Patriarhia Română: Apel la coresponsabilitate şi cooperare, pentru a evita constrângeri excesive
Patriarhia Română își exprimă deplina solidaritate cu toți credincioșii ortodocși care în aceste zile doresc să se roage ca pelerini Sfintei Cuvioase Parascheva, precum și cu Mitropolia Moldovei și Bucovinei, gazda profund responsabilă a pelerinajului anual de la Iași.
Interzicerea în acest an a pelerinajului la Sfânta Cuvioasă Parascheva pentru credincioşii care nu locuiesc în municipiul Iaşi este o măsură disproporționată, discriminatorie şi luată fără o consultare prealabilă cu Biserica Ortodoxă Română.
Arhiepiscopia Iaşilor, în calitatea sa de organizator al acestui pelerinaj, s-a pregătit intens și foarte temeinic pentru întâmpinarea pelerinilor din acest an, ținând cont de toate măsurile sanitare aflate în vigoare.
Această pregătire temeinică şi o strânsă cooperare cu autoritățile locale erau o garanție că pelerinajul de la Iași sau apropiatul pelerinaj de la București, prilejuit de sărbătoarea Sfântului Dimitrie cel Nou, constituie, în acelaşi timp, un exerciţiu de protejare responsabilă a sănătăţii şi o manifestare a libertăţii religioase a unui popor eminamente religios.
Măsurile restrictive ce se impun ca absolut necesare trebuie să aibă un solid temei legal, să fie justificate în mod transparent, argumentat şi nediscriminatoriu.
Înţelegem că, în contextul epidemiologic de azi, regulile stricte referitoare la igienă, la purtarea măștii și la păstrarea distanței de 1,5 m între persoane se impun atât în spațiile liturgice, cât şi în afara acestora, pentru toţi credincioşii care participă la pelerinajul organizat oficial.
Ne exprimăm speranța că, pentru cinstirea demnă şi responsabilă a Sfintei Cuvioase Parascheva, se va reveni cât mai curând asupra măsurii excesive de interzicere a pelerinajului de la Iași, printr-o înţeleaptă modalitate de coresponsabilitate şi colaborare între Stat şi Biserică, astfel încât toți pelerinii să se poată ruga Sfintei Parascheva în mod liber în aceste zile, cu respectarea strictă a tuturor măsurilor sanitare dispuse de autorităţile competente.
† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Episcopia Hușilor: Virusul Covid-19 este (întotdeauna) pitit după colţul tuturor bisericilor
Că virusul stă mai abitir după colţul tuturor bisericilor, aşteptând liniştit, satisfăcut, încrezător şi dornic să-i înşface doar pe cei care sunt creştini ortodocşi şi fără buletin de Iaşi. Că identitatea unui om – cea din buletin, care acum se năpusteşte asupra sufletului din tine – poate deveni subiect de suspiciune, asuprire şi gâlceavă, exact ca în vremea totalitarismului ateu-comunist. Că restricţiile trebuie înăsprite, cu vădită consecvenţă, doar de sărbătorile creştine, ca nu cumva virusul, care are o preferinţă obsesivă şi compulsivă pentru mediul religios, să se multiplice vertiginos. Că oamenilor credincioşi nu trebuie să li se dea şansa, în timpul pelerinajelor, de a respecta, cu conştiinciozitate, recomandările sanitare absolut legitime, pentru că sunt consideraţi aprioric ca având, în mod natural, înclinaţia de a călca legea, adică, mai pe şleau, ca fiind potenţiali infractori. Că apostolii ateismului neomarxist şi fără vibraţii metafizice ar şti mai bine decât oamenii Bisericii, creştini şi slujitori, că sănătatea este un mare dar de la Dumnezeu şi că a-ţi iubi aproapele înseamnă şi a-l proteja de orice pericol care îi poate zdruncina sau fărâmiţa acest dar. Că unele autorităţi ale statului s-au metamorfozat în iacobini – cei care în perioada Revoluţiei franceze manifestau o ostilitate ideologică faţă de religie –, iar cei responsabili de ordinea publică s-au deghizat în miliţieni. Că pentru „Statul unic” „fericirea şi libertatea sunt incompatibile” (George Orwell, Despre libertate, p. 136). Că la vot capacitatea de propagare a virusului este inactivă sau se suspendă din oficiu prin „ordonanţă de urgenţă”, pe când de sărbătoarea Sfintei Parascheva covid-ul va deveni hiperactiv, căutându-şi habitatul în ortodocşi şi în cei din afara Iaşului. Că unii din cei îndrituiţi să gestioneze, lucid şi realist, această criză sanitară au devenit sacerdoţii virusului, abordând problematica răspândirii acestuia doar în cheie religioasă. Că Sfânta Parascheva nu mai poate fi cinstită cuviincios, în rânduială şi reculegere, cu respectarea normelor sanitare, pe vreme de pandemie, ci doar flancată ostentativ şi păzită scrutător de forţele de ordine, ca nu cumva vreun neieşean să transforme curtea Catedralei Mitropolitane în epicentrul infectării cu Covid-19.
Atunci când autorităţile statului român se dovedesc a fi neputincioase în a gestiona, coerent şi lucid, situaţii imprevizibile şi periculoase, cum sunt vremurile de molimă, pe care le trăim, împing pendulul tragediei (potenţială sau actuală) înspre zona spaţiului religios, cu nădejdea fictivă că amână sau evită vârtejul apocaliptic epidemiologic, vânzându-ne iluzia că pot să ne scape de agentul patogen infinitezimal. De aceea, încă de la instaurarea molimei în România, am fost purtaţi ca într-un carusel ameţitor şi ameninţător. Când stare de urgenţă, când stare de alertă, când posibilă relaxare, când restricţii. Odată epuizat ciclul, trebuia reluat obsesiv şi de la coadă la cap totul.
Să fiţi siguri că nu ei ne scapă de infecţia nefastă cu Covid-19. Nu limitările radicale ale drepturilor fundamentale şi garantate de Constituţie, inclusiv dreptul la libertatea religioasă, ci medicii, asistenţii medicali, care sunt îngerii sănătăţii noastre, responsabilitatea noastră de a respecta cu stricteţe recomandările sanitare şi credinţa în Dumnezeu, care este cel mai minunat antidot la tristeţe şi deznădejde, constituie cea mai bună formă de împiedicare a răspândirii virusului.
Este trist că Biserica, care s-a comportat exemplar şi se va comporta şi pe mai departe responsabil, a trebuit să sufere cel mai mult, alături de cultură, sport şi educaţie, în aceste câteva luni de la instaurarea molimei în ţară. A fost umilită şi discriminată, ca să mă exprim în duhul veacului acesta.
Şi pentru ca malaxorul neruşinării să se învârtă perfect şi etern, haterii şi trollii de serviciu, din mediul online, nu au niciun fel de afinitate sufletească în a vedea susţinerea concretă – nu doar postări obsesive pe reţelele de socializare – a spitalelor, a oamenilor singuri şi nevoiaşi, prin donaţii financiare substanţiale, donaţii de aparatură medicală, prin donaţii de alimente şi îmbrăcăminte.
Biserica nu a fost şi nici nu este prigonită, ci, pur şi simplu, permanent forţată de contextul unor restricţii ofensatoare să-şi apere tot timpul legitimitatea prezenţei sale în sfera publică şi dreptul la trăirea actului credinţei, fapt care este echivalent cu tentativa de a-i pune pe cap o pernă, ca să nu mai respire deloc. Asta mi se pare mai grav decât orice tentativă de anihilare directă şi agresivă.
Va veni, negreşit, vremea când oficialii actuali ai Statului român vor pricepe, bine şi apăsat, ceea ce a spus unul din stirpea lor politică europeană, francezul Frédéric Bastiat, că „statul n-ar trebui să fie altceva decât forţa comună instituită, nu pentru a fi între toţi cetăţenii un instrument de opresiune şi de spoliere reciprocă, ci, dimpotrivă, pentru a garanta fiecăruia ce este al său şi a face să domnească justiţia şi securitatea” (Frédéric Bastiat, Statul. Ce se vede şi ce nu se vede şi alte eseuri, p. 28). Iar cetăţenii patriei noastre vor ajunge să-şi pună frecvent întrebarea: „Omul de pe stradă va simţi vreodată că libertatea spiritului este la fel de importantă şi are la fel de multă nevoie să fie apărată ca şi pâinea cea de toate zilele?” (George Orwell, Despre libertate, p. 157-158).
Drept concluzie: să nu îşi închipuie apostolii lockdown-ului că o vor putea carantina vreodată pe Sfânta Parascheva. Ea este ferecată în biserica sufletului fiecărui moldovean, al fiecărui român, care a adăstat, smerit şi liniştit, la racla moaştelor ei, primind ajutor, binecuvântare, imbold spre bunătate şi dragoste, şi mireasmă de sfinţenie.
Părintele Episcop Ignatie al Hușilor
„Aceste rigori, în cazul acesta, sunt de fapt niște pretexte. Cum nu se îmbolnăvesc cei din Iași nu se îmbolnăvesc nici cei din județul Vaslui sau din județul Suceava sau de la București care vin să se închine. Este o discriminare nemaiîntâlnită și eu încă nădăjduiesc, cum se exprimă și ÎPS Teofan, că încă nu e prea târziu să se relaxeze aceste măsuri atât de drastice, de parcă ar merge acolo chiar condamnați la moarte. Nu trebuie să exagerăm! Orice exagerare nu este de bun augur”, a adăugat ÎPS Teodosie.
„Sigur că are posibilități logistice ÎPS Teofan! Acolo sunt foarte mulți slujitori, ÎPS Teofan putea să organizeze foarte bine, are sute de călugări, sute de preoți, îi implica pe toți… Să știți că stăteau să asigure distanțarea fizică a pelerinilor! Au stat și la Suceava, când a fost înmormântarea vrednicului de pomenire ÎPS Pimen. A fost o disciplină acolo, așa putea să fie și acum. Și era un lucru minunat pentru credincioși, se mângâiau chiar în această stare grea în care ne aflăm. Sfânta Parascheva ar fi fost o întâmpinare de nădejde a credincioșilor”, a mai spus ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, în dialog la România TV.
Episcopia Ortodoxă Română a Maramureșului și Sătmarului: Câțiva pași pentru rezolvarea situației de la Iași
Având în vedere situația creată de adoptarea noilor măsuri prin Hotărârea 47/2020 a CNSU, potrivit cărora:
„Articolul 2: Organizarea de sărbători religioase este permisă numai cu participarea persoanelor care au domiciliul sau reședința în localitatea unde se desfășoară activitatea, fără participarea persoanelor / pelerinilor din alte localități”;
Pentru a fi evitate situații similare cu cea de la Iași, când, urmare aplicării acestor măsuri, a fost practic anulat pelerinajul la moaștele Sfintei Cuvioase Parascheva, considerăm că, pentru alinarea credincioșilor, se cuvine a fi luate în considerare următoarele măsuri de către Mitropolia Moldovei și Bucovinei:
1. Scoaterea în procesiune solemnă a moaștelor Sfintei Cuvioase Parascheva, la Vecernia din sâmbăta aceasta, așezarea lor pe baldachinul împodobit și transmiterea permanentă a imaginii pe rețelele de socializare, cu mesajul că Sfânta așteaptă pelerinii la închinare pentru a-i vindeca de noua boală molipsitoare;
2. Revenirea asupra mesajului care a lăsat să se înțeleagă faptul că Mitropolia nu mai organizează sărbătoarea Sfintei în chip solemn, ca în fiecare an;
3. Chemare către creștinii din Moldova și din toată țara să vină la Iași, la sărbătoare, deoarece sunt așteptați de Sfânta care, acum, are ea nevoie de ajutorul lor pentru a o elibera din această mare strâmtorare;
4. Apel către autoritățile județene și locale să-și retragă măsurile de verificare a identității personale și să folosească forțele de ordine doar cu scopul de a supraveghea buna desfășurare, cu respectarea regulilor sanitare impuse de pandemie, a închinării pelerinilor la racla cu Sfintele Moaște;
5. Transmiterea unui mesaj care să afirme că nu există nici o dovadă medicală că întrunirile creștinilor și pelerinajele au produs focare de infectare (vezi cele din Ardeal: de la Nicula, Rohia și Moisei din 15 August – Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului).
În final, această situație fără precedent, în care Sfânta Cuvioasă Parascheva este „izolată la domiciliu”, este un act absurd și abuziv, neconstituțional, care restricționează dreptul la manifestarea credinței religioase și libera circulație, act profund jignitor la adresa credinței poporului român, care se vede astfel discriminat de către conducătorii statului.
Discriminarea este evidentă și rezidă în aceea că se restricționează în mod absolut libertatea de mișcare a cetățenilor în cazul manifestărilor religioase (așa cum s-a întâmplat cu ocazia Sărbătorilor Pascale și recent în cazul Pelerinajului la racla Sfintei Parascheva), cu motivația prevenirii răspândirii epidemiei, în condițiile în care toți cetățenii României se bucură de libertate de mișcare în cazul transportului în comun (spre exemplu, cu Metroul, caz în care sunt deplasate mase mari de persoane zilnic, comparabile cu numărul persoanelor care ar fi participat la pelerinaj).
Acest act de discriminare nu ține seama de punctul de vedere exprimat de expertul în libertate religioasă al OSCE, Cătălin Raiu și anume:
„Conform standardelor internaţionale (ale ONU, OSCE, UE, Biroul pentru Libertatea Religioasă Internaţională din cadrul Departamentului de Stat al SUA ș.a.), statele nu pot suspenda libertatea religioasă nici în stare de război şi nici în stare de urgenţă. Libertatea religioasă în dimensiunea ei externă poate fi restrânsă pentru restabilirea ordinii şi securităţii publice sau în situaţii de pandemie ca măsură excepţională, cu îndeplinirea următoarelor condiţii: 1. să fie prevăzută de lege […]
În afara acestor principii minimale, intruziunea statului în viaţa bisericească este o atitudine anti-democratică şi are potenţialul de a crea pe termen lung atât precedente periculoase, cât şi gesturi de ură la adresa membrilor comunităţilor religioase”.
Prin urmare, constatăm că măsurile luate astfel prin Hotărârea nr. 47/2020 a CNSU încalcă grav autonomia asigurată de Constituție și de legea nr. 489/2006 a cultelor religioase din România, în principal prin aceea că se restrânge libertatea religioasă, libertatea de mișcare a cetățenilor. În condițiile în care municipiul Iași nu a fost declarat oraș în carantină și închis, s-a interzis enoriașilor care nu aveau domiciliu în acest oraș să participe la pelerinaj (punct de vedere exprimat și prof. dr. Vasile Astărăstoae). De asemenea, autonomia este încălcată în mod incorect prin impunerea unor măsuri care nu sunt luate prin lege, precum și prin crearea unei grave discriminări în exercitarea drepturilor fundamentale.
Rugăm pe Bunul Dumnezeu, pe Maica Domnului și pe Sfânta Cuvioasă Maică Parascheva, să lumineze pe conducătorii României creștine spre a nu fi împotriva poporului român dreptcredincios și iubitor de Hristos!
Biroul de presă
al Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureșului și Sătmarului.
Solidaritatea aceasta este bineplăcută dacă nu este făcută doar de ochii lumii. Așa trebuie să fie când Biserica este atacată: ierarhii în frunte, iar în spate poporul, cât mai numeros. Ca la război, căci acum în război suntem, cu cei ce vor anularea libertății de credință, garantată în primul rând de Dumnezeu și apoi de stat.
Doar că, noi suntem în război și mai mare cu cea mai mare erezie, erezia ereziilor, ecumenismul. Iar, în acest război nu vedem aceeași solidaritate, nu îi mai vedem pe ierarhi în frunte, ci doar câțiva credincioși lăsați de izbeliște de păstorii lor.
Trist! Este foarte trist ce se întâmplă, și măcar în ceasul al 12-lea ar trebui să ne întrebăm de ce îngăduie Bunul Dumnezeu toate acestea? Nu cumva trădarea credinței și lașitatea noastră au atras această pedeapsă de la Dumnezeu?
Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum sprijinul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.
Dragi preoti ,vorbiti si luati atitudine ca ati tacut prea mult.Tirania mondiala ,slujita de cozile de topor autohtone ,lovesc in ce avem mai drag:familie,copii,Biserica Stramoseasca.E in joc viitorul nostru ca popor.Dumnezeu ne apara ,dar nu poate sa faca in locul nostru ce trebuie sa facem noi.
abureala si vrajeala toate comunicatele de la ierarhi.
Prea mult servilism pe care il au ierarhii pentru acesti netrebnici de guvernanti . Statul nu are ce cauta in biserica si nici in a da ordine . Cei care sant alesii poporului prin STS nu au functii in biserica ci sant doar crestini si atat . Da-i nas lui Ivan (Iohanis Arafat, Orban, Tataru ) si se suie pe divan . Tinind cont ca nu este nici un virus si nu scriu prima data despre aceasta si stiu ce spun si nu ma poate contrazice cineva stiind cu se serveste ci numai o gripa pentru ca au fost unii vindecati preferential si unii lasati sa moara ,NU AR TREBUI SA FIE OPRITA PARTICIPAREA CREDINCIOSILOR LA SARBATOAREA SFINTEI PRECUVIOASE MAICE NOASTRE PARASCHEVA . Si pentru ca acesti guvernanti nu cred in Dumnezeu pentru ca ei slujesc pe satana pentru ca sant masoni de aceea mint cu inbolnavirile si se opun ORTODOXIEI. Preacuvioasa Maica Parascheva indeparteaza vrajmasii de la noi si roagal pe Milostivul Dumnezeu pentru noi pacatosii cei ce te cinstim si te slavim.
In comunicate,prima fraza a pseudoierarhilor romani trebuie sa fie angajamentul ca se vor lepada de semnaturile din Creta ,ca vor lepada public toate declaratiile care au fost in favoarea ecumenismului si lepadarea de CMB.Altfel nimic din ce se lamenteaza ei nu e vrednic de crezare ci e ateism.Ceea ce se intampla acum este urmarile ereziei.Sfanta Cuvioasa Parascheva oricum se roaga pentru toti dar de la Iasi ,prin ce ingaduie sa se intample,sa stiti ca transmite un mesaj ferm ereziei si ereticilor:”lasati demagogia.Toti veti fi schimbati si clerici si conducatori si popor.Pamantul acesta pe care calcati acum va fi liber,pe urma va triumfa ortodoxia!”
Pentru cine nu realizeaza cat de eretica este Patriarhia Romana care demagogizeaza in aceste momente de grea suferinta pentru popor si face declaratii publice printre cele mai lipsite de demnitate aruncand praf in ochii poporului.De frica poporului ierarhii vorbesc in stilul unei parute apropieri de popor ei care au vandut ortodoxia acestora:
https://youtu.be/V4SmsgfiaX4
Subscriu lui Giani.
Problema la Catedrala Mitropolitana este ca nu sunt lasati credinciosii sa nu poarte masca, sunt indemnati sa atinga cu mana sau cu fruntea sfintele moaște, iar icoanele sunt dezinfectate continuu (!), e o germofobie hulitoare care cred ca nu ii place Sfintei Parascheva…
Bataia de joc, dispretul si abuzurile autoritatilor anticrestine la adresa Bisericii Nationale si a credintei romanilor au atins in ultima vreme, cote maxime! Se bazeaza evident, pe proverbiala lipsa de atitudine si reactie a romanilor!
Sa plece in procesiune cu racla prin toată țara….Eu așa aș face
Între timp, au mai trimis comunicate și ÎPS Calinic al Sucevei, PS Macarie al Europei de Nord, PS Ioachim al Bacăului, PS Timotei al Spaniei.