X

În spatele cortinei de tinichea: BRICS+ vs NATO/G7

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

By Pepe Escobar – 22 iunie 2022

Vestul este prins cu nostalgie de politicile de „izolvare” învechite, de data aceasta împotriva integrării Sudului Global. Din păcate pentru ei, restul lumii merge mai departe, împreună.

A existat odată o Cortină de Fier care a împărțit continentul Europei. Creată de fostul prim-ministru britanic Winston Churchill, termenul se referea la eforturile Uniunii Sovietice de atunci de a crea o graniță fizică și ideologică cu occidentul. Acesta din urmă, la rândul său, a dus o politică de izolare împotriva răspândirii și influenței comunismului.

Avans rapid către epoca contemporană a tehno-feudalismului și acum există ceea ce ar trebui să fie numit o Cortină de tinichea, fabricată de occidentul colectiv temător, dezorientat, prin G7 și NATO: de data aceasta, esențial pentru a împiedica integrarea Sudului Global.

BRICS împotriva G7

Cel mai recent și semnificativ exemplu al acestei integrări a fost ieșirea din BRICS+ la summitul online de săptămâna trecută găzduit de Beijing. Acest lucru a mers cu mult ma departe de stabilirea liniilor unui „nou G8”, să nu mai vorbim de o alternativă la G7.

Uită-te doar la interlocutorii celor cinci BRICS istorice (Brazilia, Rusia, India, China, Africa de Sud): găsim un microcosmos al Sudului Global, care cuprinde Asia de Sud-Est, Asia Centrală, Asia de Vest, Africa și America de Sud – punând cu adevărat „Global” în Sudul Global.

In Call With Putin, China's Xi Offers Closer Cooperation with Russia - The New York Times

În mod revelator, mesajele clare ale președintelui rus Vladimir Putin în timpul summitului de la Beijing, în contrast puternic cu propaganda G7, au fost de fapt adresate întregului Sud Global:

  • Rusia își va îndeplini obligațiile de a furniza energie și îngrășăminte.
  • Rusia se așteaptă la o recoltă bună de cereale – și să aprovizioneze piețele mondiale până la 50 milioane de tone.
  • Rusia va asigura trecerea navelor cu cereale în apele internaționale, chiar dacă Kievul a minat porturile ucrainene.
  • Situația negativă asupra cerealelor ucrainene este umflată artificial.
  • Creșterea puternică a inflației în întreaga lume este rezultatul iresponsabilității țărilor G7, nu al Operațiunii Z din Ucraina.
  • Dezechilibrul relațiilor mondiale se coace de mult timp și s-a convertit într-un rezultat inevitabil al erodării dreptului internațional.

Un sistem alternativ

Putin a abordat direct, de asemenea, una dintre temele cheie pe care BRICS le-au discutat în profunzime încă din anii 2000 – proiectarea și implementarea unei monede de rezervă internațională.

Sistemul rusesc de mesagerie financiară este deschis pentru conectare cu băncile din țările BRICS.”

„Sistemul rusesc de plăți MIR își extinde prezența. Explorăm posibilitatea creării unei monede de rezervă internațional bazată pe coșul de monede BRICS”, a spus liderul rus.

Acest lucru este inevitabil după sancțiunile isterice occidentale post-Operațiunea Z; dedolarizarea totală impusă Moscovei; și creșterea comerțului între națiunile BRICS. De exemplu, până în 2030, un sfert din cererea de petrol a planetei va veni din China și India, Rusia fiind principalul furnizor.

„RIC” din BRICS pur și simplu nu poate risca să fie exclus dintr-un sistem financiar dominat de G7. Inclusiv India, care abia îsi menține echilibrul  începe să prindă mișcarea.

Cine vorbește în numele „comunității internaționale”?

În stadiul actual, BRICS reprezintă 40% din populația lumii, 25% din economia globală, 18% din comerțul mondial și contribuie cu peste 50% la creșterea economică mondială. Toți indicatorii sunt în creștere.

Sergey Storchak, CEO al băncii ruse VEG, a formulat-o destul de diplomatic: „Dacă vocile piețelor emergente nu vor fi auzite în următorii ani, trebuie să ne gândim foarte serios la înființarea unui sistem regional paralel, sau poate unui sistem global.”

Un „sistem regional paralel” este deja discutat în mod activ între Uniunea Economică Eurasia (EAEU) și China, coordonat de ministrul integrării și macroeconomiei Serghei Glazyev, care a scris recent un surprinzător manifest care își amplifică ideile despre suveranitatea economică mondială.

Dezvoltând „lumea în curs de dezvoltare”

Ceea ce se întâmplă pe frontul financiar trans-eurasiatic va decurge în paralel cu o strategie de dezvoltare chineză puțin cunoscută până acum: Global Development Initiative (GDI), anunțată de președintele Xi Jinping la Adunarea Generală a ONU de anul trecut.

GDI poate fi văzut ca un mecanism de sprijin al strategiei globale – care rămâne Inițiativa Belt and Road (BRI), constând din coridoare economice care leagă Eurasia până la peninsula sa de vest, Europa.

În Dialogul la nivel înalt privind dezvoltarea globală, parte a summit-ului BRICS, Sudul Global a învățat puțin mai multe despre GDI, o organizație înființată în 2015.

Pe scurt, GDI urmărește să impulsioneze cooperarea internațională pentru dezvoltare prin suplimentarea finanțării unei multitudini de organisme, de exemplu Fondul de Cooperare Sud-Sud, Asociația Internațională de Dezvoltare (IDA), Fondul de Dezvoltare Asiatic (ADF) și Global Environment Facility (GEF).

Prioritățile includ „reducerea sărăciei, securitatea alimentară, răspunsul la COVID-19 și vaccinurile”, industrializarea și infrastructura digitală. Ulterior, un grup Friends of the GDI a fost înființat la începutul anului 2022 și a atras deja peste 50 națiuni.

BRI și GDI ar trebui să avanseze în tandem, chiar dacă Xi însuși a spus clar în timpul summitului BRICS că „unele țări politizează și marginalizează agenda de dezvoltare prin construirea de ziduri și aplicând sancțiuni paralizante altora”.

Din nou, dezvoltarea durabilă nu este tocmai ceașca de ceai a G7, cu atât mai puțin cea a NATO.

Șapte împotriva lumii

Principalul obiectiv declarat al summit-ului G7 de la Schloss Elmau din Alpii Bavarezi este „proiectarea unității” – la fel ca în stăpânii vestului colectiv (inclusiv Japonia) uniți într-un „sprijin” durabil și nedefinit pentru statul ucrainean eșuat iremediabil.

Aceasta face parte din „lupta împotriva imperialismului lui Putin”, dar mai este și „lupta împotriva foametei și sărăciei, crizei de sănătate și schimbărilor climatice”, după cum a declarat cancelarul german Scholz pentru Bundestag.

În Bavaria, Scholz a susținut un Plan Marshall pentru Ucraina: un concept ridicol, având în vedere că Kievul și împrejurimile sale ar putea la fel de bine să fie redus la un stat mic până la sfârșitul anului 2022. Ideea că G7 ar putea lucra pentru „prevenirea unei foamete catastrofală,” potrivit lui Scholz, atinge un paroxism ridicol, deoarece foametea care se profilează este o consecință directă a isteriei sancțiunilor impuse de G7.

Faptul că Berlinul a invitat India, Indonezia, Africa de Sud și Senegal ca suplimente la G7, a servit ca o ușurare comică suplimentară.

Cortina de tinichea este ridicată

Ar fi inutil să ne așteptăm de la uimitoarea colecție de mediocrități „unite” în Bavaria, sub liderul de facto al Comisiei Europene (CE), Führer Ursula von der Leyen, la orice analiză substanțială despre ruptura lanțurilor globale de aprovizionare și motivele pentru care a forțat Moscova să reducă fluxurile de gaze către Europa. În schimb, i-au învinuit pe Putin și Xi.

Bine ați venit la Cortina de tinichea: o reinventare a secolului XXI a Intermarium-ului de la Marea Baltică la Marea Neagră, condusă de Imperiul Minciunilor, cu vestul Ucrainei absorbit de Polonia, cei Trei Piticici Baltici: Bulgaria, România, Slovenia, Cehia și chiar Suedia și Finlanda, care aspiră la NATO, toate vor fi protejate de „amenințarea rusă”.

O Uniune Europeană scăpată de sub control

Rolul UE, care domnește asupra Germaniei, Franței și Italiei în cadrul G7, este deosebit de instructiv, mai ales acum când Marea Britanie a revenit la statutul de stat-insula fără importanță.

Aproximativ 60 „directive” europene sunt emise în fiecare an. Ele trebuie transpuse în mod imperativ în dreptul intern al fiecărui stat membru UE. În cele mai multe cazuri, nu există nicio dezbatere.

Apoi, există peste 10.000 „hotărâri” europene, în care „experții” de la Comisia Europeană (CE) de la Bruxelles emit „recomandări” fiecărui guvern, direct afară din canonul neoliberal, cu privire la cheltuielile, veniturile și „reformele” lor ( privind sănătatea, educația, pensiile) care trebuie respectate.

Astfel, alegerile din fiecare națiune membră a UE sunt absolut lipsite de sens. Șefii guvernelor naționale – Macron, Scholz, Draghisunt simpli executanți. Nu este permisă nicio dezbatere democratică: „democrația”, ca și „valorile UE”, nu sunt decât niște cortine de fum.

Adevărata guvernare este exercitată de o mână de membri aleși prin compromis între puterile executive, acționând într-o manieră extrem de opacă.

Comisia Europeană este total în afara oricărui fel de control. Așa se face că o mediocritate uimitoare precum Ursula von der Leyen – anterior cel mai prost ministru al Apărării Germaniei moderne – a fost catapultată în sus pentru a deveni actualul EC Führer, dictând politica externă, energetică și chiar economică.

Ce reprezintă ei?

Din perspectiva Occidentului, Cortina de tinichea, cu toate sinistrele ei nuanțe de rău augur din Războiul Rece 2.0, este doar un aperitiv înainte de felul principal: o confruntare hardcore în Asia-Pacific – rebotezată „Indo-Pacific” – o copie conformă a rachetei Ucrainei concepută pentru a frâna BRI și GDI ale Chinei.

Ca o contra-lovitură de stat, este bine să observăm cum ministerul chinez de externe evidențiază acum în detaliu contrastul dintre BRICS – și BRICS+ – și combinația imperială AUKUS/Quad/IPEF.

BRICS reprezintă multilateralismul de facto; concentrarea pe dezvoltarea globală; cooperarea pentru redresarea economică; și îmbunătățirea guvernanței globale.

Pe de altă parte, frauda inventată de Statele Unite reprezintă mentalitatea Războiului Rece; exploatarea țărilor în curs de dezvoltare; formând grup pentru a limita China; și o politică de „America First” care consacră „ordinea internațională bazată pe reguli” monopolistă.

Ar fi o eroare să ne așteptăm ca luminații G7 adunați în Bavaria să înțeleagă absurditatea impunerii unui plafon de preț pentru exporturile rusești de petrol și gaze, de exemplu. Dacă acest lucru s-ar întâmpla cu adevărat, Moscova nu va avea probleme în a tăia complet alimentarea cu energie a G7. Și dacă alte națiuni sunt excluse, prețul petrolului și gazelor pe care le importă ar crește drastic.

BRICS deschid calea de urmat

Deci nu e de mirare că viitorul este de rău augur. Într-un interviu uimitor pentru televiziunea de stat din Bieloarusia, ministrul rus de externe Serghei Lavrov a rezumat modul în care „Occidentul se teme de concurența cinstită”.

Prin urmare, apogeul culturii anulării și „suprimarea a tot ceea ce contrazice într-un fel viziunea și ordinea neoliberală a lumii”. Lavrov a rezumat, de asemenea, foaia de parcurs care urmează, în beneficiul întregului Sud Global:

„Nu avem nevoie de un nou G8. Avem deja structuri… în primul rând în Eurasia. EAEU promovează în mod activ procesele de integrare cu RPC, aliniind Inițiativa Belt and Road a Chinei cu planurile de integrare eurasiatică. Membrii Asociației Națiunilor din Asia de Sud-Est examinează atent aceste planuri. Unii dintre aceștia semnează acorduri de zonă de liber schimb cu EAEU. Organizația de Cooperare din Shanghai face, de asemenea, parte din aceste procese… Mai există o structură dincolo de granițele geografice ale Eurasiei.”

„Sunt cei BRICS. Această asociație depinde din ce în ce mai puțin de stilul occidental de a face afaceri și de regulile occidentale pentru instituțiile valutare, financiare și comerciale internaționale. Ei preferă metode mai echitabile care nu fac să depindă niciun proces de rolul dominant al dolarului sau al unei alte monede. G20 reprezintă pe deplin BRICS și încă cinci țări care împărtășesc pozițiile BRICS, în timp ce G7 și susținătorii săi se află de cealaltă parte a baricadelor.”

„Acesta este un echilibru serios. G20 s-ar putea deteriora dacă Occidentul îl folosește pentru a alimenta confruntările. Structurile pe care le-am menționat (SCO, BRICS, ASEAN, EAEU și CSI) se bazează pe consens, respect reciproc și echilibru de interese, decât pe o cerere de acceptare a realităților mondiale unipolare.”

Karen Smith de la The Cradle

invictuswebmedia.com

Sistemul vrea să ne reducă la tăcere! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum ajutorul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.



Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button