X

Patriarhul Rusiei: „Nu trebuie să permitem apariția papismului în Ortodoxie”. Să ne reamintim de pactul apostat pe care l-a semnat cu papa Francisc la Havana

Este mult mai ușor să influențezi o persoană decât un grup de oameni, iar această influență poate distruge întreaga Biserică, afirmă Primatul Bisericii Ortodoxe Ruse.

Trebuie să apărăm administrarea catolicească a Bisericii Ecumenice și să prevenim apariția „cvasi-papismului” în Ortodoxie. Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Kiril a declarat acest lucru pe 4 noiembrie 2019, la sfârșitul Sfintei Liturghii din Catedrala Patriarhală Adormirea Maicii Domnului din Kremlin, după cum citim pe pagina de Facebook a Primatului.

„Astăzi trecem prin anumite dificultăți – în primul rând, în relațiile cu Constantinopolul”, a notat Sanctitatea Sa. „Dar, spre deosebire de Constantinopol, care încalcă normele canonice, intervine în jurisdicție străină, oferă „autocefalie” celor care nu o cer, insistă asupra altor privilegii care nu i-au fost proprii niciodată, Biserica noastră nu caută puterea la nivel panortodox. Nu dorim decât să păstrăm ordinea canonică și nu putem permite ca în Ortodoxie să apară un fel de papism, un „cvasi-papism”.

Primatul Bisericii Ruse a subliniat că papismul care nu provine nici din Cuvântul lui Dumnezeu, nici din tradiția Bisericii, este periculos şi prin faptul că este mult mai ușor să influențezi o persoană decât un grup de oameni. Prin urmare, afirmă Sanctitatea Sa, „atât papa, cât și patriarhul care dorește să devină papa, devin o țintă foarte atractivă pentru puternicii acestei lumi, iar influența exterioară asupra unei persoane poate distruge Biserica”.

„Când s-a format sistemul de administrare sobornicească a Bisericii, Sfinții Apostoli înţelegeau bine ce fac”, a adăugat el. „Este imposibil ca în contextul Imperiului Roman o singură persoană să fie responsabilă pentru întreaga Biserică, pentru că această persoană putea fi arestată, poate fi convinsă să coopereze, putea fi speriată. Cu toate acestea, aceste pericole sunt minore atunci când Biserica este guvernată în mod colegial, sobornicesc”.

Patriarhul Chiril a subliniat că în timpul nostru este necesar de apărat administrarea sobornicească a Bisericii Ecumenice.

„Nu contestăm întâietatea în onoare a Patriarhului Constantinopolului, dar nu suntem de acord cu orice pretenţie asupra autorității universale. Patriarhul Constantinopolului, care se află în Turcia, este personal foarte vulnerabil, așa că tot ce mai rămâne este să ne rugăm ca Dumnezeu să-l ferească de influențele care ar putea afecta negativ viața întregii Biserici”, a concluzionat Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse.

Amintim că Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Kiril este convins că Biserica Rusă este responsabilă nu numai de soarta fiilor săi duhovniceşti, dar și de soarta credinței ortodoxe din întreaga lume.

Categorii
Ecumenism
cuvinte cheie
NOTĂ OrtodoxINFO

Declaraţia creştină de la Havana –repoziţionarea geopolitică a Bisericii lui Hristos

Totuși, nu este chiar așa. Patriarhul Kiril a trădat Ortodoxia chiar înainte de pseudo-sinodul din Creta, când s-a întâlnit ca reprezentant al Ortodoxiei cu ereticul papa Francisc la Havana, în Cuba, unde a semnat un document apostat în care se leapădă de Sfinții Părinți, considerând că au greșit când au condamnat ereziile. Cităm din acel document:

Suntem divizaţi de rănile provocate de conflicte vechi și noi, de divergenţe moştenite de la strămoşii noştri.

Conştienţi că rămân numeroase obstacole de depăşit, sperăm ca întâlnirea noastră să contribuie la restabilirea acestei unităţi dorite de Dumnezeu, pentru care s-a rugat Iisus Hristos.

Citiți și:

Articole asemănătoare



Vă rugăm să comentați decent, în duhul Ortodoxiei! Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

10 comentarii

  1. ap da acuma sia amintit de canoanele bisericii, cind e vorba de teritoriu, da cind au tradat ortodoxia in 2016 nu tineau cont de canoane

      1. Nici eu nu am fost botezat ca Martor al lui Iehova, dar cu mult timp in urma asistam la adunarile lor, propovaduiam credinta lor, citeam scrierile lor, eram unul de-al lor, studiam cu ei, etc. Dar chiar daca nu am fost botezat la eretici, tot eretic am fost.
        Insa iata-ma azi, din nou in Dreapta Credinta, numai pentru ca Dumnezeu si Sfintii Sai ma iubesc, si m-au luminat inainte sa fac pasul gresit spre iad.

  2. Se impune apărarea soborniceasca?Sper ca-n traducere nu înseamnă schimbarea forțată a Patriarhului Bartolomeu,desi e necesara, în felul asta poate insemna al-III-lea razboi mondial..Hristos cu mila!

    1. Bine ar fi sa creada lui Dumnezeu si nu Cezarului sau. Dar daca o data e cu ecumenistii iar altadata e cu Dumnezeu, atunci cine sa-l mai creada? Nici Papa de la Roma!
      Asta inseamna sa fii duplicitar in credinta. De luat aminte sa nu ni se intample cumva la fel. Doamne ajuta!

  3. In conferinta ce a sustinut-o in Bucuresti, octombrie 2019, domnul Sava afirmat ca daca sunt anumiti preoti care s-ar putea sa nu fi fost botezati in copilarie, cei care sustin ca acestia nu sunt preoti nu au dreptate. Aceasta idee neortodoxa se inscrie de fapt in noua pseudo-eclesiologie la care se referea si domnul Ciprian Staicu la o postare pe blogul sau: „Notă: să nu uităm că din cadrul Ortodoxiei oficiale, ortodocșii sunt doar cei îngrădiți de erezie, nu cei căzuți sau băgați de alții în ea.”(Pașii schismei…, 21 septembrie 2019 – prieteniisfantuluiefrem.ro), propunand de fapt un nou tip de „Ortodoxie”, pe care o numeste „Ortodoxie oficiala” , din care pot face parte si ereticii, ceea ce arata o intelegere deformata a Ortodoxie.
    Domnul Sava n-a inteles ca o hirotonie pentru a fi valida, cel care urmeaza sa fie hirotonit in primul rand trebuie sa fie crestin, ori cel nebotezat nu este crestin. Nu ne increstinam prin hirotonie ci prin botezare. In Biserica nu exista preoti necrestinati, sau, altfel spus, preoti necrestini; daca unii care nu au botezul au fost “hirotoniti”, aceia nu sunt preoti.
    Domnul Sava, dupa felul cum interpreteaza textele patristice, se vede ca are o intelegere robita literei, ori Sfintii Parinti erau „îngăduitori cu cuvintele, dar nicidecum cu înțelesurile, pentru că nu în litere, ci în înțelesuri și lucruri stă taina mântuirii noastre”(PSB 81).
    Domnul Sava spune: “Faptul că Sfântul [Sofronie al Ierusalimului] se referă aici la eretici încă necondamnați devine evident prin aceea că îi numește preoți” (Omilia-lui-Gheron-Sava-Lavriotul-despre-intinarea-prin-erezie…, pg. 2). Aceasta chiar daca in textul pe care-l prezinta, nu sunt numiti preoti ci doar eretici: “Așa cum preoții cuvioși (evlavioși, credincioși, în sensul de ortodocși – n.trad.) se sfințesc, așa cei rătăciți (eretici) se întinează”. Sfantul Vasile cel Mare are aceeasi exprimare cand se refera la pseudo-preotii ereticilor, si inca din cei condamnati: “Ereticii boteaza, dau muribunzilor merindea pentru drumul vesniciei.. impart darul Sfintelor Taine”(PSB 12).
    Nu trebuie trecut cu vederea ca si acest text, din Scrisoarea 243 a Sfantului Vasile, domnul Sava intr-o alta alta “scriere” a sa il interpreteaza dupa acelasi sablon: “se vede foarte clar din acest fragment, în Străjerii Ortodoxiei, că Sfântul Vasile cel Mare vorbea despre faptul că ereticii necondamnați săvârșesc Sfinte Taine” (Gheron Sava Lavriotul avertizează…. July 29, 2019 ortodoxlogos.ro). In afara de faptul ca in aceasta Scrisoare Sfantul Vasile se refera si la eretici condamnati sinodal, dupa cum reiese si din Scrisoarea 242 in care Sfantul mai facuse apel la cei din Apus sa le vina in ajutor impotriva prigoanei eretice: “si toata patimirea aceasta din pricina ca nu vor sa primeasca dospitura stricata a invataturii lui Arie”, prin “Ereticii boteaza… impart darul Sfintelor Taine” nu afirma ca ereticii arieni au taine valide, pentru ca botezul facut de eretici, dupa cum spune intr-o alta Scrisoare, nu este valid:” Părinţii cei vechi au hotărît să respingă cu totul Botezul ereticilor”(Scrisoarea 188), iar daca s-a referit , in Scrisoarea 243, si la cei necondamnatii, respectiv la pnevmatomahii din jurul lui Eustatie, se poate intelege din Scrisoarea 240 ca nu accepta tainele acestora: „Nu recunosc pe un astfel de episcop al lor si n-as putea numara in randul preotilor lui Hristos pe cel care a fost pus pe prima trepta de niste maini necurate”.

  4. „Biserica noastră nu caută puterea la nivel panortodox. Nu dorim decât să păstrăm ordinea canonică…”
    Mai precis noi vrem sa pastram ce-am luat, sa tinem Biserica Basarabiei sub ascultarea noastra pravoslavnica. Si in general sa tinem biserica ortodoxa sub stricta autoritate a statului, ca asa este ordinea canonica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Jurnalismul independent al portalului OrtodoxINFO se bazează strict pe cititorii săi mulți, care sprijină fiecare cât poate acest demers. Vă punem la dispoziție conturi bancare sau varianta PayPal de mai jos. Fără sprijinul vostru acest proiect se poate diminua, până la dispariție.

Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

Reclamele sunt blocate

Te rog să ne susții, deblocând reclamele.