Bomba ar putea veni din altă direcție: deși, în principiu, se discută doar despre comasarea alegerilor, avînd în vedere că e vorba de o sesiune plenară, cu posibilități largi de dezbatere, membrii Comisiei ar putea lua în discuție, ca o situație de ultimă oră, și eliminarea din cursă a candidatului independent Călin Georgescu, după cum au declarat pentru Inpolitics surse din mediul juridic. Care mai susțin că și o simplă ridicare din ”sprîncene” a membrilor Comisiei vizavi de această situație neobișnuită ar putea adînci problemele internaționale de imagine ale României, din acest moment.
Puncte-cheie menționate de Comisia de la Veneția:
Raportul de urgență al Comisiei de la Veneția, publicat pe 27 ianuarie 2025, privind anularea alegerilor prezidențiale din România din 2024 de către Curtea Constituțională (CCR), descrie decizia ca fiind deficitară în transparență, probatoriu, drept de apel, corectitudine procedurală și fundamentare juridică – încălcând astfel multiple standarde democratice:
Lipsa de transparență și probe: Comisia de la Veneția subliniază că deciziile de anulare a alegerilor trebuie să se bazeze pe dovezi clare și transparente privind nereguli semnificative care au afectat rezultatul. În cazul României, CCR și-a fundamentat decizia pe informații contextuale furnizate de serviciile de informații, fără a prezenta dovezi concrete, ceea ce Comisia consideră insuficient. Această lipsă de transparență subminează cerința democratică de justificare verificabilă.
Absența dreptului de apel: Comisia notează că standardele democratice impun dreptul de a contesta deciziile electorale, inclusiv cele ale unei curți constituționale, în fața unei instanțe. În România, decizia CCR de anulare a alegerilor (Decizia nr. 32 din 6 decembrie 2024) este definitivă și nu poate fi contestată, eliminând orice posibilitate de revizuire juridică. Acest lucru încalcă drepturile procedurale și garanțiile împotriva deciziilor arbitrare.
Nereguli procedurale: Raportul subliniază că procesul de anulare trebuie să respecte principiile corectitudinii procedurale. În România, intervenția CCR nu a respectat aceste standarde, deoarece a anulat propriul verdict anterior de validare a primului tur (din 2 decembrie 2024) fără să fi apărut între timp dovezi noi și decisive. Comisia sugerează că acest lucru reflectă o aplicare inconsecventă și potențial arbitrară a autorității.
Cadru juridic insuficient: Comisia de la Veneția nu contestă în mod absolut dreptul unei curți constituționale de a anula alegeri sau de a acționa din oficiu, dar subliniază că aceste puteri trebuie să fie clar reglementate și limitate la circumstanțe excepționale. Cadrul legal din România nu definește în mod adecvat aceste condiții, permițând CCR să acționeze fără garanții democratice clare, ceea ce contravine normelor internaționale.
Impact asupra încrederii democratice: Anularea alegerilor, realizată fără o justificare solidă și fără mecanisme de apel, subminează încrederea publicului în procesul electoral. Standardele Comisiei vizează asigurarea faptului că rezultatele alegerilor reflectă voința poporului – un principiu compromis atunci când drepturile procedurale sunt ignorate.
Alegerile din România sunt o mare problemă. Sunt fraudate din ’90 până în prezent. Nu e posibil ca un partid înființat de un terorist să câștige non stop alegerile și să intre în parlament, de fiecare dată, iar alte partide, cum a fost și PNT- cd, care era un partid istoric, să fie eliminate din viata politică sau să nu poată niciodată trece pragul electoral. În România, nu există democrație și nici alegeri libere, cel mai bun exemplu fiind dat în prezent de lovitura de stat din decembrie 2024 și din martie 2025, prin anularea turului 1 și apoi eliminarea candidatului antisistem, plus manipularea la care asistăm, cu mafia psd și pnl, care au câștigat alegerile de 35 de ani. România ar trebui să ceară observatori internaționali la alegerile prezidențiale și parlamentare, pentru că aceste grupuri infracționale, psd și pnl, au acaparat instituțiile statului și împreună cu SRI și cu STS fraudează, fură și masluiesc voturile, iar când acest lucru nu e posibil, dau lovituri de stat, prin statul mafiot infiltrat în justiție, parlament, guvern servicii și administrație publică.
E aberant sa afirmi ca un sistem si-a dat lovitura de stat lui insusi, ba a blocat o lovitura de stat data de Rusia, daca nu vreti sa vedeti implicarea lor este alegerea dvs, se vede numai din declaratiile lor de sustinere pt georgescu, cum isi permit ei sa ne judece cand la ei nu sunt alegeri libere de 20 de ani, il sustin pt ca au interese nu degeaba,
Este interesant cum au reusit Rusii sa influenteze alegerile din Romania, o tara care este in UE si NATO , si nu a reusit sa influenteze alegerile din Moldova…..
Este aberant să spui ca a blocat o lovitură de stat dată de Rusia când nici un Sistem de securitate intern sau extern nu a venit cu vreo probă în acest sens. Însă lovitura de stat a actualului sistem este dată asupra democrației prin anularea alegerilor de către o instituție fără atribuții în acest sens , sesizând-se din oficiu doar pe niște vorbe. Mai mult în momentul de față o altă instituție a statului a invalidat o candidatură nu conform legii, ci conform conștiinței transformându-se în instanță de judecată. Într-o democrație nimeni nu este mai presus de lege. Însă atât CCR cât și BEC au demonstrat că Constituția și legea nu contează în România. Însă istoria se repetă și mai devreme sau mai târziu Adevărul va învinge.
Da, tre’ sa ne zica strainii ce si cum sa facem. Unii hăis alții cea
Turul 2 Inapoi Calin Gorgescu presedinte Libertate