Marți, 14 februarie 2023, Parlamentul European a votat un nou regulament european prin care comercializarea vehiculelor noi echipate cu motoare pe bază de benzină sau motorină va fi interzisă în Uniunea Euopeană începând cu anul 2035. Adică peste doar 12 ani.
Eu mă întreb dacă parlamentarii care au votat în favoarea acestui regulament gândesc. Apoi am văzut cine a votat pentru și m-am lămurit. Au votat în favoarea acestui regulament stânga, verzii și progresiștii. În primul rând, într-o economie concurențială, așa cum se vrea cea din UE, o tehnologie superioară se impune natural, fără intervenția politcienilor. În cazul nostru e vorba de mașinile electrice.
Personal sunt pentru o planetă curată, pentru aer curat, pentru reducerea poluării. E clar că e bine pentru toată lumea. Dar oare cât de ecologice sunt mașinile electrice? Să vedem.
Cea mai importantă componentă a unei mașini electrice este bateria reîncărcabilă cu litiu-ion. Bateriile nu cresc în pom, ci sunt produse folosind minerale, cum ar fi cobaltul, grafitul, litiul și manganul. În prezent aceste minerale sunt extrase, în cea mai mare măsura, în mine din țările sărace. Cel mai cunoscut exemplu este Congo, țară în care se extrage 68% din producția globală de cobalt. Condițiile de muncă în minele de cobalt din Congo sunt înfiorătoare, se lucrează fără nici un fel de protecție, zeci de mii de copii fiind exploatați la sânge, natura este distrusă, pădurile sunt defrișate, iar apele sunt contaminate.
Dar să zicem că progresiștilor de la Bruxelles nu le pasă de asta, Congo e departe, iar Belgia e obișnuită cu exploatarea africanilor. Doar se știe că în perioada 1908-1960 Congo a fost colonie belgiană exploatată la sânge, regele Leopold al II-lea s-a declarat chiar stăpânul Congo-ului, sub domnia sa fiind omorâți aproximativ 10 milioane de africani.
Să vedem de câte asemenea minerale e nevoie. Pentru a ne face o idee despre amploarea exploatării materiilor prime implicate în înlocuirea mașinilor pe benzină și diesel din lume cu vehicule electrice, putem lua exemplul Regatului Unit. Profesorul Michael Kelly de la universitatea din Cambridge a calculat că pentru înlocuirea întregii flote de vehicule din Regatul Unit cu vehicule electrice, presupunând că acestea folosesc cele mai eficiente baterii, ar fi nevoie de următoarele materiale: aproximativ de două ori producția globală anuală de cobalt, trei sferturi din producția mondială de carbonat de litiu, aproape întreaga producție mondială de neodim și mai mult de jumătate din producția mondială de cupru din 2018. (Forbes)
Extrapolând la nivelul Europei sau al lumii vedem că e practic imposibil să înlocuim vehiculele alimentate cu benzină/motorină cu vehicule electrice.
Dar să zicem că vom asista la o minune și peste 12 ani va fi plină Europa de mașini electrice. Cum rezolvăm problema reîncărcării bateriilor?
Cele mai bune mașini electrice din prezent au o autonomie de aproximativ 500 km. Asta în condiții ideale. Odată descărcată, o asemenea baterie are nevoie de zeci de minute la o stație de încărcare performantă pentru a fi reîncărcată la 80% din capacitate. Care stații cam lipsesc. Și nu doar în România, ci și în țările occidentale. Unei mașini pe bază de benzină îi faci plinul în câteva minute. Asta înseamnă că numărul noilor stații de alimentare pentru mașinile electrice va trebui să fie de cel puțin zece ori mai mare decât al stațiilor de alimentare actuale. Care stații vor trebui alimentate cu energie electrică.
Producția de electricitate va trebui să crească exponențial pentru a face față la cerere. În prezent, peste 60% din energia produsă la nivel mondial are ca sursă cărbunele, gazul și petrolul. (sursa) Adică tot produse poluante. Doar că vom muta sursa poluării de la țevile de eșapament ale mașinilor la centralele electrice.
Chestii la care stânga progresist-ecologistă nu s-a gândit.
Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum sprijinul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.
Niciodata planificatorii uciderii motorului cu ardere internă nu au considerat înlocuirea întregii flote de automobile cu astfel de motoare, ci au țintit limitarea drastică a mobilității individuale-vezi ideile despre *Orașul la 15 minute*. Automobile pentru dulăi, nu pentru căței ȘI A murit epoca lui Henry Ford *Automobiles for the people*.Când am exprimat ideea pe un blog trendy, mi-am luat-o în barbă urgent. Se întâmpla nu mai departe de doi ani în urmă….