Fermierii polonezi au blocat complet granița cu Ucraina. Reacția lui Zelensky

Author:


Situația de la granița dintre Ucraina și Polonia escaladează din nou. Fermierii polonezi au blocat traficul de camioane la șase din cele nouă puncte de control. Pentru prima dată, protestatarii nu permit trecerea nu doar a mărfurilor, ci și a transportului de pasageri: autobuze și trenuri, scrie BBC.

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat că ceea ce se întâmplă la granița cu Polonia „nu poate fi considerat normal sau obișnuit”, adăugând că situația „demonstrează erodarea solidarității în fiecare zi”.

În perioada noiembrie-ianuarie, frontiera a fost blocată de companiile de transport poloneze, care au cerut introducerea unei cote privind numărul de camioane din Ucraina care intră în UE. Principala lor plângere a fost că transportul de marfă ucrainean este, în general, mai ieftin decât cel european și că firmele europene angajează acum ucraineni pentru a transporta mărfuri în interiorul UE, și nu doar din Ucraina în UE și înapoi.

Pe 9 februarie, fermierii polonezi au blocat frontiera.

Aceștia cer să nu se introducă noi inițiative de mediu ale UE (așa-numitul program Green Deal, care include și reforme fundamentale ale producției agricole), restricții privind importul de produse agricole mai ieftine din Ucraina și adoptarea de măsuri de sprijinire a creșterii animalelor.

La câteva zile după începerea blocadei, protestatarii au aruncat cereale ucrainene din mai multe camioane direct pe sol. Acest lucru a dus la o reacție dură din partea Ucrainei, pentru care exporturile de cereale reprezintă una dintre puținele surse profitabile ale economiei fragile din timpul războiului.

Ministrul polonez al Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Czeslaw Sekierski, și-a cerut scuze pentru cerealele aruncate, dar a precizat că, deși aceasta nu a fost „o formă de protest pe deplin adecvată”, fermierii „se află într-o situație economică foarte dificilă”.

„În ajunul lucrărilor de primăvară pe câmp, ei nu au bani pentru a cumpăra îngrășăminte și produse fitosanitare. Este greu să nu le înțelegi disperarea”, se arată în declarația lui Sekierski.

Diferența fundamentală dintre protestele actuale și cele din trecut este că acum participanții lor nu permit trecerea nu numai a transportului de marfă, ci și a celui de pasageri.

La 18 februarie, pe rețelele de socializare a apărut un videoclip în care protestatarii au oprit autobuze obișnuite.

Tot în data de 18 februarie, Căile Ferate Ucrainene (Ukrzaliznytsia) au raportat că protestatari polonezi au încercat să blocheze circulația trenului de pasageri Kiev-Chelm, care transporta 260 de pasageri, majoritatea femei și copii (bărbaților de vârstă militară le este interzis, de obicei, să părăsească Ucraina).

După intervenția poliției poloneze și a lucrătorilor feroviari, linia a fost redeschisă, iar trenul și-a continuat călătoria.

„Dorim să le mulțumim colegilor noștri polonezi pentru cooperarea lor și pentru rezolvarea rapidă a problemei”, a declarat compania ucraineană într-un comunicat. “Dar blocarea traficului feroviar este inacceptabilă. Considerăm că astfel de acțiuni ale protestatarilor sunt scandaloase, având în vedere istoria parteneriatului și a relațiilor economice dintre țările noastre”.

Din cauza războiului declanșat de Rusia, căile ferate și alte mijloace de transport terestru reprezintă singura modalitate prin care ucrainenii pot călători în străinătate.

În plus, în declarația Căilor Ferate Ucrainene se menționează că astfel de acțiuni subminează capacitatea de apărare a Ucrainei și „securitatea granițelor UE în fața agresorului rus”.

Ministrul Dezvoltării Comunităților, Teritoriilor și Infrastructurii din Ucraina, Alexander Kubrakov, a calificat situația ca fiind o amenințare directă la adresa securității țării.

„Femeile și copiii care s-au refugiat din calea războiului și care se întorc acasă din diverse motive nu pot deveni ostatici ai intereselor de afaceri. Astfel de acțiuni și exemple de tratament inuman al ucrainenilor la granița UE pot fi folosite de serviciile speciale rusești pentru a escalada un conflict artificial între țările noastre”, a subliniat Kubrakov într-o conversație cu colegul său polonez.

Ulterior, vorbind la televiziunea de stat, Kubrakov a adăugat că, potrivit informațiilor sale, în urmă cu câteva zile au existat cazuri în care protestatarii nu au permis trecerea mai multor camioane cu arme.

Care este situația acum și ce s-ar putea întâmpla în viitorul apropiat?

Luni, 19 februarie, Serviciul Frontierei de Stat a Ucrainei și Ministerul Infrastructurii au raportat că transportul de pasageri se desfășoară conform programului, în timp ce situația cu mărfurile a devenit „și mai critică”.

Potrivit reprezentantului oficial al Serviciului de Frontieră al Ucrainei, Andrei Demcenko, pe 19 februarie, șase puncte de control la frontieră au fost închise : Yagodin, Ustilug, Ugrinov, Rava-Russkaya, Shegini și Krakovets.

În total, aproximativ 2.900 de camioane s-au adunat pe partea poloneză, așteptând să treacă granița și să intre în Ucraina. Cea mai dificilă situație, potrivit lui Demcenko, a avut loc la punctele de control Yagodin și Krakovets. Sâmbăta și duminica trecută, camioanele nu au fost lăsate să treacă în ambele direcții la punctul de control Yagodin”, a declarat el.

În același timp, Demcenko a precizat la telejurnal că luni partea poloneză a promis în continuare că va permite trecerea mai multor camioane pe oră spre Ucraina.

Ministrul adjunct al infrastructurii din Ucraina, Serghei Derkach, a vorbit despre aceeași situație : „În prezent, șase puncte de control sunt blocate pe partea poloneză a frontierei. Cea mai critică situație este la punctul de control Yagodin – Dorohusk, unde circulația transportului de marfă a fost complet oprită. Nu este permisă trecerea pe acolo a mărfurilor umanitare, a mărfurilor perisabile și a combustibilului. Acest lucru are un impact direct asupra capacităților noastre de apărare. De asemenea, camioanele goale care se deplasează pentru bunuri de strictă necesitate nu pot părăsi Ucraina prin acest punct; ele sunt obligate să aștepte într-o coadă de peste 15 kilometri… Șoferii trăiesc literalmente pe șosea fără condiții normale”, a declarat el.

În urmă cu o săptămână, sindicatul fermierilor independenți polonezi, Solidaritatea, a anunțat că intenționează să închidă complet frontiera cu Ucraina la 20 februarie.

„La 20 februarie, în cadrul grevei generale a fermierilor de 30 de zile, anunțăm că toate protestele vor viza blocarea completă a tuturor punctelor de trecere a frontierei dintre Polonia și Ucraina”, a declarat sindicatul într-un comunicat.

Această blocadă, potrivit Solidaritatea, va fi mult mai amplă: „Nu numai punctele de trecere a frontierei vor fi blocate, ci și centrele de comunicare și intrările în stațiile de transbordare feroviară și porturile maritime”.

Detaliile planurilor fermierilor nu sunt încă cunoscute. În special, nu este încă clar dacă restricțiile se vor aplica doar transportului de marfă sau dacă și pasagerii vor fi blocați la frontieră.

Cu toate acestea, după cum spune Andrei Demcenko, situația este deja foarte dificilă chiar și fără o blocadă generală. Cele mai mari patru puncte de control prin care camioanele cu o greutate mai mare de 7,5 tone ar putea trece granița au fost închise.

Iar la restul, trecerea este posibilă fie doar pentru camioanele care sunt goale, fie doar pentru camioanele mici.

Nu se știe dacă situația va fi rezolvată mai repede. Cu toate acestea, autoritățile ucrainene și poloneze spun că negociază în mod constant.

La 16 februarie, ministrul polonez al agriculturii, Czeslaw Sekierski, a menționat că găsirea unei ieșiri din această situație este foarte dificilă. „Negociem cu Ucraina la nivel bilateral, stabilind cote acceptabile [de produse agricole] care să nu dăuneze pieței poloneze”, a spus el, dar a adăugat că, deși „este frumos să negociem cu Ucraina, în cele din urmă ei spun că “Suntem într-o situație specială, așa că trebuie să abordăm această problemă în mod diferit”.

În aceeași zi, ediția ucraineană a Forbes a raportat că, drept răspuns, Ucraina ar putea introduce „măsuri comerciale de barieră” pentru produsele poloneze. O sursă din guvernul țării a declarat pentru publicația respectivă: „Aș dori să evit acest lucru, dar acum ne aflăm la limita de jos, iar dacă acest lucru continuă, atunci va trebui să se facă acest lucru”.

Aceste acțiuni ar putea duce la o interdicție completă sau la restricții serioase în ceea ce privește importul de produse lactate și fructe poloneze. Mai mult, autoritățile ucrainene ar putea lua o astfel de decizie în următoarele două săptămâni.

„Suntem pentru soluții constructive, dar, bineînțeles, vom fi gata să răspundem”, a declarat ministrul politicii agrare și alimentației din Ucraina, Nikolai Solski, confirmând că autoritățile ucrainene iau în considerare interzicerea importului de produse poloneze ca măsură de răspuns. “Să vedem ce se va întâmpla. Vom purta negocieri active cu partea poloneză și vom lua decizii în funcție de rezultate.”

Cu toate acestea, Ucraina se află într-o situație incomensurabil mai dificilă decât cea a Poloniei, deoarece, din cauza războiului în curs de desfășurare, marea majoritate a bunurilor sunt livrate în țară doar pe rute terestre peste granița de vest.

Iar pentru Ucraina, închiderea frontierei ar putea fi o lovitură extrem de sensibilă.

„Dacă granița Ucrainei cu Polonia nu va fi deblocată până la sfârșitul lunii, bugetul țării ar putea pierde 7,7 miliarde de grivne (aproximativ 200 de milioane de dolari) ,” a scris pe canalul său Telegram șeful Comisiei pentru finanțe din Verhovna Rada, Danilo Getmantsev.

Și aceasta este o sumă foarte serioasă pentru o țară în război.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

X