Mitropolitul Emmanuel al Galiei, din Patriarhia Constantinopolului, a coordonat „consiliul de unificare”, din 15 decembrie, care a unit „Patriarhia Kievului” (KP) cu Biserica Ortodoxă Autocefală Ucraineană, cele două formând acum Biserica Ortodoxă din Ucraina schismatică (OCU), pe cât de nouă la fel și nerecunoscută.
Mitropolitul Emmanuel s-a întors zilele trecute la Kiev, unde s-a întâlnit cu mitropolitul Epifanie Dumenko, liderul Bisericii Ortodoxe din Ucraina și cu „arhiepiscopul” Evstratie Zorya, purtătorul de cuvânt al acesteia, pentru a-i asigura pe aceștia de dragostea și sprijinul Patriarhiei, relatează Romfea.
De altfel, mitropolitul Emmanuel are o relație bună cu schismatica Biserică Ortodoxă Ucraineană și o legătură strânsă cu Epifanie și Evstratie.
În mai, el chiar a fost la Kiev, pentru a sărbători cea de-a XIX-a aniversare a restaurării catedralei cu cupole de aur „Sf Mihail”, alături de un cleric din schismatica Biserică Ortodoxă a Muntenegrului. Ulterior, purtătorul de cuvânt Evstratie Zorya, a fost trimis de Constantinopol să-și ceară scuze Biserici Sârbe, biserica mamă de unde s-a desprins Biserica Ortodoxă a Muntenegrului.
Tot în luna mai, în Kiev, mitropolitul Emmanuel s-a întâlnit și cu „patriarhul” Filaret, o figură paternă atât pentru Epifanie cât și pentru Evstratie, întrucât carierele ecleziastice ale celor doi se datorează acestuia. Această întâlnire însă, a fost o încercare nereușită a mitropolitului Filaret de a conduce Patriarhia Kievului în tendințele schismatice cu care și-a desfășurat activitatea în ultimii trei ani. Din acest motiv, Filaret și-a relansat Patriarhia Kievului, rupând-se astfel, oficial, de Biserica Ortodoxă Ucraineană și renunțând la tomosul autocefaliei de la Constantinopol.
În timp ce, Biserica Ortodoxă Ucraineană schismatică rămâne nerecunoscută de orice altă biserică locală, exceptând Patriarhia Constantinopolului, mitropolitul Emmanuel și-a exprimat încrederea că toate problemele acesteia se vor rezolva foarte curând, așa cum s-a întâmplat și cu alte biserici locale, care au primit autocefalie de la Patriarhie, aflându-se anterior sub jurisdicția acesteia.
Deși de mai bine de 300 de ani, întreaga lume ortodoxă a recunoscut Mitropolia Kievului drept teritoriul canonic al Patriarhiei Moscovei, Patriarhia Constantinopolului susține, încă din vara trecută, că mitropolia nu a fost niciodată, cu adevărat, transferată Bisericii Ruse. Sub același fals pretext, Constantinopolul a acordat autocefalie Bisericii Poloneze în 1924, care făcea parte la aceea vreme din Biserica Rusă.
Poziția fermă a bisericilor poloneze și sârbe împotriva schismaticei Biserici Ortodoxe Ucrainene, precum și poziția fermă a majorității bisericilor ortodoxe locale că doar un consiliu pan-ortodox trebuie să rezolve situația ucraineană face puțin probabil ca problemele Bisericii Ortodoxe Ucrainene să se rezolve curând, așa cum nădăjduiește mitropolitul Emmanuel.
Cu toate acestea, nu ar fi o surpriză ca Biserica Ortodoxă a Greciei să le ofere acestora sprijin, luna viitoare, când se va întruni Consiliul Episcopilor. Atunci este așteptat ca ierarhii să se ocupe de problema ucraineană și deși nu se știe la ce decizie vor ajunge, există deja o serie de ierarhi care susțin dreptul Constantinopolului de a acorda autocefalie oriunde, oricui.
Mitropolitul Emmanuel a asigurat că bisericile locale știu că provin din Biserica Constantinopolului și păstrează o relație liberă, de dragoste, cu Biserica Mamă:
„Fiecare biserică care a primit tomosul autocefaliei de la Biserica Mamă din Constantinopol, își are propria istorie și propriile probleme dar cu toate astea, ele au în comun credința adevărată și prin urmare nu uită că au făcut parte din Patriarhia Ecumenică. Această relație spirituală cu Biserica Mamă rămâne nevătămată și este impulsionată de iubirea în Hristos, nu de dependență sau opresiune”.
Deși este adevărat că toate Bisericile Locale păstrează respectul față de Constantinopol, este, de asemenea, adevărat că „dominia” Patriarhului Bartolomeu a fost marcată de tensiuni grave cu mai multe Biserici Locale, inclusiv cele din Grecia, Ierusalim, Cehia și Slovacia, tensiuni care au dus chiar și la întreruperea comuniunii sau amenințări cu îndepărtarea autocefaliei.
Patriarhul Bartolomeu a stabilit, de asemenea, o jurisdicție paralelă în Estonia, ceea ce a dus la o pauză de 3 luni în comuniunea cu Biserica Rusă, în 1996.
Biserica Ortodoxă Ucraineană „se confruntă în prezent cu dificultăți care vor fi scrise în istoria bisericii, unde se va pune accentul pe personajele principale. Aceste piedici vor fi în curând depășite și vor rămâne în trecut” a asigurat Emmanuel, menționând că toate Bisericile surori se roagă pentru pace în Ucraina „și acționează în conformitate cu voința lui Hristos și nu cu interesele celor puternici”.
De asemenea, Emmanuel a transmis urările de bine ale patriarhului Bartolomeu și a mulțumit lui Evstratie Zorya pentru vizita lor recentă în Franța, unde mitropolitul Epifanie a slujit în biserica lui Emmanuel și a participat la o conferință împotriva crimelor din ură.
Decizia Constantinopolului de a-l invita pe Zorya nu este decât o palmă dată Bisericii Ortodoxe canonice ucrainene aflate sub Preafericitul Mitropolit Onufrie al Kievului și a toată Ucraina, având în vedere că OCU persecută regulat și comite acte de violență și hoție împotriva Bisericii canonice.
traducere de Nușca
Ar fi bine sa se poată descarca articolele frățiilor voastre în format pdf asa cum se întâmplă pe marturisireaortodoxa
Aveti dreptate! Dar e totusi foarte mult de munca.
În ziua de astăzi, credința este invers proporționala cu „gradul” în Biserica..