Ieri, am putut citi cu toții raportul Comisiei de la Veneția referitor la anularea alegerilor din România de către Curtea Constituțională. Chiar dacă nu a fost pronunțat numele lui Călin Georgescu, Comisia de la Veneția a luat în considerare cazul său, făcând recomandări specifice. La articolul 57, se specifică clar că dacă un candidat se detașează de ceilalți prin utilizarea eficientă a rețelelor de socializare nu înseamnă că a încălcat regulile:
57. O provocare în ceea ce privește rețelele sociale, unde conținutul este generat de utilizatori, este cum să se atribuie sprijinul online pentru un candidat campaniei acelui candidat. Simplul fapt că un candidat are succes în campania online și că utilizarea platformelor de rețele sociale poate amplifica mesajul unui candidat dincolo de ceea ce era posibil cu presa scrisă și mass-media de tip broadcast nu înseamnă că acel candidat a încălcat regulile privind cheltuielile și transparența campaniei și, astfel, a obținut un avantaj injust. Rolul judecătorului este de a analiza dacă au fost încălcate reguli în primirea sprijinului de campanie de la terți, fie online sau nu.
O altă referire la Călin Georgescu, care a fost eliminat din noile alegeri, apare în articolul 63, care stipulează foarte clar că doar o condamnare penală ar putea determina eliminarea acelui candidat:
63. O altă întrebare este dacă un candidat care a manipulat alegerile este exclus de la noile alegeri. Conform constatărilor Comisiei de la Veneția din 2009, acest lucru nu era cazul în majoritatea statelor membre. Totuși, condamnarea penală a candidaților poate duce la ineligibilitatea lor.
Comisia a subliniat că în absența unei astfel de condamnări (la data ședinței), deciziile BEC și CCR ridică „îngrijorări serioase privind respectarea principiilor democratice și a dreptului la alegeri libere”, în conformitate cu standardele Consiliului Europei.
Comisia a remarcat că, deși Georgescu se confruntă cu acuzații grave (inclusiv incitare la acțiuni împotriva ordinii constituționale și legături cu grupuri extremiste), procesul judiciar este în desfășurare, iar excluderea sa preventivă, fără o hotărâre judecătorească definitivă, „poate fi percepută ca o interferență nejustificată în procesul electoral.”
Comisia îndeamnă autoritățile române să asigure un proces electoral transparent și echitabil pentru alegerile programate pe 4 și 18 mai 2025, inclusiv prin revizuirea procedurilor de validare a candidaților pentru a evita decizii arbitrare. De asemenea, recomandă ca orice restricții asupra dreptului de a candida să fie proporționale și bine fundamentate legal.