Prin Legea 9/2023 se urmareste simplificarea procedurilor administrative la nivelul administratiei publice centrale si locale, astfel ca institutiile statului NU vor mai avea dreptul de a cere dosarul cu sina pentru a presta anumite servicii. Modele de formulare si cereri digitale vor fi puse la dispozitia contribuabililor.
Legea 9/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 14 din 5 ianuarie 2023.
Conform noului act normativ, din data de 4 iulie 2023 institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, nu pot solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu sina, precum si niciun alt articol sau obiect de birotica sau papetarie.
Prevederile se aplica si in cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei functii publice, precum si in cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achizitii publice.
NU se vor percepe taxe pentru contribuabili, chiar daca institutiile vor avea costuri suplimentare in urma achizitionarii de dosare cu sina
Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, nu pot percepe taxe suplimentare pentru acoperirea costurilor articolelor sau obiectelor prevazute la alin.
Institutiile publice au obligatia de a publica, din oficiu, informatii si modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, in format electronic, atat pe pagina de internet proprie, cat si pe punctul de contact unic electronic, definit de Hotararea Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea si functionarea Punctului de contact unic electronic, in varianta actualizata si intr-un format tehnic care sa permita descarcarea si editarea lor in scopul completarii in format electronic de catre beneficiar.
Prevederile de mai sus sunt aplicabile numai acelor servicii publice pentru care este obligatorie, conform legii, completarea unor formulare sau cereri.