Renunțarea la sintagma de „limba moldovenească” reprezintă doar un prim pas într-un efort amplu de desovietizare a sistemului de învățământ secundar din Ucraina, un demers complex și profund necesar pentru a asigura o educație imparțială și echitabilă pentru toți elevii, indiferent de etnie. Anatol Popescu, președintele Asociației „Basarabia” a românilor din regiunea Odesa, aduce în atenție o problemă deosebit de sensibilă – influența persistentă a narativelor românofobe în manualele școlare și impactul asupra percepțiilor elevilor cu privire la România și poporul român, transmite BucPress din Cernăuți.
„Chiar și cu o debarasare completă de sintagma „limbă moldovenească” procesul de decomunizare, desovietizare și derusificare a învățământului școlar românesc din Ucraina va dura ani buni de zile, dacă nu decenii întregi.
Mai jos vă invit să citiți din manualul de Istorie a Ucrainei pentru clasa a 10-ea, cu toate narativele românofobe posibile ale propagandei sovietice cuprinse în el.
Imaginați-vă doar câtă „DRAGOSTE” pentru România și poporul român cultivă aceste texte în mințile inocente ale elevilor etnici români din Ucraina, care una învață în familii, aud și văd în mass-media, și alta li se dictează de la catedră, chiar dacă în limba română?!
Dar mai mult mă sperie gândul despre ce li se predă la această temă elevilor etnici ucraineni, și cum sunt văzute de aceștia, după lecturarea unor astfel de baliverne România și națiunea română în general, precum și comunitatea istorică românească în Ucraina?!”, a scris Anatol Popescu pe Facebook.
În România străinii învață totul în limba lor, pe programe și manuale editate în străinătate, iar orele de română și limbi străine, împreună cu examenele de bacalaureat și licență, sunt măsluite pentru ca odraslele alogenilor să promoveze fără a ști o boabă românește și să contribuie la dezromânizarea țării și la enclavizarea unor zone! E o simetrie perfectă cu felul în care au fost și sunt tratați românii sub ocupațiile străine.