Guvernul a plătit efectiv circa 140 de milioane de lei către site-urile și televiziunile de știri pentru așa-numita campanie de informare pe tema COVID, din cele 200 de milioane de lei (40 milioane de euro) puse la bătaie prin OUG de Guvernul Orban în plină campanie electorală în 2020.
Astfel, după cum rezultă dintr-un răspuns transmis de Secretariatul General al Guvernului la o solicitare G4Media.ro, Guvernul Orban a plătit între lunile iunie și decembrie 2020, adică în plină campanie electorală pentru locale și parlamentare, aproape 88 de milioane de lei.
Guvernul Cîțu a plătit facturi restante în perioada ianuarie – mai 2021 în valoare de circa 52 de milioane de lei. Din aceste cifre rezultă că Guvernul Orban a pus la bătaie în an dublu electoral mai mulți bani decât a putut înghiți presa, deși unele redacții se plâng că guvernul nu le-a plătit integral serviciile prestate.
SGG mai precizează, în răspunsul pentru G4Media.ro, că Guvernul Cîțu derulează o campanie de informare pe tema vaccinului, cu sublinerea că este ”fără costuri” din partea guvernului, conceptul și creația fiind donate de parteneri.
Potrivit informațiilor obținute de G4Media.ro, mai multe site-uri de știri și câteva redacții de televiziunii acuză că n-au fost plătite integral pentru serviciile prestate în campania de informare pe tema COVID. În această situație s-ar afla câteva zeci de site-uri de știri, între care și grupul Rigier (Libertatea și alte titluri din grup).
Reprezentanți ai grupului au confirmat pentru G4 Media că Guvernul mai are de achitat aproape 140 de mii de euro din cei 360 de mii de euro facturați pentru serviciile de publicitate prestate pe tema COVID.
Unele televiziuni de știri, precum cele din Antena Group, care a beneficiat de cea mai mare sumă din campania de informare (14,7 milioane de lei, adică 3 milioane de euro), susțin că mai au de încasat sume importante de la Guvern.
Campania de informare pe tema COVID a fost inițiată de Guvernul Orban la jumătatea anului 2020, în plină campanie electorală pentru alegerile locale și parlamentare. De operaționalizarea campaniei s-au ocupat Andi Manciu și Ionel Dancă.
Unele redacții, între care și G4Media.ro, Newsweek.ro, Recorder.ro, Rise Project, RFI România, au refuzat banii guvernului acordați în an dublu electoral.
Guvernul Orban a pus la bătaie 200 de milioane de lei (40 de milioane de euro) prin ”OUG nr. 63 din 7 mai 2020 pentru organizarea și desfășurarea unor campanii de informare publică în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19”.
Contractele au fost încheiate cu majoritatea redacțiilor centrale și cu câteva publicații locale, iar campania a acoperit intervalul iunie – decembrie 2020, adică exact perioada campaniei electorale.
Guvernul Orban a achitat doar o parte din facturile trimise de site-urile si televiziunile implicate in campania de informare ( 87.747.134 lei potrivit răspunsului SGG). Ulterior, Guvernul Cîțu a mai plătit 52.021.977 lei, între lunile ianuarie și mai 2021, reprezentând facturi restante.
Au rămas așadar circa 60 de milioane de lei (circa 15 milioane de euro) necheltuite din sumele puse la dispoziție cu generozitate de Guvernul Orban. Aceste sume n-au fost reportate în bugetul pe 2021 și nici n-au fost realocate pentru noi campanii de informare.
”S-au făcut promisiuni în decembrie 2020 și de la Cîțu și de la Ciucă că ajutorul pentru presă va continua și în 2021 sub forma campaniei de vaccinare, dar asta nu s-a mai întâmplat”, au explicat pentru G4Media.ro surse guvernamentale.
Unul dintre cei care s-ar fi opus ca guvernul să dea mai departe bani pentru presă mascați sub forma unor campanii de informare a fost Vlad Voiculescu, fostul ministru al Sănătății.
Totuși, mai multe site-uri și televiziuni au continuat în primele luni ale anului campania de informare, în speranța că serviciile prestate vor fi și achitate de noul guvern. ”Am făcut campania pro bono în primele luni din 2021, dar ulterior guvernul ne-a anunțat că nu va plăti aceste servicii”, a explicat o sursă din Antena 3 pentru G4Media.ro.
Premierul Florin Cîțu a lansat pe 27 mai campania de comunicare “Împreună învingem pandemia! Ce conține vaccinul?”, realizată de Guvernul României, cu sprijinul UNICEF și al organizațiilor partenere.
”Campania de informare a fost realizată FĂRĂ COSTURI din partea Guvernului, conceptul creativ și producția fiind donate de partenerii campaniei”, se arată în răspunsul SGG transmis G4media.ro. Sublinierea ”FĂRĂ COSTURI” aparține Guvernului.
Companiile care operează cele mai mari televiziuni și site-uri de presă din România nu au fost foarte afectate de criza coronavirus, din contră, majoritatea și-au crescut afacerile și profiturile în 2020, față de 2019. Altfel spus, ajutorul de stat acordat presei mascat sub forma unei campanii de informarii nu se justifică și rămâne doar ipoteza că a fost o mită electorală.
Cele mai multe organizații de presă au primit și bani de la Guvern, deși business-ul le mergea deja foarte bine. Spre comparație, firmele cu adevărat închise, precum cele din HoReCa, încă își așteaptă banii deși suntem în 2021.