Unii rabini sunt pro. Iata ce putem citi in articolul More than 100 rabbis and cantors urge New York state to legalize surrogacy de pe THE TIMES OF INSRAEL:
Peste 100 de rabini și cantori forțează statul New York să adopte legea mamei surogat
Scrisoarea solicită parlamentarilor să adopte Legea privind securitatea copil-mamă; spune că familia este „centrul majorității evenimentelor principale ale ciclului de viață evreiesc”
De JTA 15 mai 2019, 9:18 0
Peste 100 de rabini și cantori au cerut parlamentarilor statului New York să treacă un proiect de lege în vederea adoptării legii mamei surogat.
Cei 118 membri ai clerului (evreiesc) au cerut cu insistență votarea legii privind securitatea copil-mamă într-o scrisoare adresată marți președintelui „House of Representatives „(echivalent al Camerei Deputaților), Carl Heastie, și liderului (partidului) majoritar al Senatului, Andrea Stewart-Cousins, ambii democrați. Printre semnatari sunt rabinii care reprezintă mișcările reformatoare, conservatoare și ortodoxe.
Proiectul de lege, care are sprijinul guvernatorului Andrew Cuomo, ar legaliza plătirea mamelor surogat în perioada sarcinii, pentru care o femeie este despăgubită deoarece poartă un copil care nu a fost conceput de ea, dar pentru care au fost folosite ovulele ei. Susținătorii spun că le permite celor care se confruntă cu infertilitatea și cuplurilor LGBTQ să aibă copii, în timp ce detractorii spun că practica este imorală. Măsura ar ușura de asemenea procesul de stabilire a unei relații juridico-legale cu copilul, pentru părinții care angajează o terță persoană pentru conceperea copilului.
Scrisoarea – alcătuită de Coaliția pentru Protejarea Familiilor Moderne, o alianță a organizațiilor în sprijinul legislației – face referire la tradiția evreiască în susținerea trecerii proiectului de lege.
„De la naștere, la Bar / Bat Mitzvah, la căsătorie și la înmormântare, în centrul majorității evenimentelor principale ale ciclului de viață evreiesc este familia”, se arată în text. „În calitate de rabini, știm importanța arzătoare, centrală, pentru mulți dintre enoriașii noștri de a construi o familie”.
Printre semnatari se numără Rabinul Sharon Kleinbaum de la Congregația sinagogii LGBTQ Beit Simchat Torah; Rick Jacobs, care conduce mișcarea reformatoare; Dov Linzer, directorul școlii rabinice liberale Orthodox Yeshivat Chovevei Torah și Rabinul Avram Mlotek, un rabin ortodox care a anunțat luna trecută că va efectua căsătorii între persoane de același sex. Federația UJA (United Jewish Appeal) din New York și Conferința Centrală a Rabinilor Americani, brațul rabinic al mișcării reformate, s-au alăturat, de asemenea, scrisorii.
Alături de statul New York, folosirea mamei surogat este acum interzisă în Michigan și Louisiana, dar cuplurile din alte state se pot confrunta (de asemenea) cu restricții.
Iata si ce putem citi la Mama surogat postat pe Crestin Ortodox pe 5 iulie 2012 sub semnatura lui Adrian Cocosila:
Mama surogat este privita in zilele noastre ca fiind solutia pentru persoanele care din diverse motive medicale nu reusesc sa aiba copii. Pentru cei care nu stiu, mama surogat este femeia care isi ofera fiinta pentru a gazdui in pantece, copilul unei familii. Ea este o mama de imprumut, pentru ca dupa ce l-a nascut, ea trebuie sa-l daruiasca parintilor biologici.
S-au stabilit cateva conditii minime ca o femeie sa devina mama surogat: sa aiba cel putin un copil propriu, sa fie declarata apt din punct de vedere medical, sa nu depaseasca varsta de 35 de ani si sa aiba minim 20 de ani, daca este casatorita – sotul acesteia nu poate sa fie donator de celule pentru copilul purtat, sa semneze un contract anterior implantarii embrionului, prin care isi da consimtamantul sa-i dea familiei copilul dupa nastere fara a fi remunerata, etc.
Desi mama surogat pare a fi o salvare pentru femeile care nu pot avea copii, ea ridica o serie de probleme. Din moment ce acest copil este conceput de alte persoane si hranit cu sangele mamei surogat, inseamna ca el este mostenitorul unei zestre genetice de la doua persoane. In aceasta situatie, ce relatie exista intre aceasta mama surogat si copilul hranit si purtat de ea in pantece? De vreme ce in aceasta mama surogat pulseaza viata pe care o impartaseste copilului pe care il poarta, ea nu poate fi redusa la statutul de obiect in care s-ar afla un „produs” care asteapta livrarea.
Daca aceasta mama de imprumut stie ca poarta un copil care nu-i apartine, nu ar fi exclus sa intalnim si persoane care accepta acest rol, fara a-si sacrifica timpul si energia, ca acel copil sa fie nascut potrivit asteptarilor parintilor biologici. Chiar daca la inceput vorbim de o persoana sanatoasa mental, nu avem de unde sa stim ce evenimente tragice pot aparea in viata ei, astfel incat sa o faca sa-si neglijeze sarcina – sa ia anumite medicamente, sa consume alcool, si astfel, sa nasca un copil cu anumite handicapuri.
Potrivit Codului familiei, mama care naste este mama naturala. Daca acest Cod are intaietate fata de contractul semnat inainte de implantarea embrionului, inseamna ca pe de o parte mama surogat are dreptul de a pastra copilul pe care il poarta, iar pe de alta parte ca parintii biologici ar trebui sa-l infieze.
Ce se intampla in cazul in care parintii biologici ii cer mamei de imprumut sa avorteze, iar aceasta refuza? Poate fi pedepsita?
Sa nu uitam ca prezenta mamei surogat duce la cresterea comoditatii vietii umane in sine. Nu putine sunt cazurile cand anumite persoane refuza sa aiba copii pe motiv ca isi pierd frumusetea trupului, ca le este teama sa nasca, ca nu-si doresc sa fie partase suferintelor pe care le poate genera o sarcina… E adevarat ca proiectul de lege prevede ca infertilitatea trebuie declarata dupa 12 luni de incercari pe cale naturala sau imediat in cazul in care exista o malformatie anatomica declarata de medic. Dar tinand seama de cate abateri de la lege avem parte, nu cred ca aici vom fi lipsiti de ele. Asa ca nu ar fi exclus ca peste cativa ani, multi copii sa se nasca cu ajutorul mamelor surogat, desi s-ar fi putut naste cu ajutorul mamei biologice.
Daca mama purtatoare va putea primi bani de la parintii biologici ai copilului pentru investigatiile si ingrijirile medicale din timpul sarcinii, pentru mancare, cazare si transport, nu ar fi exclus ca de la aceste drepturi, surogatul sa devina o afacere, in care mamele de imprumut sa se priveasca si sa fie privite ca locatii ce pot fi inchiriate, iar copilul sa fie redus la statutul unui chirias.
Treaba asta cu mama surogat e inca o componenta prin care oamenii sunt incurajati sa nu-si mai puna nadejdea in bunul Dumnezeu. Ce diferenta enorma intre acest hal familii ce apeleaza la mame surogat si cei din vechime, ce se rugau indelung pentru zamislire si nastere de prunci: Avraam si Sarra sau Ioachim si Ana…
Asta in ceea ce priveste familiile. Adica normalitatea. In ceea ce priveste insa anormalitatea, adica “familiile” de homosexuali, déjà vorbim despre o bataie de joc a termenilor de mama si tata. Poate cel mai celebru caz este cel al cantaretului Elton John:
Homosexualul hulitor Elton John a devenit tata, mama naturala e „surogat” iar pasivul e „mama” …
Si, evident, a aparut si termenul de „tatal surogat”:
Miranda din “Totul despre sex” a devenit … „mama” dupa ce iubita ei a nascut
Contra, evident! Poponarii vor astfel să aibă copii! Rușine să le fie! Jos tirania LGBT!
Intr-o lume normala la cap, aceasta intrebare nici nu ar fi pusa, deoarece nu ar ajunge nimeni nici macar sa o gandeasca …
Am o parere contrara mamelor surogat. Cu multa rugaciune si rabdare Bunul Dumnezeu daruieste celor in necaz prunci. Doamne ajuta!
Tot ce e de la Dumnezeu e bun…Mama naturala nu mama surogat!
La o concepere in vitro, la 1-2 copii nascuti ai o gramada de embrioni distrusi, aduca copii avortati.
Nasterea unui copil cu ajutorul unei mame surogat, implica mai multe suflete avortate.