România a importat în luna iulie o cantitate de gaze de peste 1,6 TWh din Ungaria, record absolut în relațiile comerciale cu statul vecin. Cantitatea este echivalentă cu jumătate din producția lunară al unuia dintre cei doi mari producători autohtoni, OMV Petrom. Cei 1,6 TWh de gaz aduși în România din Ungaria reprezintă capacitatea maximă de import din statul vecin. Potrivit Autorității de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), în luna iunie, România a importat în scopuri comerciale o cantitate de 1,48 TWh de gaze, exclusiv pe ruta maghiară Prețul mediu la care au fost efectuate importurile de gaze din Ungaria în luna iunie a fost de 82,08 lei/MWh. Rezultă că România a plătit pe importurile efectuate în iunie din statul vecin aproximativ 25 milioane de euro. După atingerea nivelului de 1,6 TWh nu mai este posibilă majorarea capacității de import din Ungaria decât prin apelarea la “capacitatea interuptibilă” recent majorată de maghiari la 2,2 TWh, capacitate care însă poate fi utilizată doar dacă ungurii n-au nevoie de gazul respectiv, ceea ce nu e cazul dat find că Ungaria este importator net.
Prețul gazului din România este semnficiativ mai mare ca a celui de import pentru că, în urma plafonării prețului gazelor pentru populație la 68 de lei/MWh, a fost limitată cantitatea de gaze disponibilă pentru firme pe piețele centralizate. În plus, plafonarea prețului gazului la 68 de lei i-a făcut pe furnizori să ceară cantități mai mari de gaz la preț reglementat (decât consumul din anii trecuți al propriilor clienți) și pe producători să depoziteze gazul din producția internă pentru a-l vinde la un preț mai ridicat la iarnă, când cererea va fi în creștere. Ceea ce a limitat cantitatea de gaze de pe piață (de unde și majorarea prețului gazului din producție internă) și a majorat cantitatea depozitată. Pentru acoperirea consumului curent a fost preferat gazul de import, mai ieftin decât cel din producția internă ca urmare a ofertei limitate în urma adoptării OUG 114.
Importul de gaze dinspre Ungaria, pe ruta Csanadpalota – Arad, va fi supendat în perioada 10 – 13 septembrie, pentru că ungurii au lucrări de făcut la conductă, potrivit unui anunț al operatorului sistemului national de transport Transgaz. Pe aici se asigură circa 25% din consumul national de gaze , din ultima perioadă, al României, având în vedere că importurile au ajuns să asigure mai mult de o tremie din consumul national, din motive de preț mai avantajos în afară. Deficitul de consum ar putea fi compensat prin creșterea importurilor pe alte rute, cum ar fi Isaccea – Negru Vodă ori Giurgiu – Ruse. În toate cazurile, este vorba tot de gaz rusesc. Ar mai fi și o altă variant – extracția de gaze din depozitele pentur iarnă, care oricum sunt aproape pline, cu doup luni înainte de sfârșitul ciclului de injecție.
“Având în vedere informarea primită de la FGSZ Ungaria prin care suntem anunțați că în perioada 10 – 13/09/2019 este necesar ca livrările de gaze între România și Ungaria să fie suspendate, ca urmare a lucrărilor programate la conducta Algyő-Csanádpalota, SNTGN Transgaz SA vă aduce la cunoștință faptul că, în perioada precizată mai sus fluxul fizic în PI Csanádpalota va fi zero”, este anunțul Transgaz.
Pai, la cât de… suntem, ce va mai mirați?!