Tot mai mulți bărbați, în special tineri, se alătură Bisericii Ortodoxe din Statele Unite, relevă un articol publicat de The Telegraph. Aceștia provin atât de la alte culte, dar și din zona ateist-secularistă.
Bărbații tineri și singuri se îndreaptă către Biserica Ortodoxă după ce au descoperit ortodoxia, pe care o consideră „masculină”, prin intermediul mediului online.
Unii convertiți au declarat că s-au simțit dezamăgiți de „feminizarea” cultelor protestante și au fost atrași de „autenticitatea” ortodoxiei, care, susțin ei, îi provoacă fizic și mental.
Preoții intenționează acum să deschidă noi parohii pentru a găzdui „tsunami-ul” de tineri care s-au convertit de la pandemie.
Ei spun că majoritatea noilor convertiți au descoperit Biserica Ortodoxă urmărind videoclipuri pe YouTube sau ascultând podcasturi.
Matthew Ryan, un fost ateu, a găsit Ortodoxia după ce a văzut un comentariu despre bine și rău pe YouTube, în timp ce se afla la pământ din punct de vedere sufletesc.
Profesorul de științe, în vârstă de 41 de ani, care se mutase în Salt Lake City în 2022 pentru a scăpa de regulile „draconice” ale Covid din New York, a început să cerceteze Biblia.
Acest lucru l-a condus în cele din urmă la un videoclip YouTube de o oră în care un protestant vizitează o biserică ortodoxă și vorbește cu un preot.
„L-am urmărit și mi-am zis: OK, are mult sens”, a declarat dl Ryan.
„Ceea ce m-a atras cu adevărat la Ortodoxie… a fost structura, îndrumarea, autenticitatea și istoricitatea ei”, a spus el.
Ryan, care a fost botezat în Biserica Ortodoxă în septembrie, se numără printre zecile de bărbați care s-au alăturat bisericii stricte de la pandemie.
Un sondaj realizat în 2023 de Institutul de Studii Ortodoxe în rândul clerului ortodox din 20 de parohii din 15 state a constatat o creștere cu 80 % a numărului de convertiți la Biserica Ortodoxă în 2022, comparativ cu nivelurile pre-pandemice din 2019.
Dintre aceștia, 60 % erau bărbați, comparativ cu 54 % în 2019.
Mulți dintre ei au fost atrași de natura „masculină” a Bisericii, care pune accentul pe negarea de sine și pe a te forța fizic.
Credincioșii trebuie să stea în picioare pentru slujbe lungi, care pot dura până la cinci ore. De asemenea, americanii au descoperit și posturile de 40 de zile ale Bisericii Ortodoxe.
În opinia unora, acest lucru este în contrast puternic cu alte confesiuni religioase, unde Biserica a fost „feminizată”.
Emmanuel Castillo (foto dreapta), în vârstă de 32 de ani, s-a convertit la Biserica Ortodoxă în 2019, o călătorie care a început când a început să citească Biblia în timp ce păzea prizonieri al-Qaeda în Guantanamo Bay.
Fostul wrestler aparținea unei biserici protestante, dar simțea că slujbele sale nu erau prea diferite de ce se petrecea sâmbătă seara într-un bar.
Aveau „același tip de iluminare, același tip de muzică, același tip de sentiment, iar după ce am citit Evangheliile și cartea Faptele Apostolilor, știi, am știut că nu așa se închinau ei acum 2000 de ani, am știut într-un fel, hei, nu cred că sunt în biserica potrivită”.
Căutând ceva ce simțea că „întruchipa învățăturile și practicile primilor creștini”, în 2018 a găsit Biserica Creștină Ortodoxă Sfântul Ignațiu lângă casa sa din Mesa, Arizona.
Tatăl a doi copii, care de atunci a părăsit armata, a fost botezat în anul următor.
Pagina sa de Instagram este plină de imagini care îi arată fizicul musculos, alături de citate din versete biblice.
Dl Castillo este deschis cu privire la credința sa cu miile sale de adepți online și primește zeci de mesaje de la tineri interesați de Biserica Ortodoxă.
El crede că o parte din creșterea numărului de bărbați care se convertesc la Biserica Ortodoxă este o respingere a „feminizării” altor confesiuni.
„Este regretabil că feminismul și-a cam înfipt dinții în toate organizațiile noastre, inclusiv în creștinism”, a spus acesta.
El a spus că la bisericile protestante, majoritatea liderilor „nu sunt bărbați buni și puternici”, în timp ce liderii Bisericii Ortodoxe sunt mai mult ca „figuri paterne”.
„ Preoții arată ca niște bărbați. Arată ca niște tați, sunt puternici, spiritual, mental, fizic… Cred că tinerii de acum tânjesc să urmeze un tată bun”, a menționat Castillo,
Iisus Hristos, crede el, este „exemplul perfect de masculinitate”, cineva capabil „să cheme toate armatele cerului pentru a-și distruge dușmanii”, dar care, în schimb, a ales să îi servească pe alții.
„Sunt foarte confortabil cu fizicul și, datorită credinței mele ortodoxe, sunt, de asemenea, foarte confortabil să fiu, știți, blând și bun… dar să fiu capabil și de violență față de, știți, cei care ar face rău celor pe care îi iubesc… Cred că și bărbații tineri își doresc asta”.
Părintele Paul Truebenbach este de acord că o parte din ceea ce îi atrage pe tinerii bărbați către Biserica Ortodoxă este faptul că aceștia „doresc în mod natural să fie masculini, în sensul cel mai pozitiv al cuvântului”.
Părintele Truebenbach, care a fost preotul pe care dl Ryan l-a urmărit pe YouTube când se interesa de ortodoxie, a văzut cum numărul convertiților din congregația sa s-a triplat de la pandemie. Cei mai mulți dintre aceștia sunt bărbați tineri, singuri, în jur de 20 de ani.
„Este o formă mai dură de creștinism… Cred că o mulțime de bărbați au îmbrățișat-o și și-au dat seama că este o formă de abnegație cu rezultate reale, care de fapt aduce pace și bucurie în inimă ca nimic altceva”, a declarat părintele Truebenbach, de la Biserica Ortodoxă Sfinții Petru și Pavel din Salt Lake City, SUA.
El a spus că bărbații din parohia sa au început să facă scufundări la rece, precum și să-și facă posturile mai extreme pentru a se forța.
Părintele Timothy Pavlatos, care conduce Biserica Ortodoxă Greacă Sfânta Katherine din Chandler, Arizona, este de acord că „provocarea” Bisericii Ortodoxe îi atrage pe mulți tineri.
„Ortodoxia este o provocare și din punct de vedere fizic și necesită mult… ei trăiesc într-o lume în care gratificarea este instantanee și iei doar ceea ce vrei, ceea ce simți că vrei, ceea ce crezi că ai nevoie, Ortodoxia este opusul acestui lucru, este negarea de sine”.
Dacă înainte de pandemie maxim șase persoane se converteau anual, anul acesta are în prezent 29 de catehumeni – persoane care studiază credința ortodoxă.
Dintre aceștia, a spus el, majoritatea au găsit biserica online.
El a fost nevoit să recruteze voluntari pentru a ajuta la „tsunami-ul de oameni care vin” și intenționează să înființeze noi biserici ortodoxe în apropiere.
„Cred că există o mulțime de astfel de lucruri… societatea se îndreaptă spre noul lucru, iar oamenii se simt presați să creadă noul lucru, să vorbească despre noul lucru, să accepte noul lucru. Noi nu simțim această presiune”, a spus părintele Seraphim Holland, preot la parohia Sf. Nicolae din McKinney, Texas.
El a adăugat: „Nu suntem anti-LGBTQ… suntem pro-moralitate creștină”.
Există și critici ai acestui fenomen, desigur. Persoane precum Dr Sarah Riccardi-Swartz, profesor asistent de religie și antropologie la Universitatea Northeastern, consideră că Ortodoxia este „problematică” pentru că ar fi „misogină”.
Profesoara a spus că o parte a atracției pentru bărbații tineri este că există un fenomen numit „creștinism muscular” și dorința pentru „un fel de religie a bărbaților puternici”, care, a spus ea, nu este unică pentru Ortodoxie.
„Aveți oameni care găsesc Ortodoxia și spun: „Hei, acest lucru este un fel de masculin, acest lucru este militarizat, acest lucru este foarte greu pe corpul meu, este provocator din punct de vedere estetic”, a spus ea.