna trecută.
Francisc răspundea la întrebări de la episcopi la adunarea lor anuală când a apărut întrebarea dacă să admită bărbații gay în mod deschis în seminarii sau colegii ale preoției.
Potrivit mai multor persoane prezente la întâlnire, care au vorbit anonim cu instituțiile de știri italiene, Francis a spus un nu ferm, spunând că seminariile erau deja prea pline de „frociaggine”, un termen jignitor italian care se referă la bărbații gay.
„Papa Francisc este la curent cu articolele care au apărut recent despre o conversație, cu ușile închise”, a declarat Matteo Bruni, directorul biroului de presă al Sfântului Scaun. „Papa nu a intenționat niciodată să ofenseze sau să se exprime în termeni homofobi și își extinde scuzele celor care au fost jigniți de folosirea unui termen, raportat de alții.”
Incidentul a fost raportat mai întâi de site-ul Dagospia și apoi preluat de organizațiile de știri italiene.
Papa Francisc a fost larg creditat că a îndemnat biserica să fie mai primitoare față de comunitatea LGBTQ și a transmis un mesaj în mare parte incluziv.
La scurt timp după începerea papalității în 2013, el a spus: „Dacă o persoană este gay și Îl caută pe Dumnezeu și are bunăvoință, cine sunt eu să judec ?” De asemenea, s-a întâlnit adesea cu activiști pentru drepturile homosexualilor și a decis anul trecut să permită preoților să binecuvânteze cuplurile de același sex, deși a spus că uniunile lor nu pot fi binecuvântate.
Deschiderea către comunitatea LGBTQ a fost întâmpinată cu o reacție din partea catolicilor conservatori. Decizia de a binecuvânta cuplurile de același sex, de exemplu, a fost criticată pe scară largă de episcopii din zonele conservatoare ale bisericii, cum ar fi mulți din Africa , care spun că practica contrazice doctrina bisericii.
Vaticanul a explicat rapid că binecuvântările nu sunt rituri formale și nu subminează învățătura bisericii împotriva căsătoriei între persoane de același sex.
În același timp, biserica a rămas fermă în decizia de a nu permite bărbaților în mod deschis homosexuali să devină preoți.
Un document emis în 2005 sub Papa Benedict al XVI-lea, predecesorul lui Francisc, exclude majoritatea bărbaților homosexuali din preoție, cu puține excepții, excluzând candidații puternici și specifici „care sunt în mod activ homosexuali, au tendințe homosexuale adânc înrădăcinate sau susțin așa-numitele „cultura gay”.
Documentul permitea hirotonirea doar candidaților care au experimentat tendințe homosexuale „tranzitorii” care au fost „învins în mod clar” cu cel puțin trei ani înainte de hirotonirea ca diacon, ultimul pas înainte de preoție.
Sub conducerea Papei Francisc, Congregația pentru Cler a Vaticanului a emis un document în 2016 care reia interdicția din 2005. Documentul spunea că biserica nu poate trece cu vederea „consecințele negative care pot deriva din hirotonirea persoanelor cu tendințe homosexuale adânc înrădăcinate”.
Într-un interviu din 2018, publicat sub formă de carte, Francisc a subliniat că este îngrijorat de relațiile dintre candidații homosexuali la preoție și alte posturi religioase, care depun jurăminte de celibat și castitate și apoi ajung să trăiască duble vieți.
„În viața consacrată sau în cea a preoției, nu este loc pentru acest tip de afecțiune”, a spus Papa în carte. „Din acest motiv, biserica recomandă ca persoanele cu această tendință adânc înrădăcinată să nu fie acceptate pentru slujire sau viață consacrată”.
Francisc făcuse deja cunoscute episcopilor italieni aceste preocupări. Într-o altă sesiune cu ușile închise din 2018, raportată de presa italiană, Francis a spus că bărbaților cu tendințe homosexuale „profund înrădăcinate” nu ar trebui să li se permită să intre în seminarii.
„Dacă aveți îndoieli, nu-i lăsați să intre”, le-a spus Papa episcopilor.
Acest comentariu a provocat o reacție, unii progresiști avertizând că ar putea stimula ostilitatea în cadrul bisericii față de catolicii LGBTQ.
Se spune că Francisc a folosit insulta săptămâna trecută pentru a răspunde la întrebările de la conferința episcopilor italieni, care a adoptat recent un document privind regulamentele pentru seminarii. Documentul nu a fost făcut public, deoarece așteaptă aprobarea Vaticanului.
În timp ce Francis DeBernardo, directorul New Ways Ministry, care pledează în numele catolicilor LGBTQ, a salutat scuzele lui Francis pentru că a folosit „un cuvânt colocvial neglijent”, el a spus că este dezamăgit „că Papa nu a clarificat în mod specific ce a vrut să spună prin interzicerea bărbaților gay din preoție”.
„Fără o clarificare”, a spus domnul DeBernardo, „cuvintele sale vor fi interpretate ca o interdicție generală a acceptării oricărui bărbat gay la un seminar”. El i-a cerut papei să „furnizeze o declarație mai clară cu privire la părerile sale despre preoții homosexuali, dintre care mulți slujesc cu credință poporului lui Dumnezeu în fiecare zi”.
Deși doar o mână de preoți din Statele Unite au apărut public, preoții și cercetătorii homosexuali estimează că bărbații homosexuali reprezintă probabil cel puțin 30 până la 40 la sută din clerul catolic din Statele Unite. La fel ca toți preoții catolici, ei își depun un jurământ de celibat.
În raportarea incidentului, unele instituții de știri italiene au sugerat că Francisc a folosit termenul în glumă sau că, în calitate de vorbitor nativ italian, nu era conștient de gravitatea insultei.
Cunoscut pentru un stil informal Francisc nu este străin de gafele lingvistice.
La scurt timp după alegerea sa ca Papă, el le-a spus unui grup de călugărițe că ar trebui să fie mame, „nu niste necăjite”. Doi ani mai târziu, vorbind cu reporterii în timpul unei conferințe de presă în timpul zborului, Francisc a spus că dacă un prieten o insultă vreodată pe mama papei, „va fi lovit pentru asta! Asta este normal! Este normal.” Tot în 2015, referindu-se la contracepție, Francis a spus: „Unii oameni cred că — scuzați-mi limbajul — pentru a fi buni catolici, ar trebui să fim ca iepurii. Nu. Părinte responsabil.”
Și aceasta nu a fost prima lui scuză publică. După ce un videoclip l-a arătat pe Francisc lovind mâna unei femei care o apucase pe a lui în timp ce îi saluta pe credincioși în decembrie 2020, el și-a cerut scuze. „De multe ori ne pierdem răbdarea”, a spus el în timpul audienței săptămânale a doua zi după incident. — Și eu, și îmi pare rău pentru exemplul prost de ieri.
În declarația sa purtătorul de cuvânt al Vaticanului a evitat să confirme că papa a folosit termenul raportat în presa italiană, întrucât Vaticanul nu dezvăluie ce spune papa cu ușile închise. Dar declarația spunea că Francisc „a declarat în mai multe rânduri: „În biserică este loc pentru toată lumea, pentru toată lumea! Nimeni nu este inutil, nimeni nu este de prisos. Există loc pentru toată lumea. Așa cum suntem noi, toată lumea.”
deci n-ai voie să jignești păcatul și păcătosul.
pedestarului n-ai voie să-i spui că e pe de star. în ceea ce scriu eu dacă spun lucruri pe nume „supremul algoritm” blochează publicarea.
nici măcar episcopul romano catolic al Romei nu mai poate spune „vin la vin” și „pâine la pâine”.
Este posibil ca Papa Francisc, care e iezuit, care ordin incurajeaza gandirea rasucistica si seducerea prin mijloacele oratoriei (arta blamata de Sfintii Parinti ai Bisericii atunci cand ajunge sa idolatrizeze cuvintele pentru forma si structura lor ca si vrajitorie – Sfantul Ioan Gura de Aur l-a numit vrajitor pe Platon spre exemplu), sa fi spus aceasta „greseala”intentionat, pentru urechile traditionalistilor si ale ortodocsilor asa incat sa creada acestia ca desi la Vatican danseaza trangenderii in spectacole pentru copii si Papa a autorizat binecuvantarea uniunilor sodomite, totusi … totusi…. el in sinea lui … dar adanc… profund… nevazut … nu este de acord. Asa o fi … sa zicem …
Daca e episcop atunci cine ii „sterge comentariile” din viata reala, vreau sa stiu? Cine e de vina ca Papei ii e frica mai mult de parerea oamenilor decat de Judecata lui Hristos?