Atalayar
Preşedintele SUA, Joe Biden, a convenit marţi cu Uniunea Europeană o suspendare timp de cinci ani a taxelor vamale instituite reciproc în disputa privind subvenţiile acordate companiilor Boeing şi Airbus, în schimbul unui sprijin mai consistent al europenilor pentru SUA în faţa Chinei, cooperarea dintre UE şi SUA pentru contracararea avansului Chinei urmând să se concretizeze şi în crearea unui consiliu tehnologic, relatează agenţia EFE, potrivit agerpres.
Biden a venit în Europa în prima sa deplasare externă de când s-a instalat la Casa Albă, insistând pe ideea că, după Donald Trump, Statele Unite revin la multilateralism şi la aliaţii tradiţionali. Dar în cele cinci zile scurse din această deplasare, la summitul G7 în Marea Britanie şi la Bruxelles la summitul NATO şi la cel cu preşedinţii principalelor instituţii europene, fixaţia sa a fost China.
Serbia şi Kosovo reiau negocierile sub egida UE
În acest sens, liderul de la Casa Albă a transmis clar că SUA doresc să se reîntoarcă la aliaţii lor pentru a face un front comun în faţa Chinei.
”Statele Unite s-au întors şi de aceea suntem aici”, a spus Biden la Bruxelles, susţinând că europenii sunt aliaţi naturali ai ţării sale prin prisma valorilor pe care le împărtăşesc şi care se află ”sub un atac în creştere”, o referire la avansul Chinei.
Pentru a convinge UE să susţină SUA, Biden a cedat în problema taxelor vamale impuse în urma disputei privind subvenţiile acordate de fiecare parte producătorilor aeronautici, Boeing în SUA şi Airbus în Europa, dar Washingtonul a atras atenţia că deocamdată nu va face niciun anunţ cu privire la taxele vamale instituite de fostul preşedinte Donald Trump asupra produselor din oţel şi aluminiu.
În cadrul înţelegerii SUA cu UE, potrivit unei declaraţii a secretarului american al comerţului, Katherine Tai, cele două părţi s-au angajat să colaboreze în mod ”semnificativ pentru a contracara investiţiile în sectorul aeronautic din partea actorilor străini pieţelor economiilor noastre”, o referire de asemenea la China, ţară ce-şi dezvoltă sectorul aeronautic civil şi militar.
Preşedintele Biden a apreciat că acordul provizoriu în disputa privind subvenţiile acordate Boeing şi Airbus va permite combaterea a ceea ce el a numit practicile comerciale neloiale ale Chinei în sectorul aeronautic. ”Am convenit să colaborăm pentru a contesta şi contracara practicile necomerciale ale Chinei în acest sector, care oferă companiilor chineze un avantaj neloial”, a indicat el într-un comunicat citat de AFP după summitul UE-SUA. ”Este un model pe care ne vom putea sprijini pentru a aborda alte provocări reprezentate de modelul economic al Chinei”, a adăugat Biden.
Mai mult, acest summit a pus bazele creării unui consiliu tehnologic comercial pentru contracararea progreselor Chinei. Un reprezentant al administraţiei Biden le-a explicat ziariştilor obiectivul acestui demers: ”SUA şi Europa au stabilit bazele economiei mondiale după al Doilea Război Mondial. Iar acum trebuie să lucrăm împreună pentru a scrie normele care vor contura drumul pentru următoarea generaţie, mai ales în economie şi tehnologiile emergente”.
Acest organ va fi însărcinat cu coordonarea standardelor pentru noile tehnologii, precum calculatoarele cuantice, inteligenţa artificială sau biotehnologia, precum şi ”rezilienţa” lanţurilor de distribuţie şi controlul importurilor, exporturilor şi investiţiilor, printre altele.
Responsabilul american a mai menţionat că noul consiliu va contribui la ”stabilirea unei viziuni afirmative asupra lumii, înrădăcinată în valorile comune” ale UE şi SUA în faţa ”provocării semnificative din partea Beijingului cu practicile acestuia în afara pieţei”.
După încheierea vizitei la Bruxelles, preşedintele american a plecat la Geneva pentru mult aşteptatul summit cu omologul său rus Vladimir Putin.
După NATO, Biden se întoarce cu faţa spre UE pentru a consolida legăturile transatlantice
Anterior înţelegerii cu UE anunţate marţi la Bruxelles, Casa Albă a făcut cunoscut sâmbătă, în timpul summitului Grupului celor şapte puteri economice (G7), că la iniţiativa lui Biden acest grup va elabora un plan masiv de construire de infrastructuri în ţările în dezvoltare, cu obiectivul de a contracara iniţiativa de acelaşi fel a Chinei denumită Belt and Road, sau Noul Drum al Mătăsii, proiect ce va fi denumit ”Să construim din nou o lume mai bună” (Build Back Better World – B3W).
Statele din G7 şi aliaţii lor vor folosi această iniţiativă pentru a mobiliza capitalul privat pentru domenii precum combaterea schimbărilor climatice, sănătate, sectorul digital sau egalitatea de gen şi ea va oferi un parteneriat transparent pentru infrastructură în vederea alocării a circa 40 de trilioane de dolari de care statele în dezvoltare au nevoie până în anul 2035, a mai menţionat preşedinţia americană.