Guvernul pregătește desființarea CFR Călători și înlocuirea acestuia cu operatori feroviari din afara țării, atrag atenția sindicatele din sector. Regulamentul UE prevede liberalizarea pieței de transport feroviar de călători din decembrie 2022 pentru țările care nu au încheiat contracte de servicii publice, lucru care ar fi catastrofal pentru România, pentru că prețurile biletelor ar exploda, iar rutele trenurilor vor fi reduse cu 70%.
Începând cu luna decembrie 2022, dacă nu se semnează contracte de prestări servicii pe 10 ani, prin hotărâre de guvern și publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene până la sfârșitul lunii noiembrie, se trece la liberalizarea transportului feroviar de călători, avertizează Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).
”Practic, între decembrie 2022 și decembrie 2023 va fi un an de tranziție, în care se vor face licitații, iar din decembrie 2023 se va trece la liberalizarea completă, iar CFR Călători și operatorii feroviari din România vor dispărea. Spun că vor dispărea pentru că nici nu vor avea cum să participe la licitație, din cauza locomotivelor și trenurilor vechi, cu reviziile mari scadente. Noi am avut cu autoritățile un război total în 2019 pentru aceste contracte, pe care le-au încheiat pe o perioadă de 4 ani, în ideea că data limită până la care mai poți încheia contracte de servicii publice la transportul de călători pe calea ferată, impusă de Regulamentul UE, este sfârșitul lui noiembrie 2022. Până atunci poți încheia contract pe maximum 10 ani”, ne-a declarat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR. Potrivit Regulamentului European, statele UE care au contracte de servicii publice în vigoare vor trece la liberalizarea completă nu mai târziu de 2032. Tocmai de aceea sindicaliștii de la CFR Călători cer contracte de prestări servicii publice pe 10 ani, din decembrie 2022 până în decembrie 2032, pentru a li se da posibilitatea corectă operatorilor de servicii feroviare să poată să achiziționeze trenuri noi, în afara de cele care vor fi luate pe fonduri europene, care sunt prea puține. ”Acest contract de prestări servicii publice pe 10 ani le va da posibilitatea să ne ducem la bănci să facem împrumuturi pentru a cumpăra material rulant nou, astfel ca, după 10 ani, să poată concura cu operatorii străini care vor participa la licitații”, ne spune președintele FSTFR, Rodrigo Maxim.
Circulație, doar pe trei coridoare
Liberalizarea transportului feroviar de călători nu s-a făcut nici în Germania, nici în Franța, susțin sindicaliștii CFR Călători, care au anunțat deja proteste la Ambasada Germaniei, Ambasada Franței și la Reprezentanța Comisiei Europene la București. ”Să ne explice și nouă, dacă în toate țările dezvoltate, cu infrastructură modernă și cu trenuri, vagoane și locomotive noi, nu se face liberalizarea completă, nu se trece la licitație pe fiecare trasă de tren, de ce românii trebuie să o facă. După ce am făcut liberalizarea la energie și am sărăcit populația și am distrus economia, la fel o să distrugem mobilitatea cetățenilor. Pe străini nu-i interesează decât să meargă pe trei coridoare, care înseamnă circa 30% din infrastructura feroviară. De aceea nici nu s-a investit în restul de infrastructură, de avem 180 de pagini cu avizări de restricții de viteză”, ne-a precizat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR. Acesta mai arată că, dacă nu se încheie acest contract pe 10 ani, trenurile noi care vor veni în 2024 vor fi date firmelor străine, pentru că operatorii români nu vor mai exista. ”Practic, românii vor avea de pierdut pe toate fronturile, prețurile biletelor vor fi mult mai mari, iar rutele, mult mai puține”, susține Rodrigo Maxim.
100 de trenuri, în loc de 300
Pe exercițiul financiar UE 2014-2020 a fost prevăzut să se schimbe o treime din trenurile vechi cu trenuri noi, lucru care nu s-a făcut și nu s-au făcut nici proiecte noi pentru 2021-2027 și PNRR, unde erau fonduri să se înlocuiască și celelalte două treimi din trenurile vechi, atrag atenția sindicaliștii de la CRF Călători. ”Practic, din fonduri europene, am fi putut avea pe calea ferată numai trenuri noi, circa 300, acum însă se vor cumpăra doar 100 de trenuri și atât. Deși prin PNRR ar fi trebuit cumpărat material rulant pentru calea ferată, s-a decis ca banii să fie folosiți pentru metroul din Cluj și pentru rame de tren pentru metroul din București, favorizând doar o parte mică din populație”, a mai afirmat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR.
Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum sprijinul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.
E bine. Trebuie înființată altă companie. CFR e o catastrofă absolută.
Rusii vor rezolva problema românilor.
Transilvania merge la unguri.
Oltenia ramâne cu fosta UE.
Moldova 1 si 2 va trece la rusi , care vor reconstrui tara lui Stefan Cel Mare + trenurile.
Oare se va purta masca in trenurile „noi” din Transilvania si Oltenia?! Bucuresti va fi ras de pe fata pamåntului, conform profetiei Sf.Arsenie Boca.
Ce mai rāmâne?!
Vom trāi si vom vedea. Chiar de CFR e calamitate, putini români rāmasi in viata îsi vor permute calatorie cu trenurile lor „noi”, pe 1/3 din culoare.
Personal,am urât trenurile CFR din perioada studentiei….Friguri de minus –30°C in vagoane si multi hoti + w.c.uri mizerabile.
Adio CFR! Sefii de tren si toti politrucii din ministerele de transporturi NU au fācut nimic pentru modernizare intre anii 1988-2022. Rusine CFR si tuturor ministrilor evrei khazari, aka …stiti voi cine, parca Berceanu si Basescu tradatori de tarā!
Doamne ajutā!