Digitalizarea educației. Tehnologie obligatorie de la grădiniță, inteligență artificială în liceu. Ce prevede „Profilul absolventului”, proiect aflat în dezbatere publică

Author:

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică „Profilul absolventului”, în funcție de care urmează să se elaboreze curriculumul național pentru următorii ani.

Dacă proiectul este aprobat în forma actuală, acest lucru înseamnă, printre altele,  că utilizarea tehnologiei o să fie obligatorie încă de la grădiniță, că preșcolarii vor învăța să scrie inclusiv pe calculator, în timp ce pentru elevii mai mari devine obligatorie folosirea inteligenței artificiale.

Vom prezenta în cele ce urmează propunerile din „Profilul absolventului” care au legătură cu digitalizarea educației și cu folosirea tehnologiei, cu precizarea că acestea nu sunt singurele aspecte prevăzute în proiect, însă ele fac obiectul prezentului articol.

În plus, menționăm că vineri, 20 octombrie, este organizată și o dezbatere publică pe acest subiect, la care vor participa reprezentanți ai Ministerului Educației, ai mediului preuniversitar și universitar, ai federațiilor sindicale reprezentative, precum și ai societății civile.

Potrivit Ministerului Educației, propunerile și sugestiile se pot trimite în perioada 13 – 23 octombrie 2023 pe adresa de e-mail [email protected]

Profilul absolventului. Învățământ preșcolar.

Cu alte cuvinte, iată ce trebuie să știe și să facă un copil de grădiniță, conform „Profilului absolventului”:

  • Experimentează scrisul cu o varietate de instrumente  de scris (creion, pensulă, computer etc.)
  • Redă idei, păreri, gânduri, folosind instrumente de scris, de desenat, inclusiv utilizând noile tehnologii
  • Este curios să exploreze noi jocuri, activități, inclusiv aplicații digitale.
  • Poate folosi unele aplicații digitale sau jocuri fără ajutor, știe că trebuie să ceară permisiune înainte de a folosi internetul.
  • Este conștient de existența tehnologiei și a modului în care aceasta îmbunătățește și afectează viața.
  • Aplică reguli de bază pentru siguranța în mediul online, stabilite împreună cu adulții
  • Respectă regulile privind folosirea dispozitivelor digitale și a internetului.

Profilul absolventului. Învățământ primar

  • Identifică fapte, opinii, emoții în mesaje orale sau scrise, inclusiv pe suport audio-video sau digital, în contexte familiare de comunicare în limba maternă și/sau oficială.
  • Manifestă curiozitate pentru accesarea și crearea de conținuturi digitale simple, care răspund unor nevoi de învățare specifice.
  • Rezolvă sarcini simple de învățare prin utilizarea unor dispozitive și aplicații digitale familiare, care presupun funcții și reguli elementare de folosire.
  • Respectă reguli simple care vizează siguranța fizică și socioemoțională în utilizarea diferitelor dispozitive digitale, cu respectarea unor reguli simple.
  • Aplică reguli simple de colaborare, interacțiune și siguranță în comunități online.
  • Comunică adecvat cu cei din jur (verbal, în scris, prin canale și instrumente digitale), în formă potrivită contextului în care se află.
  • Este preocupat să se exprime corect în scris sau verbal, inclusiv prin texte digitale, fiind atent la respectarea regulilor de comunicare.
  • Citește informații pe teme de interes, în limba maternă și în alte limbi străine, în format print sau digital, la școală și în timpul liber.
  • Caută constant noi modalități de a folosi tehnologia pentru a învăța și pentru a fi în siguranță pe internet.
  • Navighează pe internet cu o anumită independență și explorează conținut digital fără o supraveghere constantă, respectând regulile stabilite.
  • Folosește internetul și dispozitivele digitale într-un mod care este sigur și respectuos pentru sine și pentru ceilalți.
  • Respectă regulile stabilite pentru utilizarea tehnologiei și a internetului, în interacțiunile online.

Profilul absolventului. Învățământ gimnazial

  • Procesează informații diverse provenite dintr-o varietate de mesaje ascultate sau texte citite prin intermediul diverselor media.
  • Manifestă interes pentru accesarea, crearea și împărtășirea de conținuturi digitale variate, care răspund unor nevoi de învățare specifice. Rezolvă sarcini variate de învățare prin utilizarea cu încredere a unor dispozitive și aplicații digitale, potrivit regulilor de funcționare a acestora.
  • Interacționează și colaborează în mediile digitale, folosind principiile cetățeniei democratice.
  • Caută și citește diferite surse de informare, în limba maternă și în alte limbi străine, în format print sau digital, la școală și în timpul liber.
  • Caută să afle lucruri noi despre subiectele care îl interesează și identifică informații în surse variate, inclusiv în mediul digital.
  • Formulează întrebări cu privire la ceea ce învață, la scopul și modul în care folosește tehnologia.
  • Își organizează și gestionează activitățile digitale fără a fi ghidat în fiecare pas, își asumă responsabilitatea pentru comportamentul online.
  • Înțelege și respectă norme etice online, inclusiv drepturile de autor.

Profilul absolventului. Învățământ liceal

  • Participă responsabil și creativ la o diversitate de interacțiuni în contexte variate, inclusiv în noile media, respectând convențiile de comunicare și apreciind diversitatea culturală.
  • Manifestă interes pentru dezvoltarea de conținuturi digitale și utilizarea noilor tehnologii, inclusiv a celor care valorifică inteligența artificială, ca răspuns la nevoi de învățare specifice, inclusiv profesionale.
  • Rezolvă creativ probleme care presupun organizarea datelor, a informațiilor și a conținutului digital, prin utilizarea unor dispozitive, aplicații digitale și rețele, potrivit principiilor și mecanismelor de funcționare a acestora.
  • Utilizează critic tehnologiile digitale prin analizarea oportunităților, limitărilor și riscurilor pe care le implică și prin respectarea unor principii – de etică și juridice, inclusiv din perspectivă profesională – care vizează datele personale și proprietatea intelectuală.

Proiectul „Profilul absolventului” este disponibil aici.

2 thoughts on “Digitalizarea educației. Tehnologie obligatorie de la grădiniță, inteligență artificială în liceu. Ce prevede „Profilul absolventului”, proiect aflat în dezbatere publică”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

X