X

Homosexualitatea face parte din tradiția evreiască

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

By Ofri Ilan – Aug 5, 2015

Contrar percepției comune, relațiile intime dintre persoane de același sex nu au avut întotdeauna o imagine negativă în comunitățile evreiești.

Eliezer Livneh - WikipediaLa 7 iulie 1971, Haaretz a publicat un articol de opinie (în ebraică) intitulat „Israel sau Sodoma: îngăduirea publică a perversiunilor sexuale – o chestiune gravă”. Autorul, Eliezer Livneh (Liebenstein), a fost un fost membru Knesset din Mapai (precursorul Partidului Laburist de astăzi), care a devenit unul dintre principalii ideologi ai mișcării Greater Land of Israel. El a scris ca răspuns la apelurile de la acea vreme pentru a anula legea sodomiei (care a fost anulată în cele din urmă abia în 1988, datorită lui Shulamit Aloni).

  • De ce eu, ca rabin ortodox, susțin legalizarea căsătoriei între persoane de același sex
  • Am ascuțit cuțitul asaltantului
  • În propriile lor cuvinte

Livneh nu era nici ultra-ortodox, nici ortodox, ci mai degrabă un naționalist evreu, totuși principalul său argument a fost că homosexualitatea este străină de iudaism, constituie o influență străină a culturii occidentale degenerate și ar trebui combătută.

În articolul de opinie, el a susținut că timp de sute de ani evreii din diaspora au reușit să-și păstreze comunitățile de acele „perversiuni sexuale”, sau așa cum a formulat el: „Este total absurd să fi suferit multe generații în diaspora, în timp ce păstrând, hrănind și rafinând cu strictețe principiul heterosexual, doar pentru a se întoarce în Țara lui Israel și a reînnoi urâciunea „neamurilor” aici.”

De fapt, istoria homofobiei dovedește că afirmația lui Livneh (pe care mulți evrei au susținut-o și încă o susțin până în prezent) este, în orice caz, o „influență străină”. De-a lungul perioadei moderne, homofobii naționaliști au susținut că homosexualitatea nu este altceva decât o influență culturală străină degenerativă asupra membrilor poporului lor. Englezii considerau homosexualitatea o patologie bulgară sau franceză.

Edith Cresson réagit à la nomination d'Elisabeth Borne :"Je lui souhaite de réussir"

La rândul lor, francezii l-au considerat un fenomen englez: încă din 1991, prim-ministrul francez Dith Cresson a spus că homosexualitatea aparține „tradiției anglo-saxone” și este străină de cultura latină franceză.

Ezer Weizman to be laid to rest

Președintele israelian Ezer Weizmann, așa cum este bine amintit, a mai spus că a existat homosexualitate în armata britanică, dar nu și în miliția dinaintea statului Palmach. Multe națiuni europene au identificat homosexualii drept „turci”, în timp ce turcii înșiși îi numesc „persani”.

În general, există percepția că homosexualitatea este un viciu originar din Est.

Magnus Hirschfeld: los inicios de la lucha trans - every Noticias LGBT

Astfel, naziștii l-au acuzat pe sexolog și activist pentru drepturile homosexualilor Magnus Hirschfeld că, în calitate de evreu, el „a adus viciul oriental în Germania”.

În zilele noastre, naționaliștii din Rusia și din diferite țări din Africa susțin că homosexualitatea este o influență occidentală care trebuie combătută. Naționalismul și șovinismul poartă întotdeauna ură față de celălalt – fie el evreu, homosexual sau orice străin.

Jerusalem Gay Pride Parade, 2015.

Jerusalem Gay Pride Parade, 2015. Credit: Emil Salman

În orice caz, faptele istorice indică că Livneh și cei ca el s-au înșelat și sunt echivocați. Evreii nu au păstrat cu strictețe „principiul heterosexual”. Relațiile intime dintre bărbați existau în comunitățile evreiești și se pare că erau, de asemenea, comune.

Yaron Ben-Naeh | Herbert D. Katz Center for Advanced Judaic Studies

Istoricul Yaron Ben-Naeh a arătat în cercetările sale că, în ciuda interdicției biblice explicite, în comunitățile evreiești din Imperiul Otoman relațiile între persoane de același sex erau destul de comune. Acest lucru este indicat de zeci de surse. Mai mult, până în epoca modernă, bărbații adulți care aveau nevoie de favorurile tinerilor nu aveau o imagine negativă în societatea evreiască.

În ultimele decenii, activiștii religioși LGBT au făcut eforturi pentru a sugera noi interpretări ale legii rabinice care vor permite comunităților evreiești să trăiască în pace cu persoanele LGBT și invers. Și într-adevăr, rabinii liberali, în principal din Statele Unite, subliniază că interzicerea relațiilor sexuale între persoane de același sex nu este mai dură decât interzicerea profanării Sabatului, de exemplu. Unele dintre ele permit relațiile intime între bărbați și interzic doar pătrunderea completă, care se numește eufemistic „intrarea ca peria în tub”.

Iubește-ți semenul ca pe tine însuți – dar cu adevărat

Hans Joachim Schoeps - Alchetron, The Free Social Encyclopedia

În ultimii 100 de ani, unii gânditori evrei și-au propus un obiectiv mai ambițios: să demonstreze că homosexualitatea este o parte integrantă a istoriei poporului evreu și a tradiției evreiești. Unul dintre ei a fost Hans-Joachim Schoeps, un istoric și teolog evreu prusac. A fost un lider al tineretului evreiesc german, deși a avut opinii naționaliste germane și reacţionare. După cel de-al Doilea Război Mondial, s-a grăbit să se întoarcă în Germania și a fost un loial al familiei regale prusace destituite. În anii 1970 a fost un pionier al campaniei de anulare a interzicerii homosexualității în Germania (paragraful 175).

Întrucât interzicerea homosexualității s-a bazat adesea pe interdicția din Leviticul 18, Schoeps a vrut să clarifice contextul în care a fost promulgată această interdicție. El a susținut că prostituații bărbați preoți sacri erau obișnuiți în Israelul biblic, ca și în alte culturi semitice.

Schoeps a concluzionat că astfel de prostituate sacre erau active chiar și în Templul din Ierusalim, bazat în special pe Deuteronom 23:18, „Nu va fi nici o curvă dintre fiicele lui Israel, nici sodomit între fiii lui Israel” – unde Traducerea Jewish Publication Society (și altele) folosește „sodomit” pentru cuvântul qadesh, a cărui formă feminină, qdesha, este o prostituată sfântă. (Traducerile în germană folosesc un înrudit pentru „curvă”.)

Numai în perioada reformei lui Josias, când cultele zeilor străini au fost dezrădăcinate, a fost interzisă prostituția masculină sacră. Și întrucât cultul era atât de popular în rândul lumii, a fost necesar să se facă interdicția într-un mod deosebit de strict, iar cultul este acum considerat o abominație. Totuși, Schoeps subliniază că interdicția din Deuteronom se referă la un cult păgân de acest fel, nu la actul sexual în sine.

Jiří Langer (1936)

O teorie la fel de îndrăzneață a fost dezvoltată de poetul și cercetătorul Cabalei Jiří Mordecai Langer. Langer, care este cunoscut în principal drept profesorul de ebraică al lui Franz Kafka, s-a născut la Praga, a devenit un cărturar de yeshiva la curtea lui Belzer Rebbe și a murit în 1943 ca poet marginal la Tel Aviv. El ar fi putut fi considerat un fel de mesia al Evangheliei homoerotice în rândul poporului evreu dacă teoria lui cabalistică neobișnuită nu ar fi fost redusă la tăcere și împinsă la margine.

În cartea sa „Erotica Cabalei” publicată în 1923, Langer a susținut că „dragostea fraternă”, adică iubirea unui bărbat pentru un bărbat, este de fapt cel mai profund îndemn de bază din iudaism, la baza poruncii „iubește-l pe fratele tău ca pe tine însuți.” În opinia sa, în iudaismul timpuriu a predominat fluxul erotic al iubirii dintre bărbați, dar peste generații a prevalat „dragostea pentru femeie”. Asemenea lui Schoeps după el, Langer a concluzionat că interzicerea dură a relațiilor sexuale între bărbați constituie dovada că tendința către ele era comună în rândul evreilor. El a susținut, de asemenea, că o relație erotică, care nu este actualizată sub formă de act sexual, este cea care conectează studenții yeshiva între ei și rabinul lor.

Ambiția lui Langer în viață a fost să trezească din nou „dragostea prietenului”, acea „emoție umană înaltă și sublimă care s-a stins în inimile evreilor în exilul lor amar și usturător”. Dacă nu ar fi murit înainte de timp, ar fi reușit să răspândească ideea în Israel că iudaismul și homosexualitatea nu se exclud reciproc, ci mai degrabă sunt conectate într-un mod complex.

Din păcate, în deceniile de după moartea sa, acest mesaj a fost complet uitat. Mișcarea de eliberare LGBT a apărut abia în anii 1970, ca o mișcare liberală, laică, în stil nordamerican.

Nu este necesar să acceptăm teoriile propuse de Laner, Schoeps și alții ca ei, dar încercările lor de a crea o homosexualitate evreiască sunt deosebit de relevante acum. În fața violenței criminale care invocă justificări evreiești, nu există niciun motiv pentru a se stabili doar să le permitem homosexualilor să trăiască. Ar trebui argumentat că pasiunea homosexuală și realizarea ei constituie un strat în iudaism însuși. La urma urmei, Sodoma se află în Israel.

Karen Smith de la Haaretz

invictuswebmedia.com

Reclame

Sistemul vrea să ne reducă la tăcere! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum ajutorul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.



Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

Un comentariu

  1. Pe noi nu ne interesează cum fac sex evreii. Pot să facă și în urechi, dacă vor.
    Pe noi ne interesează păstrarea moștenirii ortodoxe.
    În ortodoxie, sodomia și gomoria sunt păcate. Punct.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button