O şcoală din Catalonia, Spania, a retras din biblioteca sa 200 de cărţi clasice pentru copii, precum „Frumoasa adormită“ şi „Scufiţa roşie“, pe motiv că promovează stereotipuri de gen, scrie Newsweek.
După ce a analizat conţinutul bibliotecii pentru copii, conducerea şcolii Taber School din Barcelona a constatat că aproximativ o treime din poveşti sunt „toxice“, în timp ce o zecime din cărţi a fost scrisă dintr-o perspectivă sexistă.
Anna Tutzó, care se afla în comisia care a analizat cărţile, a declarat că prejudecăţile de gen au pătruns şi în basme şi că schimbarea rolurilor în societate „nu se reflectă în povestiri“. Comitetul a stabilit că în aceste poveşti apar mai multe personaje de sex masculin decât de sex feminin şi că rolurile lor au încurajat stereotipurile.
Tutzó a declarat pentru „El Pais“ că astfel de povestiri promovează stereotipuri deoarece bărbaţii sunt de mai multe ori personificaţi ca eroi curajoşi care se luptă cu personaje negative, salvând personaje de sex feminin aflate în primejdie. Asta în timp ce fetele, în general prinţese, aşteaptă să fie salvate şi sunt asociate cu frumuseţea, maternitatea şi iubirea.
Alte şcoli din Barcelona încearcă să urmeze exemplul. Şcoala Montseny revizuieşte cărţile din bibliotecă. Estel Clusella, şeful asociaţiei părinţilor Fort Pienc, a declarat că este bine să ai cărţi care îndepărtează stereotipurile de gen tradiţionale.
„La vârsta de 5 ani, copiii au stabilit deja rolurile de gen; ei ştiu ce înseamnă să fii băiat sau fată şi ce înseamnă asta. Deci, este esenţial să lucrăm la această perspectivă încă din copilărie“, a spus ea.
Basmele au fost de mult timp un subiect controversat din cauza mesajelor pe care rolurile le transmit copiilor.
Asta e inceputul sfarsitului.