Curtea Constituțională (CCR) a respins marți, cu unanimitate de voturi, ordonanța de urgență adoptată anul trecut de Guvernul Dăncilă, prin care s-a introdus prevederea ca vânzarea cartelelor de telefon prepay să fie posibilă doar cu buletinul, actualii posesori de astfel de cartele având timp până la 1 septembrie 2020 să se identifice.
Actul normativ a fost declarat neconstituțional ”în ansamblul său”.
Sesizarea a fost depusă la CCR de către Avocatul Poporului, Renate Weber, care a reclamat că OUG-ul „afectează drepturile, libertăţile şi îndatoririle cetăţeneşti”.
Potrivit comunicatului de presă prin care Curtea a anunțat respingerea ordonanței de urgență, unul dintre motivele deciziei a fost că
”Guvernul nu a motivat în cuprinsul actului normativ criticat situația extraordinară a cărei reglementare nu putea fi amânată și nici urgența reglementării, limitându-se la a justifica oportunitatea și necesitatea reglementărilor, aspecte care nu se circumscriu criteriilor de constituționalitate prevăzute de art.115 alin.(4) din Constituție, așa cum acestea au fost dezvoltate în jurisprudența constantă a Curții Constituționale”.
”Mai mult, Curtea a constatat că principala modificare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.111/2011 adusă prin actul supus controlului de constituționalitate, respectiv cea referitoare la achiziționarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans, a fost amânată de două ori, mai întâi până la 31 decembrie 2019, apoi până la 31 martie 2020, în condițiile în care Ordonanța de urgență a Guvernului nr.62/2019 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în data de 3 septembrie 2019, fapt care dovedește inexistența urgenței reglementării”, se mai arată în comunicatul transmis de CCR.
În 2014, o Lege care viza identificarea utilizatorilor de cartele telefonice preplătite și a utilizatorilor de rețele Wi-Fi a fost declarată neconstituțională. Judecătorii Curții CCR au considerat atunci că modul în care sunt protejate datele personale ale utilizatorilor nu este unul suficient de sigur.
Ordonanța de urgență a fost adoptată de Guvernul Dăncilă pe 27 august 2019, în contextul crimelor de la Caracal.
„La propunerea Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale şi a Ministerului Afacerilor Interne a fost aprobată o ordonanţă de urgenţă privind modificarea şi completarea legislaţiei pentru a permite asigurarea unui răspuns cât mai prompt la urgenţele cetăţenilor prin îmbunătăţirea posibilităţilor de preluare şi gestionare a informaţiilor de localizare asociate apelurilor de urgenţă. Este vorba despre acel act normativ prezentat de secretarul de stat Raed Arafat (…) în urmă cu câteva săptămâni. Prin aceste modificări se creează cadrul legal pentru implementarea unor servicii care vor asigura furnizarea unor informaţii de localizare mult mai precise a celor care apelează numărul unic de urgenţă.
Astfel va fi redus semnificativ timpul de gestionare a urgenţei şi, implicit, cel de răspuns la situaţiile de urgenţă. Este reglementată transmiterea gratuită a mesajelor tehnice, standardizate, scurte, asociate apelurilor de urgenţă. (…) Practic, e reglementat modul în care echipele de salvatori comunică între ele prin intermediul mesajelor scurte puse la dispoziţie de furnizorii de telefonie mobilă”, a explicat atunci purtătorul de cuvânt al guvernului, Nelu Barbu.
El a adăugat că pentru îmbunătăţirea localizării persoanei care apelează serviciile de urgenţă prin actul normativ „se instituie obligaţia furnizorilor de telefonie mobilă pentru care plata se face în avans de a furniza serviciul numai după ce au colectat datele de identificare ale utilizatorului cartelei SIM care va beneficia de respectivele servicii”.
„Cu alte cuvinte, cartelele prepay vor fi furnizate doar după ce persoana care achiziţionează prezintă actele de identificare. Această obligaţie intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2020, iar începând cu data de 1 septembrie 2020 este interzisă furnizarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans prin intermediul cartelelor SIM ai căror utilizatori finali nu au pus la dispoziţia furnizorului datele de identificare. Deci, de la 1 septembrie 2020 nu se va mai putea vinde o cartelă SIM fără să fie prezentate datele de identificare a utilizatorului. În ceea ce priveşte utilizatorii care au deja o cartelă prepay, inclusiv cei care achiziţionează o cartelă până la de 31 decembrie 2019, aceştia vor avea 8 luni la dispoziţie, adică până la 1 septembrie 2020, pentru a transmite datele de identificare”, a afirmat Nelu Barbu.
Potrivit acestuia, furnizorii de telefonie mobilă, împreună cu autorităţile, vor iniţia campanii de informare în acest sens.
„Datele de identificare a utilizatorilor finali de cartele SIM vor fi colectate exclusiv pentru a fi puse la dispoziţia administratorului Serviciului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă şi utilizate de către acesta în conformitate cu respectarea tuturor prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal. Au fost prevăzute şi termene pentru care se poate realiza prelucrarea şi stocarea datelor colectate, respectiv a documentelor care fac dovada corectitudinii datelor furnizate de utilizatori, cât şi termenele în care se va proceda la distrugerea, ştergerea datelor, la împlinirea termenului de prelucrare şi stocare a acestora”, a susţinut Barbu.
Purtătorul de cuvânt al Guvernului a menţionat că actul normativ stabileşte şi sancţiuni mai aspre pentru alertarea falsă a agenţiilor specializate, având în vedere că astfel de practici afectează accesul la servicii de urgenţă al persoanelor care au într-adevăr nevoie de intervenţie şi, pe de altă, parte generează şi costuri mari. „Cuantumurile amenzii aplicate, aşadar, pentru săvârşirea acestei contravenţii au fost majorate. Minimul a fost majorat de la 500 de lei la 1.500 de lei, iar cel maxim de la 1.000 la 5.000 de lei”, a precizat el.
Pe 12 septembrie anul trecut, Avocatul Poporului a anunţa că a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a OUG 62/2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi comunicaţiile electronice.
„Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională a României cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 62/2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice. Avocatul Poporului constată, între altele, că OUG 62/2019 afectează drepturi, libertăţi şi îndatoriri cetăţeneşti. Avocatul Poporului apreciază că se impune din partea legiuitorului delegat un spor de rigoare în motivarea urgenţei, a dovedirii existenţei unei situaţii extraordinare, cu respectarea principiului proporţionalităţii restrângerii exerciţiului drepturilor afectate şi a jurisprudenţei Curţii Constituţionale, exigenţe pe care actul normativ criticat nu le întruneşte”, se anunţa într-un comunicat al instituţiei transmis AGERPRES.
Potrivit sursei citate, argumentele utilizate în preambulul actului normativ nu sunt de natură să justifice situaţia extraordinară şi nici urgenţa unui act normativ care, reglementând obligativitatea colectării datelor cu caracter personal şi a stocării pe un termen nedefinit a acestora, limitează drastic exercitarea dreptului la viaţă intimă, familială şi privată.
„Cât priveşte argumentul legat de necesitatea stringentă privind localizarea celor care apelează la 112, Avocatul Poporului menţionează că aceasta era posibilă şi prin reglementarea anterioară. În plus, din examinarea dispoziţiilor legale nu rezultă scopul colectării datelor de identificare şi nici asigurarea garanţiilor că acestea vor fi folosite exclusiv în scopul declarat în preambul. Finalitatea urmărită de legiutorul delegat, şi anume reducerea apelurilor abuzive prin identificarea şi sancţionarea apelanţilor abuzivi, prin intermediul colectării datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele preplătite, nu constituie o situaţie extraordinară, nu este de natură a justifica urgenţa reglementării”, a adăugat Avocatul Poporului.
În ceea ce priveşte completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 111/2011 privind comunicaţiile electronice, justificarea oferită nu conţine elementele necesare pentru care situaţia care nu poate fi amânată ori necesitatea colectării datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele preplătite prin ordonanţă de urgenţă, cu atât mai mult cât aceeaşi reglementare prin lege a fost supusă controlului a priori de constituţionalitate, aceleaşi norme introduse fiind constatate ca neconstituţionale. De altfel, urgenţa reglementării nu se justifică nici prin prevederile conţinute, întrucât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 62/2019 nu cuprinde nicio măsură de aplicare imediată de natură să rezolve o situaţie extraordinară. Dimpotrivă, aplicarea efectivă a soluţiei legislative privind colectarea datelor de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM preplătite se realizează începând cu data de 1 ianuarie 2020.
„În context, Avocatul Poporului observă faptul că OUG 62/2019 încalcă art. 115 alin. (6) din Constituţie, prin afectarea dreptului la viaţă intimă, familială şi privată, prevăzut de art. 26 din Legea fundamentală şi art. 11 şi art. 20 prin raportare la art. 8 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Avocatul Poporului reaminteşte faptul că, prin Decizia 461/2014 a Curţii Constituţionale, a fost admisă obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 111/2011, în ansamblul ei. Comparând textele din actul normativ constatat neconstituţional şi cele din art. II al ordonanţei de urgenţă criticate, Avocatul Poporului observă că unele conţin aceleaşi soluţii legale. În fine, Avocatul Poporului apreciază că actul normativ criticat este în contradicţie cu dreptul şi jurisprudenţa europeană în materia comunicaţiilor electronice şi nu asigură un cadru adecvat şi suficient de protecţie a datelor cu caracter personal de la dispoziţia administratorului SNUAU, conform legislaţiei europene în materie, măsura colectării însăşi fiind neadecvată în sensul depăşirii scopului propus – acela de sancţionare a apelanţilor abuzivi la Serviciul de urgenţă”, a concluzionat sursa citată.
Iată ce spun Sfinții părinți :tuturor celor care urăsc Rusia pravoslavnica, cel mai mare dușman al antihristului și al slugilor lui Anatema! Tuturor celor care iubesc șandramaua uie și pe satanistii americanii, Anatema! Și încă ceva :@Petre, oarecine, cineva, nimeni…. Stoler Filip, mai crezi că planeta Terra este o minge, bila, sfera, care se învârte prin „univers” precum „inteligenta” ta plină de elucubrații?!
Pe mine ma doare mai mult de Ion si Doina Teodorovici asasinati la pordinele pravoslavnicilor lui Eltin/Putin, de persecutarea romailor din Transnistria/Ucraina, de contributia ursului neo-sovietic la distrugerea sidelurgiei romanesti si de multe altele.
I-OM IUBI CRESTINESTE NOI PE MUSCALII PRAVOSLAVNICI, DAR EI VOR SA NE DISTRUGA.
CEA MAI BUNA DOAVDA, MITROPOLIA MOSCOVITA A CHSINAULUI:
CREEAREA UNEI MITROPOLII ROMANESTI, MENITA SA DEZNATIONALIZEZE PE ROMANII BASARABENI, IN TERITORIILE LOR STRAMOSESTI !
TREZITI-VA ODATA ! NU SUNTETI ROMANI ?
CE AVETI IN COMUN CU ASASINII MOSCOVITI ?
Și pe mine mă surprind și mă deranjează comentariile rusofobe pline de ură ale numitului „Petre”
Nici mie nu îmi plac comentariile lui Petre.
Păpușarii tocmai asta vor ca Doamne ferește să se alieze cumva două țări ortodoxe. Iar Rusia și România sunt ortodoxe!
E liber fiecare sa creadă ce dorește despre Putin, dar nu acceptăm atacurile la persoană. Toate comentariile de acest gen vor fi șterse.
Cât despre părerea mea despre Putin, aceasta este clară din articolele de pe acest portal: îi apreciem anumite poziții anti-sistem, dar la fel îl criticăm pentru atitudinile pro-CIP, pro-ecumenism etc.
Poporul binecredincios rus este din păcate condus tot de marionetele papusarilor, care joacă un rol de băieți buni.
puterea legitima va fi in Rusia monarhia ortodoxa, la moment, si acestia sunt puse de jido-masoni, toate conducerile lumii, dar am scris mai multe ori in comentarii putin din 2007 nu mai este in viata, acestia sunt actori, cu masca din latex
Sistemul te identifica automat si te umareste dupa ip-ul componentelor telefonului mobil, locatie, dupa persoanele cu care ai vorbit, etc.
CU SAU FARA PRE-PAY IN PROBLEME DE CORECTITUDINE POLITICA AI ZERO ANONIMITATE !
MI-E NECLARA MIZA LUPTEI PNTRU CARTELELE PRE-PAY !
După episodul Caracal se vrea control total în România si cartelele pre-pay trebuie localizate cu nume si prenume.Si asta-i.doar începutul!
Fratilor, eu cred ca problema cu cartelele prepay nu este o problema de anonimitate/supraveghere. Prin faptul ca la achizitionarea unei cartele/la utilizarea ei, esti nevoit a-ti furniza datele de identificare(nume, prenume si cnp obligatoriu), pentru a putea folosi serviciul, acea cartele devine similara unui act/document cu cip, care este si poate fi folosita la identificare dupa cum si prezenta OUG subliniaza destul de clar. Voi face o comparatie cu cardul de sanatate, pe care multi comentatori l-au refuzat, ce diferenta va mai fi intre un card de sanatate si o cartela sim cu buletinul? Cardul de sanatate este necasar pentru servicii medicale, cartela prepay cu buletinul va fi obligatorie pentru servicii de telecomunicatii. Astfel că cardul este folosit in autentificarea in sistemul medical, iar cartela in sistemul telecom. Ba inca pentru cardul de sanatate nici nu mai a trebuit sa dai datele personale, ca ti-l trimeteau ei prin posta, si mai exista si portita aceea cu adeverinta, iar la treaba cu cartela nu am mai auzit nimic.