X

Purtătorul de cuvânt MMB, preot Constantin Sturzu, a recunoscut că angajații instituției nu aveau dreptul să ia cu asalt biserica din Schit Orășeni

de teolog Mihai-Silviu Chirilă

Mitropolia Moldovei și Bucovinei apare cu un articol în presa ieșeană, în încercarea de a crea o presiune mediatică asupra justiției din Județul Botoșani, prin crearea impresiei false că la Schit Orășeni există o situație fără precedent în istoria Bisericii Ortodoxe Române, care ar avea nevoie de o intervenție de urgență a statului. Spusele MMB din presa ieșeană au fost preluate de presa din Botoșani.

Textul publicat în Ziarul de Iași și preluat în BotoșaniNews abundă în neadevăruri rostite cu seninătate, însă, de data aceasta, neasumate sub semnătură de oficiali ai MMB, ci puse pe seama expresiei generice “surse din MMB”.

Astfel, se spune că în noiembrie 2017 o echipă venită de la Iași să îl instaleze pe noul preot și să îl dea afară pe Ioan Ungureanu a fost alungată din sat de credincioși, fiind acuze de violențe din ambele tabere”.

În realitate, în 12 noiembrie 2017 “echipa de la Iași” a fost alcătuită din câțiva indivizi neidentificați, conduși de un inspector bisericesc și vicarul administrativ al MMB. Aceștia au spart ușa bisericii monument istoric, aparținând patrimoniului național, au agresat preotul, au încercat să facă un serviciu religios, au furat Sfântul Antimis de pe sfânta masă a bisericii, apoi au plecat de bună voie și însoțiți de jandarmi, pentru că nu veniseră pregătiți din punct de vedere liturgic să slujească.

Singurele violențe comise au fost cele ale “echipei de la Iași”, sătenii nu au comis nicio violență, după cum reiese și din rapoartele lucrătorilor Jandarmeriei, prezenți la fața locului, fără a interveni însă să oprească vandalizarea bisericii și agresarea preotului, fiind chemați în ajutor de către “echipa de la Iași”, după cum consemnează relatările de presă din acel moment și arată spusele comandantului județean al instituției, la o întâlnire cu prefectul care a urmat evenimentului.

Purtătorul de cuvânt al MMB, preotul Constantin Sturzu, recunoaște după jumătate de an că “noi am luat o decizie, dar ea nu are consecinţă la nivelul instituţiilor statului şi de aceea ne trebuie o sentinţă care să confirme un ordin de evacuare sau ceva similar”. Cu alte cuvinte, preotul Sturzu recunoaște că în ziua de 12 noiembrie angajații MMB nu aveau ce căuta la Schit Orășeni în fruntea unui grup de vandalizatori și nici însoțiți de Jandarmerie, deoarece decizia luată de MMB nu putea fi pusă în aplicare prin forță nici de “echipa de la Iași”, care nu are atribuții de executor judecătoresc, nici de către Jandarmerie și Poliție, deoarece, așa cum bine a spus preotul Sturzu, decizia MMB nu are consecințe asupra instituțiilor statului și ea trebuie întărită de o decizie judecătorească, nu de un telefon de la MMB către autoritățile locale din Botoșani. Și atunci, cum a fost posibil? Cum se face că la jumătate de an distanță nu există nicio reacție a organelor statului față de această flagrantă încălcare a legii, deși preotul a petiționat toate instituțiile care ar fi putut avea o cât de vagă atribuție în domeniu?

MMB încearcă să își justifice gestul profund abuziv și necreștin de a-l da pe preotul Ioan Ungureanu în judecată și a încerca să îl scoată din munca sa de peste 18 ani, în pofida sprijinului popular masiv de care se bucură, prin invocarea faptului că situația este una singulară în mitropolie și chiar în patriarhie. În realitate, în Moldova sunt cel puțin 10 preoți, zeci de monahi și sute de credincioși care au întrerupt pomenirea mitropolitului pentru că a semnat documentele eretice din Creta. În România sunt în jur de 40 de astfel de preoți, sute de monahi și mii de credincioși, iar la nivelul tuturor țărilor ortodoxe numărul este cu mult mai mare. La Schit Orășeni s-a întâmplat ca, în urma unei catehizări serioase, ceea ce nu se întâmplă aproape nicăieri în Patriarhia Română, poporul să fie alături de preotul său, așa cum sătenii din Rădeni, Neamț, au sprijinit monahii din schitul din sat care s-au opus, la rândul lor, evacuării de către MMB.

O altă minciună este aceea că la Schit Orășeni situația “se agravează pe lună ce trece”. În realitate, singurul lucru constant în Orășeni este încălcarea grosieră a legii de către angajații MMB și autoritățile locale comunale și hărțuirea, cu adevărat fără precedent în istoria BOR, a unui preot și a soției sale, pentru simplul fapt că refuză să îl pomenească pe un ierarh care a semnat niște documente eretice de care nu dorește să se dezică. În rest, parohia Schit Orășeni își continuă viața de obște nestingherită, unită în jurul preotului. Cei câțiva răzvrătiți din sat, puternic manipulați de angajații MMB, care s-au mutat practic în localitate, au primit un preot din partea MMB, care însă nu le-a ținut servicii religioase, ci i-a dus în mănăstirea Zosin. Nici nu putea să aibă așteptarea de a ține servicii religioase în biserica satului pentru 20 de oameni, în condițiile în care 200 de consăteni au nevoie de biserică (care este a lor) pentru a participa la serviciile religioase ale preotului lor, părintele Ioan Ungureanu. În nenumărate rânduri, preotul paroh i-a invitat și pe cei 20 de susținători ai MMB să participe la biserică la slujbele din sat, dar aceia au refuzat.

Șirul neadevărurilor continuă cu afirmația că preotul Ovidiu Lăzărescu nu a putut sluji de Sfintele Paști, în condițiile în care acest preot a fost retras de MMB din ianuarie 2018, în locul lui fiind delegat un alt preot, numit Constantin Bolohan, că ar exista procese penale la Eon pentru furt de energie, că preotul ar fi cerut enoriașilor să arunce, de față cu el, cardurile pe foc etc. Faptul că nici măcar nu știu numele preotului din sat pe care l-au trimis indică lipsa de raportare reală la situaţia din teren a funcţionarilor MMB și dezinformarea crasă, de către aceștia, a unor instituții de presă care, la rândul lor, nu s-au obosit să se documenteze dacă cele spuse de aceștia au o urmă de adevăr în ele.

La rândul său, preotul Constantin Sturzu afirmă că preotul Ioan Ungureanu nu are calitatea de preot sau de paroh, nici din punct de vedere canonic, nici legal. În realitate, caterisirea părintelui Ioan Ungureanu a fost un act lovit de nulitate din punct de vedere canonic, deoarece preotului îi este îngăduit de către Sfintele Canoane să întrerupă pomenitorea ierarhului care propovăduiește o erezie în mod public, fără a comite prin întreruperea pomenirii schismă și a putea fi judecat pentru aceasta, iar dacă se întâmplă să fie judecat abuziv, practica Sfinților Părinți arată că preotul poate igora pur și simplu acel act nul de drept, motiv pentru care părintele Ioan Ungureanu este în continuare și preot, și paroh. Din același motiv, urmând exemplul altor preoți din istorie care au ignorat caterisirile pronunțate de ierarhi eretici, părintele Ioan Ungureanu continuă să îi slujească pe credincioșii din sat, care doresc ca sfinția sa să le fie preot în continuare.

Singurul lucru ilegal și necanonic este încercarea MMB de a silui conștiința a 200 de oameni care nu doresc preot pomenitor în satul lor și au exprimat acest lucru prin numeroase memorii adresate MMB. Este ilegal, deoarece contravine articolului 381 NCP, care spune că este o faptă penală să obligi pe cineva să facă un ritual împotriva conștiinței sale religioase (în speță, să îl pomenești pe ierarhul eretic). Este necanonic, deoarece canoanele Bisericii Ortodoxe prevăd și garantează dreptul poporului de a-și alege păstorii, atât preoții, cât și episcopii, aceștia neputându-le fi impuși, așa cum le sunt impuși acum locuitorilor din Schit Orășeni.

Categorii
Ecumenism
cuvinte cheie

Articole asemănătoare

2 comentarii

  1. CezaroPapismul MMB din BOR are o putere obscură imensă pe care o face multilateral pentru a manipula și influența poporul prin presiuni asfixiante, amenințări cu „legări” etc.
    Pămîntul le fuge de sub picioare.
    Situația la „Schit Orășeni” crează precedente ce clatină imperiul obscur MMB.
    De aceea se comportă cu nemaipomenită violență.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Jurnalismul independent al portalului OrtodoxINFO necesită mult timp, foarte multă muncă, dar și resurse financiare. Veniturile obținute din publicitate sunt însa cu mult sub așteptările noastre inițiale. Chiar dacă portalul are mulți cititori, totuși, sunt foarte puțini care găsesc în produsele promovate prin reclame ceva să-i intereseze… și să dea click pe ele. Pe de altă parte, jurnalismul nu poate fi independent dacă este finanțat de vreun mogul sau organizație.

Pentru a fi independent, acesta trebuie să se bazeze strict pe cititorii săi mulți, care să sprijine fiecare cât poate această lucrare. Ca atare, de bază rămân tot clasicele conturi bancare sau varianta PayPal. Fără sprijinul vostru acest portal nu-și va mai putea continua activitatea.

Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!