X

EXCLUSIV: Cum a fost indusă omenirea în eroare cu privire la antidepresive

O privire de ansamblu care nu a dezvăluit nicio legătură între serotonină și depresie a făcut furori în rândul publicului larg, dar a fost respinsă ca o știre veche de liderii de opinie psihiatrică. Această disjuncție ridică întrebări de ce publicul a primit această narațiune atât de mult timp și ce fac antidepresivele de fapt dacă nu inversează un dezechilibru chimic.

Înainte de a continua, trebuie să subliniez că nu sunt împotriva consumului de medicamente pentru probleme de sănătate mintală în sine. Cred că unele medicamente psihiatrice pot fi utile în unele situații, dar modul în care aceste medicamente sunt prezentate atât publicului, cât și comunității psihiatrice este, în opinia mea, fundamental înșelător. Aceasta înseamnă că nu le-am folosit suficient de atent și, mai important, că persoanele nu au reușit să ia decizii în cunoștință de cauză cu privire la ele.

O mare parte din informațiile publice încă susțin că depresia, sau tulburările mintale în general, sunt cauzate de un dezechilibru chimic și că medicamentele funcționează pentru a-l corecta. Asociația Americană de Psihiatrie le spune acum oamenilor că „diferențele dintre anumite substanțe chimice din creier pot contribui la simptomele depresiei”. Colegiul Regal de Psihiatri din Australia și Noua Zeelandă spune lumii: „Medicamentele acționează prin reechilibrarea substanțelor chimice ale creierului. Diferite tipuri de medicamente acționează în diferite căi chimice.”

Ca răspuns la concluzia articolului nostru că astfel de afirmații nu sunt susținute de dovezi, experții în psihiatrie au încercat cu disperare să pună geniul înapoi în sticlă. Există și alte mecanisme biologice posibile care ar putea explica modul în care antidepresivele își exercită efectele, spun ei, dar ceea ce contează cu adevărat este că antidepresivele „funcționează”.

Această afirmație se bazează pe studii randomizate care arată că antidepresivele sunt puțin mai bune decât un placebo pentru reducerea scorurilor depresiei în câteva săptămâni. Cu toate acestea, diferența este atât de mică încât nu este clar dacă este inclusiv vizibilă și există dovezi că poate fi explicată prin artefacte ale desenului studiilor, decât prin efectele medicamentelor.

Experții continuă să sugereze că nu contează cum funcționează antidepresivele. La urma urmei, nu înțelegem exact cum funcționează fiecare medicament medical, așa că acest lucru nu ar trebui să ne preocupe.

Această poziție dezvăluie o presupunere profundă asupra naturii depresiei și acțiunii antidepresivelor, ceea ce ajută la explicarea de ce mitul dezechilibrului chimic a fost lăsat să supraviețuiască atât de mult timp. Acești psihiatri presupun că depresia trebuie să fie rezultatul unor procese biologice specifice pe care în cele din urmă le vom putea identifica și că antidepresivele trebuie să acționeze atacându-le.

Aceste ipoteze nu sunt nici susținute, nici utile. Ele nu sunt susținute deoarece, deși există numeroase ipoteze (sau speculații) pe lângă teoria serotoninei scăzute, niciun corp de cercetare consistent nu demonstrează vreun mecanism biologic specific care să stea la baza depresiei care ar putea explica acțiunea antidepresivă; nu sunt de ajutor deoarece duc la opinii prea optimiste cu privire la acțiunile antidepresivelor care le supraestimează beneficiile și le subestimează efectele adverse.

Depresia nu este același lucru cu durerea sau cu alte simptome corporale. Deși biologia este implicată în toate activitățile și experiențele umane, nu este evident că manipularea creierului cu medicamente este cel mai util nivel pentru a face față emoțiilor. Acest lucru poate fi ceva de genul lipirii hard diskului pentru a remedia o problemă de software.

În mod normal, ne gândim la dispozițiile și emoțiile ca reacții personale ale lucrurilor care se întâmplă în viața noastră, care sunt modelate de istoria și predispozițiile noastre individuale (inclusiv genele noastre) și sunt strâns legate de valorile și înclinațiile noastre personale.

Prin urmare, explicăm emoțiile în funcție de circumstanțele care le provoacă și de personalitatea individului. Pentru a anula această înțelegere de bun simț și a afirma că depresia diagnosticată este altceva, este nevoie de un corp de dovezi stabilite, nu de o varietate de teorii posibile.

Modele de acțiune împotriva medicamentelor

Ideea că medicamentele psihiatrice ar putea funcționa prin inversarea unei anomalii cerebrale subiacente este ceea ce am numit modelul de acțiune a medicamentelor „concentrat pe boală”. A fost propus pentru prima dată în anii 1960, când au fost propuse teoria depresiei serotoninei și alte teorii similare. Înainte de aceasta, se înțelegea implicit că medicamentele funcționează diferit, în ceea ce am numit un model de acțiune al medicamentelor „centrat pe medicamente”.

La începutul secolului al XX-lea, s-a recunoscut că medicamentele prescrise persoanelor cu tulburări mintale produc modificări ale proceselor mintale normale și ale stărilor de conștiință, care se suprapun gândurilor și sentimentelor preexistente ale individului.

Acesta este la fel cum înțelegem efectele alcoolului și ale altor medicamente recreative. Recunoaștem că acestea pot anula temporar sentimentele neplăcute. Deși multe medicamente psihiatrice, inclusiv antidepresivele, nu sunt la fel de plăcute de luat ca alcoolul, ele produc tulburări mintale mai mult sau mai puțin subtile care sunt relevante pentru utilizarea lor.

Acest lucru este diferit de modul în care funcționează medicamentele în restul medicinei. În timp ce doar o minoritate a medicamentelor vizează cauza finală de bază a unei boli, ele funcționează prin țintirea proceselor fiziologice care produc simptomele unei afecțiuni într-un mod concentrat asupra bolii.

Analgezicele, de exemplu, funcționează prin țintirea mecanismelor biologice subiacente care produc durere. Dar analgezicele opioide pot funcționa și în moduri centrate pe medicamente, deoarece, spre deosebire de alte analgezice, au proprietăți de modificare a minții. Unul dintre efectele sale este de a amorți emoțiile, iar persoanele care au luat opiacee pentru durere spun adesea că mai au ceva dureri, dar nu le mai pasă.

În schimb, paracetamolul (citat atât de des de cei care susțin ideea că nu contează modul în care funcționează antidepresivele) nu are proprietăți de modificare a minții și, deci, chiar dacă nu înțelegem pe deplin mecanismul său de acțiune, putem presupune cu siguranță că funcționează în mecanismele durerii, pentru că nu există altă modalitate de a funcționa.

La fel ca alcoolul și medicamentele recreative, medicamentele psihiatrice produc tulburări mintale generale care apar la toate persoanele indiferent dacă au sau nu probleme de sănătate mintală. Modificările produse de antidepresive variază în funcție de natura medicamentului (antidepresivele provin din mai multe clase chimice diferite, un alt indiciu că este puțin probabil să acționeze asupra unui mecanism de bază), dar includ letargie, neliniște, tulburări mintale, disfuncție sexuală, inclusiv pierderea libidoului și amorțirea emoțiilor.

Acest lucru sugerează că produc o stare generalizată de sensibilitate redusă. Aceste modificări vor influența în mod evident modul în care se simt persoanele și pot explica ușoara diferență dintre antidepresive și placebo observată în studiile randomizate.

Influențe

În cartea mea, The Myth of the Chemical Cure, arăt cum această viziune „centrată pe medicamente” a medicamentelor psihiatrice a fost treptat înlocuită de viziunea centrată pe boală în anii 1960 și 1970. Viziunea anterioară a fost atât de complet ștearsă încât părea că lumea pur și simplu a uitat că medicamentele psihiatrice au proprietăți de modificare a minții.

Această schimbare nu a avut loc din cauza dovezilor științifice. S-a întâmplat pentru că psihiatria dorea să se prezinte ca o companie medicală modernă, ale cărei tratamente erau aceleași cu alte tratamente medicale. Începând cu anii 1990, industria farmaceutică a început și ea să promoveze acest punct de vedere, iar cele două forțe s-au combinat pentru a conduce această idee în mintea publicului larg în ceea ce trebuie să treacă drept una dintre cele mai de succes campanii de marketing ale istoriei.

Pe lângă faptul că dorea să se alinieze cu restul medicinei, în anii 1960 profesia de psihiatrie trebuia să-și distanțeze tratamentul de scena medicamentelor recreative. Cele mai bine vândute medicamente eliberate pe bază de rețetă, amfetaminele și barbituricele, erau deturnate pe scară largă în stradă (popularele „inimi violete” erau un amestec al celor două). Prin urmare, a fost important să se sublinieze faptul că medicamentele psihiatrice vizează o boală de bază și să treacă cu vederea modul în care ar putea schimba starea mintală normală a persoanelor.

Industria farmaceutică a preluat conducerea după scandalul benzodiazepinelor de la sfârșitul anilor 1980. În acel moment a devenit clar că benzodiazepinele (medicamente precum Valium, „micul ajutor al mamei”) provocau dependență fizică, precum și barbituricele pe care le înlocuiseră. Era, de asemenea, clar că erau împărțiți de sarcina persoanelor (mai ales femei) pentru a ușura stresul vieții.

Așa că, atunci când industria farmaceutică și-a dezvoltat următorul set de pastile pentru mizerie, a trebuit să le prezinte nu ca noi modalități de a-și „îneca necazurile”, ci ca tratamente medicale adecvate care au funcționat prin rectificarea unei anomalii fizice subiacente. Așa că Pharma a lansat o campanie masivă pentru a convinge lumea că depresia a fost cauzată de o lipsă de serotonină care ar putea fi corectată cu noile antidepresive ISRS.

Asociațiile medicale și psihiatrice au ajutat, incluzând mesajul în informațiile despre pacienți pe site-urile oficiale. Deși marketingul s-a stins și majoritatea antidepresivelor nu mai sunt brevetate, ideea că depresia este cauzată de nivelurile scăzute de serotonină este încă larg răspândită pe site-urile farmaceutice și medicii încă spun lumii că este bine (doi medici au spus asta la TV națională și radio în Marea Britanie în ultimele luni).

Nici profesiile farmaceutice, nici cele de psihiatrie nu au avut vreun interes în a sparge balonul dezechilibrului chimic. Este destul de clar din răspunsurile psihiatrilor la articolul nostru despre serotonină că profesia dorește ca lumea să continue cu ideea greșită că tulburările mintale, cum ar fi depresia, s-au dovedit a fi afecțiuni biologice care pot fi tratate cu medicamente care vizează mecanismele de bază.

Încă nu ne-am dat seama care sunt acele mecanisme, admit ei, dar avem o mulțime de cercetări care sugerează cutare sau cutare posibilitate. Ei nu vor să se gândească la faptul că ar putea exista și alte explicații pentru ceea ce fac cu adevărat medicamentele precum antidepresivele și nici nu vor ca publicul să facă asta.

Și există un motiv bun pentru asta. Milioane de persoane iau acum antidepresive, iar implicațiile renunțării la viziunea axată pe boală a acțiunii lor sunt profunde. Dacă antidepresivele nu inversează un dezechilibru de bază, dar știm că modifică sistemul serotonină într-un fel (deși nu suntem siguri cum), trebuie să concluzionam că ne schimbă chimia noastră normală a creierului, la fel ca medicamentele recreative.

Unele dintre tulburările mintale rezultate, cum ar fi amorțirea emoțională, pot oferi o ușurare pe termen scurt. Dar când ne uităm la antidepresive din acest punct de vedere, înțelegem imediat că a le lua pentru o perioadă lungă de timp, probabil, nu este o idee bună. Deși există puține cercetări privind consecințele utilizării pe termen lung, dovezile crescânde indică apariția efectelor de abstinența care pot fi grave și prelungite, și cazuri de disfuncție sexuală persistentă.

Înlocuirea teoriei serotoninei cu asigurări vagi că mecanismele biologice mai complexe pot explica acțiunea medicamentului continuă doar cu propaganda și permite comercializarea altor medicamente psihiatrice cu motive similare false.

Johns Hopkins, de exemplu, le spune oamenilor că „depresia netratată provoacă leziuni ale creierului pe termen lung” și că „esketamina poate contracara efectele nocive ale depresiei”. În afară de prejudiciul adus sănătății mintale a oamenilor, spunându-le că au sau vor avea în curând leziuni cerebrale, acest mesaj încurajează utilizarea unui medicament cu o bază de dovezi slabă și un profil de efecte adverse îngrijorător.

Ipoteza serotoninei a fost inspirată de dorința profesiei psihiatrice de a considera tratamentele sale drept tratament medical adecvat și de nevoia industriei farmaceutice de a distinge noile sale medicamente de benzodiazepinele care, până la sfârșitul anilor 1980, au discreditat medicamentul mizeriei.

Ea exemplifica modul în care medicamentele psihiatrice au fost înțelese greșit și denaturate de dragul profitului și al statutului profesional. Este timpul ca oamenii să știe nu numai că povestea cu serotonina este un mit, ci și că antidepresivele schimbă starea normală a corpului, a creierului și a minții în moduri care pot fi considerate ocazional ca utile, dar pot fi și dăunătoare.

de Joanna Moncrieffeste profesor de psihiatrie critică și socială la University College London și lucrează ca psihiatru consultant în NHS. Ea cercetează și scrie despre abuzul de medicamente psihiatrice și despre istoria, politica și filosofia psihiatriei în general. În prezent, conduce cercetările finanțate de guvern din Regatul Unit privind reducerea și întreruperea tratamentului cu medicamente antipsihotice (studiul RADAR) și colaborează la un studiu pentru a sprijini întreruperea tratamentului cu antidepresive. În anii 1990, ea a co-fondat Critical Psychiatry Network pentru a se conecta cu alți psihiatri cu idei similare. Ea este autoarea a numeroase articole și cărțile sale includ A Straight Talking Introduction to Psychiatric Drugs Ediția a doua (PCCS Books), publicată în septembrie 2020, precum și The Bitterest Pills: The Disturbing History of Antipsychotic Drugs (2013) și The Myth of the cura chimică (2009) (Palgrave Macmillan). Site-ul ei este https://joannamoncrieff.com/.

 BROWNSTONE Institute

Știrile sunt sub cenzură! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în cea mai mare provocare pe care o trăim. Jurnalismul independent al portalului OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.


Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

Articole asemănătoare

6 comentarii

  1. Parintele Athanasie Mytilineos:

    Noua generație în fața fenomenului demonismului (Marcu 9, 17-31)

    Biserica evidențiază pasajul evanghelic care se referă la vindecarea unui tânăr demonizat, care a avut loc imediat după coborârea Domnului nostru de pe Muntele Tabor, după Schimbarea la Față. Vedem pe tatăl necajit al acestui copil demonizat, cum se adreseaza Domnului Hristos:

    „Invatatorule, Ți-am adus pe fiul meu la Tine, avand duh mut. Si oriunde îl apuca pe el, îl zdrobeste, si face spume, și scrâsneste cu dintii, și se usucă (devine insensibil)”.

    Este o descriere oribilă a unui om demonizat, de fapt a unui tânăr. Dar, în același timp, este proiectată și drama unui părinte care suferă din cauza copilului său demonizat. Copilul este demonizat. Părintele este sufocat de disperare.
    Dar să analizam ca să putem vedea aceste două fațete dramatice.
    Tânărul, avea un demon, al cărui influenta l-a făcut mut și surd. Deci avea un duh demonic mut și surd. Dupa efecte observam cum acționează demonul. Și astfel identificam boala.

    Relatarea asta poate părea o poveste, dar nu este. Dimpotrivă, apare în forme si mai grave, mai ales atunci când se referă nu numai la mutenie sau surzenie, ci la ceva mult mai rău, așa cum vom vedea mai târziu și mai ales în timpul nostru.
    Observăm la copiii noștri contemporani, cum in mare parte, sunt inrauriti de influente satanice. Nu ne surprinde. Dar sunt influente satanice. Așa cum în zilele lui Hristos erau mulți demonizati, tot așa și în zilele noastre sunt, din păcate, mulți tineri demonizați. Și ei sunt stapaniti de Satana.

    Pentru că, în primul rând, tinerii abuzează de libertate. Spune Apostolul Pavel:
    „Noi suntem chemați la libertate, fraților, numai sa nu dati libertatea voastra spre oportunitate trupului, ci prin dragoste sa slujiti unul altuia” (Galateni 5, 13).
    Atentie, insa, pentru ca libertatea pe care ne-a dat-o Hristos nu se exprima numaidecat prin natura exercitarii liberului arbitru, adică cea pe care o avem dupa chipul lui Dumnezeu, ci si libertatea pe care ne-a dat-o prin harul Sau in Sfintele Taine pe care ni l-a adus in lume prin prezenta Sa! Sa avem grija sa nu facem din aceasta libertate „destrabalarea firii trupesti”, adica o scuză pentru a ne trăi viața in pofte carnale, pentru că, din păcate, în ciuda lămuririi pe care ne-o aduce Hristos, Cuvântul Intrupat, Fiul lui Dumnezeu, prea mulți tineri, prea mulți oameni, copii, oameni maturi, tineri, bătrâni, văd libertatea ca pe o anulare a responsabilitatii. Și, într-adevăr, libertatea o folosesc doar ca o oportunitate pentru a-si trai viața prin poftele carnii. Și oamenii în toate felurile încearcă să se scuze pentru acest drept, pentru libertatea lor, pentru a face tot ceea ce doresc, adica să trăiască o viață desfranata.
    Vedem ca din toate acestea, dintr-o astfel de concepție despre libertate, se naște brutalitatea (rebeliunea), atunci când există lipsa de responsabilitate. Se naste brutalitatea si anarhia, călcarea în picioare a oricărei autorități care există, chiar și a Bisericii lui Dumnezeu. Libertatea protoparintilor Adam si Eva consta in faptul ca puteau să spună „nu” celui rău, diavolului. Nu erau liberi prin faptul ca puteau să aleagă între diavol și Dumnezeu. Libertatea nu consta in doar in faptul ca puteau alege: ci să spuna „nu” diavolului ca posibilitate de a ramane liberi. Aceasta este esența libertății. Lipsa stapanirii diavolului asupra noastra, nu independenta politica, culturala, morala pe care o invocam noi.
    Această mare problemă caracterizează omul care doreste sa fie liber și este de o importanță capitală.
    Și numai asa putem să ne referim la conceptul de libertate in Hristos.
    Iata de ce tinerii noștri sunt demonizați astăzi, iata din ce cauza sunt robi ai satanei!

    În al doilea rând, demonizarea este utilizarea în mod abuziv a logicii. Logica, știm cu toții, este un centru al personalitatii umane care ne ghideaza. Insa spunem în psalmul 50, 13:
    „Și cu duh stăpânitor mă întăreşte
    (și cu acest duh stapanitor susține-mi ratiunea)”.
    Din păcate, rațiunea la mulți dintre tinerii noștri, la generația tânără a căzut în raționalitate autonoma. Pentru că logica a devenit bolnava, rationalista. Iar raționalizarea excesiva ne arata boala a logicii demente, caci vrea să accepte doar ceea ce înțelege cerebral.
    Ceea ce nu înțelege logic, nu acceptă. Tocmai de aceea raționalismul respinge credința.
    De aceea o astfel de logică este demonică. Este o logică care nu poate înțelege pentru ce a fost creată: Să-L primeasca pe Dumnezeu, nu sa-L inteleaga cerebral.
    Această logică servește altor lucruri inferioare, nedemne de ea, nu unor scopuri mai înalte care sa ne duca la mântuire. Logica dementa, demonica nu ne ridica, ci ne coboară. Prin urmare, când avem o astfel de logică, cum este posibil să nu-i dăm intrare Satanei, adica sa nu-i dam șanse să ne cucerească si să ne stapaneasca? Deci omul care are o logica atât de excesiva nu se mai gândește la Dumnezeu, când ar fi trebui să se gândească la Dumnezeu. De aceea i s-a dat logica. El nu se gândește la Dumnezeu, ci la lucrurile pământești, sărace, superficiale și bolnave.

    O a treia pricina pentru care tinerii noștri sunt stapaniti de diavol astăzi, este pentru că abuzează de trupurile lor. Ei cred că le aparțin. Dar Apostolul Pavel ne spune la I Corinteni 6, 19 (Apostolul Pavel vorbește despre trup, caci asa cum vedem este predat de oameni desfranarii):
    „Au nu stiti ca trupul vostru este templu al Duhului Sfânt ce vietuieste intru voi, pe care il aveti de la Dumnezeu și nu vă aparțineți voua?”
    Duhului lui Dumnezeu ii apartin trupurile, pentru că sunt proprietatea Lui in care isi face Duhul lacas Siesi, templul Său. Astfel, în loc de templu al Duhului Sfânt, trupul nostru este transformat prin desfranare (care include si primirea vaxxinurilor mARN n.n.), într-o peșteră de talhari și demoni.
    Toate aceste lucruri hedoniste, de la hrana in exces la alcool, țigări și droguri, sunt atât de răspândite în zilele noastre, încât ne schimbă literalmente, la propriu, orice ar spune cineva, trupul omului, în special al tânărului, într-un spatiu de locuit al demonilor.
    Ce păcat!
    Din locas al Duhului Sfânt corpul uman devine o ruină, inutilă pentru cel care-l poartă.
    Astfel crestinul devine un om, care nu mai poate gândi limpede, nici nu mai poate munci, nici să-și faca o familie, nici să studieze, nimic, nimic – devine o povară, un zombi.

    Din moment ce copiii noștri sunt inruriti de satana, atunci, dragii mei, avem de a face cu un duh mut și surd. Dar avem o varietate de demoni. Căci și ei au o anumită „specializare”. Deci duhul mut și surd vine și se odihnește într-un astfel de trup, într-un astfel de om, adica in trup și in suflet. Și transformă omul într-o ființă muta și surdă.
    Astăzi, de fapt, prin canalul televiziunii sau al internetului se inlesnesc aceste demonizari.
    Ceea ce voi menționa este ca din ce în ce mai demonic devine vocabularul tinerilor noștri – devine impuținat, lipsit de curaj… Tinerii noștri nu mai vorbesc între ei.
    Într-adevăr, această posibilitate minunată dată nouă de Dumnezeu, a acestui cuvânt sa-l verbalizam. Tinerii noștri nu mai vorbesc, ci doar mârâie, ragaie. Mârâie, nu vorbesc. Cât de frumoasă este limba greacă, cât de frumoasă este! Este atât de bogata…. Și nu ne cunoaștem limba.
    Cu toate acestea, ei au încetat să mai vorbească despre Dumnezeu. Duhul surd și mut nu-i lasă să vorbească despre Dumnezeu. Despre orice vorbesc, cu excepția lui Dumnezeu. Ei nu se mai roagă. Ei nu vorbesc despre ceea ce este duhovnicesc. Mulți dintre tinerii noștri au ajuns la uitarea lui Dumnezeu, L-au uitat pe Dumnezeu.
    Ce calamitate!
    Și au intrat pe tărâmul ateismului.
    Dar un ateism organizat.
    Mai mult satanismul este în floare.
    Satanismul este omniprezent în timpul nostru, indeosebi prin muzică, care devine purtătoare a satanismului și demonizează nu puțini tineri cu muzică, si chiar prin acte și ceremonii de închinare la satana.
    Putem noi spune, întreb, ca nu avem tinerii demonizați astăzi? Putem afirma asta?

    Devin posedati copiii noștri de duh surd, în mod similar, care nu le mai permite să asculte. Duhul surd, demonul surzeniei, nu le permite să asculte glasul Evangheliei. Ei nu acceptă niciun îndemn bun care le va fi făcut, nici de către părinți, nici de către profesori. Ei nu recunosc nicio autoritate. Ei sunt autonomi. Demonica autonomie. Orice ar vrea diavolul, le transmite lor. De aceea diavolul a devenit diavol. El a cerut autonomie. Și astazi le da aceasta ofertă oamenilor ca să-L părăsească pe Dumnezeu in numele libertății si al autonomiei.
    Ce tragic!
    Nu vor să mai asculte de Evanghelie.
    Nu vor să mai asculte Sfânta Liturghie.
    Suntem amețiți, spun ei, daca mergem la Liturghie.
    Ei simt o ameteala in timpul Sfintei Liturghii. Si de aceea intră și ies repede.
    Ei nu pot participa la Liturghie.
    Dar de ce nu ametesc în alte locuri?
    Și suferă ameteli mai ales in timpul Sfintei Liturghii? Duhul surd nu-i lasa sa asculte Sfanta Liturghie, ca sa nu fie tamaduiti si mantuiti. Nu vor fi lasati de duhurile rele sa asculte Liturghia. Pentru că ei consideră Liturghia conservatoare și depășită, învechită, veche, trecută, de modă veche, ieșită din trend…
    Și care sunt efectele unei astfel de demonizări?
    Care pot fi?
    Ele sunt enumerate de către acel tată necajit Domnului Hristos, caci se roaga pentru fiul său demonizat:
    „De poti ceva, ajuta-ne noua”.
    Apoi el enumera simptomele demonizatului Marcu 9, 22.
    O prima caracteristica este ca îl aruncă pe jos. Cade. Chiar si tinerii noștri merg din cădere în cădere. Și nimeni nu-i poate ajuta, pentru că ei nu vor să asculte ca sa fie ajutați. Se știe că abia atunci este ajutat un om când asculta, atunci acceptă ajutorul. Chiar și ajutorul medical. Medicul nu poate interveni, trata daca nu acceptati tratamentul. Cu atât mai mult pentru alte lucruri, chestiuni duhovnicesti, nu este posibil să vi se ofere ajutorul dacă nu îl acceptați. Daca nu va lasa demonul să acceptati.

    A doua caracteristică a acestui tanar demonizat este ca face spume. Si manifestarea tinerilor noștri contemporani este literalmente dominata de furie. Si fac spume. Totul se rupe, se dărâma sau se distruge, după o astfel de furie. Ei fac spume literalmente. Un exemplu tipic este prezența tinerilor la concerte. Este vorba de hipnoza si isteria colectiva care se desfasoara în prezent în aceste locuri. Deci oamenii fac spume si prin aceasta forma de divertisment.
    Iar o a treia caracteristică, pe care o spune tatăl tanarului, este că scrasneste dinții.
    Știți ce semnifica acest lucru? Individualismul și anarhia tinerilor noștri etc., ceea ce îi face pe unii dintre ei să-și scrasneasca dinții unul împotriva celuilalt. Ei îi văd pe ceilalti ca pe niște adversari, chiar în școală, în societate, pe stradă, peste tot, iar unii își scrasnesc dinții împotriva celorlalti.
    Și o a patra caracteristică. „Copilul meu”, spune el, „se usucă.”
    Dar a spus mai multe. El a spus că se arunca în foc uneori și alteori în apă. Adică exista o tendință de a se sinucide. Știți, dintr-o statistică, și este una, din vremea noastră, aici, în spațiul nostru, zona greacă, știți cât de mult au crescut sinuciderile? Și chiar a tinerilor noștri? Ce arată asta? Nu arată asta a demonism?

    Ei bine, tanarul se usucă! Noi spunem ca „acest om s-a uscat”. Adică, ca și cum ar fi leguma. Așa cum se întâmplă regresii cu fenomenele istorice.
    Este bine cunoscut faptul că tinerii noștri dobândesc insensibilitatea inimii și a conștiinței.Tinerii noștri devin insensibili, reci.
    Dar și tatal copilului este vinovat. De ce putem spune asta despre tatal tanarului? Când acest părinte a fost întrebat de Domnul Hristos, de „cât timp suferă tanarul” el a răspuns „din copilarie”, adică de mic copil, de la varsta de un an. Înseamnă că tatal este vinovat. Domnul Hristos, avea trei ani de activitate, pentru că asa s-au întâmplat aceste lucruri, v-am spus, după Schimbarea la Față a Domnului, chiar înainte de Patimi! Inseamnă că trecusera deja trei ani, si acest tată oare nu auzise de Domnul Hristos!? De ce nu s-a dus cu copilul lui la Hristos? De aceea Domnul i-a spus: „De poti crede?” Dar problema nu este dacă poti crede, ci dacă crezi. Deci acestui tată îi lipsea credința, este clar. Si nu s-a dus cu copilul său la Domnul in acest rastimp de trei ani.
    Când părinții nu practică educația creștină pentru copiii lor, nu îi încurajează să se închine, nu-și supraveghează copiii să se roage dimineața și seara…
    Permiteți-mi, să va spun ca aceleași lucruri le spun la aceiași oameni de ani de zile, pentru a face, de exemplu, rugăciunea în fiecare dimineața și ei nu o fac. Și se căsătoresc și nasc copii, iar copiii lor, de asemenea, nicidecum nu se roagă. Ce vreti mai mult?
    Ei nu sunt încurajați să spovedeasca, să se impartaseasca cu Sfintele Taine, să fie prezenti la Liturghie in fiecare duminica. Aici este responsabilitatea enormă a generației de părinți și bunici, pentru că parintii nu sunt adesea un exemplu prea bun, că nu au inlesnit aceste condiții pentru ca noua generație să fie educata in Hristos.

    Dragii mei, vă așteptați ca tratamentul să vina din partea stiintei? Pot să vă spun care este tratamentul? Medicamentul este unul și unic: harul lui Hristos! Acesta este medicamentul. Hristos este singurul care i-a zis demonului, adresându-se copilului:
    „duh mut si necurat, Eu ție iti poruncesc: iesi dintr-insul, și de acum sa nu mai intri in el”.

    Dar de ce să vorbim despre tratament și nu despre prevenție? De ce să nu aducem copiii de mici si sa le facem educație creștină la timp? Ar trebui ca mai intai copilul nostru să se îmbolnăvească? Trebuie să fim mai intai demonizați, ca să ratacin de ici pe colo?
    Sau să mergem pe la alte uși. Pe la ușile vrajitorilor sau spiritistilor, etc.

    Dintre cei care aud pasajul evangheliei, care dintre voi ascultați si vă gânditi intr-adevar serios? Sa nu spuneti ca aplicatia pastorala e pentru altii, pentru ca tu, tata de copii, mama copiiilor, nu stii maine in ce situatie se va gasi copilul tau. Nu știi cum se va găsi copilul tău, ce se va intampla cu copilul tău. Ca să nu mai spun că dacă va întâlni ceva nepotrivit vei da vina pe impreurari. Nu există imprejurari proaste, ci alegeri proaste. Diavolul se inraureste asupra copilului tau pentru ca nu l-ai invatat sa lupte duhovniceste impotriva diavolului.
    Deci astăzi, acum, va rog sa va duceți copilul la Hristos. Este cea mai buna pedagogie, pentru a deveni un părinte creștin.
    Să-ți duci copilul la Hristos. Îți vei duce copilul, pentru că mai intai tu L-ai găsit pe Hristos.
    Deci avem nădejde, nu certitudine, avem nădejdea de a vedea copiii nu numai eliberați de un duh surd si mut, ci și de a vedea copiii traind viata in Hristos prin harul Duhului Sfant. Amin.

    A 559-a cuvantare din categoria „Omilii duminicale”.

    https://youtu.be/Ad4T9XThkwM

  2. Chiar duminică, adică ieri 21 august, s-a citit Evanghelia vindecării lunaticului, adică vindecarea omului de o boală psihică. Antidotul ni-l spune foarte clar Domnul:
    1. credință în Hristos, adică împlinirea poruncilor Lui de către unul sau mai mulți membri ai familiei;
    2. acest neam de diavoli nu iese din omul bolnav(adică însănătoșirea nu va veni) decât cu post și cu rugăciune.
    Să facă cineva aceste două lucruri și să vedem dacă sunt adevărate, căci ele sunt spuse chiar de Hristos Dumnezeu. Eu sunt sigur de însănătoșirea celui în cauză. Asemănător cu acestea, citind Noul Testament, am găsit scris tot același antidot, anume:” Bine este omului care nu mănâncă carne”. Eu l-am probat pe acesta din urmă și am luat-o ușor, mai întâi cu vinerea, apoi după ceva timp am ținut post de carne două zile, vinerea și miercurea, apoi după ceva timp am ținut și postul Crăciunului, apoi și celelalte posturi. Și, iată-mă, parcă sunt născut din nou. Apoi încet-încet am ținut postul și lunea(ziua îngerilor). Până la urmă, văzând beneficiile, nici nu gândiți care vor fi, am renunțat complet la carne de prin 2004. La fel și la alcool. De ce am dat în vileag toate acestea? Ca să aibă și cei ce nu știu încă un remediu sigur ca acesta din ORICE boală. Desigur că în paralel cu această nevoință(de început de drum) nu lipseam Duminica de la Sfânta Liturghie. Iar abia după vreo 8 sau 9 ani de mers încontinuu la Sfânta Liturghie au început să vină unul câte unul și înțelesurile din Sfânta Liturghie, înțelesuri coroborate cu cele scrise în Biblie(Vechiul și Noul Testament). Am vrut să vă dăruiesc un exemplu și cel mai la îndemână a fost cel personal.
    Nu degeaba a apărut o carte, o vedeam în vitrina unui chioșc din fața ASE-ului, cu titlul: „Binecuvântată ești boală”, parcă așa se intitula, căci prin boală(suferință), căutând vindecare(alinare), vei cere ajutorul lui Dumnezeu, deci te vei ruga Lui și astfel te vei apropia de El. Cine vrea să fie om nou să facă așa și nu va regreta. Iar cei sănătoși să facă bine să nu cadă în boală, căci și prevenția tot un drum asemănător presupune.
    Citirea Sinaxarului zilnic și în funcție de timp a scrierilor Sfinților Părinți va completa acest cerc magic. Iar acest „tratament” nu presupune medicamente sau vizita la doctor. Desigur că în cazuri mai speciale, dar este recomandat să evităm azi doctorii, deci în cazuri speciale, putem apela și la doctori, căci tot și toate sunt cântărite și sunt în mâna Lui. Cu mare drag, fratele vostru!

  3. Viitoarele evenimente ecleziastice din Kavala și Thassos 3 – 6.09.2022 și corelația cu Sfântul Munte.

    Principala preocupare a Patriarhului Bartolomeu și a tovarășilor săi este recunoașterea și comuniunea ecleziastică oficială și completă, adică impartasirea in comun, pomenirea reciproca la liturghie și Potirul comun, atât a patriarhiei Greciei, cât și al Sfântului Munte cu schismaticul și pseudo-mitropolit al Kievului, Epifanie.
    Și asta pentru că știe foarte bine că impartasirea in comun, pomenirea reciproca la liturghie și Potirul comun sunt punctele culminante ale actului ecleziastic de recunoaștere și unire. Până acum efortul său a eșuat lamentabil.

    Din partea patriarhiei Greciei, care a început o recunoaștere ecleziastică „sinodală” a formațiunii ucrainene, prin aproparea de catre episcopii săi in mod individual, fără o hotarare a Sinodului pentru conslujirea cu Epifanie schismaticul.
    Arhiepiscopul Ieronim îl menționează pe Epifanie ca episcop hirotonit în Diptice ca fiind al 15-lea „întâistătător”, și a trimis deja o „scrisoare de pace”, invitându-l pe cel de-al 15-lea „episcop” să viziteze oficial patriarhia Greciei și să sărbătorească o intercomuniune euharistica oficială.

    Cu toate acestea, Patriarhul Bartolomeu nu a reușit încă să impună o intercomuniune ecleziastică oficială și completă, adică o slujire comună, pomenire reciproca la liturghie și Potirul comun.
    Acest lucru este dovedit și de recenta vizită oficială a Patriarhului Bartolomeu.

    Prin urmare, acest lucru, care nu a fost realizat în ultimii 3-4 ani, se încearcă a fi realizat în următoarea perioadă de timp.
    Realizarea acestui scop a fost încredințată de patriarhul Bartolomeu mitropolitulor Filip, Stefan de Neapolis și Thassos, care, în colaborare cu autoritățile statului, au invitat, pe Bartolomeu, pe Ieronim și pe Epifanie, la Kavala și Thassos, în perioada 3-6 septembrie, pe motiv sărbătorire oficială in Thassos.

    Trimiterea de invitații către mitropoliții Bisericii Greciei pentru participarea lor la evenimentele la care, desigur, președintele Republicii va fi prezent, în acest scop servește. Pentru a ajunge la punctul central al evenimentelor, care este impartasirea in comun și Potirul comun al ereticilor ecumeniști și schismatici, duminică, 4 septembrie 2022, la Biserica Adormirea Maicii Domnului din Thassos, pentru a arăta că întreaga patriarhie a Greciei are o comuniune euharistica oficială și completă cu ereticul schismatic Epifanie.

    Epifanie recunoscut valid si canonic este o creație, un „descendent”, un copil al „parintelui” său. Iar parintele său nu este altul decât Patriarhul Bartolomeu, care este rădăcina și cauza principală a tuturor relelor, greșelilor, ereziilor și schismelor din Biserica Ortodoxă.
    Dacă Bartolomeu nu ar valida, nu ar exista pseudo-mitropolitul Kievului, Epifanie sau toți ceilalți episcopi ecumenisti, care sunt pe post de cal troian în Ortodoxie.
    Nu există o unire adevarata pentru că nu este conformă cu Sfintele Canoane ale Sfinților Părinți.

    În umila noastră părere, există un motiv care se referă direct la implicarea Sfântului Munte in recunoașterea și intercomuniunea euharistica oficială cu Epifanie.

    Astfel, s-a plănuit, după consultarea Mitropolitului de Maroneia și Komotini Panteleimon, să se transfere Sfânta Icoană „Axion Ἐsti” de pe Muntele Athos, pe 6 septembrie, ultima zi a evenimentelor din Kavala și Thassos, și să rămâna până pe 12 septembrie la Catedrala Buna Vestire a Maicii Domnului din Komotini.
    Icoana va fi intampinata de Patriarhul Bartolomeu, care probabil va fi însoțit de Epifanie.
    În plus, distanța de la Kavala la Komotini poate fi un traseu (de pelerinaj).

    Τά ἐπικείμενα Ἐκκλησιαστικά δρώμενα σέ Καβάλα καί Θάσο 3-6.9.2022 καί ὁ συσχετισμός μέ τό Ἅγιον Ὄρος. | ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ
    https://tasthyras.wordpress.com/2022/08/22/%cf%84%ce%ac-%e1%bc%90%cf%80%ce%b9%ce%ba%ce%b5%ce%af%ce%bc%ce%b5%ce%bd%ce%b1-%e1%bc%90%ce%ba%ce%ba%ce%bb%ce%b7%cf%83%ce%b9%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ac-%ce%b4%cf%81%cf%8e%ce%bc%ce%b5%ce%bd/#more-55861

    1. Un alt raport de presă citat de Snyder, care se ocupă cu eforturile Băncii Mondiale de a introduce
      ID-uri biometrice pe planetă sub masca unui program numit „Identificarea pentru Dezvoltare (ID4D),” arată clar că sistemul de identificare Accenture va depasi în cele din urmă, cu mult taberele de refugiați.
      http://www.worldbank.org/en/events/2015/09/23/eid-conference

      „Ceea ce vrea să facă elita este să se asigure că toată lumea este «în sistem»”, a continuat Snyder.
      „Este un sistem pe care îl controlează și pe care îl manipulează în scopuri proprii. Acesta este unul dintre motivele pentru care acestea sunt încet, dar sigur descurajarea utilizarea de numerar (cash) peste tot în lume…. De fiecare dată când elita propune ceva pentru „binele” nostru, într-un fel întotdeauna rezultă că ei au mai multă putere și mai mult control. Sper ca oamenii să se trezească și să vadă ce se întâmplă.
      Mișcările majore către un sistem unic mondial au loc chiar în fața ochilor noștri și totuși aud foarte, foarte puțini oameni vorbind despre oricare dintre acestea.

      Într-adevăr, impulsul pentru o societate globală fără numerar și efortul global de a impune sisteme biometrice de identificare fiecărei ființe umane sunt inseparabile unele de altele.

      Luați în considerare, de exemplu, „Better Than Cash Alliance” lansat în septembrie 2012 de controversata Fundație Ford.
      „Better Than Cash Alliance se asociază cu guvernele, comunitatea de dezvoltare și sectorul privat pentru a împuternici oamenii prin trecerea de la numerar la plăți digitale”, se arată în descrierea schemei de pe site-ul alianței.

      Alte organizații implicate în plan sunt Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID), Fundația Bill și Melinda Gates, Inițiativa Clinton de dezvoltare, mega-banca Citi, gigantul cardului de credit Visa, Coca-Cola, regimul comunist care conduce Nepalul, regimul islamist din Pakistan și multe altele.

      Pe site-ul său, Fondul ONU de Dezvoltare a Capitalului s-a lăudat cu schemele sale în curs de desfășurare de a elimina numerarul.

      „Trecerea la plățile digitale la scară globală și asigurarea maximizării acestor beneficii poate fi accelerată de o organizație dedicată exclusiv furnizării la nivel mondial, schimb de cunoștințe, colaborare și îndrumare cu privire la practici eficiente”, se spune în document.

      Scopul planului, a adăugat ONU, este de a „încuraja guvernele, organizațiile de dezvoltare și sectorul privat să se angajeze în tranziția digitală și facilitează [sic] traducerea acestor angajamente în acțiune”.

      Potrivit regretatului regizor de la Hollywood Aaron Russo, care a realizat filmul de succes America:

      http://www.freedomtofascism.com/

      Liberi de fascism, există un scop final pentru introducerea ID-ului controversat și eliminarea numerarului.
      Acest scop final i-a fost explicat de Nick Rockefeller din dinastia Rockefeller, a declarat public Russo. „Scopul final este de a-i face pe toți sa fie pecetluiti, de a controla întreaga societate, de a-i determina pe bancheri și pe oamenii de elită să controleze lumea”, la parafrazat Russo pe Rockefeller.
      Și, într-adevăr, așa cum a raportat New American în mai multe rânduri, impulsul de a avea oameni implantați cu microcipuri este în curs de desfășurare de ani de zile.

      Pentru ca libertatea și prosperitatea să supraviețuiască în viitor, este imperativ ca omenirea să reziste impulsului accelerat de a impune identificarea biometrică universală, de a se aboli numerarul și de a restrânge drepturile inalienabile ale indivizilor.

      Globalists and UN Push Mandatory Biometric ID for All – The New American
      https://thenewamerican.com/globalists-and-un-push-mandatory-biometric-id-for-all/

      👇

      Ne confruntăm cu implementarea biometriei pentru orice, de la plățile la supermarket pana la securitatea organizarii Cupei Mondiale

      Face biometrics deployed for everything from supermarket payments to World Cup security | Biometric Update
      https://www.biometricupdate.com/202208/face-biometrics-deployed-for-everything-from-supermarket-payments-to-world-cup-security

      ONU se așteaptă ca să fie implementat aproximativ o treime din proiectul care are ca obiectiv universal introducerea identitatii digitale până în 2025, a declarat Niall McCann în timpul unei apariții în podcastul ID16.9.

      A fost lansată o actualizare a strategiei de transformare digitală a Canadei, inclusiv un plan de a organiza consultări publice privind identitatea digitală.
      Un cadru și un program federal pentru utilizarea serviciilor publice cu ID digital fac parte din planul Consiliului Trezoreriei, la fel ca și integrarea cu platformele provinciale.

      Etiopia este pe cale să investească în hardware și software pentru a-și promova ID-ul digital bazat pe MOSIP și pentru a-l ajuta să ajungă la 10 milioane de ID în cursul anului fiscal 2022/2023, care se încheie la începutul lunii iulie.
      NIDP a mulțumit Tech5 pentru munca depusă la proiect și a invitat mai mulți furnizori să participe la ofertele viitoare.

    2. @Unioniștii
      Orice luare de atitudine împotriva ecumenismului este de fapt o luptă pentru apăratea adevarului sau a dreptei credințe ortodoxe. Cine va lupta pentru apărarea adevărului până la sfârșit se poate aștepta la cunună din partea lui Hristos. Mulțumim pentru avertizare! Domnul să vă răsplătească grija!
      Iată cum se arată ocaziile luptei. Să nu le scăpăm.

  4. https://www.springfarma.com/blog/585_Serotonina–tot-ce-trebuie-sa-stii-despre-hormonul-fericirii.html

    Serotonina se găsește in creier in proporție de 10% 80-90 este produsă in tractul gastro intestinal ,de aceea estet importantă alimentatia , o persoana trebuie sa consume proteine in funcție de greutatea corporală ,de ex o persoana de 50kg trebuie sa consume aprox 38-40 gr proteine zilnic ,proteinele se transforma in triptofan care este precursorul serotoninei ..
    Serotonina trebuie sa fie între 200-300 ,sub 100 apare depresia si alte tulburări psihoemotionale.
    Pt cei care doresc suplimente naturiste exista stresclin 1-2:/zi sau mentat 1-2 /zi sau pt cei care nu reușesc sa mănânce suficiente proteine exista suplimentul 5htp(hidroxitriptofan)

    Tractul intestinal este f important pt un psihic sănătos ,se pot lua probiotice atât suplimente cat si din alimentație (iaurt,sana) ..

    Sănătate!!
    Doamne ajuta!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și reclamele, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, împărtășim informații despre utilizarea de către dvs. a site-ului nostru cu partenerii noștri de rețele sociale, de publicitate și de analiză. View more
Cookies settings
Accept
Politica de confidențialitate
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings
Cookies settings